Vauvan hoitaminen jää kokonaan miehen harteille
Vauva syntyi heinäkuussa ja oli yhteinen kauan toivottu lapsi. Tilanne on kääntynyt vähitellen niin, että vaimo hoitaa vaan pakollisen eli pumppaa pulloon maitoa kun pyydän, pitää vauvaa sylissä vain kun minulla on kädet täynnä ja kaikki läheisyys tulee minulta isältä. Olemme molemmat kotona, mutta vaimoa kiinnostaa enemmän koiran hoito ja lenkitys kuin vauva. Tasan kaksi kertaa vaimo on vaihtanut vauvalle vaipan ja pesettänyt, mutta silloinkin olin vieressä katsomassa että kaikki menee hyvin. En syyttele tai kritisoi vauvan hoidosta vaimoa eikä vaimo ole masentunut, mutta kysyttäessä syytä vastasi että onhan lapsella isä joka voi hoitaa. Onhan pojalla isä mutta riittääkö se? Vauva on muuten hyvissä käsissä mutta pelkään, että tästä jää jotenkin etäinen suhde äitiin. Voiko olla?
Kommentit (68)
Kuulostaa oudolta ettei äitiä lainkaan kiinnosta oma vauva. Ei ole kiintynyt normaalisti? Oletko varma ettei ole mitään synnytyksenjälkeistä masennusta?
Kuulostaa synnytyksen jälkeinen masennus. Puhu neuvolassa.
Jos äiti olisi isä kaikki kiittelisivät suuremmoisesta osallistumisesta vauvan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta ettei äitiä lainkaan kiinnosta oma vauva. Ei ole kiintynyt normaalisti? Oletko varma ettei ole mitään synnytyksenjälkeistä masennusta?
Olen varma. Äiti on kerran ollut minun ja vauvan kanssa mukana neuvolassa ja todettiin ettei ole masentunut, kun muuten pystyy hoitamaan vauvaa yhdessä minun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varma. Äiti on kerran ollut minun ja vauvan kanssa mukana neuvolassa ja todettiin ettei ole masentunut, kun muuten pystyy hoitamaan vauvaa yhdessä minun kanssa.
Ei nyt kuulosta siltä, että asiaa on kauheasti noteerattu ja tutkiskeltu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän isä riittää, mutta jotain outoa tuossa on, ettei vaimosi ole kiintynyt vauvaan. Ehkä kannattaisi neuvolassa puhua asiasta.
Ei ole mitenkään ilkeä tai puhuttele ikävään sävyyn vauvaa, mutta ei toimi oma-aloitteisesti. Muutaman kerran on käynyt yöllä vauvan sängyn vieressä katsomassa kun vauva on itkenyt ja tullut heti herättämään minut apuun. Vaimo silitteli vauvaa mutta ei ottanut syliin. Aamulla lähti koiran kanssa lenkille ja minä jäin hoitamaan vauvaa. Onni on että vauva on helppohoitoinen eikä vaativa. Elättelen toiveita, että vaimo kiintyy vauvaan kunhan tämä kasvaa ja olen tästä vaimolle itselleenkin sanonut.
No ap, johonkin perheneuvolaan tai psykologille teidän on mentävä. Eihän se onnistu, ettei äiti koskaan kiinny lapseen. Jotain apua te tarvitsette.
Heh. Miehet on just tollasia. Nyt on vaan roolit toisinpäin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kuulosta siltä, että asiaa on kauheasti noteerattu ja tutkiskeltu.
On käyty myös ammattilaisen luona juttelemassa ja silloinkin on todettu vaimon olevan kunnossa. Kiintymyssuhde vauvaan saattaa kehittyä hitaammin ja joillain nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Miehet on just tollasia. Nyt on vaan roolit toisinpäin teillä.
Joo. Mikä panee vahvasti epäilemään provoksi. Oliskin joskus jossain mies, joka ottaa oikeasti vastuun lapsestaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen kiintymys äidillä sitten pitäisi olla vauvaan? Toivon asiallista vastausta, vaikka tiedän ettei ihan normaali tilanne ole tämä. Vauva hoidetaan kyllä yhdessä, vaikka vetovastuu onkin minulla eli isällä.
Tuli tuosta viestistäsi nro 11 mieleen, että ehkä hän jotenkin pelkää hoitaa vauvaa. Jos hän ei ole ennen lapsia hoitanut. Ehkä voitte yhdessä hoitaa ja hän siitä pikkuhiljaa rohkaistuisi. Useinhan lapsen isiä pitää rohkaista hoitamaan vauvaa. Teillä on asia vaan toisinpäin.
Mun korvaan tilanne kuulostaa aika vakavalle. Onkohan psyyke hieman pois raiteilta, realiteetit hukuksissa.
Pumppaa pulloon maitoa kun pyydät? Entä mitä hän tekee maidolleen muuten? Provohan tämä on.
mutta silloinkin olin vieressä katsomassa että kaikki menee hyvin.
Tässä syy. Toivottavasti lapsi ei tule isäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa pulloon maitoa kun pyydät? Entä mitä hän tekee maidolleen muuten? Provohan tämä on.
Jep jep. Onko ap:n vaimo siis koskaan imettänyt vauvaansa vai pelkästään pumppaillut vähintään muutaman tunnin välein synnäriltä lähtien? Koska ei se maidontuotanto muuten pysy käynnissä.
Kyllähän isä riittää, mutta jotain outoa tuossa on, ettei vaimosi ole kiintynyt vauvaan. Ehkä kannattaisi neuvolassa puhua asiasta.