Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysely opiskelijoille asumistilanteistanne

Vierailija
06.04.2015 |

Olisin kiinostunut kuulemaan sekä yksiasuvien ja myös avo-/avioliitossa (kunhan molemmat opiskelijoita) asuvien tilanteista. Mitkä ovat asumiskulunne (vuokra, sähkö, vesi yms.)? Asutteko pääkaupunkiseudulla tai jossain muussa isossa kaupungissa? Asutteko kaukana keskustasta/opiskelupaikoiltanne, eli kuluuko teiltä paljon rahaa autoon tai julkiseen liikenteeseen? Onko lapsia tai lemmikkejä? Käyttekö töissä? Oletteko ottaneet opintolainaa? Entä kuinka tyytyväisiä olette yleisesti asumistilanteeseenne?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ja 600€ on vuokra, kämppiksen kanssa jaetaan kaksio.

Vierailija
2/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki Kamppi, maksan vastikkeen verran eli 94 e/kk. Metrolaiturille matkaa alle 200 m. Ei lapsia, ei lemmikkejä. En käy töissä, en ole ottanut lainaa. Olen tyytyväinen asumistilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kantakaupungissa vanhemman omistamassa yksiössä. Netti ainoa kustannus ja kotivakuutus vuosittain n. 150e. Opiskelen hyy:lla ja olen tyytyväinen.

Vierailija
4/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asunnossa, yksiössä. Elän ainoastaan opintotuella (opintoraha+asumislisä). Tuesta jää vuokranmaksun (johon sisältyy sähkövesinetti) jälkeen käyttöön rahaa vähän alle 200 € kuukaudessa. Yksin siis olen ja ei autoa :D Pärjään kyllä, mutta tiukkaa tekee..

Vierailija
5/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asunto, eli vuokra ja kulut ovat pienempiä kuin normaalisti. 3 km keskustasta. Erittäin tyytyväinen asumistilanteeseen. Yksityisellä teksii tiukkaa.

Vierailija
6/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Espoon Keskuksen vierestä yksiön HOAS:lta, 380€/kk (sis. sähköt, vedet & sauna) Neliöitä vajaa 40 ja parveke.

Mieletön tuuri kävi, mutta oma vuokrakämppä meni remonttiin ja oli pakko muuttaa jokatapauksessa. 

Vierailija
7/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmio Helsingissä ja vuokra 690 euroa. Olen kyllä tällä hetkellä hoitovapaalla, mutta opiskelua olisi tarkoitus jatkaa syksyllä. Asun yksin lapsen kanssa, eikä tee ollenkaan tiukkaa. Ehkä sitten kun joudutaan elämään vaan opinto- ja asumistuella, mutta kyllä sillä selviää. Asun junaradan vieressä niin ei tarvitse autoa.

Vierailija
8/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin asunto, n. 10km keskustaan, n. 6km kouluun ja töihin. Vesi kuuluu vuokraan (400 euroa), sähkön, netin ym.maksan itse.

Vierailija
9/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asunto keskisuuressa kaupungissa, avopuolison kanssa jaetaan. Vuokra n. 600e. Mies jo valmistunut ja käy töissä, itse osa-aikaisesti työskentelevä gradun tekijä. Edullista asua, rahaa jää elämiseen hyvin eli tyytyväisiä ollaan opiskelija-asuntolaan.

Vierailija
10/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu, 55 neliötä ja 600 e + vesi, sähkö, netti. Toisella oppilaitokseen matkaa 8 km, toisella 1 km. Pyörällä pääsee - talviaikaan bussikortti 40 e/kk. Keskustaan kävelymatka. Kumpikin käy töissä ja lemmikkejä on.

Vierailija
11/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asunto puolison kanssa Helsingissä, vuokraan ja sähköön noin 700 euroa kuussa. Keskustaan 10 km, bussi kuussa 20 e /naama. Opiskelupaikoille 5 ja 10 km. Käydään molemmat töissä, eikä olla nostettu opintolainaa. Ei lapsia tai lemmikkejä. Asumistilanteeseen ollaan suht tyytyväisiä. Kaikki on vähän rempallaan mutta ei voi minkään, kun ei saa itse laittaa mitään.

Vierailija
12/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin n. 25 neliöisessä yksiössä Turun keskustassa. Vuokra n. 500e/kk. Ei lapsia tai lemmikkejä. Olen joutunut ottamaan lainaa elämiseen, kun en ole saanut töitä. Kuljen pyörällä. Tykkään asunnosta ja sijainnista hirmuisesti, mutta onhan tää vähän kallis ja etsiskelen halvempaa asuntoa aktiivisesti.

Vierailija
13/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuolison kanssa 46 neliön kaksio yliopistokaupungin laitamilla. Vuokra n. 550e, sis. Netti, sähkö, vesi. Toinen tekee satunnaisesti töitä (tienaa n. 100e/kk max). Kaksi kissaa. Ei olla nostettu opistolainaa elämiseen, mutta muutamaan isoon hankintaan kyllä. Ollaan tyytyväisiä hintaan ja asuntoon, mutta tää seutu on vähän epämiellyttävää ja hieman kaukana keskustasta. Kuljetaan kuitenkin pelkästään pyöräillen.

Vierailija
14/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakämpä 4 muun kanssa. Oma osuus vuokrasta n. 250. Kivalla paikalla kaupungin keskustassa ja oon hirmu tyytyväinen, koska mun kämppikset on mahtavia. En ole ottanut lainaa, enkä käy töissä. Kuljen kävellen ja pyörällä.

Vierailija
15/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja yh-äiti. Asun siis kahdestaan tyttäreni (2v) kanssa. Vuokra meillä on 600e, vesi 32e ja sähkö noin 40-45e/kk. Asun suht pienessä kaupungissa (n.50 000 asukasta), 10km päässä keskustasta. Koululle on noin 5km. Nyt juuri olen vielä hoitovapaalla mutta aloitan koulun syksyllä. Silloin otan bussikortin, eli onko se nyt sitten jotain 42e (?). En ole töissä nyt tietenkään enkä usko että koulun aloitettuanikaan menen koska muuten en ehtisi koskaan nähdä lastani ja joutuisin vaatimaan ihan kohtuuttoman paljon hoitoapua vanhemmiltani, vaikka mielellään hoitavatkin. Kuuluisin nyt jo ttt:n piiriin mutta en ole sitä hakenut kun rahat riittää juuri. Kotihoidon tuki kun loppuu syksyllä ja alan saamaan opintotukea, on mun varmaan haettava myös se ttt, laskin että nyt se olisi mulla noin 300e eli sen verran sitten nousee tulot kun aloitan koulun. 

ps. anteeksi veronmaksajat! Tiedän että toi viimeinen lause suorastaan käänsi veistä haavassa mutta näin se vaan menee. En voi hakea niin että "satanen riittää, en tarvitse koko summaa".

Vierailija
16/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa: 

Niin ja olen tyytyväinen asumisjärjestelyyn. Asunto on kiva, 70 neliön kerrostalokolmio (tosi halpa on joo kun vanhemmiltani vuokraan). Päiväkotikin on nurkan takana niin helppo kävellen viedä lapsi sinne ja sitten bussipysäkille :)

Vierailija
17/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuolison ja kissan kanssa asutaan Oulussa. 69m2 ja vuokra 622€,sisältää veden,netin ja autopaikan. Toinen nostanut kerran opintolainaa,muuten tuilla ja kesätyö rahoilla selvitty. Kouluille n.1km ja keskustaan ehkä 3km. Ollaan tyytyväisiä tämän hetken tilanteeseen.

Vierailija
18/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin kerroskeittiöllisessä opiskelija-asunnossa. Eli asukkailla on omat huoneet ja jaettu keittiö muiden kerroksen asukkaiden kanssa. Vähän alle 20 neliötä, vuokra n. 270e. Yliopistolle alle kilometri. Olen ihan tyytyväinen.

Vierailija
19/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitaloneliössä. Asumiskulut (sis. sähkön, veden, parkkimaksun) n. 900€/kk. Kanssani asuu mies ja kolme lasta. Olen avoliitossa. Käytännössä eletään täysin miehen tuloilla. Täytyy myöntää, että haavailen isommasta ja kauniimmasta kodista. Niin kauan kuin opiskelen, se ei kuitenkaan ole mahdollista. Pyrin nauttimaan opiskelemisesta vaikka usein mietin, että helpompaa vain olisi olla töissä. 

Vierailija
20/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutu, vanhempien omistama asunto. Asumiskuluja ei ole. Asun yksin, käyn töissä opiskelujen ohella, ei opintolainaa. Opiskelen amk:ssa, jonne matkaa noin 15 km.