Verensokerin heittely vai jotain muuta?
Olin eilen suunnilleen koko päivän liikenteessä ja tein sitten iltasella vähän kotihommiakin. Joskus 9 aikoihin otin yhden pienen lasillisen kuivaa valkkaria ja hetken päästä alkoi heikottaa, kädet tärisivät, jalat eivät kantaneet ja otsalta valui kylmä hiki. Nukahdin tuoliin istualleni varmaan puoleksi tunniksi. Mies toi mulle pepsimaxia ja joululimppua palasen, ei ihan heti auttanut, mutta pääsin kuitenkin kävelemään sänkyyn ja nukuin sitten sikeästi 8 tuntia. Nyt olo ihan hyvä. Mulla on aikuisiän diabetes kyllä, mutta sokeriarvot olleet ruokavaliohoidolla oikein hyvät viimeiset kuusi vuotta. Söin eilen aamiaisen kyllä, mutta lounas jäi väliin, kahvin ja pullan söin jossain vaiheessa päivää ja normaalin pikkuannoksen lämmitysruokaa kuuden maissa.
Iltapäivällä oli myös tosi väsynyt olo, kun tulin ostoksilta ja tuntui että sydän hakkasi lujaa, olo meni ohi kun istuin hetken. Nyt olo ihan normaali ja virkeä. Olikohan vain verensokerin heittelyä vai pitäiskö tilata aika jonkin sortin lääkärintarkastukseen?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pepsi Maxia? Se on sokeritonta, mutta kiva juttu että mainitsit.
Käy ostamassa verensokerimittari tai lainaa joltakin diabeettikkokaverilta. Niillä on usein varamittari.
Mulla on mittari, mutta jalat ei kantaneet niin en jaksanut alkaa sitä ettimään, on jossain jemmassa kun en yleensä tarvi sitä . ap
No olisiko nyt vaikka hyvä hetki etsiä se?
Löydetty ja just mittasin , sokeri 3,6 tällä hetkellä. Olo ihan hyvä, aamiaseksi pari siipaletta joululimppua syöty ja pannullinen maitokahvia juotu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pepsi Maxia? Se on sokeritonta, mutta kiva juttu että mainitsit.
Käy ostamassa verensokerimittari tai lainaa joltakin diabeettikkokaverilta. Niillä on usein varamittari.
Mulla on mittari, mutta jalat ei kantaneet niin en jaksanut alkaa sitä ettimään, on jossain jemmassa kun en yleensä tarvi sitä . ap
No olisiko nyt vaikka hyvä hetki etsiä se?
Löydetty ja just mittasin , sokeri 3,6 tällä hetkellä. Olo ihan hyvä, aamiaseksi pari siipaletta joululimppua syöty ja pannullinen maitokahvia juotu. ap
Tuo on kylläkin varsin alhainen, ilmeisesti aamianen ei vielä näy verensokerissasi.
Yleensä verensokeri normaali arvo on aamuisin ennen aamupalaa noin 4 .
Näin diabeteshoitaja minulle kertoi. Itselläni on 2.tyypin diabetes ja siihen tablettilääkitys.
Ja sen kyllä huomaa selvästi, milloin se iltapäivällä tai liikunnan yhteydessä laskee, tulee sellainen jaksamaton olo. Itsellä on aina varalta jotain laukussa, jos alkaa tai taskussa, että jos alkaa yhtä-äkkiä pahasti heikottaa.
Olit vain rasittunut , onko ylipainoa ja huono kunto?
Niin, noin voi käydä ja käykin.
Se riippuukin siitä, mitä siihen verensokerin mataluuteen ottaa.
2.tyypin diabeetikolla se ei ole niin vakavaa, vaikka se sokeri onkin joskus matalalla,
Mutta diabetokon äitinä tiedät, että 1. tyypillä se on erittäin vakavaa. Hän voi mennä tajuttomaksi liian alhaisen verensokerin takia.
Tuoremehu, banaani, ruisleipä viipale, rusinatkin, auttavat nostamaan verensokeri paremmin kuin täysi puhdas soker 2. tyypin diabetikolla. Ja kyllä nuo em. auttavat myös muita diabetikkoja.