Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokerin heittely vai jotain muuta?

Vierailija
23.12.2021 |

Olin eilen suunnilleen koko päivän liikenteessä ja tein sitten iltasella vähän kotihommiakin. Joskus 9 aikoihin otin yhden pienen lasillisen kuivaa valkkaria ja hetken päästä alkoi heikottaa, kädet tärisivät, jalat eivät kantaneet ja otsalta valui kylmä hiki. Nukahdin tuoliin istualleni varmaan puoleksi tunniksi. Mies toi mulle pepsimaxia ja joululimppua palasen, ei ihan heti auttanut, mutta pääsin kuitenkin kävelemään sänkyyn ja nukuin sitten sikeästi 8 tuntia. Nyt olo ihan hyvä. Mulla on aikuisiän diabetes kyllä, mutta sokeriarvot olleet ruokavaliohoidolla oikein hyvät viimeiset kuusi vuotta. Söin eilen aamiaisen kyllä, mutta lounas jäi väliin, kahvin ja pullan söin jossain vaiheessa päivää ja normaalin pikkuannoksen lämmitysruokaa kuuden maissa.
Iltapäivällä oli myös tosi väsynyt olo, kun tulin ostoksilta ja tuntui että sydän hakkasi lujaa, olo meni ohi kun istuin hetken. Nyt olo ihan normaali ja virkeä. Olikohan vain verensokerin heittelyä vai pitäiskö tilata aika jonkin sortin lääkärintarkastukseen?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on selvä tapaus.

Kiire päivä, eikä kunnon ruokaa aamupalan jälkeen.

Verensokeri alhaalla ja sinua alkoi heikottaa.

Se nousee nopeasti jopa liiankin nopeasti sokerisella juomalla, ruisleivällä tasaisemmin.

Myös 2.tyypin pitää huolehtia siitä, että syö edes pienenkin välipalan, vaikka olis miten kiire.

Tämä meni niin, että huono olo tuli sen jälkeen, kun olin syönyt iltaruuan ja sitten jotain tunnin päästä otin lasillisen valkkaria. Heti sen viininjuomisen jälkeen. ap.

Siitähän se huono olo yleensä tuleekin. Eli ensin sokeri pääsee matalaksi ja sitten yhtäkkiä se nousee rytisten. Hurja nousu saa aikaan huonon olon.

Miksi tätä oli alapeukutettu - asiallinen vastaus, ja voi hyvinkin olla noin. Itsellä ei ole diabetesta, mutta lapsellani on. Kuitenkin olen herkkä verensokerin heilahteluille, eli jos vedän tyhjään vatsaan vaikka karkkia, verensokeri nousee rajusti ja laskee sen jälkeen nopeasti, mistä seuraa ihan järjettömän huono olo.

Niin, noin voi käydä ja käykin.

Se riippuukin siitä, mitä siihen verensokerin mataluuteen ottaa.

2.tyypin diabeetikolla se ei ole niin vakavaa, vaikka se sokeri onkin joskus matalalla,

Mutta  diabetokon äitinä tiedät,  että 1. tyypillä se on erittäin vakavaa.  Hän voi mennä tajuttomaksi liian alhaisen verensokerin takia.

Tuoremehu, banaani, ruisleipä viipale, rusinatkin, auttavat nostamaan verensokeri paremmin kuin täysi puhdas soker 2. tyypin diabetikolla. Ja kyllä nuo em. auttavat myös muita diabetikkoja.

Vierailija
22/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pepsi Maxia? Se on sokeritonta, mutta kiva juttu että mainitsit.

Käy ostamassa verensokerimittari tai lainaa joltakin diabeettikkokaverilta. Niillä on usein varamittari.

Mulla on mittari, mutta jalat ei kantaneet niin en jaksanut alkaa sitä ettimään, on jossain jemmassa kun en yleensä tarvi sitä . ap

No olisiko nyt vaikka hyvä hetki etsiä se?

Löydetty ja just mittasin , sokeri 3,6 tällä hetkellä. Olo ihan hyvä, aamiaseksi pari siipaletta joululimppua syöty ja pannullinen maitokahvia juotu. ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pepsi Maxia? Se on sokeritonta, mutta kiva juttu että mainitsit.

Käy ostamassa verensokerimittari tai lainaa joltakin diabeettikkokaverilta. Niillä on usein varamittari.

Mulla on mittari, mutta jalat ei kantaneet niin en jaksanut alkaa sitä ettimään, on jossain jemmassa kun en yleensä tarvi sitä . ap

No olisiko nyt vaikka hyvä hetki etsiä se?

Löydetty ja just mittasin , sokeri 3,6 tällä hetkellä. Olo ihan hyvä, aamiaseksi pari siipaletta joululimppua syöty ja pannullinen maitokahvia juotu. ap 

Tuo on kylläkin varsin alhainen,  ilmeisesti aamianen ei vielä näy verensokerissasi.

Yleensä verensokeri normaali arvo on aamuisin ennen aamupalaa noin 4 .

Näin diabeteshoitaja minulle kertoi. Itselläni on 2.tyypin diabetes ja siihen tablettilääkitys.

Ja sen kyllä huomaa selvästi, milloin se iltapäivällä tai liikunnan yhteydessä laskee, tulee sellainen jaksamaton olo.   Itsellä on aina varalta jotain laukussa, jos alkaa tai taskussa, että jos alkaa yhtä-äkkiä pahasti heikottaa.  

Vierailija
24/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit vain rasittunut , onko ylipainoa ja huono kunto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi