Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokerin heittely vai jotain muuta?

Vierailija
23.12.2021 |

Olin eilen suunnilleen koko päivän liikenteessä ja tein sitten iltasella vähän kotihommiakin. Joskus 9 aikoihin otin yhden pienen lasillisen kuivaa valkkaria ja hetken päästä alkoi heikottaa, kädet tärisivät, jalat eivät kantaneet ja otsalta valui kylmä hiki. Nukahdin tuoliin istualleni varmaan puoleksi tunniksi. Mies toi mulle pepsimaxia ja joululimppua palasen, ei ihan heti auttanut, mutta pääsin kuitenkin kävelemään sänkyyn ja nukuin sitten sikeästi 8 tuntia. Nyt olo ihan hyvä. Mulla on aikuisiän diabetes kyllä, mutta sokeriarvot olleet ruokavaliohoidolla oikein hyvät viimeiset kuusi vuotta. Söin eilen aamiaisen kyllä, mutta lounas jäi väliin, kahvin ja pullan söin jossain vaiheessa päivää ja normaalin pikkuannoksen lämmitysruokaa kuuden maissa.
Iltapäivällä oli myös tosi väsynyt olo, kun tulin ostoksilta ja tuntui että sydän hakkasi lujaa, olo meni ohi kun istuin hetken. Nyt olo ihan normaali ja virkeä. Olikohan vain verensokerin heittelyä vai pitäiskö tilata aika jonkin sortin lääkärintarkastukseen?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän huolettaa tuokin, kun huono olo tuli viinin jälkeen. Googlailin haimatulehduksen oireet, mutta ei onneksi siihen osu

Vierailija
2/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin on voinut sokerit heitellä liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole lääkärikeskus, sitä varten ovat oikeat ammattilaiset.

Vierailija
4/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mutta olen tottunut käyttämään palstan sairaanhoitopalveluita jo pari vuosikymmentä ja aion tehdä niin jatkossakin :) Menen lääkäriin , jos olo pahenee. Sinne ei tässä koronaleviämisen vaiheessa kannata ihan pienten juttujen takia sännätä kuormittamaan palveluita  ja mulla meni tilanne ohi.  ap

Vierailija
5/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pepsi Maxia? Se on sokeritonta, mutta kiva juttu että mainitsit.

Käy ostamassa verensokerimittari tai lainaa joltakin diabeettikkokaverilta. Niillä on usein varamittari.

Vierailija
6/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on selvä tapaus.

Kiire päivä, eikä kunnon ruokaa aamupalan jälkeen.

Verensokeri alhaalla ja sinua alkoi heikottaa.

Se nousee nopeasti jopa liiankin nopeasti sokerisella juomalla, ruisleivällä tasaisemmin.

Myös 2.tyypin pitää huolehtia siitä, että syö edes pienenkin välipalan, vaikka olis miten kiire.

Vierailija
7/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy ostamassa verensokerimittari tai lainaa joltakin diabeettikkokaverilta. Niillä on usein varamittari.

Mulla on mittari, mutta jalat ei kantaneet niin en jaksanut alkaa sitä ettimään, on jossain jemmassa kun en yleensä tarvi sitä . ap

Vierailija
8/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi aiheuttaa verensokerin heittelyä. Ihan terveenä mulla tulee helposti tuollainen olo vähän pienemmässä mittakaavassa, jos juon alkoholia tyhjään vatsaan. Voihan olla, että olet tulossa sairaaksikin, mutta hyvin paljon verensokerista johtuvalta kuulostaa.

Vierailija
9/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelen, että tuossa Pepsi Maxissa ap:ta piristi sen sisältämä  kofeiini.

Joululimpussa taas on ainakin siirappia jossa on sokeria, ja joululimpussa voi olla sokeria vaikka ei siirapppia olisikaan.

Joululimppu on aina makeasti maustettu, yleensä.

Se leivässä ollut energia antoi ap:lle voimia.

Tuo vaikuttaa täysin selkeältä liian matalalta verensokerilta.

Vierailija
10/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on selvä tapaus.

Se nousee nopeasti jopa liiankin nopeasti sokerisella juomalla, ruisleivällä tasaisemmin.

Myös 2.tyypin pitää huolehtia siitä, että syö edes pienenkin välipalan, vaikka olis miten kiire.

Tämä meni niin, että huono olo tuli sen jälkeen, kun olin syönyt iltaruuan ja sitten jotain tunnin päästä otin lasillisen valkkaria. Heti sen viininjuomisen jälkeen. ap.

Vierailija
11/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule.  Aikuistyypin diabetes on erittäin yleinen sairaus Suomessa.

Samoin kuin verenpainetauti. Ja suolisto-ongelmat.

Ainahan tältä palstalta on saatu vertaistukea.   Useinmiten löytyy joku, joka osaa antaa omasta kokemustaan vinkkejä johonkin kysymykseen.

-eri-

Vierailija
12/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on selvä tapaus.

Tämä meni niin, että huono olo tuli sen jälkeen, kun olin syönyt iltaruuan ja sitten jotain tunnin päästä otin lasillisen valkkaria. Heti sen viininjuomisen jälkeen. ap.

Ahaa.  No ehkä tuo oli vain voimkasta ylirasitusta. 

Vierailija
13/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin antaa vinkin 35 vuotta 1.tyypin diabetesta sairastaneena. Jos sinulla tulee heikko olo: 1. Mittaa verensokeri. 2. Jos se on alhaalla, juo jotain sokeripitoista lasi (ei pepsi maxia tai alkoholia) syö voileipä tai kaksikin. 3. Tunnin päästä voit mitata uudelleen verensokerisi jos haluat varmistaa että se on hyvällä tasolla ja voit turvallisesti mennä nukkumaan.

Vierailija
14/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on selvä tapaus.

Siitähän se huono olo yleensä tuleekin. Eli ensin sokeri pääsee matalaksi ja sitten yhtäkkiä se nousee rytisten. Hurja nousu saa aikaan huonon olon.

Vierailija
15/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mittari, mutta jalat ei kantaneet niin en jaksanut alkaa sitä ettimään, on jossain jemmassa kun en yleensä tarvi sitä . ap

No nyt alat seurata, esim viikon verran vähän tiheämmin, niin pääset perille nykytilanteesta? Vai etkö jaksa? Arvailemalla ei asiat etene,

Vierailija
16/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko nyt vaikka hyvä hetki etsiä se?

Vierailija
17/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on selvä tapaus.

Siitähän se huono olo yleensä tuleekin. Eli ensin sokeri pääsee matalaksi ja sitten yhtäkkiä se nousee rytisten. Hurja nousu saa aikaan huonon olon.

Ei se noin mene.  Riippuen siitäkin, mitä siihen verensokerin mataluuteen nauttii.

Tuo vaikuttaa siltä ap oli yliväsynyt, syönyt päivän aikana liian vähän, ja siihen alkoholi päälle, niin ei ihme että päässä humahtaa ja alkaa uuvuttaa.

Jo tuo sydämen tykyttely kertoo, että on voimakasta fyysistä uupumista, ja mahdollisesti steressiä siihen päälle, näin joulun alla.

Vierailija
18/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on selvä tapaus.

Miksi tätä oli alapeukutettu - asiallinen vastaus, ja voi hyvinkin olla noin. Itsellä ei ole diabetesta, mutta lapsellani on. Kuitenkin olen herkkä verensokerin heilahteluille, eli jos vedän tyhjään vatsaan vaikka karkkia, verensokeri nousee rajusti ja laskee sen jälkeen nopeasti, mistä seuraa ihan järjettömän huono olo.

Vierailija
19/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla jokin rytmihäiriö?

Vierailija
20/24 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokereiden heittely aiheuttaa rytmihäiriöitä. Yleisesti lääkäreiden ja diabeetikkojen tiedossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi