Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasismikortti lasten keskuudessa?!

Vierailija
06.04.2015 |

4-vuotiaat kaksospojat leikkivät puistossa mummin tuomilla uusilla autoilla. Paikalle tuli äiti kahden lapsensa kanssa, joista vanhempi tuli kaksosten leikkiin, yritti ottaa autoja kädestä, tallasi poikien tekemät tiet ja käyttäytyi tosi rauhattomasti. Pojat eivät halunneet antaa autoaan lapselle ja sanoivat mielestäni ihan nätisti, että heillä on leikki kesken. Se, mitä lapsen äiti sitten sanoi, oli todella odottamatonta:

"Lähdetään ja annetaan noiden rasistien pitää tylsät autonsa"

Lapsi siis oli tummaihoinen kuten rattaissa istuva sisaruksensa. Äiti oli vaaleaihoinen. Kaksoset eivät tätä kommenttia edes huomioineet, mutta voin vannoa, että he olisivat reagoineet samalla tavalla ihan minkä tahansa väriseen ihmiseen, mikäli heidän leikkeinsä sotkettaisiin noin. Näinkö se mustat vs. valkoiset -asetelma syntyy, ihan pienestä pitäen? Miksi ihmeessä äiti oli noin aggressiivinen eikä yrittänyt sovitella tilannetta? Eikö hän tosiaan nähnyt oman lapsensa toiminnassa mitään erikoista?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:46"]

Siitä talonyhtiöstä voin kertoa vielä sen verran, että olen nähnyt ruumiin lapsena, kun joku juoppo oli tappanut toisen. Kerran suomalainen juoppo meni jonkun asuntoon kirveellä sisään, jatkuvaa huutamista ja riehumista kännipäissään päivästä toiseen. Kerran yksi juoppo veti minulle täysin syyttä litsarin päähän olin silloin vielä lapsi.

Tälläisiä kokemuksia minulla suomalaisista juopoista ja heidän kanssa asuessa, kun olin lapsi. Joten siinähän annatte vaikka 50 alapeukkua, ei se poista sitä tosiasiaa että monilla suomalaisilla on myös peiliin katsomisen paikka, eivätkä hekään kovin hienoa kuvaa itsestään anna, varsinkaan alkoholistit.

[/quote]

hyvin kuvaavaa, että tummaihoisia on verrattava suomalaiseen murhaajan ja alkoholistiin, että saadaan edes jotain vertailupohjaa käytökselle. Sanoisin, että olet ymmärtänyt asian alitajuisesti. 

[/quote]Höpsistä, kunhan vain kerroin kokemuksiani kantasuomalaisista juopoista, hehän taitavat muutenkin olla sitä kovaäänisintä sakkia mamuja ja muita erilaisia ihmisiä kritisoimaan. Tällä sakilla ei ole paljon varaa muille huudella, jos minulta kysytään.

Vierailija
22/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:01"]Opeta lapsesi ottamaan toiset mukaan leikkiin.
[/quote]
Ai että mukaan vaan nekin jotka koettaa hajottaa kaiken ja väkisin ottaa lasten omat lelut? Juu ei. Meillä ainakin saa lapset leikkiä myös ihan kahdestaan jos tahtovat. Näitäkin tapauksia, että koitetaan hajottaa lasten lelut tai repiä ne käsistä on sattunut, käyn yleensä silloin itse poistamassa sen häirikön ja ilmoitan, että tulee kysymään nätisti pääseekö mukaan, kunhan oppii olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi hyvä ystävä joka on romani, ystävyys on säilynyt näihin päiviin asti. Meillä ei ole kahdenkesken ollut ikinä mitään ongelmia, mutta välillä törmää muiden ennakkoluuloihin ja asenteisiin. Hänen romanituttunsa on myös ennakkoluuloisia minua kohtaan, yleensä ne kariutuu siinä vaiheessa kun kertoo että ollaan tunnettu pikkupojasta asti.

Minulla on aina ollut hyvin avoin mieli kun tutustun uusiin ihmisiin, en ole ikinä antanut ennakkoluulojen vaivata. Jos joku osoittautuu luottamuksen arvoiseksi ja hyväksi tyypiksi, niin ainakin minusta on saanut hyvän kaverin jos haluaa, oli romani, tumma tai mikä hyvänsä.

Vierailija
24/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:46"]

Siitä talonyhtiöstä voin kertoa vielä sen verran, että olen nähnyt ruumiin lapsena, kun joku juoppo oli tappanut toisen. Kerran suomalainen juoppo meni jonkun asuntoon kirveellä sisään, jatkuvaa huutamista ja riehumista kännipäissään päivästä toiseen. Kerran yksi juoppo veti minulle täysin syyttä litsarin päähän olin silloin vielä lapsi.

Tälläisiä kokemuksia minulla suomalaisista juopoista ja heidän kanssa asuessa, kun olin lapsi. Joten siinähän annatte vaikka 50 alapeukkua, ei se poista sitä tosiasiaa että monilla suomalaisilla on myös peiliin katsomisen paikka, eivätkä hekään kovin hienoa kuvaa itsestään anna, varsinkaan alkoholistit.

[/quote]

hyvin kuvaavaa, että tummaihoisia on verrattava suomalaiseen murhaajan ja alkoholistiin, että saadaan edes jotain vertailupohjaa käytökselle. Sanoisin, että olet ymmärtänyt asian alitajuisesti. 

[/quote]Höpsistä, kunhan vain kerroin kokemuksiani kantasuomalaisista juopoista, hehän taitavat muutenkin olla sitä kovaäänisintä sakkia mamuja ja muita erilaisia ihmisiä kritisoimaan. Tällä sakilla ei ole paljon varaa muille huudella, jos minulta kysytään.

[/quote]
Jokainen joka ei jollain lailla pidä mamuista, on juoppo? Hienosti vihjailtu. Mietipä vielä uudestaan.
Kunhan kerron kokemuksia mamupatjoista,hehän taitavat olla pahimpia hyysääjiä.

Vierailija
25/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:59"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:46"] Siitä talonyhtiöstä voin kertoa vielä sen verran, että olen nähnyt ruumiin lapsena, kun joku juoppo oli tappanut toisen. Kerran suomalainen juoppo meni jonkun asuntoon kirveellä sisään, jatkuvaa huutamista ja riehumista kännipäissään päivästä toiseen. Kerran yksi juoppo veti minulle täysin syyttä litsarin päähän olin silloin vielä lapsi. Tälläisiä kokemuksia minulla suomalaisista juopoista ja heidän kanssa asuessa, kun olin lapsi. Joten siinähän annatte vaikka 50 alapeukkua, ei se poista sitä tosiasiaa että monilla suomalaisilla on myös peiliin katsomisen paikka, eivätkä hekään kovin hienoa kuvaa itsestään anna, varsinkaan alkoholistit. [/quote] hyvin kuvaavaa, että tummaihoisia on verrattava suomalaiseen murhaajan ja alkoholistiin, että saadaan edes jotain vertailupohjaa käytökselle. Sanoisin, että olet ymmärtänyt asian alitajuisesti.  [/quote]Höpsistä, kunhan vain kerroin kokemuksiani kantasuomalaisista juopoista, hehän taitavat muutenkin olla sitä kovaäänisintä sakkia mamuja ja muita erilaisia ihmisiä kritisoimaan. Tällä sakilla ei ole paljon varaa muille huudella, jos minulta kysytään.   [/quote] Jokainen joka ei jollain lailla pidä mamuista, on juoppo? Hienosti vihjailtu. Mietipä vielä uudestaan. Kunhan kerron kokemuksia mamupatjoista,hehän taitavat olla pahimpia hyysääjiä.

[/quote]En tiedä minkä takia joillakin on vaikea ymmärtää muiden ihmisten kokemuksia tosielämästä. Kerroin asian niinkuin sen lapsenakin koin, suomalaiset juopot olivat pahimpia häiriköitä ja rasittavinta porukkkaa, mamuista ja romaneista en kokenut näin, he olivat omissa oloissaan rauhallisia, eivätkä ikinä riehuneet ja sekoilleet päivätolkulla tuhannen päissään esimerkiksi. Näin se homma siinä talonyhtiössä meni.

Vierailija
26/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kyllä tuo äiti tekee lapselleen ison karhunpalveluksen, kun ei sillä rasismikortilla voi koko elämää seilata läpi. Ei ainakaan ilman isoja ongelmia.

Vierailija
27/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan akka hankkinut lapsia tumman miehen kanssa just siksi että pääsee vilauttelemaan rasismikorttia.. Vähän niin kuin muslimeiksi kääntyneet huivipäiset suomalaisnaiset. Ei saa tarpeeksi huomiota muuten.

Vierailija
28/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin harmittaisi.

Vierailija
29/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:42"]

Varmaan akka hankkinut lapsia tumman miehen kanssa just siksi että pääsee vilauttelemaan rasismikorttia.. Vähän niin kuin muslimeiksi kääntyneet huivipäiset suomalaisnaiset. Ei saa tarpeeksi huomiota muuten.

[/quote]

Tai sit siitä on tullut katkera, kun on tajunnut, mitä on tullut tehtyä.

Vierailija
30/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsesi ottamaan toiset mukaan leikkiin.

Vierailija
31/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaa jo aikaisin automaattisesti syyttämään muita kaikesta.

Vierailija
32/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä voi olla huonoja kokemuksia ja ne nousevat pintaan tuollisissa tilanteissa. Jotkut ihmiset ovat rasistisia ja siksi sulkevat tummaihoiset pois kaikesta yhteisestä. Kulttuureissa myös kasvatetaan lapsia eri tavoin. Afrikkalaisessa kulttuurissa lapset saavat näkyä ja kuulua, kun taas suomessa arvostetaan hiljaisuutta ja kurinalaisuutta. Se voisi selittää erilaisen tavan tulla leikkiin mukaan.

Äiti saattaa olla väsynyt ja yksin lastensa kanssa, minkä vuoksi ei välttämättä ole voimia alkaa selvittää jokaista asiaa juurta jaksain. Monikulttuuriset liitot ovat ihania ja arvokkaita, mutta niissä on usein omat kulttuuriset haasteensa, jotka saattavat kuormittaa nimenomaan äitiä lasten ollessa pieniä.

Joskus tuntuu, että kaikilla muilla on helpompaa ja että pellavapäiset lapset pääsevät elämästä helpommalla. Toivoisin vähän ymmärrystä tuomitsemisen ja leimaamisen sijaan, äidit :)

Vierailija
33/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää nimitellä lasta neekeriksi! Eikös äiti ollut vaaleaihoinen, joten nuo lapset lienevät ihan yhtä suomalaisia kuin me muutkin.

Lapsia on erilaisia. Äidin käytös ihmetyttää kyllä, tekee lapsille hallaa tekemällä heidän ihonväristään syyllisen kaikkiin vastoinkäymisiin.

Vierailija
34/34 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:18"]

Äidillä voi olla huonoja kokemuksia ja ne nousevat pintaan tuollisissa tilanteissa. Jotkut ihmiset ovat rasistisia ja siksi sulkevat tummaihoiset pois kaikesta yhteisestä. Kulttuureissa myös kasvatetaan lapsia eri tavoin. Afrikkalaisessa kulttuurissa lapset saavat näkyä ja kuulua, kun taas suomessa arvostetaan hiljaisuutta ja kurinalaisuutta. Se voisi selittää erilaisen tavan tulla leikkiin mukaan.

Äiti saattaa olla väsynyt ja yksin lastensa kanssa, minkä vuoksi ei välttämättä ole voimia alkaa selvittää jokaista asiaa juurta jaksain. Monikulttuuriset liitot ovat ihania ja arvokkaita, mutta niissä on usein omat kulttuuriset haasteensa, jotka saattavat kuormittaa nimenomaan äitiä lasten ollessa pieniä.

Joskus tuntuu, että kaikilla muilla on helpompaa ja että pellavapäiset lapset pääsevät elämästä helpommalla. Toivoisin vähän ymmärrystä tuomitsemisen ja leimaamisen sijaan, äidit :)

[/quote]

Johtopäätös tapauksesta: kaksospojat ja yksi törkeän rasistinen nainen sekä hänen kaksi hyvää vauhtia rasisteiksi kasvatettavaa tummaihoista lastansa kohtasivat hiekkalaatikolla odotettavissa ollein tuloksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä