Miten hyvin joulunne onnistuisi jos et toimisi projektipäällikkönä?
Tulisiko joulu ajoissa, kinkku & laatikot pöydässä aattona klo 16:00, mummollekin lahjapaketti, muistiko kukaan joulukortteja, opettajalle joulukukka, koti kiiltää...
Kommentit (78)
Hienosti syntyi joulu tänäkin vuonna, itse aattoon asti vuiro-työssä, mies ja lapset 6 ja 8, ovat viikonloppuisin loihtineet joulun.
Joulukortteja ei lähetetä. Kuusi haettiin yhdessä, mies lyhensi ja asetti paikoilleen ja minä koristelin. Joulusiivouksesta tein listan ja molemmat tekee siitä oman osansa. Minä teen ruoat, mies siivoaa jäljet. Mies haki paljun, minä varasin sen ja hoidan täytön ja lämmityksen.
Eli joo, ehkä olen itse enemmän projektipäällikkönä, mutta toisaalta olen etätöissä ja ollut vapaalla jo eilen ja tänään, mies puolestaan lähitöissä vielä iltaan. Että ihan luonnollisesti sitten teen enemmän kun on enemmän aikaa, ja toisaalta miehen ei tarvitse käyttää töiden jälkeen aikaa suunnitteluun kun voi käydä toimeen.
Entä jos identifioi itsensä akateemiseksi tai heitä ylempänä olevaksi elämänmuodoksi, eikö silloin akateemisen naisen tulisi kiinnostua? Luulisi että osalla pyörii sukat jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen luokkien whatappeja seurannut, niin joku meistä äideistä ehdottaa yhteislahjaa. Äidit keskustelevat lahjasta ja sen summasta. Muutama mieskin sentään maksaa lapsensa osuuden, sille naiselle joka sen käy hommaamassa. Olisipa mahtavaa nähdä isät aktiivisina ja aloitteellisina näissä, eikä sitä ainaista vapaamatkaamista, vink vink.
Ei sen väliä kuka sen aloitteen tekee, jos vain päästään siitä yhteisymmärrykseen ja saadaan hoidettua. Muistan yhden kerran kun tyttären luokalla jäi luokanopettajan lahja sopimatta, kukaan ei vaan ehdottanut ja jäi hoitamatta. Kevätjuhlan jälkeen todistustenjaossa useampikin lapsi meni pullokassin kanssa hakemaan sitä todistusta ja opettaja lähti kesälomille 7-8 kuoharipullon kanssa :-D Kyllä se 100€ lahjakortti Stockalle olisi ollut kaikille osapuolille helpompi vaihtoehto. Mutta ehkäpä osa pulloista meni opettajille, jotka eivät saaneet yhtään.
Juuri niin, eihän lopputuloksen kannalta ole väliä kuka tekee aloitteen. Kas kummaa, kun aloite tulee (eli projektinjohdon ottaa) lähes aina nainen, ja jos ei ota, niin jääpi hoitamatta.
Minä pääosin hoidan lahjat, siivotaan mikä jaksetaan. Ruoat suunnitellaan perheenvoimin ja mieskin osaa laittaa aattopöydän. Ei meillä sellaista päällikköä tarvita. Pukkia ei ole käynyt enää vuosiin. Meillä vanhemmat ja teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen luokkien whatappeja seurannut, niin joku meistä äideistä ehdottaa yhteislahjaa. Äidit keskustelevat lahjasta ja sen summasta. Muutama mieskin sentään maksaa lapsensa osuuden, sille naiselle joka sen käy hommaamassa. Olisipa mahtavaa nähdä isät aktiivisina ja aloitteellisina näissä, eikä sitä ainaista vapaamatkaamista, vink vink.
Ei sen väliä kuka sen aloitteen tekee, jos vain päästään siitä yhteisymmärrykseen ja saadaan hoidettua. Muistan yhden kerran kun tyttären luokalla jäi luokanopettajan lahja sopimatta, kukaan ei vaan ehdottanut ja jäi hoitamatta. Kevätjuhlan jälkeen todistustenjaossa useampikin lapsi meni pullokassin kanssa hakemaan sitä todistusta ja opettaja lähti kesälomille 7-8 kuoharipullon kanssa :-D Kyllä se 100€ lahjakortti Stockalle olisi ollut kaikille osapuolille helpompi vaihtoehto. Mutta ehkäpä osa pulloista meni opettajille, jotka eivät saaneet yhtään.
Juuri niin, eihän lopputuloksen kannalta ole väliä kuka tekee aloitteen. Kas kummaa, kun aloite tulee (eli projektinjohdon ottaa) lähes aina nainen, ja jos ei ota, niin jääpi hoitamatta.
pariutumisessa onkin eri ääni kellossa, mutta tarkoituksesi olikin päästä pätemään sukupuolesi perusteella ja alentaa kaikkia miehiä.
Mennään valmiiseen pöytään. Kotona hommat tehdään vakiintuneen työnjaon mukaan ilman eri organisointia.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen että onko mammojen puolisot jotenkin jälkeenjääneitä kun normaaliin elämään liittyvät asiat ovat mahdottomia? Siis ettei voi luottaa siihen että puoliso hoitaisi jouluna ruuan pöytään. Miten kukaan täysjärkinen jaksaisi katsoa tollasta menoa?
Tulee mieleen että onko täällä mammat jälkeenjääneitä, koska pitävät omaa tapaansa ainoana normina, lakina, jonka edessä rakkaidenkin ihmisten mieltymykset kumartavat.
Tulisi. Yhdessä se joulu tehdään muutenkin. Myös teinit osallistuvat.
Koti ei kyllä kiillä siltikään. Keittiön tasot ja ruokapöytä pyyhitään, teinit ovat imuroineet lähipäivinä. Siinä se siivous. Ruuat tehdään tänään porukalla, kinkun mies paistoi eilen, on hänen suosikkihommansa. Paketit on hommattu yhdessä miehen kanssa, minä ostin osan ja hän kävi hakemassa osan. Myös niitä mummujen paketteja.
Yhdessä joulua vietetään, yhdessä se myös valmistellaan. Kyllä mun mies hallitsisi koko hommankin, jos sen jostain syystä yksin hänelle jättäisin, mutta meistä ei olisi reilua jättää kaikkea vain toisen harteille. Meillä toimii näin. Eikä ketään tarvitse pakottaa tai komennella, meillä on vaan aina toimittu näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen että onko mammojen puolisot jotenkin jälkeenjääneitä kun normaaliin elämään liittyvät asiat ovat mahdottomia? Siis ettei voi luottaa siihen että puoliso hoitaisi jouluna ruuan pöytään. Miten kukaan täysjärkinen jaksaisi katsoa tollasta menoa?
Tulee mieleen että onko täällä mammat jälkeenjääneitä, koska pitävät omaa tapaansa ainoana normina, lakina, jonka edessä rakkaidenkin ihmisten mieltymykset kumartavat.
Ja jos eivät kumarra mieltymyksiä niin tirautetaan sellaiset syyllistämisitkut että kuuluu se joo kyllä me tehdään kuten haluat.
Ei tulisi yhtään mitään. Meillä joulua valmistellaan ketterästi. Anoppi on projektipäällikkö ja minä olen scrummaster. Projektitiimiä on vaan vaikea saada aamun scrum-miittiin, mutta anopin kanssa homma hoituu kyllä. Kolmas sprintti on menossa ja epic tulee maaliin huomenna klo 11, jolloin se julkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi toimia, eikä stressata, vaimo hoitaa valmistelut… naisten hommia!
Okei, eli sulta ei onnistuisi. Tsemppiä vaimollesi.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin onnistuisi, mutta aika siirtyisi noin pääsiäiseen.
Ja mitäs se haittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulisi totisesti erilainen joulu! Mies saattaisi hoitaa joitakin jouluvaloja ulos ja viedä haudoille kynttilät, mutta en tiedä, mitä tekisi esimerkiksi ruokien suhteen :D
Olisiko joskus ihan kohtuullista viettää sellaista joulua minkä mies katsoo parhaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi yhtään mitään. Meillä joulua valmistellaan ketterästi. Anoppi on projektipäällikkö ja minä olen scrummaster. Projektitiimiä on vaan vaikea saada aamun scrum-miittiin, mutta anopin kanssa homma hoituu kyllä. Kolmas sprintti on menossa ja epic tulee maaliin huomenna klo 11, jolloin se julkaistaan.
Eikö sinusta ole outoa, että Joulusi onnistuminen riippuu materiasta? Ehkä se on niin, että materialistiset ihmiset tarvitsevat materiaa päästäkseen johonkin tunnelmaan?
Mieheni ei välitä joulunvietosta, minulle se taas on tärkeää. Elin lapsuuteni moniongelmaisessa perheessä, ja kokemukseni lapsuuden jouluista ovat aika traumaattisia. Aikuisiällä olen halunnut kerätä mukavia joulumuistoja.
Hyvä puoli taustassani on, että kukaan ei odota meitä luokseen joulunviettoon eikä tarvitse ostaa lahjoja. Miehen suku asuu puolestaan niin kaukana, että hekään ei eivät odota meitä vierailulle. Miehellä ei ole tapana hankkia lahjoja omalle perheelleen, enkä minä ole ikinä nähnyt tehtävänäni ottaa tätä vastuulleni hänen puolestaan. Aikuinen ihminen hoitakoon suhteet omiin sukulaisiinsa itsenäisesti.
Koristeiden laittaminen, ruokalistan suunnittelu sekä ruokien valmistus ovat minulle mieluisaa puuhaa. Tänä vuonna tilasimme ruokaostokset ensimmäistä kertaa kotiinkuljetuksella. Kun elää arjessa siististi, ei tarvita mitään erillistä joulusiivousta. Normaali viikkosiivous, jonka teemme yhdessä, riittää.
Joulu ei siis stressaa minua mitenkään, vaikka olen kyllä kahden hengen taloudessamme meistä kahdesta enemmän se projektipäällikkö. Keskityn kuitenkin vain niihin projekteihin, jotka ovat minulle mielekkäitä ja jotka hoitaisin myös asuessani yksin, eikä mieheni odota minulta enempää kuin itseltäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulisi totisesti erilainen joulu! Mies saattaisi hoitaa joitakin jouluvaloja ulos ja viedä haudoille kynttilät, mutta en tiedä, mitä tekisi esimerkiksi ruokien suhteen :D
Olisiko joskus ihan kohtuullista viettää sellaista joulua minkä mies katsoo parhaaksi?
Ei, en kestäisi sitä stressiä mikä tulisi kun kaikki tehtäisiin viime hetkellä.
Mun on pakko toimia joulun projarina, että asiat tulevat ajoissa tehtyä.