Miten hyvin joulunne onnistuisi jos et toimisi projektipäällikkönä?
Tulisiko joulu ajoissa, kinkku & laatikot pöydässä aattona klo 16:00, mummollekin lahjapaketti, muistiko kukaan joulukortteja, opettajalle joulukukka, koti kiiltää...
Kommentit (78)
Joulu ei ole suoritus eikä projekti, niinkuin ei elämä yleensäkään.
Toissapäivänä tein perussiivouksen, sellaisen ihan tavallisen. Eilen paketoin lahjat. Tänään loman aloittanut 15-v etsii kuusen omasta pikku metsästä. Illasta teen lanttu- ja porkkanalaatikot jotka saa mennä yöksi uuniin noin 60-asteeseen. Pieni kinkku menee haudutuspataan yöksi. Mutsi on tehnyt karjalanpiirakoita raakapakasteeksi pitkin syksyä, niitä pellillinen kerrallaan kun mieli tekee.
Jouluaattona koristellaan kuusi. Aamupalaksi riisipuuroa. Sitten käydään kierros haudoilla ja haetaan mutsi meille. Syödään ja jaetaan lahjat, juodaan kahvit. Tässä vaiheessa mutsi usein haluaa jo kotiin, vien hänet. Loppujoulu vietetään ihan rauhassa vaan mukavat vaatteet päällä. Tehdään mitä halutaan. Ja mitään ei suoriteta.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa perinteisen joulun ja kyllä osallistuu sen laittamiseen, mutta hänen mielestään kaiken ehtii tehdä myöhemminkin. Eli jos hän saisi päättää aikataulun, niin vasta aattona siivottaisiin, ostettaisiin lahjat, käytäisiin kaupassa, ostettaisi kuusi, koska joulukortit jäivät lähettämättä niitä ja paketteja ajeltaisiin aattona ympäriinsä...Mistään ei kuitenkaan tingittäisi, kaikki pitää olla.
Joulupöytään istahdettaisiin rättiväsyneenä kello 23:00 ja joulupukki tulisi yhdeltä yöllä. Se voisi olla lapsille vähän liian myöhään.
Joo sama täällä. Kaikki tapahtuisi mutta vasta aattona alkaisi mietintä että mitäs sitä nyt olikaan…
Minä , nainen kyllästyin kerran hoitamaan KAIKKI. Mies sanoi " ei kannata stressata joulusta ollenkaan , ota iisisti". No minä otin iisisti. Jouluaattona mies oli yhtä kysymysmerkkiä " kai MEILTÄ nyt ainakin on joulutervehdykset lähteneet vaikka jouluruokia ei näy". Siskot kokeilkaa , muuttui meillä meininki seuraavana jouluna.
Ei aavstustakaan, koska en ole koskaan huolehtinut miehestä kuin lapsesta. Hän käy itse ostamassa lahjat lapsille ja minulle, ostaa itse haluamansa jouluruuat tai niiden raaka-aineet, lähettää itse korttinsa jne. Sen tiedän, että ilman miestä minulla ei olisi joulukuusta, en viitsisi sitä käydä metsästä hakemassa.
Vaikka minä en tekisi mitään, olisi meillä joulu, tosin vähän erilainen kuin nyt.
Siitähän perheen projektipäällikkönä olemisessa on kyse, että joulu on naisen näköinen, hänen määräämänsä, hänen aikatauluttamansa, hänen uhriutumisensa. Mutta ei minulle, en ryhdy tähän naisten ikiaikaiseen marttyyrijuttuun, vaikka moni palstan naisista näköjään siihen mukaan menee kuin äitinsä aikoinaan.
Kyllä mies ja lapset hoitaisivat homman vastuullisesti, koska haluavat itsekin saada joulunsa. Siivouksessa luultavasti vähän oikoisivat, mutta se nyt ei ole vaarallista eikä pilaisi kenenkään joulua.
Meidän perhe todisti kykynsä, kun olin tänä vuonna pidempään sairaalassa. Kun kotiuduin, niin ihan täällä oli siisti koti, lapset ruokittu ja puhtaissa vaatteissa ja vanhempainillatkin hoidettu. 🙂
Meillä on niin löysä joulu, että kyllä sen joku "hoitaa".
Yhdessä aina sovitaan ruuat.
Itse käyn kaupassa, koska käyn useimmiten muutenkin.
Kortteja lähetellään, jos muistetaan. Tänä vuonna ei lähetetty.
Siivotaan mitä jaksetaan ja lopulta syödään mitä on. Jos kotain puuttuu niin sitten kauppaan. Onhan noita huoltiksia ja 24/7 kauppoja.
Meillä ei stressata. Ei jouluna eikä muulloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joulusta tulisi kaaos, jossa mua mulkoiltaisiin pahasti ja miehen sukulaiset päivittelisivät seläntakana miten huono puoliso ja nainen olen kun en ole miehelle joulua loihtinut.
Huomaatkos, että tuo on kaikki sun omassa päässä. Jos sinusta puhutaan selän takana, sinä et sitä tiedä. Mulkoilut? Oikeesti, aikuinen ihminen! Ota elämä omiin käsiisi. Äläkä anna kaiken maailman luulojen ohjata itseäsi tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Siivotaan mitä jaksetaan ja lopulta syödään mitä on. Jos kotain puuttuu niin sitten kauppaan. Onhan noita huoltiksia ja 24/7 kauppoja.
Meillä ei stressata. Ei jouluna eikä muulloinkaan.
🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Ei aavstustakaan, koska en ole koskaan huolehtinut miehestä kuin lapsesta. Hän käy itse ostamassa lahjat lapsille ja minulle, ostaa itse haluamansa jouluruuat tai niiden raaka-aineet, lähettää itse korttinsa jne. Sen tiedän, että ilman miestä minulla ei olisi joulukuusta, en viitsisi sitä käydä metsästä hakemassa.
Vaikka minä en tekisi mitään, olisi meillä joulu, tosin vähän erilainen kuin nyt.
Siitähän perheen projektipäällikkönä olemisessa on kyse, että joulu on naisen näköinen, hänen määräämänsä, hänen aikatauluttamansa, hänen uhriutumisensa. Mutta ei minulle, en ryhdy tähän naisten ikiaikaiseen marttyyrijuttuun, vaikka moni palstan naisista näköjään siihen mukaan menee kuin äitinsä aikoinaan.
Paljon puhut asiaa, mutta toisaalta: sulla on se osallistuva mies, joka oma-aloitteisesti hoitaa asioita! Siksi voit sanoa noin. .
Mieskin voi ajan myötä passivoitua, vaikka aiemmin teki, joten parinvalintaa ei voi syyttää. Yleisemmin niin käy, jos toinen vanhempi on kotona hoitovapaalla, tai vaikkapa vaan ajan kuluessa muuten.
Siitä seuraa ikävä kierre, kun toinen jättää tekemättä ja se kaatuu toisen niskaan. Silloin toisesta tulee se jäkättäjä ja toinen ihmettelee, että mikäs tässä, kun hommathan hoituu ihan ilmasiksi paikallaan istumalla. Mistä toinen siis keuhkoo?
Vierailija kirjoitti:
Minä , nainen kyllästyin kerran hoitamaan KAIKKI. Mies sanoi " ei kannata stressata joulusta ollenkaan , ota iisisti". No minä otin iisisti. Jouluaattona mies oli yhtä kysymysmerkkiä " kai MEILTÄ nyt ainakin on joulutervehdykset lähteneet vaikka jouluruokia ei näy". Siskot kokeilkaa , muuttui meillä meininki seuraavana jouluna.
Onko sen arvoista, että lasten joulu pilaantuu samalla?
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, et kukaan mies kiinnostuu mistään joulutervehdyksistä enemmän ku ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan kaiken paitsi kinkun. Siksi olen väsynyt ja haaveilen että joskus vielä pääsisin valmiiseen pöytään jouluna.
Miksi hoidat? Taidat itse haluta tietynlaisen joulun ja siksi hoidat. Itsensä uhri.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä huumoria vai onko joissain perheissä oikeasti tuollaista?
Valitettavan totta palstalaisten perheissä. En tajua miksi joku suostuu tuollaiseen.
En ole mikään projektipäällikkö, en edes osaisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei stressata. Ei jouluna eikä muulloinkaan.🤢🤮
Tuliko paha mieli, kun toiset perheet ei stressaa ja silti ilmeisesti saavat joulun aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pilaannu. Ei joulusta todellakaan kannata stressata jos ei halua. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pilaannu. Ei joulusta todellakaan kannata stressata jos ei halua. Eri
Oletko tosiaan sitä mieltä, että lapsille se on ihan sama vietetäänkö perheessä joulua?! Ethän varmaan voi olla tosissasi.
Minulla on lapsuudesta omaa kokemusta ja paskaa se oli. Ihan vanhempien itsekkyyttä ku emmää viitti. Ja sekin oli siis paskaa, vaikka sama toistui ja siihen oli tottunut, eikä silloin ollut älypuhelimia, joista saada jatkuvaa infoa miten kivaa muilla on.
Mut viepä joulu veks sellaiseen tottuneelta lapselta kuusineen, pipareineen, ruokineen, lauluineen, lahjoineen... jne. Ja tule kertomaan, että hyvin pyyhkii.
Älä viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei stressata. Ei jouluna eikä muulloinkaan.🤢🤮
Tuliko paha mieli, kun toiset perheet ei stressaa ja silti ilmeisesti saavat joulun aikaiseksi?
Ei. Kuka sanoi että meillä stressataan? Nytkin pötköttelen rauhassa sängyllä meidän kuopuksen kanssa...
Valmistelut ei tarkoita aina viime minuutille jättämistä ja stressiä.
Joulukuu on ihanaa aikaa!
Joulukoristeita ei olisi mitään, mutta kuusi varmaan olisi. Jouluruokia olisi jotain, mitä kaupasta valmiina saisi. Piparit mies leipoisi itse, muut makeat kaupasta. Lapsille varmaan pari pakettia molemmilleyt (nyt on 15). Mitään opettajien lahjoja tms. ei todellakaan olisi.
Tämä siis, jos olisin vainaa. Mutta kun nyt kerran olen projektinjohtajana, niin vaikea sanoa taoahtuisiko mitään, jos en ottaisi puheeksi. Mies siis kyllä jotain tekee ihan itse, ja hommia jaetaan, mutta minä otan puheeksi asioita. Sitähän se projektinjohto on, ei sitä että johtaja tekisi itse kaiken.
Ja on muuten työläs homman osa tämäkin, kun miettii kaikkea, vaikka yritän ottaa rennosti.
Ei oikein mitenkään, sillä asun yksin.