Mitä tekisit jos viettäisit joulun yksin
Kommentit (88)
Toukokuu 2010.Yksinäinen erakkoelämä alkoi.Se on sitä myös jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Menisin töihin, joulusta saa mukavan lisätilin.
Minäkin yritin päästä jouluksi töihin, mutta en päässyt :/
Ylensöisin, ylensöisin, ylensöisin, ylensöisin.
En käytä konditionaalia.
Olen 64-vuotias mummo ja minulle riitti joulutus jokunen vuosi sitten. Lapsille ja lastenlapsille hommaan lahjat ja sen jälkeen painun korpeen niin pitkälle kuin voin. Erämökkiin.
Pidän nuotiota yön yli, paistan makkaraa ja kuuntelen hiljaisuutta. Yhtäkään joululaulurenkutusta ei kuulu. Lahjoja en tarvitse. Illan tullen pidän puuhellassa tulta ja sen sammuttua menen pehmoiseen petiin. Täydellistä.
Puhelin äänettömällä.
Vierailija kirjoitti:
Ylensöisin, ylensöisin, ylensöisin, ylensöisin.
Ylenannat, ylenannat, ylenannat ja... lihot. Kohta olet jouluporsas.
Olin viime joulun yksin, samoin kuin 2018. Lapset olivat isänsä luona. Ihanaa olla aivan täysin omassa päivärytmissä.
Olen joskus viettänyt muutaman joulun yksin ja ekan kerran olin sen joulun töissä ja sitten toisen kerran kun minulla oli jo poikaystävä ja hän oli työmatkalla joulun. Leivoin, katselin telkkaria, kuuntelin musaa, join olutta, pullon viskiä ja sammuin sänkyyni. Siihen aikaan ei ollut nettiä eikä kännyköitä.
Nykyään viihtyisin paljon paremmin kun on netti ja leffateatteri kotona mistä voi vuokrata viihdykettä. Sitten kun vielä maistuu viinakin niin aikahan kuluisi oikein rattoisasti. Olen juhannuksenkin ollut yksin kun puolisoni hälytettiin töihin ja tuli vasta yöllä kun olin sammunut tai väsähtänyt itseäni viihdyttäen. Ei ole mitään ongelmia saada aikaa kulumaan yksin. Tämä ei enää kiinnosta yhtään mutta jos niin epätoivoiseksi menisi ettei muuta keksi niin lähtisin lähimpään baariin tai yökerhoon.
Lapsettomina jouluina olen käynyt äidilläni syömässä ja jos sekin jäisi pois, niin ulkoilisin, treenaisin ja ottaisin rennosti
Vedän pienet humalat tänään ja loppu vuosi sitten selvinpäin.
Kävin leipäjonossa kun lupasivat jouluherkkuja. Sain perunoita kilon. Pesen pyykkiä. Ostin 50 sentin suklaan ja olut purkin huomiseksi. Siinä kaikki en teeskentele hampaat irvessä, että olisin tyytyväinen. Kostan kun saan tilaisuuden.
Palapeli, ristikot, ruokaa, juomaa, kävelylenkki, elokuva, telkkari, kirja. Ei käy aika pitkäksi.
Tilaisin erilaisia herkkuja ruokia ja namia. Katselisin leffoja/sarjoja, pelaisin, piipahtelisin koiran kanssa ulkona, juttuseuran puutteessa palstailisin ja nauttisin valkoviiniä.
Eli aika pitkälti siis sitä, mitä tulee tapahtumaankin, vaikka perhe onkin paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomina jouluina olen käynyt äidilläni syömässä ja jos sekin jäisi pois, niin ulkoilisin, treenaisin ja ottaisin rennosti
Sen jälkeen kun muutin kotoa pois niin en ole käynyt syömässä äidilläni sillä hän on maailman surkein ruuan laittaja. Olin aina nälässä kun ei sen maustamattomia, kun ei osannut laittaa muuta kuin suolaa ruokaan, kokkauksia syönyt pirukaan ellei se ollut Saarioisten lämmitettyä maksalaatikkoo. Lähdin talouskouluun jotta oppisin jotain ruokaa tekemään sillä äitini ei osannut opettaa mitään. Sillä paloi kanamunat ja vesikin kattilan pohjaan. Hän osti sekavihannes pussin ja keitti niitä viiden litran kattilassa täynnä vettä niin arvatenkin ne eivät enää maistuneet miltäään. Perunat oli keitetty ihan mauttomiksi kauheassa vesimäärässä. Kaikissa keitoissa oli järkyttävä määrä lientä ja sai ihmetellä missä ne muut ainekset siellä oli. Meillä ei ollu muuta syötävää kuin leipä ja joku lihahyytelö mitä en ole koskaan suostunut maistamaan sillä sen ulkonäkö yököttää.
Olen perinyt saman heikko lahjakkuuden ruualaittamiseen ja osaan vain jotkut tietyt enkä ole mikään kulinaristi niin ettei kiehdo mitkään erikoiset maut. Kävin aikani kuluksi kokkikoulun ajatellen että voisiko siitä tulla uusi ammatti ja hävetti siellä ettei kiinnostanut mitkään erikoiset maut. Halusin ensin vain oppia perusasiat ja nekin olivat minulle tosi vaikeita. Huomasin äkkiä ettei ollut mitään lahjakkuutta alalle niin että tie olisi tullut aika vaikeaksi. Ensimmäiselle alalleni olisin ollut lahjakas mutta kun keuhkot eivät kestäneet ja sen jälkeen en ole yhtään alaa löytänyt missä olisin hyvä jopa kahta ammattia opiskelleena ei ole muuta kuin tullut epäonnistumisia.
Ei tämä joulun yksin viettäminen haittaa enää yhtään mitään kun kaikessa on epäonnistunut. Ei tämä joulu ole yhtään sen kummempi kuin juhannus tai pääsiäinenkään.
Joskus on tullut vietettyä joulua tavallaan yksin näin aikuisiällä. Opiskeluaikoina vietin kaikki joululomat lapsuudenkodissani ja parina jouluna on vanhemmilla sattunut olemaan töitä niin, ettei yhteistä aikaa ole ollut ja erityisesti jouluaattoillan ja jouluyön olen viettänyt yksin kun vanhemmat olivat koko yön töissä (molemmat hoitoalalla).
Tällöin olen vain loikoillut, ehkä katsonut jotain tv-sarjaa tai leffaa ja käynyt mukavan lenkin koiran kanssa ihastellen samalla naapuruston jouluvalaistusta ja tunnelmaa.
Tilaisin joltain pitopalvelulta jouluruoat.
Kävisin sähkösaunassa, muuta ei ole.
Pistäisin Jouluradion tai Accuradion joulukanavat soimaan läppärin kautta.
Etsiskelisin kotimaisilta tv-kanavilta itseäni miellyttäviä jouluohjelmia.
Ulkomaisista tv-kanavista DW, TV5 France, Arte, Ruotsin tv 1, BBC ja joku usalainen kanava.
Pieni pullo hyvää konjakkia ja tummapaahtoista kahvia.
Yrittäisin tiirailla joulupukkeja.
Olo olisi haikea.
Vierailija kirjoitti:
Tilaisin erilaisia herkkuja ruokia ja namia. Katselisin leffoja/sarjoja, pelaisin, piipahtelisin koiran kanssa ulkona, juttuseuran puutteessa palstailisin ja nauttisin valkoviiniä.
Eli aika pitkälti siis sitä, mitä tulee tapahtumaankin, vaikka perhe onkin paikalla.
Toi kaikki on tehty parissa tunnissa. Mitä sen jälkeen tekisit? Etenkin kun mieliala olisi sellainen kuin on yksinoloon pakotetulla, ei vapaaehtoisella hifistelijällä. Et kestäisi yksinolo sitä pari tuntia kauempaa, etenkään jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun muutin kotoa pois niin en ole käynyt syömässä äidilläni sillä hän on maailman surkein ruuan laittaja. Olin aina nälässä kun ei sen maustamattomia, kun ei osannut laittaa muuta kuin suolaa ruokaan, kokkauksia syönyt pirukaan ellei se ollut Saarioisten lämmitettyä maksalaatikkoo. Lähdin talouskouluun jotta oppisin jotain ruokaa tekemään sillä äitini ei osannut opettaa mitään. Sillä paloi kanamunat ja vesikin kattilan pohjaan. Hän osti sekavihannes pussin ja keitti niitä viiden litran kattilassa täynnä vettä niin arvatenkin ne eivät enää maistuneet miltäään. Perunat oli keitetty ihan mauttomiksi kauheassa vesimäärässä. Kaikissa keitoissa oli järkyttävä määrä lientä ja sai ihmetellä missä ne muut ainekset siellä oli. Meillä ei ollu muuta syötävää kuin leipä ja joku lihahyytelö mitä en ole koskaan suostunut maistamaan sillä sen ulkonäkö yököttää.
Olen perinyt saman heikko lahjakkuuden ruualaittamiseen ja osaan vain jotkut tietyt enkä ole mikään kulinaristi niin ettei kiehdo mitkään erikoiset maut. Kävin aikani kuluksi kokkikoulun ajatellen että voisiko siitä tulla uusi ammatti ja hävetti siellä ettei kiinnostanut mitkään erikoiset maut. Halusin ensin vain oppia perusasiat ja nekin olivat minulle tosi vaikeita. Huomasin äkkiä ettei ollut mitään lahjakkuutta alalle niin että tie olisi tullut aika vaikeaksi. Ensimmäiselle alalleni olisin ollut lahjakas mutta kun keuhkot eivät kestäneet ja sen jälkeen en ole yhtään alaa löytänyt missä olisin hyvä jopa kahta ammattia opiskelleena ei ole muuta kuin tullut epäonnistumisia.
Ei tämä joulun yksin viettäminen haittaa enää yhtään mitään kun kaikessa on epäonnistunut. Ei tämä joulu ole yhtään sen kummempi kuin juhannus tai pääsiäinenkään.
Osaat rehellisesti käsitellä asioita. Todella hieno ja harvinainen taito. Tulet menestymään jossain.
Tulen leipomaan ja laittamaan hyvää ruokaa, roikkumaan netissä, tekemään käsitöitä ja siivoamaan asuntoa. Tylsä yksinäinen koronajoulu.