9v. katsoo illan harry potterin. onko liian rankkaa?
"harry potter ja kuoleman varjelukset"
kyseessä aika herkkä 9v. tyttö, mutta haluaa katsoa..... en ole lukenut kirjoja, en katsonut leffoja---pitäisikö kieltää? vai antaa katsoa?
Kommentit (26)
Sä oot aikuinen. Ikärajalle on luultavimmin ihan oikea syy...
No voi olla nukkumisen kans sitten hankaluuksia. Mutta muutoin mun mielestä voi. Hyvä opetella elämää varten, ettei ihan mitään prinsessasatuja
Jos katsoisit hänen kanssaan, ja sitten jos näyttää siltä niin lopetatte.
muutamat samanikäiset tytöt on kuulemma jo katsonut tuon. tyttö lukee harry pottereita, ja on saanut katsoa mut leffat. tuota kirjaa ei ole vielä ehtinyt aloittaa, olisi ollut seuraavana listalla. tiedän, että ikäraja on 12. yleensä meillä niitä noudatetaan pilkun tarkasti, mutta pottereiden kohdallaolen antanut myöden. tämä vain arveluttaa.
ap
Kyllähän ne viimeiset aika synkkiä on, mutta kuvittelisin, että voi ainakin hetken katsoa jos kerran haluaa. Itse olin 9-vuotias kun katsoin salaisuuksien kammion, mutta ei ne ensimmäiset niin hurjia ole.
Leffateatterissakin vanhemman seurassa pääsee 3 vuotta nuorempi.
ajoi minut huoneesta pois, haluaa siellä katsoa pimeässä ihan yksin. menin puhumaan, että josko kuitenkin peruttaisiin, taitaa olla liian rankkaa, että näkee painajaisia... ei kuulemma näe.
sen jatko-osahan tulee huomenna, sitä ei kuitenkaan saa katsoa kun on kouluaamu seuraana aamuna. jos nyt annan katsoa tämän ekan osan, seuraan välilä, miten sujuu.
ap
Meinasin sanoa, että älä anna jos tarina ei ole tuttu. Mutta kerran on lukenut ja katsonut muut, niin teemat ja hahmothan on tuttuja, joten hyvin synkkä kuolemanvarjelukset on luonnollinen jatkumo aiemmille tapahtumille. Siksi uskon, että ei ahdista samalla tavalla, jos tulisi ihan uutena asiana.
Minun mielestäni ei, mutta sinä tunnet lapsesi parhaiten. Olen sitä sukupolvea, joka kasvoi kirjojen mukana. Itse katsoin kaikenlaisia elokuvia, koska meillä oli maksulliset kanavat, eikä niiden katsomista rajoitettu. En koe, että siitä olisi ollut mitään haittaa. Tämä menee jo vähän off topiciksi, mutta aikuisten elokuvista oppii paljon mm. moraalista.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:21"]
ajoi minut huoneesta pois, haluaa siellä katsoa pimeässä ihan yksin. menin puhumaan, että josko kuitenkin peruttaisiin, taitaa olla liian rankkaa, että näkee painajaisia... ei kuulemma näe.
sen jatko-osahan tulee huomenna, sitä ei kuitenkaan saa katsoa kun on kouluaamu seuraana aamuna. jos nyt annan katsoa tämän ekan osan, seuraan välilä, miten sujuu.
ap
[/quote]
Hommaat sitten sen kakkososan katsottavaksi ensi viikonlopuksi, koska siinä tarina vasta loppuu ja paha saa palkkansa. Muuten jää ikävästi auki ja voi jäädä mietityttämään.
Kuoleman varjelukset on synkkiä ja mustia
Meillä samanikäinen eikä kyllä katsele mitään leffoja enää yhdeksän jälkeen, oli sitten Potter tai piirretty... Telkkari on tuohon aikaan kiinni vaikka huomenna vapaata onkin, sängyssä saa lukea noin kymmeneen ja sitten valot pois.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:29"]
Meillä samanikäinen eikä kyllä katsele mitään leffoja enää yhdeksän jälkeen, oli sitten Potter tai piirretty... Telkkari on tuohon aikaan kiinni vaikka huomenna vapaata onkin, sängyssä saa lukea noin kymmeneen ja sitten valot pois.
[/quote]
No se on teidän tyyli, aplla voi olla toisin. Kuten meillä on ollut kun tytär oli tuon ikäinen.
Ei kai k-11 enää 9-vuotiaalle ole liian raju, varsinkin kun kyse on pottereista.
Ei todellakaan ole pienen lasten silmille- eikä isompienkaan ! Itse en ole katsonut koko roskaa koskaa loppuun kuin pätkiä. Pimeyttä ja outoja asioita tapahtuu näissä sairaissa elokuvissa. Loppupelissä lapsi ja sitä kautta aikuisena löytää itsensä jostain mielisairaalasta , nuoruus mennyt pilven poltossa jne. Eli normaalit piirretyt ja muut iloiset elokuvat ja leikit -niistä on iloinen lapsi tehty ! "Rajat on rakkautta"
Sanoisin ettei ole liian raju jos on aiemmatkin katsonut. Voit käydä välillä kurkkaamassa. Älkää vanhemmat aliarvioiko lapsianne, ne on kyllä ihan fiksuja ja kasvaavat koko ajan :) Tuo kaksiosainen Kuoleman varjelukset tosiaan päättää koko sarjan ja on tytölle hyödyllistä tietää, miten sarja loppuu. Tarina on eheä ja vaivaamaan jääneet kysymykset saavat vastauksen.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:42"]
Ei todellakaan ole pienen lasten silmille- eikä isompienkaan ! Itse en ole katsonut koko roskaa koskaa loppuun kuin pätkiä. Pimeyttä ja outoja asioita tapahtuu näissä sairaissa elokuvissa. Loppupelissä lapsi ja sitä kautta aikuisena löytää itsensä jostain mielisairaalasta , nuoruus mennyt pilven poltossa jne. Eli normaalit piirretyt ja muut iloiset elokuvat ja leikit -niistä on iloinen lapsi tehty ! "Rajat on rakkautta"
[/quote]
Oletko saduista koskaan kuullut? Vaikka Grimmin saduista?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:56"]
Sanoisin ettei ole liian raju jos on aiemmatkin katsonut. Voit käydä välillä kurkkaamassa. Älkää vanhemmat aliarvioiko lapsianne, ne on kyllä ihan fiksuja ja kasvaavat koko ajan :) Tuo kaksiosainen Kuoleman varjelukset tosiaan päättää koko sarjan ja on tytölle hyödyllistä tietää, miten sarja loppuu. Tarina on eheä ja vaivaamaan jääneet kysymykset saavat vastauksen.
[/quote]
Tuo oli hyvä pointti, tuo lapsen aliarvioiminen--en ole itsekkään tajunnut, että niin se vaan on kasvanut...katsoa tapitti koko leffan menemättä kertaakaan peiton alle piiloon niinkuin aiemmin. Ap
On