Huomenna vatsatähystys, pelottaa ja jännittää...
Kommentit (40)
Ei ollut mitään puudutuksia eikä esilääkitystä, ja hyvin meni.
Tsemppiä! Se on onneksi nopea toimenpide. Kannattaa vaikka sulkea silmät ja hengittelyä rauhassa nenän kautta. Anna silmien vuotaa ja kuolan valua, se on täysin normaalia. Kipua se ei tuota, lähinnä se on epämiellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntävät instrumentin suun kautta mahaan saakka. Kamala kokemus. Miksi Suomessa ei tehdä nukutuksessa näitä toimenpiteitä?
Tehdään, jos maksat. Ja myös silloin, jos joku toimenpide on tarkoitus tehdä samalla.
Itse en nukutusta huolisi, jollei ole pakko. Sehän on elimistölle melkoinen rasitus myös.
Lievä rauhoituslääkitys riittää, jos siltä tuntuu.
Laittavat kuulemma nieluun jotain puudutussuihketta(?) En kyllä tiedä onko se hyvä idea, pitäiskö olla mieluummin ilman? Ap
Minä otin se puudutteen kun sitä kysyttiin. Suihkaus nieluun ja putki lähes samantien alas. En tuntenut mitään, kävi kyllä helposti. Aikaisemmilla kerroilla kun tehtiin ilman sitä puudutusta yökin todella kovasti. Nyt en kertaakaan. Eihän siinä voikaan kun kurkku on puuduttettu. Milloinkaan ei tähystys ole kuitenkaan koskenut. Nyt tuo puudutteella tehty oli niin helppo kokemus, että voisin mennä milloin vaan uudestaan. Puudutus haihtui noin 40 minuutin kuluttua. Itse tähystys kesti muutaman minuutin.
Sellainen vinkki vielä, että älä syö tähystyspäivänä toimenpiteen jälkeen kaasua muodostavia ruokia. Itse toimenpidehän ei satu tehdessä eikä jälkeen, ei edes ne otetut koepalat. Mä kuitenkin söin kaaliruokaa tähystyksen jälkeen illalla ja maha turposi. Silloin sattui eri puolille vatsaa ihan oudolla tapaa ja maha alkoi kramppailla. Uni vei kivut ja muut oudot tuntemukset, ja aamulla kaikki olo jo hyvin.
I did it! 💪 Eihän se maailman mukavin toimenpide ole, mutta kestettävissä. Lääkäri ja hoitaja olivat tosi mukavia ja lääkäri kertoi ennen toimenpidettä tapahtumien kulun, kertoi myös toimenpiteen aikana. Kesto oli jonkun 4-5 min. Muutama koepala myös otettiin. Nielu puudutettiin ja onneksi, koska nyt kun puudute on hävinnyt, nielu on hiukan nielemisarka. Ilman puudutetta letkun nieleminen olisi ollut itselläni ehkä tekemätön paikka. Kiitos kaikille tsempeistä ja nyt voin itsekin rohkaista muita, hyvin se menee! Ap
Vierailija kirjoitti:
Työntävät instrumentin suun kautta mahaan saakka. Kamala kokemus. Miksi Suomessa ei tehdä nukutuksessa näitä toimenpiteitä?
Nimenomaan. Jossain yksityisellä saa humautuksessa.
Vierailija kirjoitti:
I did it! 💪 Eihän se maailman mukavin toimenpide ole, mutta kestettävissä. Lääkäri ja hoitaja olivat tosi mukavia ja lääkäri kertoi ennen toimenpidettä tapahtumien kulun, kertoi myös toimenpiteen aikana. Kesto oli jonkun 4-5 min. Muutama koepala myös otettiin. Nielu puudutettiin ja onneksi, koska nyt kun puudute on hävinnyt, nielu on hiukan nielemisarka. Ilman puudutetta letkun nieleminen olisi ollut itselläni ehkä tekemätön paikka. Kiitos kaikille tsempeistä ja nyt voin itsekin rohkaista muita, hyvin se menee! Ap
Tosi kiva kuulla! Nähdessäni ketjun etusivulla toivoinkin, että tulisit kertomaan kuulumiset. Melkoinen kokemus se on mutta ainakin itselle se oli saavutus: ylitin pelkoni kuten sinäkin teit. Toivottavasti sait jo tähystyksessä kuulla, että kaikki näyttää hyvältä. Jos et, niin odottele tuloksia rennolla mielin. Hyvää joulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva kuulla! Nähdessäni ketjun etusivulla toivoinkin, että tulisit kertomaan kuulumiset. Melkoinen kokemus se on mutta ainakin itselle se oli saavutus: ylitin pelkoni kuten sinäkin teit. Toivottavasti sait jo tähystyksessä kuulla, että kaikki näyttää hyvältä. Jos et, niin odottele tuloksia rennolla mielin. Hyvää joulua!
Juu lääkäri kertoi koko ajan mitä siellä näkyy ja kaikki näytti olevan kunnossa. Toivottavasti koepalatkin on ok, koska mitään epäilyttävää ei ainakaan tähystyksessä ilmennyt. Oikein hyvää joulua sinullekin! Ap
Vierailija kirjoitti:
Nonni, nyt vaan pyhien viettoon.
Hyvää Joulua sulle😊
Hyvvä joulua sinulle 🎄Sinä selvisit👍
Vierailija kirjoitti:
Nukutuksessa on aina riskinsä. Lisäksi näitä "luonnollisia reittejä" tähystettäessä pidetään riskinä tiehyen, esim. suolen, puhkeamista.
Mutta tästä asiasta on kyllä päivitelty pitkään, että miten Suomen kaltaisessa maassa tähystykset tehdään brutaalisti hereillä, kun monessa muussa maassa nukutetaan automaattisesti.
Ei ole niin paha miltä kuulostaa. Yökköttämään toki laittaa, mutta on tosiaan nopea operaatio eikä ole kivulias. Itseäni auttoi toisella kerralla, kun pyysin rauhoittavan etukäteen, ekalla kerralla olin niin sairas ja pihalla, etten edes muita tilanteessta onneksi mitään. Ja ei tosiaan jälkiseurauksia eli hengittelet vain ja on pian ohi!
Peräsuolen tähystys onkin sitten AIVAN eri juttu, siihen joutuvia kannustan pyytämään nukutuksen! kukaan ei varoittanut itseäni mitenkään etukäteen ja oikeasti meinasin pyörtyä kivusta, itkin ja huusin ja lopulta hyperventiloin, antoivat pussin johon hengitellä, siinä kivunhoito!! Ei IKINÄ enää!
Kuuntelet vain lääkärin ohjeita, hyvin se menee. Työstäessään letkun pään suuhuni lääkäri sanoi minulle, että kuvittele vaikka että se on mansikka. Koetin mölistä, että en yleensä niele mansikoita kokonaisena, mutta letku oli jo menossa.. :D Kuolaa tulee rinnuksille varmaan litra, mutta onneksi sulla on sairaalapaita päällä eikä omat vaatteet.
Rahalla saa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään, jos maksat. Ja myös silloin, jos joku toimenpide on tarkoitus tehdä samalla.
Itse en nukutusta huolisi, jollei ole pakko. Sehän on elimistölle melkoinen rasitus myös.
Lievä rauhoituslääkitys riittää, jos siltä tuntuu.
Oli hilkulla, ettei nukutuksesta auennut minulle ikiuni. Te älypäät, yrittäkää ymmärtää, että nukutus ei ole pikkujuttu, siihen liittyy iso riski, aina. Nykyään minut nukutetaan vain pakon edessä, esim. luunmurtuman tukiraudan poisto tehtiin puudutuksessa, vaikka rautaa piti ”hakata” kun luuta oli kasvanut ympärille.
Nukutus vaatii myös enemmän henkilökuntaa, paljonko haluatte veroja noseattavan?
Se on
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin paha miltä kuulostaa. Yökköttämään toki laittaa, mutta on tosiaan nopea operaatio eikä ole kivulias. Itseäni auttoi toisella kerralla, kun pyysin rauhoittavan etukäteen, ekalla kerralla olin niin sairas ja pihalla, etten edes muita tilanteessta onneksi mitään. Ja ei tosiaan jälkiseurauksia eli hengittelet vain ja on pian ohi!
Peräsuolen tähystys onkin sitten AIVAN eri juttu, siihen joutuvia kannustan pyytämään nukutuksen! kukaan ei varoittanut itseäni mitenkään etukäteen ja oikeasti meinasin pyörtyä kivusta, itkin ja huusin ja lopulta hyperventiloin, antoivat pussin johon hengitellä, siinä kivunhoito!! Ei IKINÄ enää!
Ai, että oikein vaatia nukutus. Mitä te oikein mätiaivot kuvittelette, kuka se teidän turhat nukutuksen maksaa. Joka ei pikku kipua hetkeä kestä joutaa kuolla pois, tai jääköön hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni, nyt vaan pyhien viettoon.
Hyvää Joulua sulle😊
Kiitos, hyvää joulua sinullekin! 🎅
Vierailija kirjoitti:
Hyvvä joulua sinulle 🎄Sinä selvisit👍
Kiitos, hyvää joulua sinullekin! 🎅
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelet vain lääkärin ohjeita, hyvin se menee. Työstäessään letkun pään suuhuni lääkäri sanoi minulle, että kuvittele vaikka että se on mansikka. Koetin mölistä, että en yleensä niele mansikoita kokonaisena, mutta letku oli jo menossa.. :D Kuolaa tulee rinnuksille varmaan litra, mutta onneksi sulla on sairaalapaita päällä eikä omat vaatteet.
Hyvin se meni. Pelkäsin turhaan, vaikka eihän se mukava toimenpide sinänsä ole, mutta onneksi nopea. Kuolaa ei tullut kovin paljon ja mulla oli omat vaatteet päällä, jonkun suojan hoitaja laitto kaulalle ja niillä selvittiin. Ap
Minulla on niin herkkä oksennusrefleksi nyt vanhempana, että joskus hampaidenharjauskin yököttää. Siis kun harjaan kauempaa niin yökin. Joku isompi tabletti yököttää.
Olen monesti ajatellut mitä teen jos joudun tuohon kyseiseen tähystykseen. Rahaa ei ole humautukseen.
Ei ole tullut nukutuksista mitäån pahoja jälkiseurauksia, ainoa on makea unentarve jälkeenpäin.
Onneksi aloittajalla meni operaatio hyvin ilman nukutustakin.
Ajattelin aikaisemmin, etten koskaan mene vatsalaukun tähystykseen, ainakaan ilman nukutusta. Minulla on todella herkkä yökkäysrefleksi, enkä pysty nielemään mitään isoja tabletteja. No, jouduin kuitenkin menemään vatsavaivojen vuoksi.
Pelotti kyllä etukäteen, mutta tutkimus meni yllättävän hyvin. Epämiellyttävää oli, sitä ei voi kiistää. Kesti muutaman minuutin, mutta kyllä sen kesti kun tiesi että kohta on ohi, ja lääkäri selosti koko ajan mitä oli tekemässä.
Voisin mennä uudestaankin ja tällä kertaa ilman ahdistusta, jos pitäisi. Eihän se ole mikään elämän tähtihetki, mutta olen tyytyväinen että menin ja tutkimukset saatiin tehtyä.