Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko crp laskea itsekseen?

Vierailija
05.04.2015 |

Kävin tänään lääkärissä kovien keuhkoputkioireiden takia ja CRP tulehdusarvot oli 51. En kuitenkaan saanut antibioottia, vaan käskyn uusintaverikokeeseen ylihuomenna. Olikohan tämä nyt oikea diagnoosi, voiko pelkkä virusinfektio nostaa crpta tai voiko se laskea itsekseen? Pelottaa jos kunto tästä nyt romahtaa kun huomenna ei ole mahdollisuutta mennä lääkäriin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:11"]

Minulla oli crp 190 ja kun parin päivän tutkimuksista huolimatta bakteeritulehdusta ei löytynyt ja kuntoni oli hyvä, katsottiin, laskisiko se sitten itsestään ilman lääkitystä. No kyllähän se laski, ihan normaaliksi. Syy ei koskaan selvinnyt, ainut oire oli yhden vuorokauden kestänyt kova kuume

[/quote]

Tästä saa jo käsityksen että tuo arvo olisi ihan normaalia virustulehduksessa.

Ei tosiaankaan ole.

Vierailija
2/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:06"]

Minulla käsitys, ettei crp noin paljoa virustaudissa nouse.

[/quote]

Minä edelleen, ja suora lainaus linkistä: 

CRP-arvo suurenee herkästi bakteerien aiheuttamissa tulehduksissa, mutta virustaudeissa vain vähän, korkeintaan muutamaan kymmeneen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03052

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:06"]

[/quote]

Minä edelleen, ja suora lainaus linkistä: 

CRP-arvo suurenee herkästi bakteerien aiheuttamissa tulehduksissa, mutta virustaudeissa vain vähän, korkeintaan muutamaan kymmeneen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03052
[/quote]
Tuo 51 on vielä tuon muutaman kymmenen sisällä?

Vierailija
4/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:05"]"voiko crp laskea itsekseen"?  Onko ketjun aloittaja aito autisti vaiko trollaushommissa? 
[/quote]

Täh? Hyvinkin todennäköisesti kun en tajua edes tätä.
Olen ihan tyytyväinen ettei turhia antibiootteja määrätä, koska niidenkin kohdalla pelkään clostridium difficileä aikalailla sekä toki muita niiden elimistöä tuhoavia vaikutuksia. Olen sairastanut tähän pohjalle vakavan virussairauden, joten tiedän kyllä crpn ja leukosyyttien eron verenkuvassa sekä sen mihin antibiootit purevat. Vakavan virussairauteni aikana crp oli 9 joten tämä lukema 51 on itselleni jo koholla. Haluan vain nyt tervehtyä, joten pakko varmaan mennä kontrolliin ylihuomenna ja katsoa sen perusteella mikä tilanne on. Onneksi meitä autistejakin hoidetaan. :)
[/quote]

Se että sinulla on joskus ollut crp 9 vakavassa virustaudissa, ei mitenkään korreloi siihen mikä se on seuraavassa taudissa (vakavassa tai lievässä). Crp ei mittaa mitään "bakteeriarvoa" vaan veressä olevaa tulehdusreaktioissa lisääntyvää proteiinia. Se voi nousta missä tahansa tulehduksessa, vaikka sitten syövän aiheuttamana, autoimmuunisairauden tai niiden bakteerien ja virusten. Yleensä se menee niin että bakteeritulehduksessa arvo on virustautia korkeampi mutta ei aina, siksi se ei ole kuin viitteellinen arvo. Lisäksi jotkut virukset nostavat sen lievässäkin taudissa hyvin koholle kuten joku jo aiemmin mainitsikin (esim se adenovirus joka aiheuttaa ihan perusflunssaa)

Vierailija
5/29 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:06"] Minulla käsitys, ettei crp noin paljoa virustaudissa nouse. [/quote] Minä edelleen, ja suora lainaus linkistä:  CRP-arvo suurenee herkästi bakteerien aiheuttamissa tulehduksissa, mutta virustaudeissa vain vähän, korkeintaan muutamaan kymmeneen. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03052 [/quote] Tuo 51 on vielä tuon muutaman kymmenen sisällä?

[/quote]

Saattaahan se olla.

Muttei ketjussa mainitut 114 ja 190.

Vierailija
6/29 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRP nousee bakteeritulehduksessa ei virusinfektiosta ja kyllä se voi ihan itsekseen laskea koska keho pyrkii itsekin parantamaan tulehduksen. 51 ei ole kovinkaan korkea lukema ja siihen ei tarvitse mitään antibiootteja. Antibiootteja syödään muutenkin ihan liikaa ja vaivoihin mihin sitä ei tarvita. Flunssaan ja kuumeeseen ei tarvita muita lääkkeitä kun särkylääkettä, menee kyllä ohitse itsestään. Sitten jos tulee poskiontelotulehduksia tai keuhkokuumeita niin voidaan harkita antibioottien käyttöä.

Vierailija
7/29 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap haikaile niitä antibiootteja. Virustaudit voivat tuntua rajuilta ja niistä paraneminen voi kestää pari viikkoa. Antibiooteilla on monia harmillisia vaikutuksia kuten suoliston bakteeriflooran sekaisin meneminen. Antibiootti tappaa pahat bakteerit mutta myös suoliston hyvät bakteerit. Antibioottikuurin seurauksena voi olla myös clostridium-ripuli ja hiivatulehdus. Suomessa on sen takia parempi tilanne resistenttien bakteerikantojen kanssa, koska lääkärit eivät määrää holtittomasti antibiootteja eikä niitä voi ostaa vapaasti apteekista.

CRP 50 on normaali virustaudissa. Kyllä se yleensä on lähempänä sataa, kun joku bakteeri jyllää. Seuraa vointiasi. Jos se ei muutamassa päivässä kohene, on näyte otettava uudelleen. Jos sinulla on bakteeritulehdus, crp voi pompsahtaa nopeastikin. Silloin yleensä olokin on karmea. Tarkkaile sellaisia oireita kuin hengenahdistus ja rintakipu, niiden ilmetessä on lähdettävä päivystykseen. 

Vierailija
8/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuha/kuumeairaudet voi ja usein meneekin itsekseen ohi levolla. Jos kunto romahtaa ja et pärjää kotona, ainoa oikea ratkaisu on soittaa 112.

Vierailija
9/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. On normaalia, virustaudeissa esim. influenssa, että tulehdusarvot on 50 luokkaa, ja niille ei tarvitse siis tehdä mitään. Laskevat itsestään. Jos tulee jälkitautina keuhkokuume, jolloin korkea kuume yleensä nousee uudelleen ja keuhko-oireita niin sitten lääkäriin pian ja yleensä laskimoon antibioottia.

Vierailija
10/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crp mittaa bakteeritulehdusta, ei viruksia.

Vierailija
11/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hoitaja sanoi, että myös virusinfektio voi nostaa crp lukemaa vaikka se ensisijaisesti bakteeriarvoa mittaakin. Itse olisin ollut valmis ottamaan antibiootit jo tähän hätään, mutta toivotaan nyt ettei olo tästä enää pahenisi. Kiitos teille tiedoista! -Ap

Vierailija
12/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi laskea. Mullakin keuhkoputkentulehduksessa ollut crp joskus tuota luokkaa ja en syö siihen antibiootteja ikinä.

Vierailija
13/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:58"]Kyllä voi laskea. Mullakin keuhkoputkentulehduksessa ollut crp joskus tuota luokkaa ja en syö siihen antibiootteja ikinä.
[/quote]

Koska keuhkoputkentulehdus on useimmiten viruksen aiheuttama, eikä antibiootit tehoa virukseen.

Vierailija
14/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä sankareita, kun kukaan ei ymmärrä mitä puhuu :D c-reaktiivisen proteiinin määrä veressä on ihan hyvä indikaattori laaja-alaisille bakteeritulehduksille. Tulee ihan mieleen ku jonkun tutkimuksen mukaan joku 20% AIKUISISTA jenkeistä kuvitteli että antibiootit auttaa virustulehduksiin :D :D

Vierailija
15/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"voiko crp laskea itsekseen"?  Onko ketjun aloittaja aito autisti vaiko trollaushommissa? 

Vierailija
16/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:58"]Kyllä voi laskea. Mullakin keuhkoputkentulehduksessa ollut crp joskus tuota luokkaa ja en syö siihen antibiootteja ikinä.
[/quote]

Koska keuhkoputkentulehdus on useimmiten viruksen aiheuttama, eikä antibiootit tehoa virukseen.
[/quote]
Nimenomaan. Joillain vaan on se käsitys että antibiootti auttaa aina, hakevat kuirin perusflunssaan. Itse saan antibiooteista niin kovat mahakivut etten koskaan syö ellei ole aivan pakko.

Vierailija
18/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä antibiootteja pitää aina varmuuden vuoksi saada? Varsinkin, kun ne tekevät omalle vastustuskyvylle ja suoliston bakteeritasapainolle erittäin suurta ja pitkäaikaista hallaa... Itsellänikin on tässä juuri pari viikkoa ollut joku keuhkoputkentulehdus, yskittänyt kovasti ja muutamana päivänä kai ollut kuumetta. En ole kuitenkaan mitään lääkkeitä nauttinut ja olen nyt täysin terve. Antibiootit olisivat siis olleet ihan turhia.

Vierailija
19/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:06"]Minulla käsitys, ettei crp noin paljoa virustaudissa nouse.
[/quote]
Mulla ainakin on noussut

Vierailija
20/29 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli crp 190 ja kun parin päivän tutkimuksista huolimatta bakteeritulehdusta ei löytynyt ja kuntoni oli hyvä, katsottiin, laskisiko se sitten itsestään ilman lääkitystä. No kyllähän se laski, ihan normaaliksi. Syy ei koskaan selvinnyt, ainut oire oli yhden vuorokauden kestänyt kova kuume