Voiko crp laskea itsekseen?
Kävin tänään lääkärissä kovien keuhkoputkioireiden takia ja CRP tulehdusarvot oli 51. En kuitenkaan saanut antibioottia, vaan käskyn uusintaverikokeeseen ylihuomenna. Olikohan tämä nyt oikea diagnoosi, voiko pelkkä virusinfektio nostaa crpta tai voiko se laskea itsekseen? Pelottaa jos kunto tästä nyt romahtaa kun huomenna ei ole mahdollisuutta mennä lääkäriin.
Kommentit (29)
Kyllä pitäisi olla ns. kuolemantauti, että antibiootteja suostuisin/uskaltaisin ruveta syömään. Alle 40 kuumeessa en varmasti ottaisi. Kuvitteleeko ap, että kaikki ihmiset söisivät antibiootteja tulehduksissa, ja ettei keho osaisi parantaa itseään?
Syön aina kevättalvella antibioottikuurin flunssakauden alla. Olen yleensä ostanut reseptillä hieman enemmän ja säilyttänyt sitten uuteen kuuriin, jos en jaksa lääkärillä käydä. Moneen vuoteen ei ole flunssaa ollut!!
Influenssavirus tai adenovirus voivat nostaa CRP:n hyvinkin yli sadan, jopa lähelle kahtasataa. Vaikka molemmat taudit paranevat itsekseen ja antibiooteilla ei ole niihin mitään vaikutusta.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:29"]Syön aina kevättalvella antibioottikuurin flunssakauden alla. Olen yleensä ostanut reseptillä hieman enemmän ja säilyttänyt sitten uuteen kuuriin, jos en jaksa lääkärillä käydä. Moneen vuoteen ei ole flunssaa ollut!!
[/quote]
Siis syöt antibioottikuurin, vaikka olet terve? Tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Itselläni ei ole ollut mitään flunssia moniin vuosiin, vaikken mitään ennaltaehkäiseviä antibiootteja ole syönyt. Tiedätkö mitä tuo tekee vastustuskyvyllesi ja antibioottien teholle pidemmän päälle? Sitten kun oikeasti sairastut niin ne antibiootit eivät enää tehoa, koska elimistösi tautibakteerit eivät niihin enää reagoi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:29"]Syön aina kevättalvella antibioottikuurin flunssakauden alla. Olen yleensä ostanut reseptillä hieman enemmän ja säilyttänyt sitten uuteen kuuriin, jos en jaksa lääkärillä käydä. Moneen vuoteen ei ole flunssaa ollut!!
[/quote]
Ei mullakaan viiteentoista vuoteen, ja koskaan en yhtäkään antibioottia aikuisiällä ole syönyt. Kapsena muistaakseni/kuulemma kaksi kuuria.
Voi. Mulla oli eilen crp 114, tänäaamuna 86. Laskusuhdanteessa siis, joten ei tarvita antibiootteja.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:05"]"voiko crp laskea itsekseen"? Onko ketjun aloittaja aito autisti vaiko trollaushommissa?
[/quote]
Täh? Hyvinkin todennäköisesti kun en tajua edes tätä.
Olen ihan tyytyväinen ettei turhia antibiootteja määrätä, koska niidenkin kohdalla pelkään clostridium difficileä aikalailla sekä toki muita niiden elimistöä tuhoavia vaikutuksia. Olen sairastanut tähän pohjalle vakavan virussairauden, joten tiedän kyllä crpn ja leukosyyttien eron verenkuvassa sekä sen mihin antibiootit purevat. Vakavan virussairauteni aikana crp oli 9 joten tämä lukema 51 on itselleni jo koholla. Haluan vain nyt tervehtyä, joten pakko varmaan mennä kontrolliin ylihuomenna ja katsoa sen perusteella mikä tilanne on. Onneksi meitä autistejakin hoidetaan. :)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:58"]Kyllä voi laskea. Mullakin keuhkoputkentulehduksessa ollut crp joskus tuota luokkaa ja en syö siihen antibiootteja ikinä.
[/quote]
Kiitos tiedosta, tämä on mukava kuulla. -Ap
Minulla on ollut ihan perusflunssassa crp noin sata, se on mahdollista virustulehduksissa. Siis tuo arvo liittyy tulehdukseen, ei sinänsä bakteereihin. Ja ihan itsestään laski, kun paranin. 50 on ihan normaali sairaan ihmisen taso, ei mitään hätää. sairaalakuntoisilla on 200-300, kuolemansairailla 400 tai enemmänkin.