Pahimmat päivystyslääkärimokat
Päivystys pisti kotiin "ota Buranaa ja mene seuraavana arkipäivänä hammaslääkäriin, hammas irti" pe illan tuoksinassa nyrkin iskun saaneelle. Todellisuus: leukamurtuma ja monta kuukautta sidottuna hampaat kiinni
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Äitini meni päivystykseen kynnen reunassa olevan ihottuman vuoksi! Käskettiin vain laittaa Bepanthenia ja mennä kotiin. Uusi päivystysreissu: antibiootti, uusi reissu: kynsi otettiin pois. Meni puoli vuotta ja hoidettiin ties millä voiteella! Lopulta vasta otettiin koepala ja siihenkin piti jonottaa kuukauden. Lopputulos: päänahassa olleen vaalean melanooman etäpesäke! Ei mennyt kauaakaan kun äitini kuoli! Tätä on suomalaisen päivystyksen taso!
Päivystyksessä ei diagnostisoida eikä hoideta melanoomia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:02"]Tyttö viedään sairaalaan myrkytyslähetteellä. Päivystyksessä odotetaan 6h ilman minkäänlaisia toimenpiteitä, kunnes tytön tila lopulta romahtaa. Tunteja myöhemmin julistetaan aivokuolleeksi.
Mikä on myrkytyslähete? Mitä lähetteen kirjoittanut lääkäri teki ensiapuna? Mistä myrkytyksestä oli kyse? Lääke? Kemikaali? Muu? Mikä myrkytys kyseessä?
Tuolla vastattiin jo että kemikaalimyrkytys. Mistä tuli, miksei ensiapua annettu ennen kuin 6 tunnin päästä, kuka sen myrkytyslähetteen kirjoitti, mutta ei tehnyt itse mitään?
Tuli pienemmästä tksta lähetteellä keskussairaalaan. Tk-lääkäri toimi oikein, ja antoi asiallista hoitoa. Ilmeisesti tuon tk-lääkärin hoidon ansiosta keskussairaalassa katsottiin kiireettömäksi, vaikka hoito olisi pitänyt aloittaa välittömästi. Hoitamattomana johtaa kuolemaan, kuten tässäkin tapauksessa.Itsemurhayritys siis onnistui?
Vierailija kirjoitti:
Ja eikö tuohon todella ole mitään lainsäädäntöä, joka estäisi yli 12h päivystykset? Yli 8h on jo liikaa, varsinkin kun puhutaan ihmishengistä.
Vai että yli 12 tunnin =D =D . Sairaalassa päivystetään yli vuorokauden ja joissain terkkareissakin vielä puolet viikonlopusta, yötä myöten.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:02"]Tyttö viedään sairaalaan myrkytyslähetteellä. Päivystyksessä odotetaan 6h ilman minkäänlaisia toimenpiteitä, kunnes tytön tila lopulta romahtaa. Tunteja myöhemmin julistetaan aivokuolleeksi.
Mikä on myrkytyslähete? Mitä lähetteen kirjoittanut lääkäri teki ensiapuna? Mistä myrkytyksestä oli kyse? Lääke? Kemikaali? Muu? Mikä myrkytys kyseessä?
Tuolla vastattiin jo että kemikaalimyrkytys. Mistä tuli, miksei ensiapua annettu ennen kuin 6 tunnin päästä, kuka sen myrkytyslähetteen kirjoitti, mutta ei tehnyt itse mitään?
Tuli pienemmästä tksta lähetteellä keskussairaalaan. Tk-lääkäri toimi oikein, ja antoi asiallista hoitoa. Ilmeisesti tuon tk-lääkärin hoidon ansiosta keskussairaalassa katsottiin kiireettömäksi, vaikka hoito olisi pitänyt aloittaa välittömästi. Hoitamattomana johtaa kuolemaan, kuten tässäkin tapauksessa.
Millaista alkuhoitoa sai? Mikä kemikaali kyseessä?
Muakin kovasti kiinnostaa tämä... Kyselin noita aiempia kysymyksiä. Jos on joku kemikaali jonka tiedetään hoitamattomana aiheuttavan kuoleman niin millaista hoitoa siellä pienessä tk:ssa on annettu jotta on ei kiireellinen kun tulee lähetteellä keskussairaalaan... Joko jossain on nyt informaatiokatkos tai todellinen heitteillejättö...
Nuori oli siis juonut korvikealkoholia.
Annettiin etanolia. Tämän enempää en enää halua paljastaa. Asia on käsitelty, eikä tästäkään kukaan saanut kuin huomautuksia.
Vierailija kirjoitti:
Isäni meni pahan yskän vuoksi päivystykseen. Annettiin vain antibioottia ja käskettiin lopettaa tupakointi. Keuhkot kuvattiin, mutta mitään ei löytynyt. Yskä vain jatkui viikkotolkulla. Lopulta keuhkopolille lähete, jossa otettiin tietokonekuvat ja syöpähän sieltä löytyi! Että olisi pitänyt heti laittaa eteen päin!
Mielestäni tässä meneteltiin aivan oikein. Isäsi saa syyttää vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:35"]
Mikä on myrkytyslähete? Mitä lähetteen kirjoittanut lääkäri teki ensiapuna? Mistä myrkytyksestä oli kyse? Lääke? Kemikaali? Muu?
Mikä myrkytys kyseessä?
Tuli pienemmästä tksta lähetteellä keskussairaalaan. Tk-lääkäri toimi oikein, ja antoi asiallista hoitoa. Ilmeisesti tuon tk-lääkärin hoidon ansiosta keskussairaalassa katsottiin kiireettömäksi, vaikka hoito olisi pitänyt aloittaa välittömästi. Hoitamattomana johtaa kuolemaan, kuten tässäkin tapauksessa.
Millaista alkuhoitoa sai? Mikä kemikaali kyseessä?
Muakin kovasti kiinnostaa tämä... Kyselin noita aiempia kysymyksiä. Jos on joku kemikaali jonka tiedetään hoitamattomana aiheuttavan kuoleman niin millaista hoitoa siellä pienessä tk:ssa on annettu jotta on ei kiireellinen kun tulee lähetteellä keskussairaalaan... Joko jossain on nyt informaatiokatkos tai todellinen heitteillejättö...
Nuori oli siis juonut korvikealkoholia.
Annettiin etanolia. Tämän enempää en enää halua paljastaa. Asia on käsitelty, eikä tästäkään kukaan saanut kuin huomautuksia.
Metanolimyrkytyksessä on käypä hoito antaa etanoli.a ja estää näin metanolin hajoamien elimistössä sekä myrkytystila. Kyseessä oli kuitenkin korvikealkoholimyrkytys eli hän oli juonut etanolia sisältävää valmistetta. Liian kova promillelukema laskee tajuntaa ja johtaa hengityslamaan eli aivokuolema tuli mahdollisesti tällä mekanismilla. Tämä potilas olisi pitänyt ottaa suoraan teho.-osastolle hoitoon tai ainakin heti päivystykseen pääsyn jälkeen tarjota teholle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:03"]Tää taitaa olla se tyttö Kannuksesta, kuoli kun joi lasinpesunestettä tms. Lesta muuten vaikka ei se ko. asiaa kuulu.
Keskussairaalan lääketieteen kandille ja hoitajalle tuli sakot, noin 5000€ ja 400€, kuolemantuottamuksesta kun ei reagoitu tarpeeksi nopeasti.
Itseasiassa oli ihan lääketieteen lisensiaatti eli valmistunut lääkäriksi. Sakoilla pärjäsi. Oli siinä kuviossa kandikin mukana, mutta kuolemantuottamussyyte hylättiin hänen kohdaltaan.
Olen itse aikanaa työskennellyt Kokkolan keskussairaalan päivystyksessä kesätöissä 5. vuosikurssin kandina. Minkäänlaista senioritukea ei ollut, joten ei ihme, että sattuu ja tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sitä pitäisi sitten ihan ekaksi "tyrkyttää"!!? Suoraan Morfiinia tai muita huumelääkkeitä? Ei Burana mikään lumelääke ole, mitä vaan varmuudeksi tuputetaan. Kyllä sen "tyrkyttämisen" syynä on ihan saada potilaalta kipu pois/pienemmäksi! Ja ihan tutkimustulostenkin mukaan Burana (ibuprofeiini) ja vielä yhdistettynä Panadolin (Parasetamoli) kanssa, on tehokkaimpia kivun poistajia! Ihme kitinää ihmisiltä, kun "ei annettu reseptilääkettä" eli kipulääkkeistä kun puhutaan, päätä sekoittavaa ainetta, jossa huomattavasti suuremmat haittavaikutukset ja konflikti riskit ja väärinkäyttö mahdollisuudet. Vasta kun Burana ja Panadol eivät maximiannoksissaan toimi, siirrytään vahvempiin. Ja tiedoksi reseptin vinkujille; Burana 800mg saa vain reseptillä mutta on täysin sama asia ottaa 2kpl 400mg vahvuista, joita saa ilman reseptiä!
Mitä ihmeen huumelääkettä? Jos lääkettä käytetään kivun tai sairauden hoitoon, kyseessä on lääke eikä mikään huume!
On lääkkeitä, jotka luokitellaan huumeiksi, vaativat huumereseptin.
Vierailija kirjoitti:
Olin 13-vuotias (juuri täyttänyt) eli olin menossa syksyllä yläasteelle. Olin kärsinyt jo pidemmän aikaa kovista vatsakivuista, jotka myöhemmin diagnosoitiin osin johtuvan stressivatsasta ja keliakista. No yhtäkkiä nämä kivut koveni todella pahoiksi ja lähdettiin äitini kanssa päivystykseen. (Kerrottakoon, että mulla on suht. hyvä kivunsietokyky oon mm. lähtenyt kaverini syntymäpäiville 10-vuotiaana murtuneen käden kanssa jne. , kun en voinut sanoa iskälle, että käsi on kipee, muuten ois jäänyt synttärit väliin harrastuksen jälkeen) No päivystämässä oli nuorehko mies, joka oikein ystävällisesti kyseli ja lopulta pyysi äitiäni poistumaan huoneesta. Hän kumartui kohti minua ja katsoi oikein ystävällisellä ilmeellä ja kysyi, että voisiko mulla olla jokin sukupuolitauti. Muistan, että olin ihan järkyttynyt, koska olin todella kiltin ja lapsennäköinen enkä tosiaan ollut siihen aikaan kovin kiinnostunut edes vastakkaisesta sukupuolesta. Lääkäri vielä kysyi, että olenko ihan varma, ettei ole. :D No myöhemmin löytyi sitten umpisuolentulehdus. Heh. Naurattaa tämä kyllä vieläkin. Tästä tapahtumasta on pian viitisentoista vuotta aikaa.
Oikein hyvin toimittu lääkäriltä. Kyllähän 13-vuotiaat tytöt jo panee, osa yli parikymppisten kanssakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä lääkkeitä ihan oikeasti varastetaan. Ystävälläni on mielialalääkitys ja tarvittaessa rauhoittava, koska paha paniikkihäiriö. Hänen luotettavanaan pitämänsä "ystävä" oli varastanut meikkipussista kaikki rauhoittavat.
Siinähän sitten olet pulassa, kun huomaat että lääkkeet on loppu eikä niitä missään päivystyksessä tms määrätä.
Mutta vessanpönttöön ei koskaan putoa verenpainelääkkeitä tai kolesterolilääkkeitä. Mutta rauhoittavat ja unilääkkeet tahtoo tipahtaa sinne ihan yhtenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:51"]
Nojaa....veikkaanpa, että yksikään näistä tarinoista ei ihan niin mustavalkoisia, kuin kertomuksissa annetaan ymmärtää. Kaikilla tuntuu olevan mitä dramattisin kokemus lääkärin kanssa internetissä. Jostain syystä näitä tapahtumia oikeasti hyvin harvoin näkee todellisuudessa ainakaan sellaisessa muodossa, joka missään muodossa vastaisi kirjoitettuja juttuja.Aika paksua puhetta. Mä olen menettänyt kaksi perheenjäsentäni lääkärien valinpitämättömyyden (?), huolimattomuuden ja takkaamattomuuden vuoksi. Molempien oireita vähäteltiin, eikä tutkimuksia ryhdytty tekemään ennenkuin oli jo liian myöhäistä. Molemmat suht nuoria (toinen 55v ja toinen 38v) ja lopullisina diagnooseina ja menehtymisen syinä levinnyt syöpä. Lääkäreillä taitaa olla edelleen sellainen vanhahtava käsitys, että vain vanhukset voivat sairastua syöpään tai muihin vakaviin tauteihin.
Oli niin tai näin, molemissa keisseissä tehtiin jonkintasoista laiminlyöntiä ja asiat vietiin luonnollisesti eteenpäin käsittelyyn. Lopputulos oli se, että lääkäreide todettiin toimineen oikein sen hetkisten tietojen valossa. Anteeksi siis sen hetkisten tietojen valossako? Olisiko esimerkiksi suht vaivattomasti otettavat CT-kuvat (jotka lopulta paljastivat syövät) voitu napata jo heti (hankalien!!!) oireiden ilmaannuttua? Taudit olisi ehkä saatu todettua aikaisemmin ja kuolemat voitu välttää.
Ei riittäisi röngenin kapasiteetti, kun jokaisesta jollain tavalla oireilevasta otettaisiin viipalekuvat, ettei vaan ole syöpää. CT-kuvien ottamisessa ei mene merkittävästi kauempaa kuin natiivirtg:ssä, mutta jos kaikista oireilevista otettais aina CT, tulis yksilön säteilyrasituksesta terveyshaittoja. Toki näissäkin kuvauksissa on eroja, esimerkiksi joku ranteen CT murtumaepäilyssä on pienempi säteilyrasitus ja riski kuin vaikka vatsan/vartalon/keuhkojen CT:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä lääkkeitä ihan oikeasti varastetaan. Ystävälläni on mielialalääkitys ja tarvittaessa rauhoittava, koska paha paniikkihäiriö. Hänen luotettavanaan pitämänsä "ystävä" oli varastanut meikkipussista kaikki rauhoittavat.
Siinähän sitten olet pulassa, kun huomaat että lääkkeet on loppu eikä niitä missään päivystyksessä tms määrätä.
Mutta vessanpönttöön ei koskaan putoa verenpainelääkkeitä tai kolesterolilääkkeitä. Mutta rauhoittavat ja unilääkkeet tahtoo tipahtaa sinne ihan yhtenään.
Jep. Ennen e-reseptiaikaa mietittiin että miten koirat voi olla niin valikoivia että syövät aina PKV-lääkereseptejä, mutta ei koskaan esimerkiksi astma-tai allergialääkereseptejä...
Uskon kyllä että joku voi varastaa rauhoittavat meikkipussista, mutta ihmettelen että miten niin tärkeäksi koettu lääke usein unohtuu mökille/sukulaisiin toiselle puolelle suomea/junan ravintolavaunuun.
Kiinnitin huomiota siihen, että keskustelussa jatkuvasti puhutaan miten "arvauskeskuksen lääkäri oli väärässä mutta onneksi käynti yksityisellä pelasti". Jännä kun nämä samat lääkärit voivat olla päivän tk:ssa ja illalla sitten yksityisen puolen töissä ovat paljon ammattitaitoisempia ja tekevät oikean diagnoosin.
Eli:samat lääkärit voivat tehdä töitä julkiselle sekä yksityiselle yhtä aikaa! Miksi yksityinen koetaan jotenkin paremmaksi, ja sinne hakeudutaan kun halutaan oikea diagnoosi?
Luulen että nuo päivystysmokat liittyvät kiireeseen, toki olen sitä mieltä ettei niitä saisi tapahtua kiireestä huolimatta.
Huvittaa kun täällä on näitä "hoitajia" jotka puolustelevat kovaan ääneen että kyllä se lääkäri aivan oikein toimi. Että kerrankos sitä syöpä sotketaan anemiaan tai umpisuolen puhkeaminen ummetukseen.
Hammashoidonpäivystys. Viisaudenhammas (alhaalta) lohjennut ja tulehtunut, lohkeaman näki selvästi itsekin kun peilistä kurkkasi. Poski/leuka turposi ja kipu sietämätöntä. Päivystyksessä selität selvästi, että mikä hammas vaivaa ja sen näki jopa selvästi kun muut täysin ehjiä. Päivystävä hammaslääkäri kiskoo tästä huolimatta terveen hampaan irti ja lähettää kotiin särkylääke ja antibiootti reseptin kanssa. Aamulla uudestaan hammalääkäriin ja silloin sentään poistettiin oikea hammas.
Kaaduin lauantai-iltana käteni päälle, päivystyksessä törkeä mieslääkäri kyseli ivalliseen sävyyn että "ja mitähän me täällä voidaan asialle tehdä?" Öh eikös kyseessä ole vähän niinkuin SAIRAALAN PÄIVYSTYS?
Röngen oli kuulemma kiinni, käskettiin tulla maantaina takaisin. Mitään kipulääkettä en saanut. Sitkuttelin koko viikonlopun itkien käyttäkelvottoman ja kipeän käden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri laittoi terv. keskuksen päivystyksestä kotiin, koska lapsen vatsakivut johtuivat hänen mielestään "pahasta ummetuksesta". Sairaanhoitaja tuli perässä käytävään kuiskaamaan, että hän ei saisi sanoa tätä koska ei saisi puhua "ohi lääkärin", mutta nyt ei ole kyse ummetuksesta vaan jostain vakavammasta ja ohjasi menemään suoraan keskussairaalaan päiviystykseen. Mentiin, lapsi oksensi tummanvihreää nestettä ja otettiin suoraan sisään sairaalaan. Puhkeamaisillaan ollut suolisolmu leikattiin yöllä, kokolailla viime hetkillä. Ei ollu ummetusta, ei.
Sairaanhoitaja toimi lääkärin ammatin laittomana harjoittajana.
Vierailija kirjoitti:
Eniten olen kyllä saanut epäasiallista hoitoa sairaanhoitajilta, on tainnut opetuksen taso laskea ihan pohjalle tai sitten potilaiden henki ei vaan kiinnosta p'skan vertaa. Armeijassa olin pienessä lämmössä mennyt varuskuntasairaalaan, hoitaja totesi että yritän vain lintsata palveluksesta mutta määräsi kuitenkin YHDEN buranan mukaan yksikköön. Noh iltaan mennessä kuumetta 40,1 ja tulehdusarvot katossa, seuraavat pari päivää menikin sitten vuodeosastolla influenssan kourissa. Tein valituksen kyseisestä sairaanhoitajasta, toivottavasti ei enää hoitanut yhtäkään henkilöä siinä varuskuntasairaalassa.
Taisi kristallipallo puuttua senkin sairaanhoitajan työpöydältä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin perjantaina päivystyksessä koska epäilin pissatulehdusta, mitään ei löytynyt. Koko viikonloppu meni sitten vessassa juostellessa ja alapää tulessa, maanantaina oli gynen aika ja koneeltaan gyne näki että minulla oli kuin olikin pissatulehdus! Kukaan ei ollut vain vaivautunut ilmoittamaan asiaa.
Perjantaina nähdään vain liuskatestit, ja ne voivat hyvinkin olla negatiivista virtsatulehduksessa. Perjantaina otetun näytteen viljely valmistuu juurikin maanantaiksi.
Aika paksua puhetta. Mä olen menettänyt kaksi perheenjäsentäni lääkärien valinpitämättömyyden (?), huolimattomuuden ja takkaamattomuuden vuoksi. Molempien oireita vähäteltiin, eikä tutkimuksia ryhdytty tekemään ennenkuin oli jo liian myöhäistä. Molemmat suht nuoria (toinen 55v ja toinen 38v) ja lopullisina diagnooseina ja menehtymisen syinä levinnyt syöpä. Lääkäreillä taitaa olla edelleen sellainen vanhahtava käsitys, että vain vanhukset voivat sairastua syöpään tai muihin vakaviin tauteihin.
Oli niin tai näin, molemissa keisseissä tehtiin jonkintasoista laiminlyöntiä ja asiat vietiin luonnollisesti eteenpäin käsittelyyn. Lopputulos oli se, että lääkäreide todettiin toimineen oikein sen hetkisten tietojen valossa. Anteeksi siis sen hetkisten tietojen valossako? Olisiko esimerkiksi suht vaivattomasti otettavat CT-kuvat (jotka lopulta paljastivat syövät) voitu napata jo heti (hankalien!!!) oireiden ilmaannuttua? Taudit olisi ehkä saatu todettua aikaisemmin ja kuolemat voitu välttää. Ei riittäisi röngenin kapasiteetti, kun jokaisesta jollain tavalla oireilevasta otettaisiin viipalekuvat, ettei vaan ole syöpää.