Kirjakieltä puhuvat "viralliset" ihmiset:
Pitääkö teille puhua myös kirjakieltä? :) On vaikea keskustella sellaisen kanssa joka puhuu kirjakieltä virallisesti. Tuntuu ihan hölmöltä puhua ihan omaaa junttikieltään.
Olisi kiva tietää miltä siitä kirjakieltä puhuvasta pönöttäjästä itsestään tuntuu?
Kommentit (46)
Kukaan ei puhu kirjakieltä. Korkeintaan huoliteltua yleiskieltä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:45"]Minä olen aina puhunut kirjakieltä. Erotun joukosta, mutta en koe olevani "virallinen" tai "pönöttäjä". En tiedä miksi en ole oppinut käyttämään puhekieltä. En yksinkertaisesti osaa sanoa esimerkiksi "mä" tai "mennäänks". Tuntuisi, että yritän olla jotain muuta kuin oikeasti olen.
Teitittelen kaikkia vieraita ihmisiä. Mielestäni teitittely on kohteliasta ja pahoitan mieleni jos kaupassa kysytään "mitä sulle sais olla". Maailma muuttuu huonompaan suuntaan.
[/quote]
Taidat ollakin maalta.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:16"]
Pitääkö teille puhua myös kirjakieltä? :) On vaikea keskustella sellaisen kanssa joka puhuu kirjakieltä virallisesti. Tuntuu ihan hölmöltä puhua ihan omaaa junttikieltään.
Olisi kiva tietää miltä siitä kirjakieltä puhuvasta pönöttäjästä itsestään tuntuu?
[/quote]
Ei ainakaan pönöttämiseltä. Pistähän asenteesi kuntoon.
[/quote]
:) Eikö oikeasti? Luulisi että olisi mukavampaa itselleenkin ottaa vähän rennommin.
[/quote]
Ajattelukyky nyt laajempaan kuosiin! Ymmärrä hyvä ihminen, että jos joku puhuu yleiskieltä, se voi olla hänelle ihan normaali tapa puhua. Ei hän koe, että hän puhuu mitenkään kireästi tai epärennosti. Jos pakotat hänet puhumaan jotain slangia, niin hän ei taatusti koe puhuvansa rennosti.
[/quote]
Mutta väitän kyllä, että tällaiset henkilöt eivät muutenkaan ole kovin rentoja tyyppejä. Vaan vähän sellaisia huumorintajuttomia ja kireitä.
[/quote]
Todella suppeasti ajateltu. En voi laajentaa ajatusmaailmaasi, jos et itse halua ottaa mitään vastaan. Harmi, mutta minkäs teet. Mutta mieti vielä: ajattelepa että joku samalla asenteella varustettu leimaa sinut vain ja pelkästään lehmien kasvattajaksi sen perusteella, miten puhut. Eikö olisikin vähän suppeasti ajateltu?
[/quote]
Yritän laajentaa ajatusmaailmaani nyt. Kiitos avusta.
(Terveisin, lehmien kasvattaja)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Ei ainakaan pönöttämiseltä. Pistähän asenteesi kuntoon.
[/quote]
:) Eikö oikeasti? Luulisi että olisi mukavampaa itselleenkin ottaa vähän rennommin.
[/quote]
Ajattelukyky nyt laajempaan kuosiin! Ymmärrä hyvä ihminen, että jos joku puhuu yleiskieltä, se voi olla hänelle ihan normaali tapa puhua. Ei hän koe, että hän puhuu mitenkään kireästi tai epärennosti. Jos pakotat hänet puhumaan jotain slangia, niin hän ei taatusti koe puhuvansa rennosti.
[/quote]
Mutta väitän kyllä, että tällaiset henkilöt eivät muutenkaan ole kovin rentoja tyyppejä. Vaan vähän sellaisia huumorintajuttomia ja kireitä.
[/quote]
Siinähän sitten väität.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:50"]
Kukaan ei puhu kirjakieltä. Korkeintaan huoliteltua yleiskieltä.
[/quote]
Oikea termi on yleispuhekieli. Tätä voi puhua puhtaana tai pienellä murrevivahteella.
Kirjakieli on oikein kirjoitettua suomen kieltä.
- nipo
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:10"]
Mulla oli kaveri joka normaalisti puhui pohojalaasta murretta, mutta kuinka ollakaan vieraan ihmisen seurassa varsinkin naisen kanssa puhuessaan kaveri esitti yläluokan hienopierua ja yritti vääntää viimesenpäälle kirjakieltä, teeskentelijä.
[/quote]
Siinä yksi, joka ei ymmärrä kielen eri rekistereitä lainkaan.