Kirjakieltä puhuvat "viralliset" ihmiset:
Pitääkö teille puhua myös kirjakieltä? :) On vaikea keskustella sellaisen kanssa joka puhuu kirjakieltä virallisesti. Tuntuu ihan hölmöltä puhua ihan omaaa junttikieltään.
Olisi kiva tietää miltä siitä kirjakieltä puhuvasta pönöttäjästä itsestään tuntuu?
Kommentit (46)
Jotkut alkaa puhuu tollei kun aloittavat parisuhteen sellaisen kanssa, joka puhuu noin. Siinäpähän sitten mietit et miten sille tyypille nyt pitäis puhua.
Mut muuten en ota paineita. Puhun just niin ku aina ennenkin. Surullista jos täytyy muuttaa oma puhetapa eri seurassa.
Ei tunnu pönöttämiseltä vaan ihan normaalille
Kukaan ei puhu kirjakieltä oikeasti. Ei kukaan, korkeintaan joku vaikeasti aspergeri tai muu erikoisuus.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:28"]
Kukaan ei puhu kirjakieltä oikeasti. Ei kukaan, korkeintaan joku vaikeasti aspergeri tai muu erikoisuus.
[/quote]
Kyllä puhuu.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:16"]
Pitääkö teille puhua myös kirjakieltä? :) On vaikea keskustella sellaisen kanssa joka puhuu kirjakieltä virallisesti. Tuntuu ihan hölmöltä puhua ihan omaaa junttikieltään.
Olisi kiva tietää miltä siitä kirjakieltä puhuvasta pönöttäjästä itsestään tuntuu?
[/quote]
Ei ainakaan pönöttämiseltä. Pistähän asenteesi kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:34"]
[/quote]
[/quote]
:) Eikö oikeasti? Luulisi että olisi mukavampaa itselleenkin ottaa vähän rennommin.
Ystäväni puhuu kirjakieltä, mutta ei ole kyllä mikään pönöttäjä luonteeltaan tai käytökseltään. Rento nuori mies kyseessä, huumorintajua löytyy. On kyllä aika älykäs.
Kirjakieltä puhuvat eivät puhu sitä millään monotonisella uutistenlukijaäänellä vaan prosodia löytyy siitäkin puheesta :)
Minulla ei ole murretta, slangia yms. joten siksi puhun kirjakieltä.
^ Lisään vielä, että hänelle kaikki puhuvat ihan tavallisesti omaa murrettaan. On oppinut tuon kirjakielen kotoaan.
Mun autistinen poika puhuu aikalailla kirjakieltä :)
Hauskan kuuloista kun pieni poika puhuu sillä tavalla! Joskus miettii mistä se niitä kaikkia virallisia termejä on edes poiminut :D
Tunnen kyllä välillä itseni juntiksi hänen seurassaan, varsinkin jos sanon itse ns kansankielellä ja hän puhuu samasta asiasta virallisin termein :D
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:37"]
[/quote]
[/quote]
:) Eikö oikeasti? Luulisi että olisi mukavampaa itselleenkin ottaa vähän rennommin.
[/quote]
Juurihan pääsin sanomasta, ettei tunnu. Rentous on sanojen sisällössä, ei niiden ilmiasussa.
Ei tietenkään. Sitä kieltä pitää puhua, joka luontevammilta tuntuu itsestä, oli se sitten kirjakieltä tai Kainuun murretta(siinä on muuten kiistatta Suomen juntein murre).
Joskus sorrun puhumaan kirjakieltä, kun se tulee niin luonnostaan. Ei se ole pönöttämistä, jos on esimerkiksi äidinkielenopettaja ja lukee paljon, niin kirjakieli tulee ihan luonnostaan ja pinnistämättä. Tällaisen henkilön "puhekielinen" itseilmaisu sen sijaan kuulostaa tökeröltä ja teennäiseltä, koska se on väkisin pinnistettyä, toisin kuin luonteva kirjakieli.
Joten pliis, älkää tuomitko kirjaa kantensa mukaan, tai puhujaa kirjakielen perusteella. Jotkut ovat omaksuneet sen luontevaksi puhekieleksi, eivät pönöttääkseen.
Minä olen aina puhunut kirjakieltä. Erotun joukosta, mutta en koe olevani "virallinen" tai "pönöttäjä". En tiedä miksi en ole oppinut käyttämään puhekieltä. En yksinkertaisesti osaa sanoa esimerkiksi "mä" tai "mennäänks". Tuntuisi, että yritän olla jotain muuta kuin oikeasti olen.
Teitittelen kaikkia vieraita ihmisiä. Mielestäni teitittely on kohteliasta ja pahoitan mieleni jos kaupassa kysytään "mitä sulle sais olla". Maailma muuttuu huonompaan suuntaan.
Poikamme opettaja alaluokilla sanoi, että hän puhuu kirjakieltä. En ollut kiinnittänyt asiaan huomiota ja olin aika yllättynyt. Uskon syyksi sen, että molemmat vanhemmat ovat kotoisin eri murrealueilta ja kotona puhutaan normaalisti yleiskieltä. Ja lisäksi asumme kolmannella murrealueella. Mikään virallinen pönöttäjä hän ei todellakaan ole. Vierailut isovanhemmilla ovat kartuttaneet murresanastoa, mutta eivät ne hänellä aktiivisena ole, vaan tuo yleis/kirjakieli on sitten hänen äidinkielensä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:28"]
[/quote]
Kyllä puhuu.
[/quote]
Ei puhu. Jokaisella on omanlaisensa puhekieli, eikä se ole koskaan kirjakieli. Ihmiset, jotka väittää puhuvansa kirjakieltä, ei oikeasti tiedä puhe- ja kirjakielen eroa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:45"]
Minä olen aina puhunut kirjakieltä. Erotun joukosta, mutta en koe olevani "virallinen" tai "pönöttäjä". En tiedä miksi en ole oppinut käyttämään puhekieltä. En yksinkertaisesti osaa sanoa esimerkiksi "mä" tai "mennäänks". Tuntuisi, että yritän olla jotain muuta kuin oikeasti olen. Teitittelen kaikkia vieraita ihmisiä. Mielestäni teitittely on kohteliasta ja pahoitan mieleni jos kaupassa kysytään "mitä sulle sais olla". Maailma muuttuu huonompaan suuntaan.
[/quote]
No mut tässä on yks esimerkki pönöttäjästä. Jos on mitä on ja puhuu omalla tavallaan, muttei arvostele muita, ni missä on ongelma? Mut ku ei... Monilla on just tää "kyllä koko maailman pitäis elää niin ku mä, niih!"
Puhun työasioissa helposti ns. kirjakieltä sekä teitittelen, se tulee luonnostaan. Puheesta saa silloin hyvin selvää. Ei se tarkoita teatraalista yliartikulointia. sh
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juurihan pääsin sanomasta, ettei tunnu. Rentous on sanojen sisällössä, ei niiden ilmiasussa.
[/quote]
Jo noista sinun parista tänne kirjoittamastasi lauseesta huomaa, että rentous on sinusta yhtä kaukana kuin itä lännestä ;)
Mitenköhän te puhutte kirjakieltä ;) Tarkoittanette yleiskieltä.
Pilkun nus.... Narsisteja