Vanhat purutalot pitäisi kieltää asumiskäytöstä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040419470797_uu.shtml
Tuttava asuu myös tuollaisessa. Kaksikerroksinen puurakenteinen purueristeinen talo. Jos siellä syttyy tulipalo, niin hyvä tuuri saa olla että pelastuu. Kannattaa pitää palovarottimet hyvässä kunnossa.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"] No nykytaloissa monet kärsii hengitystieongelmista, koska rakennusmääräykset on vähän pielessä. Ilmaa pitää kosteuttaa jatkuvasti esim pyykkejä paljon kuivattamalla, ettei ole liian kuiva ilma. Terveisin rakennusmiehen vaimo [/quote] Höpö höpö. Vanhoissa homepesissä niitä hengitysvaikeuksia tulee. Olin remonttiapuna tuollaisessa 50 luvun purutalossa ja siellä oli vanhan kylmäkomeron seinät muuttunut mullaksi aikojen saatosssa. Joka paikassa leijaili vieno sädesienen ja homeen haju, varsinkin kellarissa. Rakennusmiehet tuntuu olevan kohta eniten pihalla rakennusfysiikata, eivät ole penalin terävimpiä kyniä, melkein yhtä tyhmiä kuin autokuskit. [/quote]Kyllä, homepesissä niitä varmaan tuleekin ;) Mutta suurin osa ei ole niitä. Meidän taloa rempatessa on vedettu kaikki pinnat laudalle ja ulkovuorauksen uusinnassa samoin, kattoa uusittu yms ja mistään kohtaa ei ole löytynyt pienintäkään kohtaa edes lahoa, saatika sitten hometta. Kaikki eristeet kunnossa pohjia myöten, lattiarempassa lisättiin vaan painuneen päälle sitten uutta ja eristettiin ulkopuolelta. Edelleen hwngittävillä ja muovia ei tullut mihinkään. Itse olen rempannut päälle kymmenen rintamamiestaloa ja yhdessä näistä on ollut vaurioita, jotka sitten korjattiin poistamalla vaurioitunut aines ja uutta tilalle. Että yhden talon perusteella ei kannata sanoa kauheasti ;) Vaurioituneita toki on, mutta korjauskin on mahdollista, tosin moni tekee tyhmästi pintarempan purkamatta vanhaa ja omaa tyhmyyttään hengittelee sitö hometta. Valintoja, valintoja :D
[/quote]
Miksi kaikki homekoulut on rakennettu 1970-luvun jälkeen TAI niiden ilmanvaihto on rempattu uusiksi silloin? Homeettomat koulut on niitä vanhoja 40- ja 50-luvulla rakennettuja, joissa ilmanvaihto hoidettiin avaamalla ikkunat.
Löytyypä Suomesta pari sellaista koulurakennusta, jotka on vimpan päälle tehty 2000-luvun lopussa ja jotka on olleet homeen takia käyttökiellossa vastaanottotarkastuksesta lähtien.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"]
No nykytaloissa monet kärsii hengitystieongelmista, koska rakennusmääräykset on vähän pielessä. Ilmaa pitää kosteuttaa jatkuvasti esim pyykkejä paljon kuivattamalla, ettei ole liian kuiva ilma.
Terveisin rakennusmiehen vaimo
[/quote]
Höpö höpö. Vanhoissa homepesissä niitä hengitysvaikeuksia tulee. Olin remonttiapuna tuollaisessa 50 luvun purutalossa ja siellä oli vanhan kylmäkomeron seinät muuttunut mullaksi aikojen saatosssa. Joka paikassa leijaili vieno sädesienen ja homeen haju, varsinkin kellarissa.
Rakennusmiehet tuntuu olevan kohta eniten pihalla rakennusfysiikata, eivät ole penalin terävimpiä kyniä, melkein yhtä tyhmiä kuin autokuskit.
[/quote]
Tottakai hometalot on pahempi juttu, mutta kuiva sisilma on joillekin oikeasti ongelma. En asu uudessa talossa, mutta joku sellaisessa asuva voi kertoa. En ala väittelemään ja miehelleni kokenut alalla oleva kertoi näistä nykytalojen huonoista puolista. Asuu itse sellaisessa ja lapsillaan ongelmia kuivuuden takia. Milläs alalla itse olet, että olet omasta mielestäsi asiantuntevampi?
[/quote]
Mikä siinä vanhemmassa talossa on muka paremmin? Voithan sinä hankia uuteenkin taloon kosteamman sisäilman pienentämällä ilmanvaihtoa, mutta samalla ilman laatu heikkenee muilta osin. Ei tuo ilmanvaihto ole mitään rakettitedettä eikä 50 luvulla ollut mitään sellaista osaamista, jota ei nytkin ole.
Tuo vanhojen talojen ihannonti ja romantisointi on täysin pelkästään korvienvälijuttu.
[/quote]Juu, voihan sitä pienentää, mutta tyhmäähän se on. Ja se ei ole ratkaisu siihen perimmäiseen ongelmaan, joka on väärät materiaalit ja koneellinen ilmanvaihto... muovi ja kipsilevy kun eivät vaan ome kovin terveellisiä materiaaleja. Puu ja panovoimainen ilmanvaihto, sekä tulisija (tai useita) ilmanvaihtoa tehostamaan on kaikista paras. Minulle :)
[/quote]
Panovoimainen ilmanvaihto, buahahhaaa! Ihmekös olet tyytyväinen :) (sori oli ihan pakko)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:03"]Kotitalossani on remontti tulossa ihan pian, märänneiden seinien vuoksi. Kiva joutua maksumieheksi, mielestäni talo on purkukuntoinen, mutta eihän isää voi häätää kotoaan. 7.Rakennusmestarin selvityksessä ongelmia aiheuttaa juuri purueriste. [/quote] Jaahas... itsekin olen rak. insinööri ja ihan oikeasti en nyt ymmärrä, MITEN purueriste voisi aiheuttaa rakenteessa ongelmia? Voisitko selvittää? Purueriste ei ole minkäänlainen ongelma, mutta jos siihen on joku tyhmyyttään mennyt tekemään muovikalvon esimerkiksi maalamalla ulkoverhouksen lateksia sisältävällä maalilla, niin maali tekee sen ongelman, koska rakenteeseen tulee höyrynsulku väärölle puolelle rakennetta ja lahottaa seinän. Tässä ongelma ei siis ole alkuperäinen hengittävä rakenne, vaan väärä rakennusmateriaali sen päällä... hyvin yleistä ja nykyäänkin monet vielä tietämättään pilaavat hyvät vanhat talonsa ottamatta asioista etukäteen selvää.Nykyaikaiset materiaalit voivat olla hyviä, mutta harva osaa käyttää niitä oikein. Tosin nykyäänkin on mahdollista vielä tehdä hengittävä, mutta rakennusmääräyksiä vastaava talo, harva vain haluaa ottaa asioista selvää tai maksaa materiaaleista enemmän kun on pakko.
[/quote]
Lastulevyä on sisäseinissä, en tiedä mitä ulkoseinissä on. En ole missään vaiheessa ollut mukana remonteissa, muutin nuorena pois kotoa ja vanhemmat, myöhemmin isä, on remontit hoitanut tai teetättänyt.