Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhat purutalot pitäisi kieltää asumiskäytöstä

Vierailija
05.04.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040419470797_uu.shtml

Tuttava asuu myös tuollaisessa. Kaksikerroksinen puurakenteinen purueristeinen talo. Jos siellä syttyy tulipalo, niin hyvä tuuri saa olla että pelastuu. Kannattaa pitää palovarottimet hyvässä kunnossa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että tällä avauksella on ainesta ottaa tulta ja syntyy vilkas keskustelu aiheesta puolesta ja vastaan.

Vierailija
2/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykytaloissa monet kärsii hengitystieongelmista, koska rakennusmääräykset on vähän pielessä. Ilmaa pitää kosteuttaa jatkuvasti esim pyykkejä paljon kuivattamalla, ettei ole liian kuiva ilma.

Terveisin rakennusmiehen vaimo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"]

No nykytaloissa monet kärsii hengitystieongelmista, koska rakennusmääräykset on vähän pielessä. Ilmaa pitää kosteuttaa jatkuvasti esim pyykkejä paljon kuivattamalla, ettei ole liian kuiva ilma.

[/quote]

Höpö höpö. Vanhoissa homepesissä niitä hengitysvaikeuksia tulee. Olin remonttiapuna tuollaisessa 50 luvun purutalossa ja siellä oli vanhan kylmäkomeron seinät muuttunut mullaksi aikojen saatosssa. Joka paikassa leijaili vieno sädesienen ja homeen haju, varsinkin kellarissa.

Rakennusmiehet tuntuu olevan kohta eniten pihalla rakennusfysiikata, eivät ole penalin terävimpiä kyniä, melkein yhtä tyhmiä kuin autokuskit.

Vierailija
4/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"]No nykytaloissa monet kärsii hengitystieongelmista, koska rakennusmääräykset on vähän pielessä. Ilmaa pitää kosteuttaa jatkuvasti esim pyykkejä paljon kuivattamalla, ettei ole liian kuiva ilma.

[/quote]

Tämä on kyllä totta erityisesti talvisin. Itselläni nenän limakalvot eivät ole toimineet kahteen vuoteen. Olen yrittänyt korjata tilannetta viherkasvein ja kostuttimin ym. Toisaalta kumpikohan on pienempi paha, kuivuus vai kosteus...?

Vierailija
5/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juoppo asuu jossakin,siellä ongelma.

Vierailija
6/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotitalo on juuri. Kuolinpesän osakkaana joudun siitä kärsimään vielä pitkään. Mielestäni talo joutaisi myydä palokunnalle ja isän ostaa tai vuokrata loppuelonsa ajaksi rahoilla rivitalo-osake. 

Vierailija
7/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:25"]

[/quote]

Höpö höpö. Vanhoissa homepesissä niitä hengitysvaikeuksia tulee. Olin remonttiapuna tuollaisessa 50 luvun purutalossa ja siellä oli vanhan kylmäkomeron seinät muuttunut mullaksi aikojen saatosssa. Joka paikassa leijaili vieno sädesienen ja homeen haju, varsinkin kellarissa.

Rakennusmiehet tuntuu olevan kohta eniten pihalla rakennusfysiikata, eivät ole penalin terävimpiä kyniä, melkein yhtä tyhmiä kuin autokuskit.

[/quote]

Tottakai hometalot on pahempi juttu, mutta kuiva sisilma on joillekin oikeasti ongelma. En asu uudessa talossa, mutta joku sellaisessa asuva voi kertoa. En ala väittelemään ja miehelleni kokenut alalla oleva kertoi näistä nykytalojen huonoista puolista. Asuu itse sellaisessa ja lapsillaan ongelmia kuivuuden takia. Milläs alalla itse olet, että olet omasta mielestäsi asiantuntevampi? 

Vierailija
8/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:37"]

[/quote]

[/quote]

Tottakai hometalot on pahempi juttu, mutta kuiva sisilma on joillekin oikeasti ongelma. En asu uudessa talossa, mutta joku sellaisessa asuva voi kertoa. En ala väittelemään ja miehelleni kokenut alalla oleva kertoi näistä nykytalojen huonoista puolista. Asuu itse sellaisessa ja lapsillaan ongelmia kuivuuden takia. Milläs alalla itse olet, että olet omasta mielestäsi asiantuntevampi? 

[/quote]

Mikä siinä vanhemmassa talossa on muka paremmin? Voithan sinä hankia uuteenkin taloon kosteamman sisäilman pienentämällä ilmanvaihtoa, mutta samalla ilman laatu heikkenee muilta osin. Ei tuo ilmanvaihto ole mitään rakettitedettä eikä 50 luvulla ollut mitään sellaista osaamista, jota ei nytkin ole.

Tuo vanhojen talojen ihannonti ja romantisointi on täysin pelkästään korvienvälijuttu.

Vierailija
9/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"]

[/quote]

[/quote]Kyllä, homepesissä niitä varmaan tuleekin ;) Mutta suurin osa ei ole niitä. Meidän taloa rempatessa on vedettu kaikki pinnat laudalle ja ulkovuorauksen uusinnassa samoin, kattoa uusittu yms ja mistään kohtaa ei ole löytynyt pienintäkään kohtaa edes lahoa, saatika sitten hometta. Kaikki eristeet kunnossa pohjia myöten, lattiarempassa lisättiin vaan painuneen päälle sitten uutta ja eristettiin ulkopuolelta. Edelleen hwngittävillä ja muovia ei tullut mihinkään. Itse olen rempannut päälle kymmenen rintamamiestaloa ja yhdessä näistä on ollut vaurioita, jotka sitten korjattiin poistamalla vaurioitunut aines ja uutta tilalle. Että yhden talon perusteella ei kannata sanoa kauheasti ;) Vaurioituneita toki on, mutta korjauskin on mahdollista, tosin moni tekee tyhmästi pintarempan purkamatta vanhaa ja omaa tyhmyyttään hengittelee sitö hometta. Valintoja, valintoja :D

Vierailija
10/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mikä siinä vanhemmassa talossa on muka paremmin? Voithan sinä hankia uuteenkin taloon kosteamman sisäilman pienentämällä ilmanvaihtoa, mutta samalla ilman laatu heikkenee muilta osin. Ei tuo ilmanvaihto ole mitään rakettitedettä eikä 50 luvulla ollut mitään sellaista osaamista, jota ei nytkin ole.

Tuo vanhojen talojen ihannonti ja romantisointi on täysin pelkästään korvienvälijuttu.
[/quote]Juu, voihan sitä pienentää, mutta tyhmäähän se on. Ja se ei ole ratkaisu siihen perimmäiseen ongelmaan, joka on väärät materiaalit ja koneellinen ilmanvaihto... muovi ja kipsilevy kun eivät vaan ome kovin terveellisiä materiaaleja. Puu ja panovoimainen ilmanvaihto, sekä tulisija (tai useita) ilmanvaihtoa tehostamaan on kaikista paras. Minulle :)

Vierailija
11/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"] No nykytaloissa monet kärsii hengitystieongelmista, koska rakennusmääräykset on vähän pielessä. Ilmaa pitää kosteuttaa jatkuvasti esim pyykkejä paljon kuivattamalla, ettei ole liian kuiva ilma. Terveisin rakennusmiehen vaimo [/quote] Höpö höpö. Vanhoissa homepesissä niitä hengitysvaikeuksia tulee. Olin remonttiapuna tuollaisessa 50 luvun purutalossa ja siellä oli vanhan kylmäkomeron seinät muuttunut mullaksi aikojen saatosssa. Joka paikassa leijaili vieno sädesienen ja homeen haju, varsinkin kellarissa. Rakennusmiehet tuntuu olevan kohta eniten pihalla rakennusfysiikata, eivät ole penalin terävimpiä kyniä, melkein yhtä tyhmiä kuin autokuskit. [/quote]Kyllä, homepesissä niitä varmaan tuleekin ;) Mutta suurin osa ei ole niitä. Meidän taloa rempatessa on vedettu kaikki pinnat laudalle ja ulkovuorauksen uusinnassa samoin, kattoa uusittu yms ja mistään kohtaa ei ole löytynyt pienintäkään kohtaa edes lahoa, saatika sitten hometta. Kaikki eristeet kunnossa pohjia myöten, lattiarempassa lisättiin vaan painuneen päälle sitten uutta ja eristettiin ulkopuolelta. Edelleen hwngittävillä ja muovia ei tullut mihinkään. Itse olen rempannut päälle kymmenen rintamamiestaloa ja yhdessä näistä on ollut vaurioita, jotka sitten korjattiin poistamalla vaurioitunut aines ja uutta tilalle. Että yhden talon perusteella ei kannata sanoa kauheasti ;) Vaurioituneita toki on, mutta korjauskin on mahdollista, tosin moni tekee tyhmästi pintarempan purkamatta vanhaa ja omaa tyhmyyttään hengittelee sitö hometta. Valintoja, valintoja :D

[/quote]

Mitä pahaa siinä muovissa on, miksi sitä pitää vältellä? Ainoa itselle tuleva syy on muovista mahdollissesti haihtuvat kemikaalit, mutta niiden haitta lienee mitättömäksi todettu, koska se on sallittua. Siinä taas en näe mitään järkiperäistä syytä että huoneilman kosteuden annetaan mennä rakenteisiin, tai että rakenteissa annetaan olla ilmavuotoja.

Kosteussuluttoman purutalon ilmahan on kuivempaa, koska kosteus pääsee poistumaan sisäilmasta rakenteisiin.

Vierailija
12/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:48"]Juu, voihan sitä pienentää, mutta tyhmäähän se on. Ja se ei ole ratkaisu siihen perimmäiseen ongelmaan, joka on väärät materiaalit ja koneellinen ilmanvaihto... muovi ja kipsilevy kun eivät vaan ome kovin terveellisiä materiaaleja. Puu ja panovoimainen ilmanvaihto, sekä tulisija (tai useita) ilmanvaihtoa tehostamaan on kaikista paras. Minulle :)[/quote]

Luulet vain, kun et asiaa ymmärrä.

Vierailija
13/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalossani on remontti tulossa ihan pian, märänneiden seinien vuoksi. Kiva joutua maksumieheksi, mielestäni talo on purkukuntoinen, mutta eihän isää voi häätää kotoaan. 7.Rakennusmestarin selvityksessä ongelmia aiheuttaa juuri purueriste. 

Vierailija
14/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on 65 vuotta vanhassa purutalossa oikein hyvä ja raikas hengitysilma. Aikaisemmissa asunnoissa itselläni on aina ollut ongelmana ihon kuivuminen talvella. Nyt ei ole enää tarvinnut rasvata ihoa joka päivä. Suurimman aikaa vuodesta painovoimainen ilmanvaihto toimii hyvin. Kesäisin pitää tehostaa avaamalla ikkunoita. Lapset ovat olleet päiväkodin terveimpiä. En todellakaan vaihtaisi täyspuutaloa vuorivilla+muovikalvo+kipsilevytaloon.

Vierailija
15/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itseasiassa kyllä ennen osattiin rakentaa paljon terveellisempiä taloja kuin nykyään. 

Vierailija
16/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:03"]

Kotitalossani on remontti tulossa ihan pian, märänneiden seinien vuoksi. Kiva joutua maksumieheksi, mielestäni talo on purkukuntoinen, mutta eihän isää voi häätää kotoaan. 7.Rakennusmestarin selvityksessä ongelmia aiheuttaa juuri purueriste. 

[/quote]

Oletteko maalanneet lateksilla ulkoseinät?

Vierailija
17/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on asuttu jo lähes 20v talossa joka on rakennettu -60. Ja ei ole hometta eikä muitakaan ongelmia. Meillä ei haise vaatteet homeelle. Meillä ei lapset sairasta. Ikkunat olemme vaihtaneet ja katon uusineet. Ei ole muhat mullittuneet tms. Hometaloksi haukkuivat vaan väärässä olivat. Kellarissa oli huonoja pintoja mutta poistamalla ne, kellarista tuli oikein hyvä isännän paja. Eipäs yleistetä kaikkia muhataloja homeisiksi kun ne eivät sitä ole. Ja toisekseen.. Ei ole tarkoitus polttaa tätä taloa. Hyvin säilynyt jo yli 50v. Kyllä ne hyvin muhat palaa jos syttyy, mutta hyvin se palaa uudempikin talo. Sen vuoksipa niitä vakuutuksia maksetaan!

Vierailija
18/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"] No nykytaloissa monet kärsii hengitystieongelmista, koska rakennusmääräykset on vähän pielessä. Ilmaa pitää kosteuttaa jatkuvasti esim pyykkejä paljon kuivattamalla, ettei ole liian kuiva ilma. Terveisin rakennusmiehen vaimo [/quote] Höpö höpö. Vanhoissa homepesissä niitä hengitysvaikeuksia tulee. Olin remonttiapuna tuollaisessa 50 luvun purutalossa ja siellä oli vanhan kylmäkomeron seinät muuttunut mullaksi aikojen saatosssa. Joka paikassa leijaili vieno sädesienen ja homeen haju, varsinkin kellarissa. Rakennusmiehet tuntuu olevan kohta eniten pihalla rakennusfysiikata, eivät ole penalin terävimpiä kyniä, melkein yhtä tyhmiä kuin autokuskit. [/quote]Kyllä, homepesissä niitä varmaan tuleekin ;) Mutta suurin osa ei ole niitä. Meidän taloa rempatessa on vedettu kaikki pinnat laudalle ja ulkovuorauksen uusinnassa samoin, kattoa uusittu yms ja mistään kohtaa ei ole löytynyt pienintäkään kohtaa edes lahoa, saatika sitten hometta. Kaikki eristeet kunnossa pohjia myöten, lattiarempassa lisättiin vaan painuneen päälle sitten uutta ja eristettiin ulkopuolelta. Edelleen hwngittävillä ja muovia ei tullut mihinkään. Itse olen rempannut päälle kymmenen rintamamiestaloa ja yhdessä näistä on ollut vaurioita, jotka sitten korjattiin poistamalla vaurioitunut aines ja uutta tilalle. Että yhden talon perusteella ei kannata sanoa kauheasti ;) Vaurioituneita toki on, mutta korjauskin on mahdollista, tosin moni tekee tyhmästi pintarempan purkamatta vanhaa ja omaa tyhmyyttään hengittelee sitö hometta. Valintoja, valintoja :D

[/quote]

Mitä pahaa siinä muovissa on, miksi sitä pitää vältellä? Ainoa itselle tuleva syy on muovista mahdollissesti haihtuvat kemikaalit, mutta niiden haitta lienee mitättömäksi todettu, koska se on sallittua. Siinä taas en näe mitään järkiperäistä syytä että huoneilman kosteuden annetaan mennä rakenteisiin, tai että rakenteissa annetaan olla ilmavuotoja.

Kosteussuluttoman purutalon ilmahan on kuivempaa, koska kosteus pääsee poistumaan sisäilmasta rakenteisiin.
[/quote]Miksi rakenteissa olisi ilmavuotoja? Hengittäväkin rakenne on tiivis oikein tehtynä, eikä siellä ole ilmavuotoja. Rakenteen hydroskooppisuus on sitten eri asia :) Ja meidän sisäilman kosteudet on olleet talvisin huomattavasti paremmat kuin kerrostalossa asuessa, ihan iholla ja nenällä sen jo tietää ja ilmankisteusmittarilla varmistaa.

Vierailija
19/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:03"]Kotitalossani on remontti tulossa ihan pian, märänneiden seinien vuoksi. Kiva joutua maksumieheksi, mielestäni talo on purkukuntoinen, mutta eihän isää voi häätää kotoaan. 7.Rakennusmestarin selvityksessä ongelmia aiheuttaa juuri purueriste. 
[/quote]

Jaahas... itsekin olen rak. insinööri ja ihan oikeasti en nyt ymmärrä, MITEN purueriste voisi aiheuttaa rakenteessa ongelmia? Voisitko selvittää? Purueriste ei ole minkäänlainen ongelma, mutta jos siihen on joku tyhmyyttään mennyt tekemään muovikalvon esimerkiksi maalamalla ulkoverhouksen lateksia sisältävällä maalilla, niin maali tekee sen ongelman, koska rakenteeseen tulee höyrynsulku väärölle puolelle rakennetta ja lahottaa seinän. Tässä ongelma ei siis ole alkuperäinen hengittävä rakenne, vaan väärä rakennusmateriaali sen päällä... hyvin yleistä ja nykyäänkin monet vielä tietämättään pilaavat hyvät vanhat talonsa ottamatta asioista etukäteen selvää.Nykyaikaiset materiaalit voivat olla hyviä, mutta harva osaa käyttää niitä oikein. Tosin nykyäänkin on mahdollista vielä tehdä hengittävä, mutta rakennusmääräyksiä vastaava talo, harva vain haluaa ottaa asioista selvää tai maksaa materiaaleista enemmän kun on pakko.

Vierailija
20/23 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:03"]

[/quote]

Oletteko maalanneet lateksilla ulkoseinät?

[/quote]

En minä tiedä, isä ne remontit on huolehtinut. Viimeksi maalattu n. 20 vuotta sitten enkä enää silloin asunut kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä