Lue keskustelun säännöt.
Mikä uskonto kieltää virpomisen?
05.04.2015 |
Mikä uskonto kieltää virpomasta? Mitä uskontokuntaa tää bloggaaja edustaa ton perusteella? Kristillinen pyhä eli onko lesta? http://koisonkasvatus.blogspot.fi/2015/03/virpominen-ei-tule-tapahtumaan.html
Kommentit (23)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kävin lapsena virpomassa lestadiolaisnaapurin kanssa. Olivat vielä vanhoillislestadiolaisia. Itse olen kasvanut ortodoksisessa perheessä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:03"]
MIKÄÄN kristillinen uskoei kiellä virpomista, mutta jokseenkin kaikissa ryhmissä riitää niitä, jotka ovat loukkaantuneita siitä noidaksipukeutumisesta. Virpomisen kieltää tietysti mikä tahansa sellainen monotestinen uskonto, joa ei juhli kristllistä pääsiäistä, jehovat, juutalaiset, muslimit.
[/quote]
Kristin uskossa ensimmäinen käsky on "Minä on herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia". Eiköhän tuo kiellä kaikki "pakanauskon" virpomiset ja muut "loihtimiset".
Valtaenemmistön kristityt taitavat nykyään tulkita "pakanuuden" ja "muut jumalat" taikauskoksi ja satuolennoiksi, joihin ei "uskota". Virpominen ja muu loihtiminene on siis pelleilyä ja lähinnä huvittavaa näyttelemistä mikä ei oikeasti vaikuta mihinkään. Koska se on lähinnä ei-haitallista leikkiä, se sallitaan.
Muslimit tulkinnevat uskoaan tiukemmin ja kieltävät kaiken vastaavan, kuten tiukemmat, ahdasmielisemmät kristityt. Valtaenemmistöä tiukemmat muslimit vastaavasti jakavat islamin mukaista kuolemaa kaikesta vääräoppisuudesta ja "pakanuudesta".
41v m