Lempisanasi saksan kielessä?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:43"]
Hei saksaa opiskelevat vai opiskelleet, miten tuota kieltä oikein oppii kirjoittamaan, ihan jäätäviä sanahirviöitä?! :D Tekisi mieli aloittaa syksyllä saksan alkeet, mutta johan noihin sanojen kirjoittamisen oppimiseen menee aikaa... Olen katsonut Lemmen viemää -sarjaa kuukauden ajan ja sieltä on tarttunut paljon sanoja ja fraaseja, mutta kirjoitusasusta ei olekaan sitten mitään hajua. :D
[/quote]
Ulkoa opettelemalla vaan :D Pänttäämistähän se kielen oppiminen paljolti on!
[/quote]
...niin ja onhan noissa sanoissa tietty logiikka, kun sen sisäistää niin tulee helpommaksi. Saksassa on paljon yhdyssanoja ja siitä nuo sanahirviöt. Saksan kielioppi on muutenkin paljon loogisempaa kuin englannin. Hankalin osa on muistaa, onko sana der, die vai das-sukuinen.
(die) Freiheit
Lapsesta saakka Saksa ollut minulle kaikkea muuta kuin "**ska maa" ja nyt aikuisena saan rohmuta kaikki duunikeikat mitä eteen tulee tuolle kielialueelle. Eipä ole poissuljettua muuttokaan Alppien tienoille, sitten kun kieli kulkee sujuvasti.
Niin, kyllähän nuo kirjoitusasut opiskelun myötä oppii, kun lausumissäännöt on hallussa ja sanat tulevat tutuksi. :) Haha, voin kuvitella miltä jossain alkeiskurssilla kuulostaa, kun porukka yrittää jotain sanahirviötä lausua yhteen ääneen... :D töks-töks-töks.
T. 37
Sakasan kirjoittaminen on melkein yhtä helppoa kuin suomenkin kirjoittaminen. Kun noudattaa tiettyjä sääntöjä (ei niitä kovin paljon ole), niin kyllä Lyyti kirjoittaa. Paljon hankalampaa on englanti, ranska tai venäjä. Kokeilkaa vaikka!
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:43"]Hei saksaa opiskelevat vai opiskelleet, miten tuota kieltä oikein oppii kirjoittamaan, ihan jäätäviä sanahirviöitä?! :D Tekisi mieli aloittaa syksyllä saksan alkeet, mutta johan noihin sanojen kirjoittamisen oppimiseen menee aikaa... Olen katsonut Lemmen viemää -sarjaa kuukauden ajan ja sieltä on tarttunut paljon sanoja ja fraaseja, mutta kirjoitusasusta ei olekaan sitten mitään hajua. :D
[/quote]
Olen alkeiskurssin käynyt ja keskityin lähinnä korvakuuloon koko ajan. Osaan nykyään tilata kahvia ja olutta ja tervehtiä ym mutta en osaa kirjoittaa yhtään mitään. Suosittelen silti! Kamalasti ollut hyötyä.