Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi kokemuksia ?

Vierailija
27.03.2015 |

Olisko jollain kokemuksia endometrioosista ? Kävin tutkimuksissa erilaisten seksi- ja alavatsakipujen sekä virtsaamisongelmien takia. Ultrattiin, kokeiltiin pumpulitikulla ja paineltiin ja kaikki näytti normaalilta. Lääkäri sanoi ettei epäile endoa koska siihen harvoin kuuluu viiltävä kipu (mulla ollut viiltävää, pistävää ja painavaa kipua) sekä se lähes aina noudattaa kuukautiskiertoa ja kivut voimakkaimmillaan ennen kuukautisten alkua ja niiden alkupäivinä, kun taas mulla on kipuja millon sattuu (pahimmat kivut alkaneet 2pvä ja 5pvä kuukautisten jälkeen ja molemmilla kerroilla kestivät viikon). Eli miten todennäköistä on että mulla silti olis endo ja kannattaako mennä siihen tähystykseen ? Lääkäri sanoi ettei mielellään mua siihen laittais, koska nuo kaikki oireet eivät endoon täsmää.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:15"]Mulla oli kipuja miten sattuu. Ultrassa ei näkynyt mitään, mutta lääkäri epäili, että olisi kiinnikkeitä kohdun takana. Kun tulin raskaaksi, oli jäätävät kivut, kun nuo kiinnikkeet antoivat periksi. Nyt kiinnikkeitä on kohdussakin, joten kuukautisveri ei pääse edes ulos. Voi olla, ettei toinen raskaus ole koskaan mahdollinen. Toisaalta yksi lapsi riittää.
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:15"]Mulla oli kipuja miten sattuu. Ultrassa ei näkynyt mitään, mutta lääkäri epäili, että olisi kiinnikkeitä kohdun takana. Kun tulin raskaaksi, oli jäätävät kivut, kun nuo kiinnikkeet antoivat periksi. Nyt kiinnikkeitä on kohdussakin, joten kuukautisveri ei pääse edes ulos. Voi olla, ettei toinen raskaus ole koskaan mahdollinen. Toisaalta yksi lapsi riittää.
[/quote]

Näitä kun lukee niin haluis hirveesti siihen tähystykseen.. ap

Vierailija
2/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin vain ultrassa ja sen mukaan kohtuni näytti normaalilta. Tähystyksellä olisi nähty tarkemin, mutta se olisi ollut rankempi tutkimus, ehkä turhaankin. Tulin sitten raskaaksi kolme kertaa ekalla yrittämällä. Voisitko yrittää tulla raskaaksi, jos ultra on ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutuille kivuille. Mulla on endoa, ja joskus ultrassa ei ole näkynyt mitään ja taas muutaman kuukauden päästä voi näkyä esim. valtavia kystia. nuo ilmeisesti sitten puhkeilevat ja kipu on silloin ihan kauheaa. Kumminkin sik ajoin ultrat on olleet ihan ok.

Vierailija
4/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:46"]Itse kävin vain ultrassa ja sen mukaan kohtuni näytti normaalilta. Tähystyksellä olisi nähty tarkemin, mutta se olisi ollut rankempi tutkimus, ehkä turhaankin. Tulin sitten raskaaksi kolme kertaa ekalla yrittämällä. Voisitko yrittää tulla raskaaksi, jos ultra on ok?
[/quote]

Ollaan oltu joulukuusta asti ilman pillereitä tai muuta ehkäisyä. Ei oo tärpännyt.. Ap

Vierailija
5/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:04"]Otti varmaan sukupuolitautitestitkin? Oliko niitä? Tähystyksellä näkisi onko munanjohtimet tukossa, mutta jos ei ole tautejakaan ollut ja niistä tulehtuneet tukkoon,  niin jäljelle jäisi esim endo. Munanjohdinten auki olo kyllä selviäisi, jos yrittäisit tulla raskaaksi. Jos ongelmia raskaaksi tulossa, niin lisätutkimuksiin silloin vasta?
[/quote]

On otettu niitäkin testejä, klamydia piti just testata ennen kuin sain lähetteen tonne naistentautien osastolle. Klamydian sain exältä pari vuotta sitten, ehti se pari kk olla. Alkoi tulla alavatsakipuja ja menin testeihin koska ex oli hetki sitten myöntänyt että oli harrastanut seksiä ilman kondomia toisen kanssa. Ap

Vierailija
6/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klamydia on siis voinut tukkia putket. Miksi epäilet endometrioosia?

Vierailija
7/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:38"]Kuulostaa tutuille kivuille. Mulla on endoa, ja joskus ultrassa ei ole näkynyt mitään ja taas muutaman kuukauden päästä voi näkyä esim. valtavia kystia. nuo ilmeisesti sitten puhkeilevat ja kipu on silloin ihan kauheaa. Kumminkin sik ajoin ultrat on olleet ihan ok.
[/quote]

Onko nuo viikon kestäneet kivut voineet johtua noista puhkeiluista ? Kivut yltyivät tosi koviksi parissa päivässä ja olivat niin kivuliaat monta päivää että sormin ei voinut koskea emättimen päältä tai suulta sekä seksi sattui joihinkin kohtiin kuin puukolla viiltäisi. Pissa ei tullut, suihku katkeili ja rakkoon jäi paine. Alavatsalla, etenkin vasemmalla painavaa kipua. Sattui emättimeen jopa kun istui jalat ristissä ja nojasi eteen. Lopulta kivut hävisivät nopeasti. Ap

Vierailija
8/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:02"]Klamydia on siis voinut tukkia putket. Miksi epäilet endometrioosia?
[/quote]

Alkuperäinen lääkäri ehdotti että voisi ehkä olla sitä. Tuo naistentautien lääkäri kuitenkin sanoi että osa oireista ei täsmää joten ei epäile sitä. Sanoivat vaan että "et oo eka jolla kipujen syyt jää epäselväksi", ei mitään jatkosta. Ap

Vierailija
9/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin endo viime keväänä. Oireena oli just yhdyntäkipua, kipua ulostaessa menkkojen aikaan ja se järkyttävä, nimenomaan viiltävä kipu menkkojen aikaan. Se kipu oli kuin joku olisi iskenyt puukkoa kohtuun. Kamalat krampit kuuluivat kuvaan myös. Mulla näkyi ultrassa toisessa munasarjassa iso endometriooma. Se oli oikealla puolella, ja nimenomaan ne pahimmat kivutkin oli mulla oikealla. Se tuntui selässä asti. Pääsin siis leikkaukseen tuon kasvaimen takia. Leikkauksessa löytyi sitten niitä kiinnikkeitäkin, joita ei ultralla näekään.

Vierailija
10/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:07"]Multa leikattiin endo viime keväänä. Oireena oli just yhdyntäkipua, kipua ulostaessa menkkojen aikaan ja se järkyttävä, nimenomaan viiltävä kipu menkkojen aikaan. Se kipu oli kuin joku olisi iskenyt puukkoa kohtuun. Kamalat krampit kuuluivat kuvaan myös. Mulla näkyi ultrassa toisessa munasarjassa iso endometriooma. Se oli oikealla puolella, ja nimenomaan ne pahimmat kivutkin oli mulla oikealla. Se tuntui selässä asti. Pääsin siis leikkaukseen tuon kasvaimen takia. Leikkauksessa löytyi sitten niitä kiinnikkeitäkin, joita ei ultralla näekään.
[/quote]

Mulle lääkäri just sano että viiltävä kipu endossa ei oo yleistä :D Mutta ootellaan nyt lisää ja jos raskautuminen ei onnistu ni uusiks lääkäriin. Välillä ollu just sellasta tykyttävääkin kipua toisella puolella alavatsaa, kuin hidas elohiiri. Ap

Vierailija
11/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin todella monta kertaa valittamassa vatsakipuja, mutta aina otettiin vain noita sukupuolitauti testejä, vaikka kerroin ettei niitä voi olla koska olen neitsyt. Kysyin neljältä lääkäriltä ja kaikki sanoivat tutkimatta, että ei ole endoa.
Nyt vuosi sitten menin niin kipeäksi ja tulehdusarvot nousi taivaisi, lääkärit leikkasivat kun luulivat, että mun umppari on tulehtunut.
Noh, kappas vain lähen kaikkiin mahdollisiin paikkoihin levinnyt endometrioosihan sieltä paljastui.

Vierailija
12/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:17"]Mä kävin todella monta kertaa valittamassa vatsakipuja, mutta aina otettiin vain noita sukupuolitauti testejä, vaikka kerroin ettei niitä voi olla koska olen neitsyt. Kysyin neljältä lääkäriltä ja kaikki sanoivat tutkimatta, että ei ole endoa.
Nyt vuosi sitten menin niin kipeäksi ja tulehdusarvot nousi taivaisi, lääkärit leikkasivat kun luulivat, että mun umppari on tulehtunut.
Noh, kappas vain lähen kaikkiin mahdollisiin paikkoihin levinnyt endometrioosihan sieltä paljastui.
[/quote]

Kauheeta :/ En vaan viittis turhaan leikkauksia varailla jos ei ookkaan se. Enkä tiedä mitä muuta sitten vois olla.. Mutta miehen siittiöissä ainakaan ei ole vikaa kun hänen ex tuli raskaaksi ehkäisystä huolimatta, kumi oli vissiin ollut rikki niin etteivät huomanneet. Ap

Vierailija
13/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:17"]Mä kävin todella monta kertaa valittamassa vatsakipuja, mutta aina otettiin vain noita sukupuolitauti testejä, vaikka kerroin ettei niitä voi olla koska olen neitsyt. Kysyin neljältä lääkäriltä ja kaikki sanoivat tutkimatta, että ei ole endoa.
[/quote]

Kauheeta :/ En vaan viittis turhaan leikkauksia varailla jos ei ookkaan se. Enkä tiedä mitä muuta sitten vois olla.. Mutta miehen siittiöissä ainakaan ei ole vikaa kun hänen ex tuli raskaaksi ehkäisystä huolimatta, kumi oli vissiin ollut rikki niin etteivät huomanneet. Ap
[/quote]
Tsemppiä sulle ja toivottavasti selviää!! Mullakaan ei olis varmasti vieläkään selvinnyt, jos eivät olisi epäilleet tuota umpisuolta ja sen takia leikanneet :/

Vierailija
14/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:17"]Mä kävin todella monta kertaa valittamassa vatsakipuja, mutta aina otettiin vain noita sukupuolitauti testejä, vaikka kerroin ettei niitä voi olla koska olen neitsyt. Kysyin neljältä lääkäriltä ja kaikki sanoivat tutkimatta, että ei ole endoa.
[/quote]

[/quote]
Tsemppiä sulle ja toivottavasti selviää!! Mullakaan ei olis varmasti vieläkään selvinnyt, jos eivät olisi epäilleet tuota umpisuolta ja sen takia leikanneet :/
[/quote]

Jep. No laitan kipuja kalenteriin ylös ja odottelen tulisinko raskaaksi. Jos kivut tihenevät tai kovenevat enkä tule raskaaksi jatkossakaan niin lääkäriin taas. Ap

Vierailija
15/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kipuja miten sattuu. Ultrassa ei näkynyt mitään, mutta lääkäri epäili, että olisi kiinnikkeitä kohdun takana. Kun tulin raskaaksi, oli jäätävät kivut, kun nuo kiinnikkeet antoivat periksi. Nyt kiinnikkeitä on kohdussakin, joten kuukautisveri ei pääse edes ulos. Voi olla, ettei toinen raskaus ole koskaan mahdollinen. Toisaalta yksi lapsi riittää.

Vierailija
16/16 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otti varmaan sukupuolitautitestitkin? Oliko niitä? Tähystyksellä näkisi onko munanjohtimet tukossa, mutta jos ei ole tautejakaan ollut ja niistä tulehtuneet tukkoon,  niin jäljelle jäisi esim endo. Munanjohdinten auki olo kyllä selviäisi, jos yrittäisit tulla raskaaksi. Jos ongelmia raskaaksi tulossa, niin lisätutkimuksiin silloin vasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi