Onko sulla voimakas tuoksumuisti?
Olin nyt ostanut sellaista miedosti tuoksuvaa pyykinpesuainetta, jota olen käyttänyt viimeksi viime kesänä. Kun levitin sillä pestyt pyykit kuivumaan, tulvi mieleeni yhtäkkiä monenlaisia muistoja siltä ajalta viime kesältä, ja tosi tarkasti muistui kaikkea semmoista mitä silloin oli meneillään, ne helteet ja kaikki. Yhtäkkiä vaan periaatteessa aika turhaa dataa nousi mieleen ihan vain sen tuoksun esille provosoimana. Mites teillä muilla?
Kommentit (7)
Minä muistan aina mummolan saunan ja kylpyhuoneen tuoksun, jälkeenpäin tajusin, että se oli homeen haju. Vanhoista kosteusvoidepurkeista tulvii myös muistoja, "käytin tätä kun olin ensimmäsitä kertaa raskaana ja asuimme siellä ja siellä..."
Muistan monenlaisia tuoksuja. Käytän paljon erilaisia hajuvesiä ja tuoksuja, nekin tuovat paljon muistoja mieleen. Aina säästän vähän hajuvettä että voin myöhemmin sitä haistella ja muistella menneitä. Monia muitakin tuoksuja muistan.. :)
On! Just eilen käytiin vanhempieni luona saunassa ja käytin äidin suihkusaippuaa, samaa mitä käytin itsekin, kun tapasin mieheni.
Hajuvesiostoksilla yhdistän tuoksun johokin ihmiseen ja kerran vaatemyymälässä myyjän käyttämä tuoksu sai ikävöimään ulkomailla asuvaa ystävää.
Välillä tulee joistain hajuista voimakkaasti tietyt fiilikset ja muistot. Tällä viikolla jostain hajusta tuli mieleen mummini. En enää hajua muista tai mitä muistoja tuli mieleen, mutta muistan että tuli. Näitä tulee silloin tällöin :) Siksi harmittaa, että miehen entisen hajuvesen(partaveden mikälie) valmistaminen lopetettu :( enää löytyy vain testerit, joita nuuhkin. Tulee mieleen seurustelun alkuaika :)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:25"]
Muistan monenlaisia tuoksuja. Käytän paljon erilaisia hajuvesiä ja tuoksuja, nekin tuovat paljon muistoja mieleen. Aina säästän vähän hajuvettä että voin myöhemmin sitä haistella ja muistella menneitä. Monia muitakin tuoksuja muistan.. :)
[/quote]
Mullakin muuten on kaikki hajuvesipullojeni jämät tallessa jostain noin vuodesta -95. Monesti käydessäni tavaroita läpi olen meinannut tämän kokoelmani heittää pois lipastotilaa viemästä, mutta jälleen olen päättänyt säästää ne kun olen haistanut niitä, sillä nuuhkaistuani olen muistanut asioita mitä en olisi kuvitellut painaneeni mieleeni siten. ap
Joo hajuista tulee muistoja mieleen, ihan yllättäviäkin välillä. Samoin joistakin biiseistä tulee joku tietty tunnetila mieleen tai se missä biisin on kuullut ekan kerran tai joku muu hauska tapahtuma.
Märän mullan haju tuo elävästi mieleen mökkipolun lammelle lapsuudessa. Muistan miltä kaikki ympärillä näytti vaan märkää mutaa haistellessa..
Uuden puun ja sahajauhojen tuoksu tuo aina lapsuudenkodin remontin ja ne illat patjoilla keskellä remonttia.
Mintun tuoksu tuo mieleen mummon ja ukin lääkekaapin. Mitä lie rohtoja siellä ollutkaan..