Syötkö pelkällä haarukalla?
Työpaikkaruokalassa olen huomannut, että monet vetävät ruuan pelkällä haarukalla (keitot yms sitten tietenkin lusikalla). Olenko itse jotenkin rajoittunut kun minusta se on hankalaa ja ehkä myös vähän junttia? Yleensä haarukalla syöjät vielä makaavat pöydässä leuka lähellä lautasta ja kännykkä toisessa kädessä.
Kommentit (42)
En. Tykkään syödä veitsellä ja haarukalla - tai sitten kokonaan käsin.
Mun mielestä ainakin jotenkin epäsivistynyttä. Ykskin kaveri pilkoo ensin haarukalla kaikki palasiksi ja rupee sit popsimaan palasia yks kerrallaan...
söin ennen pelkällä haarukalla, totesin sen olevan liian monimutkaista ja junttia. nykyään syön kaiken käsin (paitsi keitot ryystän suoraan lautaselta)
Etiketin mukaan veistä ei käytetä, ellei ruoassa ole mitään leikattavaa. Tuo yleinen tapa, että ruokaa kasataan veitsellä haarukan päälle on todella naurettava ja junttimainen.
Joo, täytyy myöntää että yleensä en jaksa veitsen kanssa taiteilla, kotona varsinkaan, en osaa syödä hienosti ja oikeaoppisesti. Varmasti monet katsovat mun syömistä pahasti kun olen juntti ja moukka, no ei voi mitään.
Veistä tarvitaan jos on jotain sitkeää lihaa jota ei saa pieneksi haarukan reunalla, muuten sitä ei tarvi mihinkään, en tajua esim. sitä että miten salaattia saa joku syötyä veitsellä ja haarukalla, tiedän kyllä että jotkut on niin taitavia että syövät kaiken mahdollisen veitsen kanssa. Empä ole opetellut puikoillakaan syömään kun on kerran haarukkakin keksitty.
Ei kukaan koskaan mun syömistä näe, joten tietenkin pelkällä haarukalla, keitot lusikalla. JOS nyt joskus menisin ravintolaan yms., niin toki käyttäisin haarukkaa ja veistä, mut kun tuskin menen, niin ihan sama mitä kotonani teen.
Itse syön juurikin noin kun ap kuvaili :D Nainen, 19v.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:40"]
Etiketin mukaan veistä ei käytetä, ellei ruoassa ole mitään leikattavaa. Tuo yleinen tapa, että ruokaa kasataan veitsellä haarukan päälle on todella naurettava ja junttimainen.
[/quote]
Joo, en käsitä, ja ne pitäisi vielä kasata siihen väärälle puolelle, miksi kaikki pitää tehdä mahdollisimman vaikeasti että se olisi hienoa?
Mun mielestä esim. pitsassa on kyllä leikattavaa. Hassua, että monet syö pitsaa pelkällä haarukalla pilkkoen (vie mun mielestä liikaa aikaa, käytän veistä) mutta eivät syö pitäen palaa kädessä mikä taas mun mielestä on ok.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:41"]
Joo, täytyy myöntää että yleensä en jaksa veitsen kanssa taiteilla, kotona varsinkaan, en osaa syödä hienosti ja oikeaoppisesti. Varmasti monet katsovat mun syömistä pahasti kun olen juntti ja moukka, no ei voi mitään.
Veistä tarvitaan jos on jotain sitkeää lihaa jota ei saa pieneksi haarukan reunalla, muuten sitä ei tarvi mihinkään, en tajua esim. sitä että miten salaattia saa joku syötyä veitsellä ja haarukalla, tiedän kyllä että jotkut on niin taitavia että syövät kaiken mahdollisen veitsen kanssa. Empä ole opetellut puikoillakaan syömään kun on kerran haarukkakin keksitty.
[/quote]
Mun mielestä vaatii vähemmän hienomotoriikkaa syödä haarukan ja veitsen kanssa :)
Pelkällä haarukalla. Olen kai sitten juntti ":D"
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:40"]Etiketin mukaan veistä ei käytetä, ellei ruoassa ole mitään leikattavaa. Tuo yleinen tapa, että ruokaa kasataan veitsellä haarukan päälle on todella naurettava ja junttimainen.
[/quote]
Joo, mutta saman etiketin mukaan haarukalla ei pilkota mitään, ainoastaan nostellaan suupaloja. Eikä ole sivistynyttä ahtaa suuhunsa isoja paloja, joten kyllä etiketin mukaisessa ruokailussa lähes aina tarvitaan veistä.
[/quote]
Juuri näin! Esim. salaatit, pasta ja laatikkoruuat kuuluu syödä pelkällä haarukalla. Juntit kuvittelevat hallitsevansa etiketin kun syövät hienosti veitsellä ja haarukalla.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:41"]
[/quote]
Mun mielestä vaatii vähemmän hienomotoriikkaa syödä haarukan ja veitsen kanssa :)
[/quote]
Mulla on varmaan sit vasen käsi jotenki niin onneton, et oikee käsi tekee yksin työt nopeemmin, kaipa se on mihin on tottunut, mut musta tuntuu että siinä ajassa kun toisella kädellä taiteilee haarukalle ruokaa, olis se pelkkä haarukka vieny ruuan jo suuhun. En ole mikään hotkija, vaan nautiskelen yleensä ruuasta, ei se haarukalla syöminen sitä tarkoita, syön pieniä annoksia, ja aikaa yleensä on niin paljon kuin tarvitsen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:45"]
[/quote]
[/quote]
Näin. Jos lautasella on esim riisiä, on paljon helpompaa avittaa veitsellä ruoka siihen haarukalle, kun koittaa keihästää niitä viimeisiä... :) Myös salaatti on mielestäni helpompaa syödä niin, että käyttää veistä apuna...
Riippuu ruuasta. En tajua, mihin jossain kaalilaatikossa, makaronilaatikossa tai kiusauksessa tarvitaan leikkaamiseen tarkoitettua ruokailuvälinettä. Hyvä tapa vissiin, mutta outo tapa silti, koska tarpeeton noissa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:50"]
[/quote]
Juuri näin! Esim. salaatit, pasta ja laatikkoruuat kuuluu syödä pelkällä haarukalla. Juntit kuvittelevat hallitsevansa etiketin kun syövät hienosti veitsellä ja haarukalla.
[/quote]
Risotto, laatikot, pastaruoat ja salaatti ovat melko tavallisia. Mitään näistä ei tule vaikeasti kasata haarukan kärjet alaspäin olevalle haarukalle. Pihvi, kala ja kana sekä kasvikset keihästetään piikit alaspäin haarukalla. Kun on ensin pilkottu veitsellä syötävän kokoisiksi.
Ohh ihmiseilla on ongelmia!!! Sivistymättömyyttä on syödä ilman veista :)))))???? Onpi naurettava!!! Sivistys on sisäänrakennettu jalomieli. Eli jos syön Hamburilainen olen sivistymätönkö??? Sivistys on mielintila. Onko sarjamurhaja siis sivistynyt ihminen jos syö haarukalla ja veitsella. Ok. Loistava juttu. Minä itse syön käsin jos huvittaa enkä käytä veista ees ravintolassa....leikkan kasvismakkara haarukalla ja mättään kunnolla!!! Ja pointisi??? Niin siis en viitta vuottaa koskenut lihaa. Niin voit ihmetella että leikkan haarukalla ruoka enkä käytä veista. Sinun maailmaa nähtävästi onkiin niin pieni.
Ennen söin aina veitsellä ja haarukalla. Nykyään lähes aina vauva kainalossa ja vain yksi käsi vapaana joten hotkin pelkällä haarukalla sen minkä kerkeän. Tapa jää päälle silloinkin kun saisin syödä yksin ja rauhassa.