Voiko 1.5kk ikäinen vauva tunnistaa äidin ulkonäöltä?
Äitini väittää, että vauvani tunnistaa minut ulkonäöltä. Eilen hän oli äitini sylissä ja kun minä poistin vessaan vauva kuulemma alkoi hakea minua katsellaan. Kun en ollut siinä, missä aiemmin istuin, hän alkoi marista levottomasti. Voiko puolitoista kuukautta vanha tunnistaa äitinsä ulkonäöltä?
Kommentit (4)
Esikoinen kyllä aina tosi pienenä minut nähdessään alkoi hamuamaan. Tiesi siis etä
Tuolla on se tissi. Muille hymyili aurinkoisesti mutta kun näki minut niin hymy hyyty ja alko hamuaminen. Varmaan juuri alle 2kk iässä jos tuo oli nähtävissä. Toki äänen ja tuoksun tunsi jo aiemmin.
Kyllä mun vauva todellakin tunnistaa ja näkee, kauemmas jos ei selkeästi kasvonpiirteitä mutta äidin vaatteiden värit ja äidin eleet ja kehonkielen. Ja tietysti jos puhuu niin äänestä tunnistaa. Äiti on vauvalle aivan kaikki ja vauvan kaikki aistit ovat taitavia äidin tunnistamiseen.
Vauvahan elää alkukantaisten vaistojen varassa ja niistä tärkein on hengissä selviäminen. Vauvalle äiti = tissit = maito = hengissä pysyminen, joten totta kai vauvalle on äärimmäisen tärkeää tunnistaa äiti jo varhain.
Alapeukkua on tullut mutta ei vastausta. Ajattelin, että tuonikäinen tunnistaa äidin tuoksun ja äänen, mutta voiko oikeasti nähdä huoneen toiseen päähän? Ja ymmärtää, että tuossa äiti istui äsken, mutta kun katselin muualle, äiti katosi? Siis vaan hetkeksi vessaan, mutta sitähän hän ei voinut tietää.