Työhaastattelussa hr-henkilö kysyi isän ammattia
Kommentit (62)
Kysymyshän on täysin asiaton, niin siihen voi kaiketi vastata oman mielensä mukaan. Voi vaikka valehdella olosuhteet hiukan paremmiksi. Itse kyllä uskon, että sillä on eroa, mitä henkilön vanhemmat tekevät työkseen, mutta eihän se jälkikasvun vika tai ansio ole. Eikä aina voi olettaa että kaikissa tapauksissa kehityskulut menis ihan yks yhteen. Omassa sukupolvessa on tyypillistä, että duunaritaustaisista perheistä tulee akateemista jälkikasvua. Itsellänikin näin. huomaan olevani käytännönläheisempi kuin moni muu ja uskon, että tässä näkyy perheen duunaritausta. Mutta hyvin olen kuitenkin työelämässä sijoittunut. Itseltäni on joskus kysytty suhdettani synnyinpaikkakunnalleni. Asuimme siellä muutaman vuoden minun ollessa hyvin pieni lapsi. Meillä ei ole siellä sukulaisia, eikä edes vanhempien ystäviä. Myöhemmin sain kuulla, että vastaukseni oli alentanut saamaani pistemäärää, minulla oli kuulemma käsittelemättömiä asioita menneisyydessäni (ja tämä oli ainut kysymys jolla tuo lause oli selitettävissä).
Isäni on kyllä töitä tehnyt koko ikänsä, mutta ei ole peruskoulua koskaan loppuun saanut. Vähentääkö se minun kaksi korkeakoulututkintoani, työkokemukseni ja osaamiseni jotenkin olemattomiksi?