Siis koska tämä pääsiäismunien piilottelu on tullut Suomeen?
Taas yksi outo amerikkalaisten tapa väkisn tukitaan meille, kohta pääsiäispupu pomppii niiden munien kanssa ympäriinsä...
Kommentit (54)
Mä oon piilottanut omilleni aina. Esikoinen 18 v.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:13"]
Meillä piiloteltiin jo mun lapsuudessani, 1980- luvulla :)
[/quote]
En ole koskaan kuullut kenenkään piilotelleen vaikka olen nelikymppinen. Luulisi että jos se olisi ollut yleinen tapa silloin kun esikoinen oli pieni, niin olisi sanonut että meilläkin pitää piilotella, hän on syntynyt -94.
ap
Minä myös muistan omasta lapsuudesta 80 luvulta
15 vuotta sitten jo etsiskelin pikkulapsena
80-luvun alussa syntyny ja aina on meilllä pääsiäisenä kukko käyny munimassa :) Ei oo mikää amerikkalainen juttu, tai no tuo pääsiäispupu varmaan onki sieltä lähtösin mut ei muuten..
Meillä piiloteltiin jo 1960-luvulla, mistä tullut Suomeen, siitä ei mitään hajua.
Silloin puhuttiin vain, että pääsiäiskukko piilottaa munat.
Meillä kans 70-luvulla mummin luona oli aina tätä piilotusta. Kivaa oli. Sanottiinko teille kylmää/kuumaa, polttaa polttaa jne? Meillä sanottiin ja etsiminen oli kivaa. Kyllä ihan tiedettiin, kuka oli piilottanut munat, eli mummi :)
Meillä piilotettiin niin kotona kuin päiväkodissakin 70/80-lukujen vaihteessa.
Olen syntynyt -83 ja muistan lapsuudesta pääsiäismunien piilottamis-ja etsimisleikin. Ainakin Oulun seudulla oli näin jo silloin.
Omille lapsille olen tietenkin jatkanut tapaa, lasten mielestä parasta pääsiäisessä. Koko perheellä leikittävä leikki. Voin sanoa, että en ole mitään leikkiväistä sorttia, mutta tämä peli on hauskaa. Lasten ilo on niin puhdasta ja ovat innoissaan kun vanhemmatkin mukana.
Keski-eurooppalainen tapa, ollut suomessakin jo pitkään.
Missä päin Suomea ollaan piiloteltu? Meillä Oulussa 80-luvulla ainakin piilotettu. Kavereiden perheistä en kyllä tiedä.
Isä Karjalasta, äiti Savosta. En tiedä kumman peruja piilottelu on.
Ja pakko sanoa loppuun: niin vain sitä munaa piilotettiin! Ehe ehe sori.
Joo, mumma puhui että kukko muninut, mutta se oli vaan joku yksi karkkijuttu tyynyn alla. Ei mitään kauheaa munien etsimistalkoita.
ap
Jo lapsuudenkodissani 50-60 luvulla kävi kukko yöllä munimassa olohuoneen piilopaikkoihin jokaiselle lapselle omat herkkupussit joissa saattoi suklaamunan lisäksi olla pieni lelu.
Meillä ei ollut lapsena (1980-luvulla) tuota tapaa ollenkaanja olen savolais-karjalalainen risteytys, mutta omien lasten kanssa ollaan sitä harrastettu. Ranskalainen kolleegani sanoi, että heillä piilotetaan munia puutarhaan vanhan perinteen mukaan pääsiäisenä. Samaa sanoi saksalainen ystäväni.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:38"]
Jo lapsuudenkodissani 50-60 luvulla kävi kukko yöllä munimassa olohuoneen piilopaikkoihin jokaiselle lapselle omat pussit joissa saattoi suklaamunan lisäksi olla pieni lelu.
[/quote] Ja paikka oli Etelä-Karjala/Kymenlaakso.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:34"]
Joo, mumma puhui että kukko muninut, mutta se oli vaan joku yksi karkkijuttu tyynyn alla. Ei mitään kauheaa munien etsimistalkoita.
ap
[/quote]
Olihan se ihan kauheaa, joo :)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:29"]
Meillä kans 70-luvulla mummin luona oli aina tätä piilotusta. Kivaa oli. Sanottiinko teille kylmää/kuumaa, polttaa polttaa jne? Meillä sanottiin ja etsiminen oli kivaa. Kyllä ihan tiedettiin, kuka oli piilottanut munat, eli mummi :)
[/quote] Juuri näin niitä etsittiin :) vielä aikuisenakin, jos satuin käymään kotona pääsiäisen aikaan, kukko tiesi sen :)
Meillä ei piiloteltu, mutta mieheni kotona (s. 1977) pilloteltiin.
Meillä piiloteltiin jo mun lapsuudessani, 1980- luvulla :)