Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis koska tämä pääsiäismunien piilottelu on tullut Suomeen?

Vierailija
03.04.2015 |

Taas yksi outo amerikkalaisten tapa väkisn tukitaan meille, kohta pääsiäispupu pomppii niiden munien kanssa ympäriinsä... 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 03:04"]

Siis miksi lause täytyy aloittaa ihan vitun ärsyttävästi sanalla SIIS?

[/quote]

Siis miksi joku vaivautuu välittää siis näin sairaan paljon?! Siis mitä ihmettä!??

Vierailija
42/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Meillä ei piilotettu mutta monessa kaverin perheessä 80 - luvulla kyllä. Mistään trullittelusta en ole koskaan kuullutkaan.  [/quote]

Trullittelu on mun käsittääkseni sama kuin virpominen?"

Trullit ja virponen ovat nykyään sekoittuneet keskenään. Perinteet muuttuvat aina ajan saatossa.

Virpomisperinne tulee Karjalasta ja levisi evakoiden mukana muuhun Suomeen. Ja se kuului palmusunnantaihin, jolloin lapset kävivät virpomassa, usein lauantai-iltana kirkossa siunatulla vitsalla, jossa oli kolme haaraa - Isä, poika ja Pyhähenki. Ja toivottiin pitkää ikää ja terveyttä. Virpomisen tarkoitus oli toivoa ainoastaan hyvää.

Trullien tarkoitus oli tehdä ja toivoa ihmiselle ja eläimille pahaa. Trulliperinteen juuret tulevat länsisuomessa, jolloin trullit (noidat) liikkuivat lankalauantaina (tänään) tekemässä pahojaan, ihmisille ja karjalle. Olivat pahanhengen tuojia. Pohjanmaalla sytytettiin lankalauantaina pääsiäiskokkoja, torjummaan trullit/noidat, jotta trullien taioilta vältyttäisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Ap on taas niitä tapauksia jotka on kasvatettu jossain kellarin nurkassa pois sivistyksestä. Ja nyt ihmettelee maailman menoa."

Oletko koskaan kuullut, että jokaisella perheellä ja suvulla on omat perinteet ja tapansa, eikä sillä ole mitään tekemistä sivistyksen tai varallisuuden kanssa, koska monet pääsiäisperinteet ovat uskonnollisia ja myös pakanallisia ja perinteet vaihtelivat mihin uskontoon perhe kuului esim. ortodokseilla on aivan toisen perinteet kuin luterilaisilla tai juutalaisilla.

Ja perinteet muuttuvat ajan saatossa ja suvussa esim. virpomisperinne on muuttunut valtavasti ja monet valitsevat virpomisvitsan, tietämättä sen merkitystä esim. kolmesta haarasta, joka kuului olennaisena osana entiseen perinteeseen. Nykyään trullaillaan, joka olisi ollut vielä muutama vuosikymmen sitten kauhistus.

Vierailija
44/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ihmetelly, että miksi se on kukko joka munii? Eihän kukko muni

Vierailija
45/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:34"]Joo, mumma puhui että kukko muninut, mutta se oli vaan joku yksi karkkijuttu tyynyn alla. Ei mitään kauheaa munien etsimistalkoita.  ap [/quote] Köyhissä kodeissa oli tietenkin erilaista

[/quote]

Joo, mumma oli köyhä ihminen, kymmenen lasta oli ollut eli eipä ollut vieraalla koskaan ollut töissä, ja leskenä oli pitkään ja kituutti vanhuutensa pienellä vanhuuseläkkeellä. Silti minulle, nuorimman lapsensa esikoiselle osti aina karkkia, ja laittoi tiettyy piironginlaatikkoon, ja aina kun mentiin mumman työ, minä menin tietysti ensimmäisenä sinne laatikolle katsomaan että mitä mumma on mulle ostanut, usein oli kettukarkkipussi tai fazerin parhaita.

ap

Vierailija
46/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, mumma puhui että kukko muninut, mutta se oli vaan joku yksi karkkijuttu tyynyn alla. Ei mitään kauheaa munien etsimistalkoita.  ap [/quote

] Köyhissä kodeissa oli tietenkin erilaista"

Ei kysymys ole välttämättä köyhyydestä tai sivistyksestä vaan perheen erilaista tavoista ja perinteistä. Meillä pääsiäiskana on muninut jo ainakin neljän sukupolven ajan ja "munat" ovat aina vaihdelleen, joskus on ollut suklaamunia, joskus pääsiäisrakeita, karkkia, itsetehtyjä munia levysuklaasta jne. ja muistan isomummini kertoneen myös  pääsiäiskanan munivat myös tyynyn alle, joka hyvin loogista jos perheessä on vain yksi lapsi, sillä piiloon laitetut munat vaativat suuremman joukon jotta siitä saadaan pääsiäisleikki, eikä se oikein yksin tai kaksin onnistu.

Vierailija
47/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:33"]

Mä oon aina ihmetelly, että miksi se on kukko joka munii? Eihän kukko muni

[/quote]

Tämä on näitä pääsiäisen ihmeitä! Kukko ta ipupu munii vain silloin  :D

Vierailija
48/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:23"]

"]Meillä ei piilotettu mutta monessa kaverin perheessä 80 - luvulla kyllä. Mistään trullittelusta en ole koskaan kuullutkaan.  [/quote]

Trullittelu on mun käsittääkseni sama kuin virpominen?"

Trullit ja virponen ovat nykyään sekoittuneet keskenään. Perinteet muuttuvat aina ajan saatossa.

Virpomisperinne tulee Karjalasta ja levisi evakoiden mukana muuhun Suomeen. Ja se kuului palmusunnantaihin, jolloin lapset kävivät virpomassa, usein lauantai-iltana kirkossa siunatulla vitsalla, jossa oli kolme haaraa - Isä, poika ja Pyhähenki. Ja toivottiin pitkää ikää ja terveyttä. Virpomisen tarkoitus oli toivoa ainoastaan hyvää.

Trullien tarkoitus oli tehdä ja toivoa ihmiselle ja eläimille pahaa. Trulliperinteen juuret tulevat länsisuomessa, jolloin trullit (noidat) liikkuivat lankalauantaina (tänään) tekemässä pahojaan, ihmisille ja karjalle. Olivat pahanhengen tuojia. Pohjanmaalla sytytettiin lankalauantaina pääsiäiskokkoja, torjummaan trullit/noidat, jotta trullien taioilta vältyttäisiin.

[/quote] Alkuperäiseen virpomisperinteeseen myös kuului (ei enää minun lapsuudessani 60-luvulla) että palkka haettii pääsiäissuunnuntain ja se tuli kananmunien muodossa. Tämä kukko-munii hommeli on jotenkin samaa sukua.

Vierailija
49/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:32"]

"]Ap on taas niitä tapauksia jotka on kasvatettu jossain kellarin nurkassa pois sivistyksestä. Ja nyt ihmettelee maailman menoa."

Oletko koskaan kuullut, että jokaisella perheellä ja suvulla on omat perinteet ja tapansa, eikä sillä ole mitään tekemistä sivistyksen tai varallisuuden kanssa, koska monet pääsiäisperinteet ovat uskonnollisia ja myös pakanallisia ja perinteet vaihtelivat mihin uskontoon perhe kuului esim. ortodokseilla on aivan toisen perinteet kuin luterilaisilla tai juutalaisilla.

Ja perinteet muuttuvat ajan saatossa ja suvussa esim. virpomisperinne on muuttunut valtavasti ja monet valitsevat virpomisvitsan, tietämättä sen merkitystä esim. kolmesta haarasta, joka kuului olennaisena osana entiseen perinteeseen. Nykyään trullaillaan, joka olisi ollut vielä muutama vuosikymmen sitten kauhistus.

[/quote]

Niin, edelleen, meillä eteläpohjanmaalla ei piiloteltu suklaamunia missään, ja kyllä jo mun äiti oli käynyt trullittelemassa, kyllä sekin aika vanha perinne on kun äitini on syntynyt 1954. Trullit käyvät toivottamassa ihmisille hyvää pääsiäistä, ja koska he ovat pelottavia noitia, ihmiset antavat lahjuksen että trullit eivät tekisi mitään pahuuksia, ja kokkoja poltetaan että noidat lentävät kyöpelinvuorelle takaisin eivätkä ole pahuuksia tekemässä kun Jeesus on kuolleena. Trullit eivät virvo, mutta nykyään on sekin sekoittunut ja jotkut trullit virpovat, se on kyllä omituista kieltämättä kun ajattelee mistä nämä perinteet on tulleet, mutta toisaalta, ihan samahan se on mitä ne trullit siinä ovella sanoo, kunhan ovat pukeutuneet niin saavat palkkansa.

Jotenkin tuo suklaamunien piilottelu on outoa että jos on edellisenä päivänä trulliteltu ja on kauhee kasa karkkia, niin vielä seuraavana aamuna pitäisi etsiä suklaamunia kopallinen. Eikös virpojien pitäisi myös oikeaoppisesti hakea ne palkkansa vasta juuri silloin sunnuntaina kun on tämä munien etsintäkin?

ap

Vierailija
50/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aarrejahti, joka munan kohdalla uusi vihje, mistä löytyy seuraava :). Ja siis 80- luvulla tämä..

Vierailija
51/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:32"]

[/quote]

Niin, edelleen, meillä eteläpohjanmaalla ei piiloteltu suklaamunia missään, ja kyllä jo mun äiti oli käynyt trullittelemassa, kyllä sekin aika vanha perinne on kun äitini on syntynyt 1954. Trullit käyvät toivottamassa ihmisille hyvää pääsiäistä, ja koska he ovat pelottavia noitia, ihmiset antavat lahjuksen että trullit eivät tekisi mitään pahuuksia, ja kokkoja poltetaan että noidat lentävät kyöpelinvuorelle takaisin eivätkä ole pahuuksia tekemässä kun Jeesus on kuolleena. Trullit eivät virvo, mutta nykyään on sekin sekoittunut ja jotkut trullit virpovat, se on kyllä omituista kieltämättä kun ajattelee mistä nämä perinteet on tulleet, mutta toisaalta, ihan samahan se on mitä ne trullit siinä ovella sanoo, kunhan ovat pukeutuneet niin saavat palkkansa.

Jotenkin tuo suklaamunien piilottelu on outoa että jos on edellisenä päivänä trulliteltu ja on kauhee kasa karkkia, niin vielä seuraavana aamuna pitäisi etsiä suklaamunia kopallinen. Eikös virpojien pitäisi myös oikeaoppisesti hakea ne palkkansa vasta juuri silloin sunnuntaina kun on tämä munien etsintäkin?

ap

[/quote]

No, meillä Itä-Suomessa eu ollut tuota trulliperinnettä, sen sijaan piiloteltiin ne suklaa munat. Kuulostat kamalan rasittavalta. Jokaisella alueella ja jokaisessa kodissa on omat perinteensä, kaikki ovat ihan yhtä hyviä. Muualla joku muu juttu voi olla arkipäivää, vaikka Sinä et olisi koskaan siitä kuullutkaan. Hyväksy se, ja anna kaikkien tehdä tavallaan. Simple.

Vierailija
52/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Joo, mumma puhui että kukko muninut, mutta se oli vaan joku yksi karkkijuttu tyynyn alla. Ei mitään kauheaa munien etsimistalkoita.  ap [/quote] Köyhissä kodeissa oli tietenkin erilaista

[/quote]

Joo, mumma oli köyhä ihminen, kymmenen lasta oli ollut eli eipä ollut vieraalla koskaan ollut töissä, ja leskenä oli pitkään ja kituutti vanhuutensa pienellä vanhuuseläkkeellä. Silti minulle, nuorimman lapsensa esikoiselle osti aina karkkia, ja laittoi tiettyy piironginlaatikkoon, ja aina kun mentiin mumman työ, minä menin tietysti ensimmäisenä sinne laatikolle katsomaan että mitä mumma on mulle ostanut, usein oli kettukarkkipussi tai fazerin parhaita. ap"

Ihana kommentti. Kiitos. Se herättää paljon ajatuksia ja kommentisi sisältö liittyy suoraan pääsiäissanomaan, mitä meistä jää eloon jääneille, kun emme enää ole tässä ajassa. Eikä sillä ole mitään tekemistä rahan tai varallisuuden kanssa, koska muistot säilyvät läpi elämän ja ajasta siirtyneet elävät sydämissämme, eikä sen arvoa voi mitata rahassa, eikä sitä voi myöskään ostaa, vaikka olisimme miljonääriä.

Vierailija
53/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan tuon piilottelun ja etsinnän 70-luvulta.

Vierailija
54/54 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 jatkaa: vietin lapsuuteni Keski-Pohjanmaalla, missä myös on trulliperinne. Siitä huolimatta meillä piilotettiin suklaamunia. Eli ap:n teoria ei nyt päde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi