Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniruokaan pitää edelleen saada lääkärintodistus Espoon päivähoidossa – ”Ei riskeerata yksittäisten lasten terveyttä”

Maltillinen vegetaristi
21.12.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008482176.html

Hyvä, että lasten terveys on asetettu etusijalle.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla se oli refluksitaudin ja astman yhdistelmä. Voin sanoa, että vegaanius oli mulle ihan viimeinen vaihtoehto mutta pelasti elämäni.

Myös moni autoimmuunisairaus pysyy hallinnassa vegaaniruualla.

Mulla on refluksi mutta en ole vegaani.

Vierailija
62/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta itse uutista: tehdäänkö päivähoidossa niin huonoa kasvisruokaa, että se vaarantaa lapsen terveyden vai mikä on ongelma? Eihän monipuolinen ja tasapainoinen kasvisruokavalio vaaranna terveyttä. 

Kyseessä on puhtaasti taloudellinen asia: vegaaniruoka on jonkin verran kalliimpaa kuin sekaruoka (jossa siis suuret valmistusmäärät laskevat hintaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavalio on kalliimpi. Vegaaniruoalla ei myöskään ole mahdollista varmistaa kaikkien ravintoaineiden saantia, vaan esim. B12-vitamiini on pakko syödä purkista. Myös välttämättömien aminohappojen on haastavaa ja saman ruokailun aikana pitää yhdistää monia proteiininlähteitä. Hyvä siis, että lääkärintodistus vaaditaan.

Vierailija
64/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi päiväkoti-ikäisen pitäisi olla vegaani,eikö hän voisi itse myöhemmin päättää mitä syö.

Vierailija
65/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on nää nykyajan hullut äidit

Lapselle annetaan ilman oikeaa syytä

-Vegaani ruokavalio

-Gluteeniton

-Sokeriton

-Suolaton

-ilman sitä ja ilman tätä

Opetatte lapsenne koko ajan stressaamaan asioista, joita itse päässänne keksitte. Sitten ihmetellään kun on syömishäiriöitä, ongelmaa miten vartalonsa näyttää, stressi kuinka olla ”täydellinen”.

Mun mielestä törkeetä lapsen psyykkeeseen vaikuttamista.

Voitko kertoa että miten se, että uskonnolliset vanhemmat opettavat lapsensa uskovaisiksi eroaa siitä, että vegaaniset vanhemmat opettavat vegaanisen elämäntyylin lapsilleen?

Uskonnollisen elämäntyylin opettamisesta ei tule sitä pelkoa, että tulee vatsakipuja siitä jos syö kuin muutkin. -eri

Aika monelle tulee mahakipuja ja suolistosyöpää länsimaisesta ruokavaliosta.

Vegaaniruokavalion ainoa vaihtoehto ei ole epäterveellinen roskaruokaa sisältävä sekaruokavalio. On kiistatonta näyttöä siitä, että terveellisin ruokavalio on sekaruokavalio, ns. Välimeren ruokavalio. Siihen kuuluu etenkin kala mutta myös liha kohtuullisessa määrin. Ihminen on eläin ja kalassa ja lihassa on aminohappokoostumus, joka sopii ihmiselle täydellisesti. Kasvikunnan proteiineissa ei ole näin.

Vierailija
66/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa tietäisitte mitä se kasvisruoka päiväkodeissa on. Kotona saa loihdittua makoisia ruokia kyllä mutta päiväkodeissa ja kouluissa ei. Monesti se on samaa soosia kuin muillakin. Lihan tilalle on nakattu pakastevihanneksia. Ja mausteet mitä kotona on mahdollista käyttää puuttuu tyystin. Porkkana näyttelee isoa osaa. Monet lapset eivät niitä edes sitten syö kun päiväkotien ruokia ei mausteta ylipäätään.

Eli kuin vegakkien joulupöytä. Porkkana näyttelee isoa osaa sekä vehnäjauho.

Vierailija
67/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä sairauden hoito vaatii vegaanisen ruokavalion?

Omalla kohdalla se oli refluksitaudin ja astman yhdistelmä. Voin sanoa, että vegaanius oli mulle ihan viimeinen vaihtoehto mutta pelasti elämäni.

Myös moni autoimmuunisairaus pysyy hallinnassa vegaaniruualla.

Olet tyypillinen ortorektikko.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/hs-vegaani-ruokavalio-saattaa…

Vierailija
68/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi päiväkoti-ikäisen pitäisi olla vegaani,eikö hän voisi itse myöhemmin päättää mitä syö.

Vegaani syöttää omalle kissalleen lihaa samalla kun pikkulapsensa vieressä imee jotain papuja ravintopuutostilassa. Loogista?

Vierailija
69/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani syöttää omalle kissalleen lihaa samalla kun pikkulapsensa vieressä imee jotain papuja ravintopuutostilassa. Loogista?

Jotkut vegaanit on sen verran seka... valveutuneita, että syöttävät myös kissalleen/koiralleen vegaaniruokaa.

Vierailija
70/73 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellisinta kouluruokailussa olisi, että makkaran kaltainen pask*njatke, teurasjäte ja käytännössä syötäväksi kelpaamaton elintarviketeollisuuden tuote jätettäisiin sinne, minne se sopii eli sian- ja koiranruoaksi.

Arvostat eläimestä vain fileitä? Sairasta tuokin.

Lihaa syövät ymmärtävät, että ne muut osat kuin fileet, on ne parhaimmat ja ravinteikkammat osat.

Vierailija
71/73 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kerran vegaaniruokaa mut se oli kuivaa ja sitkeää.

Vierailija
72/73 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentava pelkkä ajatus vegaaniruokavaliosta. Nämä letutkin jäisi saamatta.

Letut pystyy tekemään kyllä vegaanisinakin. Päälle tuleva hillokin on vegaanista, et kai lankea vegaaniseen hilloon, vaikka kaikki vegaaninen masentaa?

Lisään kotitekoiseen hilloon aina hieman liivatetta. Vegaanivieraat ei kysy eikä huomaa :D

Vierailija
73/73 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi onkin vaikka maidolle allerginen, eikö olisi järkevämpää kirjoittaa lääkärintodistus maidottomasta ruokavaliosta kuin rajata pois kaikki eläinperäinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi