Vegaaniruokaan pitää edelleen saada lääkärintodistus Espoon päivähoidossa – ”Ei riskeerata yksittäisten lasten terveyttä”
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008482176.html
Hyvä, että lasten terveys on asetettu etusijalle.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Millälailla lääkärintodistus ruokavaliosta pelastaa yhtäkään lasta ja, millä lailla vegaanius terveyden vaarantaa?
Tässä ketjussa on jo kerrottu, miten pelkkien kasvien puputtaminen aiheuttaa älyllistä jälkeenjääneisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on nää nykyajan hullut äidit
Lapselle annetaan ilman oikeaa syytä
-Vegaani ruokavalio
-Gluteeniton
-Sokeriton
-Suolaton
-ilman sitä ja ilman tätäOpetatte lapsenne koko ajan stressaamaan asioista, joita itse päässänne keksitte. Sitten ihmetellään kun on syömishäiriöitä, ongelmaa miten vartalonsa näyttää, stressi kuinka olla ”täydellinen”.
Mun mielestä törkeetä lapsen psyykkeeseen vaikuttamista.
Voitko kertoa että miten se, että uskonnolliset vanhemmat opettavat lapsensa uskovaisiksi eroaa siitä, että vegaaniset vanhemmat opettavat vegaanisen elämäntyylin lapsilleen?
Ei mitenkään. Sitähän mä juuri yritän korostaa. Kaikki vanhemmat, jotka pakkotuputtaa ajatuksia lapsilleen ovat haitaksi mm. uskonto, ruokavalio, aseen käyttö, pukeutuminen yms yms. Lista on loputon.
Ei tee näistä vegaaniäideistä yhtään sen parempaa. Eivät ajattele lasten parasta. Piste
Vierailija kirjoitti:
Millälailla lääkärintodistus ruokavaliosta pelastaa yhtäkään lasta ja, millä lailla vegaanius terveyden vaarantaa?
Mun ystävä on lastenhoitaja päiväkodissa, vegaani ja saa vegaanisen ruuan, joka on kuulemma harvoin tarpeeksi proteiinipitoinen ja monipuolinen, joutuu siis ottamaan omia eväitä mukaan joka tapauksessa.
Vegaaniruokavalio pitää oikeasti tuntea ja tuskin niihin on aikaa ja rahaa panostaa niin paljon, että lapsi saa siitä varmasti kaiken mitä tarvii. Plus kallista.
Voi kunpa tietäisitte mitä se kasvisruoka päiväkodeissa on. Kotona saa loihdittua makoisia ruokia kyllä mutta päiväkodeissa ja kouluissa ei. Monesti se on samaa soosia kuin muillakin. Lihan tilalle on nakattu pakastevihanneksia. Ja mausteet mitä kotona on mahdollista käyttää puuttuu tyystin. Porkkana näyttelee isoa osaa. Monet lapset eivät niitä edes sitten syö kun päiväkotien ruokia ei mausteta ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos ei ole diagnoosia, ei tarvita erityisruokavaliotakaan.
Ei siis halal- tai kosher-ruokaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä on lastenhoitaja päiväkodissa, vegaani ja saa vegaanisen ruuan, joka on kuulemma harvoin tarpeeksi proteiinipitoinen ja monipuolinen, joutuu siis ottamaan omia eväitä mukaan joka tapauksessa.
Vegaaniruokavalio pitää oikeasti tuntea ja tuskin niihin on aikaa ja rahaa panostaa niin paljon, että lapsi saa siitä varmasti kaiken mitä tarvii. Plus kallista.
Kallista ei ole, ellei ole allerginen kaikille pavuille ja linsseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vegaani ruokavalio
-Gluteeniton
-Sokeriton
-Suolaton
-ilman sitä ja ilman tätäOpetatte lapsenne koko ajan stressaamaan asioista, joita itse päässänne keksitte. Sitten ihmetellään kun on syömishäiriöitä, ongelmaa miten vartalonsa näyttää, stressi kuinka olla ”täydellinen”.
Voitko kertoa että miten se, että uskonnolliset vanhemmat opettavat lapsensa uskovaisiksi eroaa siitä, että vegaaniset vanhemmat opettavat vegaanisen elämäntyylin lapsilleen?
Ei mitenkään. Sitähän mä juuri yritän korostaa. Kaikki vanhemmat, jotka pakkotuputtaa ajatuksia lapsilleen ovat haitaksi mm. uskonto, ruokavalio, aseen käyttö, pukeutuminen yms yms. Lista on loputon.
Ei tee näistä vegaaniäideistä yhtään sen parempaa. Eivät ajattele lasten parasta. Piste
Sinun valintasi ovat myös arvovalintoja. On arvovalinta syödä eläimiä, on arvovalinta katsoa telkkaria, on arvovalinta tehdä vapaaehtoistyötä, on arvovalinta pukeutua farkkuihin. Et ehkä vain ole itse tehnyt näitä valintoja, vaan olet omaksunut ne ympäriltäsi ja ennen kaikkea mediasta ja viihteestä, josta ympärilläsi olevat ihmiset ovat ne omaksuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vegaani ruokavalio
-Gluteeniton
-Sokeriton
-Suolaton
Uskonnollisen elämäntyylin opettamisesta ei tule sitä pelkoa, että tulee vatsakipuja siitä jos syö kuin muutkin. -eri
Aika monelle tulee mahakipuja ja suolistosyöpää länsimaisesta ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vegaani ruokavalio
-Gluteeniton
-Sokeriton
-Suolaton
Uskonnollisen elämäntyylin opettamisesta ei tule sitä pelkoa, että tulee vatsakipuja siitä jos syö kuin muutkin. -eri
Se ei tee oikeaksi sitä, että vegaanivanhempien lapsi joutuu pelkäämään että lihansyönnistä tulisi hänelle mahakipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vegaani ruokavalio
-Gluteeniton
-Sokeriton
-Suolaton
Joo, joka kerta kun syön läskisoosia on aina tullut ihan kauhea suolistosyöpä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavalio pitää oikeasti tuntea ja tuskin niihin on aikaa ja rahaa panostaa niin paljon, että lapsi saa siitä varmasti kaiken mitä tarvii. Plus kallista.Kallista ei ole, ellei ole allerginen kaikille pavuille ja linsseille.
Kuulostaa varsin monipuoliselta......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavalio pitää oikeasti tuntea ja tuskin niihin on aikaa ja rahaa panostaa niin paljon, että lapsi saa siitä varmasti kaiken mitä tarvii. Plus kallista.Kallista ei ole, ellei ole allerginen kaikille pavuille ja linsseille.
Kuulostaa varsin monipuoliselta......
Niinpä. Pavut ja linssit ovat halpoja, mutta jaksaako kukaan syödä joka päivä joko papuja tai linssejä?
Vierailija kirjoitti:
Espoolla on oikea linja. Kuten BBC:n tiedepalstan artikkelista selviää, vegaanien älyllinen kehitys jää jälkeen sekasyöjistä:
https://www.bbc.com/future/article/20200127-how-a-vegan-diet-could-affe…
Ote artikkelista:
"On the one hand, recent concern about the nutritional gaps in plant-based diets has led to a number of alarming headlines, including a warning that they can stunt brain development and cause irreversible damage to a person’s nervous system. Back in 2016, the German Society for Nutrition went so far as to categorically state that – for children, pregnant or nursing women, and adolescents – vegan diets are not recommended, which has been backed up by a 2018 review of the research. After the Royal Academy of Medicine in Belgium decided a vegan diet was “unsuitable” for children, parents who force a vegan diet on their offspring in Belgium could even one day find themselves in prison."
Aivan loistava artikkeli! Kiitos!
Kuten kirjoituksesta käy ilmi (siinä on tuota koskevasta kokeesta), vegaanien älyllinen kapasiteetti jäi nähtävästi sekasyöjiä heikommaksi. Hyvä vaan, että viranomaiset kieltävät tuollaisen vanhempien pelleilyn. Lapsia kun ei missään nimessä pidä käyttää ideologisten asenteiden työkaluina. Antakoon lasten kasvaa terveiksi ilman rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vegaani ruokavalio
-Gluteeniton
-Sokeriton
-Suolaton
Sinun valintasi ovat myös arvovalintoja. On arvovalinta syödä eläimiä, on arvovalinta katsoa telkkaria, on arvovalinta tehdä vapaaehtoistyötä, on arvovalinta pukeutua farkkuihin. Et ehkä vain ole itse tehnyt näitä valintoja, vaan olet omaksunut ne ympäriltäsi ja ennen kaikkea mediasta ja viihteestä, josta ympärilläsi olevat ihmiset ovat ne omaksuneet.
Ehdottomasti. Arvovalintoihin kuuluu myös se, että lapsesta tehdään älylliseltä kapasiteetiltiaan vertaisiaan ikätovereita tyhmempi, estetään tämän mahdollisuudet jatko-opintoihin jne. Ainakaan omasta mielestäni vanhemmilla ei pidä olla oikeutta tuhota lapsensa älyllistä kapasiteettia oman ideologiansa nojalla.
Kouluissa vegaaniruoka on vähäproteiinista. Lapset eivät pärjää sillä koko päivää. Osa tytöistä ottaa vegaanista. Pojista en ole koskaan nähnyt kenenkään ottavan ja opena olen ollut kauan.
Lapsille ei mitään vegaanista. Täysi-ikäisinä voivat sitten itse päättää haluavatko sellaiseen sekaantua.
Tämä on hyvä keskustelu. Lasten terveys ja hyvinvointi on tärkeää. Iloista joulua vegaaneille ja muille. Meillä syödään kinkkua, mutta siihen laitetaan myös sinappia, eli jokaiselle jotakin!
Vierailija kirjoitti:
Minkä sairauden hoito vaatii vegaanisen ruokavalion?
Omalla kohdalla se oli refluksitaudin ja astman yhdistelmä. Voin sanoa, että vegaanius oli mulle ihan viimeinen vaihtoehto mutta pelasti elämäni.
Myös moni autoimmuunisairaus pysyy hallinnassa vegaaniruualla.
Vegaaniruoka pitäisi kieltää alle 15v. Ei ole hyväksi laoselle. Lapsen pitää itse saada päättää ruokavaliosta. Eri asia on sitten nämä terveydelliset syyt erityisruokavalioon.