Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vanhemmat tiedon viranomaisilta, jos aikuinen lapsi kuolee tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
21.12.2021 |

Sisarukseni on perheetön ja vakavasti sairas. Hän on kieltänyt sairaalasta yms terveydentilaansa liittyvän tiedon luovuttamisen omaisille eli vanhemmille. Minä olen sairaan sisarukseni sisko. Emme siis ole saaneet tietoa hoitojaksoista sairaalassa emmekä tiedä tarkkaan sairaudesta. Sisarus ei suostu kertomaan sairaudestaan enempää. Miten kuoleman kanssa käy? Saavatko vanhemmat tiedon aikuisen lapsen kuolemasta viranomaisilta, vaikka elinaikana sisarukseni olisi kieltänyt asioidensa kertomisen omaisille? Tietääkö joku omasta kokemuksesta jos tiedon saa, tuleeko tieto kuolemasta mahdollisimman pian kuoleman jälkeen vai viekö ilmoittaminen viranomaisilla aikaa?

ap

P.S. Pyydän, ettet tule ketjuun pilkkaamaan sairasta sisarustani tai perhettämme. Tilanne on muutenkin raskas kaikille.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemasta ilmoitetaan heti sille, jonka henkilö on sairaalalle kertonut lähimmäksi omaisekseen (joku nimi yhteystietoineen on pakko antaa).

Vierailija
2/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmat saavat tiedon, jos aikuinen lapsi kuolee. Se, että aikuinen lapsi ei halua kertoa terveydentilastaan ei liity tähän mitenkään. Eikä terveydenhuoltohenkilöstö saa tietenkään mitään kertoa mitään ennen kuolemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

viranomaisten on pakko ilmoittaa kuolemasta, koska omaisten pitää järjestää perunkirjoitus. viranomaisten rekistereissä näkyy kyllä, onko vainajalla elossa olevia omaisia.

Vierailija
4/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia!<3

Vierailija
5/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolemasta ilmoitetaan heti sille, jonka henkilö on sairaalalle kertonut lähimmäksi omaisekseen (joku nimi yhteystietoineen on pakko antaa).

Minulta ei ole ikinä kysytty lähiomaisen tietoja. Riippuuko sairaalaan tulon syystä?

Vierailija
6/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se käy ilmi ihan lakisääteisesti ensimmäisen asteen sukulaisille selviteltäessä perunkirjoitusta, perillisiä ja perintöverotusta. Ei viranomaiset voi jättää näitä asioita huomioimatta ja kertomatta.

Vierailija
7/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kuulla isäni kuolemasta päivää ennen perunkirjoitusta ulkopuoliselta henkilöltä joka piti perukirjoitukseen.

Vierailija
8/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni hoiti itsensä hautaan saakka, yhdistys hautasi hänet ja saimme kuulla kuolemasta perukirjotustilaisuudessa. Lähin omainen oli tämä yhdistyksen yhteyshenkilö.

Vierailija
9/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä välttämättä ilmoiteta sukulaisille ollenkaan. Isäni kun kuoli, ilmeisesti hänen äidilleen ilmoitettiin, minulle ei. Mummo toki sitten kertoi minulle. Muita sukulaisia ei elossa ollut. Kun mummoni kuoli, ei siitäkään minulle kukaan viranomainen kertonut. Hänen edesmenneen miehen sukulainen sitten ilmoitti minulle. Asuin kaukana heistä silloin ja olin aika nuori, kuitenkin aikuinen. Minä sitten toki hoidin mummon perunkirjoitukset jne. Kun ainut perillinen olin.

Vierailija
10/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko tiedon kuolemasta saada kysymällä jostain virastosta? 

Vierailija
11/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa sisarukseltasi lienee pyydetty lähiomaisen tai muun hänen asioistaan kuoleman jälkeen huolehtivan ihmisen yhteystiedot. Jos hän on päättänyt ettei hänen kuolemastaan tiedoteta sinulle niin se on hänen päätöksensä ja kunnioita sitä. 

Vierailija
12/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta ei ole ikinä kysytty lähiomaisen tietoja. Riippuuko sairaalaan tulon syystä?

Minulla taas kummitteli äitini lähiomaisena. Muutin lähiomaisen miehekseni ja kysyin kun parin vuoden päästä menin kuka siihen on merkitty. Edelleen äiti. Kolmannella kerralla siellä luki miehen nimi.

Vierailija
13/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ai kenen kuolemasta 

14/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullinen tarina. Miksi ei siskosi halua kertoa? Että ei tule suru vai onko huonot välit? Jotenkin väärin että vanhemmat eivät tunne tilannetta. 

Vierailija
15/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viranomaisten on pakko ilmoittaa kuolemasta, koska omaisten pitää järjestää perunkirjoitus. viranomaisten rekistereissä näkyy kyllä, onko vainajalla elossa olevia omaisia.

viranomaisten ei ole pakko vaan heillä on velvollisuus tehdä niin ellei vainaja ole toivonut muuta.

Vierailija
16/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestörekisteristä kerrotaan onko henkilö elossa vai ei.

Erään sukulaiseni yllättävästä kuolemasta ilmoitettiin hänen lähimmälle omaiselleen eli veljelle. He olivat saaneet tiedon toistensa olemassaolosta vasta keski-ikäisinä, ja välit olivat pelkästään riitaiset. Me sukulaiset sitten ihmettelimme, minne tämä henkilö oli kadonnut, kun ei saatu yhteyttä aikoihin (katoamisia oli tapahtunut aikaisemminkin ongelmaisella ihmisiellä). 50-luvulla adotoitu henkilö oli kyseessä.

Vierailija
17/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä välttämättä ilmoiteta sukulaisille ollenkaan. Isäni kun kuoli, ilmeisesti hänen äidilleen ilmoitettiin, minulle ei. Mummo toki sitten kertoi minulle. Muita sukulaisia ei elossa ollut. Kun mummoni kuoli, ei siitäkään minulle kukaan viranomainen kertonut. Hänen edesmenneen miehen sukulainen sitten ilmoitti minulle. Asuin kaukana heistä silloin ja olin aika nuori, kuitenkin aikuinen. Minä sitten toki hoidin mummon perunkirjoitukset jne. Kun ainut perillinen olin.

olen kuulut vastaavanlaisesta tilanteesta. töissä aikoinaan eräs mies kertoi että hänen ystävänsä oli tehnyt täyskiellon ja sukulaiset koitti onkia ties mitä tietoja häneltä kun hän oli vainajan kaveri. joutui jopa ärähtää kovastikin että rauhoittuivat.

Vierailija
18/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaiset ilmoittavat yhdelle sukulaiselle, ei ne voi soitella koko sukua läpi. Jos sairaalaan ei ole ilmoittanut lähiomaista, niin katsovat vanhemmat, puolison tai aikuisen lapsen tiedot järjestelmästä.

Vierailija
19/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Tosi surullinen tarina. Miksi ei siskosi halua kertoa? Että ei tule suru vai onko huonot välit? Jotenkin väärin että vanhemmat eivät tunne tilannetta. 

Miten niin? On paljon sairaita paskapäävanhempiä.

Vierailija
20/25 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko ilmoittaa sairaalaan yhteyshenkilöä! Silloin lähin omainen on viranomainen eli kuolemantapauksissa sosiaalitoimi ottaa hoitaakseen ja etsii viralliset omaisetkin kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi