Saako vanhemmat tiedon viranomaisilta, jos aikuinen lapsi kuolee tällaisessa tilanteessa?
Sisarukseni on perheetön ja vakavasti sairas. Hän on kieltänyt sairaalasta yms terveydentilaansa liittyvän tiedon luovuttamisen omaisille eli vanhemmille. Minä olen sairaan sisarukseni sisko. Emme siis ole saaneet tietoa hoitojaksoista sairaalassa emmekä tiedä tarkkaan sairaudesta. Sisarus ei suostu kertomaan sairaudestaan enempää. Miten kuoleman kanssa käy? Saavatko vanhemmat tiedon aikuisen lapsen kuolemasta viranomaisilta, vaikka elinaikana sisarukseni olisi kieltänyt asioidensa kertomisen omaisille? Tietääkö joku omasta kokemuksesta jos tiedon saa, tuleeko tieto kuolemasta mahdollisimman pian kuoleman jälkeen vai viekö ilmoittaminen viranomaisilla aikaa?
ap
P.S. Pyydän, ettet tule ketjuun pilkkaamaan sairasta sisarustani tai perhettämme. Tilanne on muutenkin raskas kaikille.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä välttämättä ilmoiteta sukulaisille ollenkaan. Isäni kun kuoli, ilmeisesti hänen äidilleen ilmoitettiin, minulle ei. Mummo toki sitten kertoi minulle. Muita sukulaisia ei elossa ollut. Kun mummoni kuoli, ei siitäkään minulle kukaan viranomainen kertonut. Hänen edesmenneen miehen sukulainen sitten ilmoitti minulle. Asuin kaukana heistä silloin ja olin aika nuori, kuitenkin aikuinen. Minä sitten toki hoidin mummon perunkirjoitukset jne. Kun ainut perillinen olin.
Viranomaiset ilmoittavat yhdelle sukulaiselle, ei ne voi soitella koko sukua läpi. Jos sairaalaan ei ole ilmoittanut lähiomaista, niin katsovat vanhemmat, puolison tai aikuisen lapsen tiedot järjestelmästä.
No mummoni kuollessa olin se ainut elossa oleva sukulainen. Mutta ilmeisesti mummolla ollut lähiomaisena miehensä, joka kuoli puolisen vuotta aiemmin. Ja olivat sitten kaivaneet tämän miehen lähiomaisen kenelle ilmoitettiin. Hoitokodissa kuoli mummo siis. Eli ei ne välttämättä ala ihan oikeita sukulaisia etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kuulla isäni kuolemasta päivää ennen perunkirjoitusta ulkopuoliselta henkilöltä joka piti perukirjoitukseen.
Jos olet virallisissa papereissa isäsi lapsi niin on pakko ilmoittaa perunkirjoituksesta muuten se ei ole laillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä välttämättä ilmoiteta sukulaisille ollenkaan. Isäni kun kuoli, ilmeisesti hänen äidilleen ilmoitettiin, minulle ei. Mummo toki sitten kertoi minulle. Muita sukulaisia ei elossa ollut. Kun mummoni kuoli, ei siitäkään minulle kukaan viranomainen kertonut. Hänen edesmenneen miehen sukulainen sitten ilmoitti minulle. Asuin kaukana heistä silloin ja olin aika nuori, kuitenkin aikuinen. Minä sitten toki hoidin mummon perunkirjoitukset jne. Kun ainut perillinen olin.
Viranomaiset ilmoittavat yhdelle sukulaiselle, ei ne voi soitella koko sukua läpi. Jos sairaalaan ei ole ilmoittanut lähiomaista, niin katsovat vanhemmat, puolison tai aikuisen lapsen tiedot järjestelmästä.
niin ellei sairas/ vainaja tätä ole erikseen kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mummoni kuollessa olin se ainut elossa oleva sukulainen. Mutta ilmeisesti mummolla ollut lähiomaisena miehensä, joka kuoli puolisen vuotta aiemmin. Ja olivat sitten kaivaneet tämän miehen lähiomaisen kenelle ilmoitettiin. Hoitokodissa kuoli mummo siis. Eli ei ne välttämättä ala ihan oikeita sukulaisia etsimään.
Oliko kyse siitä, että lapsenlapsi olisi jo aika kaukainen sukulainen? Ehkä viranomaiset etsivät vain nopeampaa reittiä tuon miehen suvun kautta
Sekä terveyskeskuksessa että sairaalassa kysytään lähiomaisen nimi ja yhteystiedot. En tiedä sitten, miten toimitaan, jos ei ole ketään lähiomaisia eikä myöskään ystävää, jonka voisi mainita yhteyshenkilöksi. Minulla oli tällainen tilanne, kun lähiomaiset kuolivat yksi toisensa jälkeen. Tuli sitten serkun kanssa asia puheeksi ja hän lupasi olla yhteyshenkilönä.