Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon sinulla menee rahaa kosmetiikkatuotteisiin?

Vierailija
21.12.2021 |

Itse tilasin juuri uuden shampoon 19 e, uuden meikkivoiteen 21 e, uuden peitevoiteen 34 e, puhdistusgeeli 10 e, kasvokuorinta 5 e, puuteri 22 e, silmänympärysgeeli 7 e. Tätä ennen ostin uuden hellävaraisen shampoon 17 e, hiusvärin 15 e, jalkavoide 4 e, alennuksesta lahjasetti, johon kuului päivä- ja yövoide sekä käsivoide 16 e, hiusöljy 17 e (normaalisti ois ollut 33 e), hiussuihke 16 e, hoitosuihke 18 e, hoitovoide latvoille 15 e… 😂

Ja hei, pyrin ostamaan kaikki alesta ja olen etsinyt halvempia vaihtoehtoja, kuten olen vaihtanut 35 e kuorinnan melkein vastaavaan 5 e kuorintaan..

Mitenköhän paljon menee heillä, jotka käyttävät 100 euron tuotteita.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oho, on siinä temperamenttia kerrakseen "nää teidän laatumerkit" :D En ole sama kirjoittaja kelle vastasit mutta vähän sivusta seuraavanakin huvittaa, jos joku luulee että kosmetiikkaan tutustuminen on niin hirmusen vaikeaa, ettei kukaan muu olisi saanut perusasioita selville. melko turhautunutta puhetta - ja ihan turhaan? Puhut asiaa mutta ylimielisesti.. Miksi?

No, herää vain kysymys että miksi ostatte näitä tuotteita jos olette inceihin tutustuneet?

Vierailija
62/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näissä ketjuissa aina saa alapeukkuja ne joilla menee enemmän rahaa kosmetiikkaan? Yläpeukutetuimpia on sitten ne ”ostan joka toinen vuosi Helosan tuubin”-tyypit.

Koska moni ostaa hetken mielijohteesta, vaikka kotona ois jo 20 huulipunaa ja 4 shampoopulloa tai 5 hajuvettä. Ei osteta enää tarpeeseen. Mun mielestä ei ole mitenkään kadehdittavaa kuluttamista vaikka nuorempana olen harrastanut samaa itsekin. Moni myös ylihoitaa ihoaan joten ongelmien kierre on valmis, sitten ostetaan taas lisää kosmetiikkaa niiden näppyjen hoitamiseen ja peittämiseen. Lopulta ihminen tarvitsee todella vähän: putsarin, kasvoveden ja kosteuttavan voiteen.

Mikäs sinä olet sanomaan mitä kukakin ihonhoitoonsa tarvitsee

No ainakin sen verran ettet tarvitse kymmeniä purkkeja esim. ryppyvoiteita. Tai 6 eri shampoota. Ja jos olisit halunnut tekstini lukea ajatuksella niin kritisoin sitä, että ostetaan ihan ostamisen ilosta, vailla tarvettakin. Kun naisten kylppäreihin kurkkaa niin onhan siellä poikkeuksetta kaikki tasot täynnä purkkia ja purnukkaa. Mutta mikäpä siinä, mainosmiehet hieroo karvaisia käsiään kun ostovoima on kova. Joku tuolla jo kehaisi että menee 8000€ kosmetiikkaan vuodessa ja se kuulostaa kaikkea muuta kuin terveeltä. Sitten nämä "turhat" meikit vielä heitetään surutta sekajätteeseen vaikka ne on ongelmajätettä.

Joku ostaa kosmetiikkaa, toinen polttaa tupakkaa, kolmas vaatteita, neljäs vaikka kaikkia noita. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

Turhamaisia kaikki. Tai no tupakka ei sinänsä mene samaan laatiin, vaikka turhaa onkin. Eikö teidän itsetunto kestä ilman meikkiä? Mä oon ollu meikkaamatta jo vuosia ja iho on tosi hyvässä kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näissä ketjuissa aina saa alapeukkuja ne joilla menee enemmän rahaa kosmetiikkaan? Yläpeukutetuimpia on sitten ne ”ostan joka toinen vuosi Helosan tuubin”-tyypit.

Tämä. Mä oon ekana myöntämässä että kosmetiikka on kallista ja markkinakone toimii, ei se oo mikään salaisuus että kosmetiikkafirmat tekee rahaa ja myy mielikuvia. Ja sairaan siistiä jos sun iho voi hyvin ilman mitään. Mut kaikkien ei voi, ja tätä on myös testattu pari vuotta sitten kun jossain omassa luomuhypessäni koitin totuttaa hiuksia ja ihoa "luonnolliseen kosteustasapainoon" joka on mulla täys nolla atopian takia, ollut pienestä asti. Jollain toisella riittää aurinkovoide - olen kateellinen.

Vähän hölmöä tuntea silti ylemmyyttä siitä että joku ostaa tarvitsemansa tuotteet tai hui - jopa nauttii meikkien tekemisestä :D Esim mulle sopii parhaiten Avenen perusvoide apteekista, joka on vähän kallis mutta hajusteeton ja suht hyvä inc, joudun maksamaan siitä sen hinnan. Mieluiten ostaisin Erisania - kirvelee kasvoilla. L300 - naama muuttuu luultavasti Urean takia tulipunaiseksi ja nousee paukamia. Lumene, täynnä hajusteita.

Aina kallis ei ole parempi, mutta ei myöskään aina halvempi ole parempi. Lisäksi ei oo aina mitenkään ehdotonta, mikä aine on hyvä ja mikä paha: on olemassa myös trendejä, jossa joku toinen aine nousee toisen yli. Esim. luomukosmetiikkaa usein mainostetaan allergisoimattomana. Toki se sitä onkin ihmiselle, joka ei satu olemaan allerginen esimerkiksi eteerisille öljyille, mutta toiselle se ihana luomuvoide voi olla sama kun työntäisi päänsä nokkospensaaseen.

On hyvä miettiä kuluttamista, mutta ton ylemmyydentunteen ja varsinkin puheet "naisten hömpötyksistä" voi jättää poijes.

Vierailija
64/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska moni ostaa hetken mielijohteesta, vaikka kotona ois jo 20 huulipunaa ja 4 shampoopulloa tai 5 hajuvettä. Ei osteta enää tarpeeseen. Mun mielestä ei ole mitenkään kadehdittavaa kuluttamista vaikka nuorempana olen harrastanut samaa itsekin. Moni myös ylihoitaa ihoaan joten ongelmien kierre on valmis, sitten ostetaan taas lisää kosmetiikkaa niiden näppyjen hoitamiseen ja peittämiseen. Lopulta ihminen tarvitsee todella vähän: putsarin, kasvoveden ja kosteuttavan voiteen.

No jos mulla on pari kaappia täynnä kosmetiikkaa niin tekeekö se musta huonon ihmisen?

Mihin sä niitä kaikkia tarvitset, etenkään kun ne ei säily vuosia? On vaan niin ihqua kun on kauniita purnukoita kaapit täynnä?

Ei luulisi sinua haittaavan vaikka syy olisi just toi. Jos joku saa tuollaisesta iloa niin se suotakoon hänelle.

3,8 miljardin naisen maailmassa haittaa just tuollainen asenne että kulutan kosmetiikkaa ja kertakäyttövaatetta just niin paljon kuin huvittaa. Hukutaan p*skaan. Mutta se on mun mielipide. Sulla erilainen.

Vierailija
65/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska on niin käsittämätöntä, että ihmisillä menee kosmetiikkaan jopa enemmän rahaa kuussa, kuin ruokaan. Kosmetiikka vanhentaa ihoa, myös se kalliimpi kosmetiikka. Mitä vähemmän, sitä parempi.

Sinä voit aivan vapaasti käyttää niin vähän kuin haluat.

Nöyrin kiitokseni.

Vierailija
66/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus ja itsensä korottaminen.

Vierailija
67/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä on vaikea ottaa tosissaan naista, joka käyttää kosmetiikkaan sellaisia summia, kuin jotkut täällä. Epäilyttää oitis, että järjenkäyttöä ei ole muissakaan asioissa...

Vierailija
68/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mulla on pari kaappia täynnä kosmetiikkaa niin tekeekö se musta huonon ihmisen?

Mihin sä niitä kaikkia tarvitset, etenkään kun ne ei säily vuosia? On vaan niin ihqua kun on kauniita purnukoita kaapit täynnä?

Ei luulisi sinua haittaavan vaikka syy olisi just toi. Jos joku saa tuollaisesta iloa niin se suotakoon hänelle.

3,8 miljardin naisen maailmassa haittaa just tuollainen asenne että kulutan kosmetiikkaa ja kertakäyttövaatetta just niin paljon kuin huvittaa. Hukutaan p*skaan. Mutta se on mun mielipide. Sulla erilainen.

Puspus😘 Nyt nukkumaan, huomenna aikainen herätys, onneksi saa taas avata kosmetiikkajoulukalenterin luukun ennen töihinmenoa niin on jotain pientä mitä odottaa :))

Vierailija
69/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska on niin käsittämätöntä, että ihmisillä menee kosmetiikkaan jopa enemmän rahaa kuussa, kuin ruokaan. Kosmetiikka vanhentaa ihoa, myös se kalliimpi kosmetiikka. Mitä vähemmän, sitä parempi.

Sinä voit aivan vapaasti käyttää niin vähän kuin haluat.

Nöyrin kiitokseni.

Sussa ei ole mitään nöyrää. Ylpeys on yksi kuolemansynneistä ja käy usein lankeemuksen edellä…

Vierailija
70/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Ihan kuin ei saisi laittaa rahaa kosmetiikkaan.

Saa laittaa ja se on välttämätöntäkin esim. puhdistustuotteiden muodossa. Järjetön ostohysteria ja kuluttaminen ei ole silti suotavaa. Kannattaa tutustua tän glamoröösin kosmetiikkabisneksen nurjalle puolelle jossa käytetään ja tuotetaan raaka-aineita epäeettisesti. Monella teistä ei myöskään riitä kiinnostus inci-listoihin, vaan naamalle läträtään kaikkea herkkyyksiä ja omaa tervettä bakteeritasapainoa hävittäviä tuotteita, joiden reaktiot saavat teidät ostamaan taas lisää. Lisäksi aniharva tuotepaketti on kierrätettävä.

Hyvähän sinun on siinä päteä aivan kuin olisit ainoa, joka nämä asiat ottaa huomioon.

Tuntuu muuten menevän niin, että päivittäistavarakaupasta kosmetiikkansa ostavat, nämä kympillä vuodessa pärjäävät eivät ole inceistä tai kierrätyksestä kiinnostuneita. Harrastajat ja muuten asiasta innostuneet käyttävät vähän enemmän euroja saadakseen parempaa laatua, niin oman ihon kuin ekologisuuden ja eettisyyden kannalta.

Laita mulle yhdenkin käyttämäsi "laatukosmetiikkatuotteen" inci. Voin arvata jo tietämättä, että varmasti sisältää alkoholia ja useita eri hajusteita ja allergisoivia aineosia. Nää teidän "laatumerkit" Estee Lauderit, Ysl, Diorit jne on just näitä. Hinta ei kerro todellakaan laadusta aina kaikkea. Hyvin on sinuun mainosmiesten puheet purreet.

Katsokaa mammat meillä on täällä todellinen kosmetiikka-asiantuntija alentunut keskuuteemme😄

No, laita se inci-lista - sitä tässä odotellaan.

Käsitätkö että täällä on useampia keskustelijoita?

En voi tietää oletko aiemmin kommentoinut vai uusi kun liität kommenttisi keskusteluketjuun jossa kyselin inci listaa jo aiemmin. Eikä tarvi ottaa niin henkilökohtaisesti että pitää puhua että alennun keskusteluunne. Miten voi kosmetiikka kirvoittaa tälläisen vihamielisyyden?

Vierailija
71/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Ihan kuin ei saisi laittaa rahaa kosmetiikkaan.

Saa laittaa ja se on välttämätöntäkin esim. puhdistustuotteiden muodossa. Järjetön ostohysteria ja kuluttaminen ei ole silti suotavaa. Kannattaa tutustua tän glamoröösin kosmetiikkabisneksen nurjalle puolelle jossa käytetään ja tuotetaan raaka-aineita epäeettisesti. Monella teistä ei myöskään riitä kiinnostus inci-listoihin, vaan naamalle läträtään kaikkea herkkyyksiä ja omaa tervettä bakteeritasapainoa hävittäviä tuotteita, joiden reaktiot saavat teidät ostamaan taas lisää. Lisäksi aniharva tuotepaketti on kierrätettävä.

Hyvähän sinun on siinä päteä aivan kuin olisit ainoa, joka nämä asiat ottaa huomioon.

Tuntuu muuten menevän niin, että päivittäistavarakaupasta kosmetiikkansa ostavat, nämä kympillä vuodessa pärjäävät eivät ole inceistä tai kierrätyksestä kiinnostuneita. Harrastajat ja muuten asiasta innostuneet käyttävät vähän enemmän euroja saadakseen parempaa laatua, niin oman ihon kuin ekologisuuden ja eettisyyden kannalta.

Laita mulle yhdenkin käyttämäsi "laatukosmetiikkatuotteen" inci. Voin arvata jo tietämättä, että varmasti sisältää alkoholia ja useita eri hajusteita ja allergisoivia aineosia. Nää teidän "laatumerkit" Estee Lauderit, Ysl, Diorit jne on just näitä. Hinta ei kerro todellakaan laadusta aina kaikkea. Hyvin on sinuun mainosmiesten puheet purreet.

No, tuo Estee Lauderin meikkivoide sattuu olemaan ainoa tuoksuton, joka sopii atooppisen ihon hoitovoiteiden kanssa. Ilman voiteita ihoni tulehtuu ja vuotas verta. Meikkivoide siksi, että haluan peittää mustat silmänaluset, jotka saavat ihmiset kysymään, olenko kipeä. Ne ovat olleet sellaiset pienestä lapsesta asti. Lisäksi tykkään meikkivoiteen aurinkosuojasta, mikä on niitä harvoja asioita jotka estävät ennenaikaista vanhenemista.

Onko tavallinen aurinkovoide sulle ok, kun kaikesta löytyy mielipide?

Ostan kaiken hajusteettomana ja mahdollisimman lyhyellä tuoteselosteella. Kasvovetenä käytän puhdasta aloe veraa jne.

Tsekkaan ainesosalistan itselleni uudet aineet netin tietokannoista ja jätän hankkimatta iholle haitalliset. Sinun ei tarvitse tätä työtä tehdä puolestani. Olen työskennellyt luonnonkosmetiikka-alalla. Mistä sinun tietotaitosi ovat peräisin?

Vierailija
72/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo kuukauden vai viikon vai vuoden satsi?

Ei voi oikein verrata.

Vierailija
73/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä on vaikea ottaa tosissaan naista, joka käyttää kosmetiikkaan sellaisia summia, kuin jotkut täällä. Epäilyttää oitis, että järjenkäyttöä ei ole muissakaan asioissa...

Mutta huomion takia sitä meikataankin. Jokainen nainen tietää tämän, vaikka se on karvasta myöntää.

Vierailija
74/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso shampoota, hiustenhoitoainetta, ihon pesunestettä ja kuivan ihon hoitovoidetta kosmetiikkatuotteiksi. Kosmetiikkaan minulla ei mene rahaa yhtään, ja silti olen ihmisen näköinen.

Vierailija
75/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ostan kerran kuussa loppuneiden tilalle jonkun ihonhoitotuotteen, 10-25 euroa ja/tai jonkun meikkituotteen, 10-50 euroa. Ihonhoitotuotteet kestävät 2-3 kk ja meikit kuukaudesta kahteen vuoteen, riippuen onko kyseessä kulmakynä vai Estee Lauderin meikkivoide sävyssä, jota käytän puolet vuodesta. Lisäksi melkein joka kuukausi tarvitsen uuden hiuspuuterin, lakan tai muotovaahdon, 5€/kpl. Eli olisiko summa sitten 25-80 euroa/kk. Pyrin aina ostamaan tarjouksista.

Meikkipussissani on meikkivoide, meikkipuuteri ja puuteri kahdessa eri sävyssä. Niiden lisäksi huulipuna, ripsiväri, kulmageeli, kulmakynä ja luomiväripaletti. Peilikaapissa on kasvovesi, seerumi, ohuempi ja paksumpi kosteusvoide, misellivesi, puhdistusmaito ja deodorantti.

Ostaisin mielelläni halpoja tuotteita mutta allergiat rajaavat pois useimmat vaihtoehdot. LV, Erisan tms edulliset merkit eivät tunnu yhtä toimivilta/hoitavilta kuin apteekkilaatu tai edullisenpuoleinen selektiivinen tuote.

Tutustu Simple tuotemerkkiin, ei sisällä mitään ihoa ärsyttäviä aineosia, vain kosteuttajia. Monen ihonhoidon asiantuntijan hehkuttama. Ja hinnat ei päätä pakota. Suomessa olen näihin törmännyt K-kaupan kemppariosastoilla ja Rustassa.

Kiitos vinkistä mutta nuo Simplen tuotteet juurikin ovat täynnä ihoa ärsyttäviä aineita kuten phenoxyethanol ja disodium EDTA. Lisäksi parafiinia ja muuta, mitä en tosiaan kasvoilleni laita.

Vierailija
76/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen.

Vierailija
77/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oho, on siinä temperamenttia kerrakseen "nää teidän laatumerkit" :D En ole sama kirjoittaja kelle vastasit mutta vähän sivusta seuraavanakin huvittaa, jos joku luulee että kosmetiikkaan tutustuminen on niin hirmusen vaikeaa, ettei kukaan muu olisi saanut perusasioita selville. melko turhautunutta puhetta - ja ihan turhaan? Puhut asiaa mutta ylimielisesti.. Miksi?

No, herää vain kysymys että miksi ostatte näitä tuotteita jos olette inceihin tutustuneet?

Siis ketkä me? :D Mille kuvitteelliselle, Estee Lauderia hamstraavalle joukolle höppäniä markkinoiden uhreja kuvittelet nyt oikein puhuvasi? Varmasti monet ostaakin, onhan nuo suosittuja merkkejä. Olet oikeassa siinä että esim hajusteet voiteissa ei tee hyvää iholle. Tai alkoholi. Enkä ole missään määrin mikään asiantuntija mutta huomautin vaan että puhut nyt olettaen että kukaan muu kuin sinä ei tietäisi tätä tai olisi edes viitsinyt tutustua inceihin tai alkeellisimpiin juttuihin ihonhoidosta, vaikka incien sisällöt ja tarkoituksetkin on aika helposti netistä saatavilla. Niistä voi olla myös eri mieltä: mulle ei esimerkiksi sovi hehkutetut yrtiltä tuoksuvat luonnonkosmetiikat, Ceravet tai The Ordinaryn Lactic Acidit, mutta jollekin muulle ne toimii.

Mutta nyt kun olet selvästi asennoitunut sillein että jonkun tietättömyyttä ja helppouskoisuutta on pakko päästä kommentoimaan, ja tivannut ihmisiltä incejä todisteeksi heidän hölmöydestään, niin hyvää joulua; arvostele mun ihonhoitorutiini sekunnissa. Käytän kasvoille Avenen silmänympärysvoidetta sekä kasvovoidetta; en sen takia että uskoisin vain apteekkituotteiden olevan hyviä, vaan koska havaitsin ne hyviksi, ne ei tuoksu eikä saa kasvojani lehahtamaan. Meikit puhdistan Mujin kasvoöljyllä ja tällä hetkellä kokeilussa La Roche Posayn hellävarainen puhdistusaine. Puritoa olen koklannut myös.

Jos sinua ilahduttaa käydä etsimässä niiden incistä kaikki huonot säilöntäaineet sun muut kammotukset, niin nyt se on mahdollista. :D

Vierailija
78/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaavien naisten pitäisi ymmärtää, että se meilkaaminen on sitä omaa aikaa. Minä menen kerran viikossa kaljalle vastaa samaa aikamäärää mitä talon nainen käyttää meikkaamiseen. Se ei ole mikään kotityö tai velvollisuus, vaan harrastus, siinä missä vaikkapa kalastus.

Vierailija
79/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tuli mieleen, että kaikki ei välttämättä edes tunnista /halua myöntää kuinka paljon käyttää rahaa kosmetiikkaan.

Ok, se kerran vuodessa ostettava Tummeli maksaa sen 8 euroa, se on selvä ja tiedänkin ihmisiä jotka ei oikeasti käytä juuri muuta. Eräskin kaverini pesee kasvonsa käsisaippualla ja laittaa mitä milloinkin rasvaksi - hyvältä näyttää. Mutta jos käytät joka päivä kosteus- ja aurinkovoidetta +puhdistat ne iltaisin, niin kuin aika moni tekee, nii ei tarvii käyttää kalliimpia merkkejä että tuo 50-100e vuodessa ei riitä mihinkään. Riippuu toki ihotyypistä, ja kuinka paljon rasvaa joutuu käyttää ja löytyykö edullisemmista hyviä.

LV, Aqualan, ja hajusteeton Pirkka (en tiedä myydäänkö Pirkkaa enää, viimeksi katoin että niillä oli jotain tosi voimakkaan tuoksusia Argan-tuotteitakin) on muuten sopinu halvemmista itselle. Erisan ja L300 jostain syystä ei toimi.

Vierailija
80/151 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah mun silmät oli ihan tulessa ton Simplen meikinpoistoaineen jäljiltä! Eli kaikille ei sovi kaikki