Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä et tiennyt maaseudusta!

Vierailija
03.04.2015 |

Lue, mitä et tiennyt maaseudusta: http://jokijaomenapuu.blogspot.fi/

Viisi totuutta, joita et tiennyt maaseudusta
Maaseutu ei ole ulkoilmamuseo, missä lapsoset kirmaavat perinneleikkimässä, isä perinnekorjaa maatilarakennusta ja äiti lääkitsee lapset keto-orvokkimehulla ja siankärsämöuutteella. Elämme vuotta 2015, kuten toivottavasti sinäkin.
Vaikka kylätiellä olisikin hevosenkakkaa, se ei tarkoita sitä että teemme kauppareissut hevosilla. Sen sijaan voit nähdä maatilan nykyhevosen, eli traktorin parkkeerattuna Salen pihaan. Traktori on myös kätevä kulkuväline lukiota käyvälle nuorukaiselle. Olen nähnyt kaksi somasti rinnakkain parkkeerattua traktoria lukion parkkialueella.
lisää blogissa..

Entä oletko samaa mieltä siitä, miten hyvinvointivaltio sairastuttaa lapset? Ja miten tullaan autonaiseksi...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:25"]

Viimeisessä postauksessa peräänkuulutetaan uskoa kansalaisten järkeen tapauksessa, jossa neuvola on ehdottanut 2½v:n puheenkehityksen seuraamista. Onhan se kamalaa, jos neuvolassa todetaan, että lapsen puhe ei ehkä ole kehittynyt siten kuin pitäisi! Olisivat suu supussa ja antaisivat erilaisten herkkyyskausien mennä ohi ja sanoisivat sitten, että kas, lapsella näyttää olevan keskimääräistä karmeampi neurologinen häiriö, mutta ei haittaa, se olisi voitu korjata 3 vuotta sitten aloitetulla terapialla. Enää ei. Tässä pino kivoja kuvakortteja, joiden avulla voitte kommunikoida.

[/quote]

Lue uudestaan, niin ehkä ymmärrät. Nyt ymmärsit täysin väärin.

En edelleenkään kritisoi neuvolaa tai neuvolajärjestelmää sinällään, vaan nykyistä diagnosointilähtöistä näkökulmaa jokaikiseen asiaan tai "ongelmaan".

Suomi on sarvikuonojen maa, jossa hyväksytään useimmiten vain yksi aate tai arvo kerrallaan. Moniäänisyys voisi vähän löysentää tai jopa helpottaa nykyisestä lamasta eteenpäinpääsyä. Tällä hetkellä moniäänisyys ja kansalaisten kuunteleminen toteutuu vain puheissa, se ei näy yhteiskunnassa muuten millään tavalla.

Ps. Ei ole mitään todettua neurologista häiriötä, muualla kuin omissa jutuissasi. Usko tai älä - jokainen lapsi kehittyy ajallaan. Tuttavapiirissä on monta lasta, joilla on panikoitu hyvin samantapaisissa asioissa.

Vierailija
22/26 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:13"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:08"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:06"]Ei herranjestas mitä kuraa tuo blogi on täynnä. Jaksa järkevä ihminen tuollaista huuhaa- ajatuksenjuoksua edes lukea. Tulee kyllä niin junttimainen kuva maalla asuvista. T: Maalainen [/quote]Olen samaa mieltä. Olen itse umpikaupunkilainen mutta ikinä en ole maaseudusta ja siellä asuvista tuollaista luullut! [/quote] Hyvä juttu! Kärjistin tahallani totta kai, kieli poskessa kirjoitin koska halusin herätellä mielipiteitä. Olen asunut kaupungissa 20 vuotta, ja parhaat ystäväni ovat pääkaupunkiseudulta, joten tiedän kaupunkilaisten ajatuksenjuoksusta paljon:) [/quote] Mutta maalaisten ajatuksenjuoksusta et tunnu tietävän mitään? Juuri kaltaisesi "maaseudun puolestapuhujat" ovat niitä kaikkein pahimpia maalaisten arvon alentajia. Joku traktori lukion pihalla - haloo, niitä on ollut siellä jo 70-luvulla, ei se mikään uudenuutukainen ilmiö ole vaan pelkästään järkevä tapa kulkea kouluun, käytännössä toimivaksi todettu. Traktori ei ole maalaisille mikään wau-juttu vaan 4-pyöräinen kulkupeli. Ja jos kylätiellä on hevosenpaskaa niin aika äkkiä on otettu yhteys paikalliseen talliin ja laitettu ukaasi, että jos ne paskat ei sieltä tieltä katoa, niin parhaaseen ratsastussesonkiaikaan on viereinen pelto jatkuvasti sianlietteen levityspaikkana. [/quote] Ai että heläytti naurut tämä hevosenpaska tiellä ja sitä seuraava ukaasi! :D Maalta olen kotoisin ja maalle opiskelujen jälkeen takaisin muuttanut. Ja niin totta tuo! Tosin näin maalaisena ihmettelen, miten kaupunkilaiset ihan oikeasti kestää sitä koiranpaskasavottaa teiden varsilla! Ei meillä vaan ole ongelmia enempää hevosen kuin koirienkaan jätösten kanssa. Koirat menevät yleensä kunnolla sivuun elleivät peräti ihan ojaan saakka ja ratsastajat todellakin osaavat siivota ratsunsa jäljet, ravi-ihmisistä puhumattakaan. Kaupungissa saa olla koko ajan katsomassa jalkoihinsa, hyh hyh.

[/quote]

Juuri niin:) Kaupungissa asuessa lasten kengät olivat JOKA VIIKKO pesussa koiranpaskan vuoksi. Ihan mahdoton juttu välttyä niiltä, oli jopa koulun pihassa saakka! Hevosen paska on helppo kiertää, en ole yhtään ainoaa kertaa pessyt lasten kenkiä hevonpaskasta:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:25"]

Viimeisessä postauksessa peräänkuulutetaan uskoa kansalaisten järkeen tapauksessa, jossa neuvola on ehdottanut 2½v:n puheenkehityksen seuraamista. Onhan se kamalaa, jos neuvolassa todetaan, että lapsen puhe ei ehkä ole kehittynyt siten kuin pitäisi! Olisivat suu supussa ja antaisivat erilaisten herkkyyskausien mennä ohi ja sanoisivat sitten, että kas, lapsella näyttää olevan keskimääräistä karmeampi neurologinen häiriö, mutta ei haittaa, se olisi voitu korjata 3 vuotta sitten aloitetulla terapialla. Enää ei. Tässä pino kivoja kuvakortteja, joiden avulla voitte kommunikoida.

[/quote]

Lue uudestaan, niin ehkä ymmärrät. Nyt ymmärsit täysin väärin.

En edelleenkään kritisoi neuvolaa tai neuvolajärjestelmää sinällään, vaan nykyistä diagnosointilähtöistä näkökulmaa jokaikiseen asiaan tai "ongelmaan".

Suomi on sarvikuonojen maa, jossa hyväksytään useimmiten vain yksi aate tai arvo kerrallaan. Moniäänisyys voisi vähän löysentää tai jopa helpottaa nykyisestä lamasta eteenpäinpääsyä. Tällä hetkellä moniäänisyys ja kansalaisten kuunteleminen toteutuu vain puheissa, se ei näy yhteiskunnassa muuten millään tavalla.

Ps. Ei ole mitään todettua neurologista häiriötä, muualla kuin omissa jutuissasi. Usko tai älä - jokainen lapsi kehittyy ajallaan. Tuttavapiirissä on monta lasta, joilla on panikoitu hyvin samantapaisissa asioissa.

[/quote]

Palataan asiaan 3v kuluttua. Eihän sitä neurologista häiriötä voi todeta ilman tutkimuksia ja koska sinusta lapsi on OK, niin asia selvä. Ei paniikkia mihinkään suuntaan, jokainen lapsi kehittyy ajallaan ja juuri niin paljon kuin mihin omat rahkeet riittävät. Jotkut ei opi puhumaan, toiset ei opi lukemaan, jotkut ei ymmärrä kuulemaansa. Kaikkia maailmaan mahtuu ja vanhemmilleen lapsi on rakas, vaikka sitten omaan kieleensä ja maailmaansa sulkeutuneena.

Vierailija
24/26 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Porvoonjoki?

Vierailija
25/26 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin kierrätysmaalainen (eli todennäköisesti noin 10 vuodeksi maalle muuttanut) YTM järkytti kuullessaan, että minä olen tohtori. Hänen mielestään meikäläisille maaseudulta ei löydy sivistynyttä seuraa. Oli pakko lisätä järkytystään kertomalla, että sekä puoliso, appi että anoppi ovat kaikki maistereita ja appiukon veli tohtori hänkin, asuu siinä 500 m päässä. Kierrätysmaalaisen päähän ei millään mahtunut, että kaikki tohtorit eivät asu kaupungeissa.

Vierailija
26/26 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 19:05"]

Naapurin kierrätysmaalainen (eli todennäköisesti noin 10 vuodeksi maalle muuttanut) YTM järkytti kuullessaan, että minä olen tohtori. Hänen mielestään meikäläisille maaseudulta ei löydy sivistynyttä seuraa. Oli pakko lisätä järkytystään kertomalla, että sekä puoliso, appi että anoppi ovat kaikki maistereita ja appiukon veli tohtori hänkin, asuu siinä 500 m päässä. Kierrätysmaalaisen päähän ei millään mahtunut, että kaikki tohtorit eivät asu kaupungeissa.

[/quote]

Hieno juttu:) Täälläkin päin asuu monta maisteria, tiedän itse neljä (ja voi olla ties kuinka monta, joita en vain tunne). En itse välitä titteleistä, fiksuja ja ajattelevia ihmisiä löytyy paljon akateemisen koulutuksen ulkopuoleltakin.

Työmatkat tosin tulevat pitkäksi, mutta sille ei voi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi