Typerin joululaulu, jonka kuullessasi pyörittelet silmiäsi?
Itse en voi ymmärtää kappaleen "Pieni liekki" suosiota.
Kommentit (800)
Se helvetin Mummo joka ruikuttaa maalla ettei kukaan koskaan käy kylässä.
Muuta palvelutaloon, mummo! Ei kukaan jaksa ajaa 600 kilometriä edestakaisin, että pääsee kuuntelemaan kitinää. Palvelutaloon olisi lyhyt matka ja saisit kiukutella välillä muillekin kuin sukulaisille, joiden on pakko käydä sinua katsomassa.
Suvi Teräsniskan Lapsuusjoulut on jotenkin häiritsevä, ymmärrän kyllä että on sellaista nostalgista tunnelmointia, mutta jotenkin se duurimelodia ja Suvin laulutapa saa tuntumaan kuin hän olisi jotenkin salaa iloinen vanhempiensa kuolemasta... Tää on varmaan vaan mun päässä!
Siis olen tykännyt aina siitä Tonttu biisistä. Nyt täällä joku meni kirjoittamaan stalkkeri tontusta niin enpä sitä enää pystynyt nauramatta kuuntelemaan. Käy vielä lapsetkin stalkkeroimassa yöllä.
Että se siitä tunnelmallisesta laulusta.
Spotifyn lasten joululaulut soittolistalla törmäsin juuri kahteen kamalaan kappaleeseen, toisessa lauletaan "kun joulupukki vatsahaavan sai" ja toisessa "äiti itkee jouluna liikakiloineen" ja jatkui jotenkin että "muut syö ja äiti itseään mittailee" . Siis miksi, miksi tämmösiä tehdään?! Ja miten ne on tuonne listalle päätyneet.
Vierailija kirjoitti:
Se helvetin Mummo joka ruikuttaa maalla ettei kukaan koskaan käy kylässä.
Muuta palvelutaloon, mummo! Ei kukaan jaksa ajaa 600 kilometriä edestakaisin, että pääsee kuuntelemaan kitinää. Palvelutaloon olisi lyhyt matka ja saisit kiukutella välillä muillekin kuin sukulaisille, joiden on pakko käydä sinua katsomassa.
Mä ymmärrän tämän biisin niin että se laulaja potee huonoa omaatuntoa kun ei ole viitsinyt jouluna käymään ja lupailee kesälomavierailua.
Eihän se mummo siinä mitään ruikuta. Laulaja säälittelee vanhaa ihmistä jonka oloissa ja elämässä ei välttämättä ole mitään säälimistä. Vika on tämän kertojan ylhäältä alas suuntautuvassa katsannossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna joulu. Se on niin huonoa suomea, eikä edes selity millään runollisuudella.
”Anna joulu lämmintä ja rauhaisaa,
anna joulu rakkaudella täyttää maa
Anna joulu riemu minun sydämeen,
anna joulu voimaa jaksaa huomiseen”Ei noin vaan voi sanoa…!
Myöskin Tulkoon joulu -laulussa häiritsee väärä muoto ”pääsköön vangit vankiloistaan”, kun pitäisi olla ”pääskööt”.
T. Sama.(Ja ööh joo, kiinnitän kyllä joskus muuhunkin lauluissa huomiota kuin oikeakielisyyteen…)
Mua ärsyttää tuo "pääsköön vangit vankiloistaan" ihan asiana. He ovat vankilassa aiheesta, eikä heitä pitäisi minkään tekosyyn varjolla vapauttaa lisäämään turvattomuutta.
Ihmetellyt samaa. Ettäkö sarja kur 1staja pitäisi päästää taas joulun kunniaksi kur1s telemaan?!
Vertauskuvat, anyone? Meillä jokaisella on omat mörkömme, jotka pitävät tavallaan "vankilassa", ja niistä irtautuminen helpottaisi elämää.
Näin. Laulussa viitataan nimenomaan henkisiin vankiloihin. Ei ihme, että moni ”pyörittelee silmiään” joululauluja kuunnellessa, kun ei ymmärrä niiden vertauskuvallista sanomaa.
Luin kaikki kommentit ja selvästikään KUKAAN ei tykkää Mummo-biisistä.
"Mummo, kohta pukki saapuu meille". Järkyttävää lässytystä 🤮
Tuosta biisistä tulee aina ihan kaamean ahdistunut olo. Tuon sanoittajalle pitäisi antaa joku tuomio ja Teräsniskalle myös tuon laulamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Suvi Teräsniskan Lapsuusjoulut on jotenkin häiritsevä, ymmärrän kyllä että on sellaista nostalgista tunnelmointia, mutta jotenkin se duurimelodia ja Suvin laulutapa saa tuntumaan kuin hän olisi jotenkin salaa iloinen vanhempiensa kuolemasta... Tää on varmaan vaan mun päässä!
Suvin versiosta on tosiaan tehty kummallinen rallatus. Jari Sillanpään versio on parempi, vaikken Sillanpäästä muuten tykkääkään.
Vierailija kirjoitti:
"Hei mummo", vai mikä sen nimi nyt onkaan. Mummo jätetty yksin jouluksi, ei oo vaivaduttu kylään pyytämään, soitetaan kyllä ja leveillään miten ihana joulu meillä onkaan. Kesällä kyllä rynnitääm mummon luokse täysihoitoon koko perhe. Kamala. :D
Kyllä, ja niin totta monen perheen kohdalla.
All I want for Christmas. Mariah valehtelee laulaessaan:
"Don't care about the presents underneath the Christmas tree
I don't need to hang my stocking there upon the fireplace
Santa Claus won't make me happy with a toy on Christmas Day"
Vai ei halua lahjoja. Hahahahaa.
Ensinnäkin jouluihmisenä kyllä tykkään valtaosasta joululaluista oli ne sitten iloisia tai melankolisia. Tästäkin, mutta tämä tosin lapsena ärsytti aluksi eli Hoosianna.
Perusteluiksi riittänee se kun tuntui silloin ikuisuuden kestävältä laululta joka looppina vaan jatkuu.
Kun ala-asteella tuota laulettiin ja juuri kun tuntui, että oltiin laulu saatu sen kolmannen kerran läpi niin sitten taas alusta "Hoosianna Davidin poika, kiitetty olkoon hän, hoosianna, hoosianna, hoosianna, hoosianna". Nyt on tosiaan toisin tämänkin kanssa, mutta vielä ekaluokkalaisena oli tuskaisaa kuunneltavaa.
Mikään tässä elämässä ei saa minua pyörittelemään simiäni.
Äidin hauta niminen joululaulu. Kuultuani sen oksensin. Miten tämän on voinut joku julkaista, Joka helkutin vuosi sitä soitetaan radiossa. Voisi lailla kieltää. En ilonjuhlana halua kuulla näitä mollivirsiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta biisistä tulee aina ihan kaamean ahdistunut olo. Tuon sanoittajalle pitäisi antaa joku tuomio ja Teräsniskalle myös tuon laulamisesta.
Minä taas en ymmärrä, mitä vikaa on Mummo-biisissä ja esimerkiksi tuossa lainaamassasi kohdassa. Lapsi soittaa aattona mummolle, että pukki tulee pian. Miten itse tuon tarinan kertoisit?
Vierailija kirjoitti:
All I want for Christmas. Mariah valehtelee laulaessaan:
"Don't care about the presents underneath the Christmas tree
I don't need to hang my stocking there upon the fireplace
Santa Claus won't make me happy with a toy on Christmas Day"Vai ei halua lahjoja. Hahahahaa.
Mitä outoa siinä on? En minäkään välttämättä haluaisi yhtäkään joululahjaa, jos lähellä on tärkeä ihminen.
Kulkuset, jonka soidessa tuttavan mies alkaa tekemään helikopteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain kuulin jouluradiossa ihan kammottavan version petteri punakuonosta. Sellainen leikkisän rempseä kuoroesitys, täynnä omituista harmonisointia ja "omaperäisesti" tulkittuja kohtia. Oli vielä kädet ruuanlaitossa niin en voinut mennä vääntämään radiota pois päältä vaan sain kuunnella koko saatanan petteriharmonian. Traumoja jäi. Mistä ne näitä kaivaa?
Olisiko Club for Fiven versio? Osasit sanottaa ajatukseni täydellisesti! Kiitos illan nauruista.
Yleisön pyynnöstä :D :D :D Tämän tahdissa on kiva saada se joulustressi pipareita ja torttuja leipoessa.
Lisäpointsit "basso"-juoksutuksista ja "trumpetti"-soolosta.
No tämähän se oli! Ptsd-oireet alkoi jo tuosta "unhohon jäääÄÄÄ" -kiekaisusta. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, joten taidan vain laittaa vahingon kiertämään ja kuunteluttaa tämän miehellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, mitä vikaa on Mummo-biisissä ja esimerkiksi tuossa lainaamassasi kohdassa. Lapsi soittaa aattona mummolle, että pukki tulee pian. Miten itse tuon tarinan kertoisit?
Tämä mummo joulu olisi pitänyt jättää tekemättä, ei tätä olisi tarvinnut mitenkään kertoa.
Tuo joululaulun kuvastus on oikea mato-ongen pohjakosketus