Ei hel*etti, ei ole energiaa mihinkään!!
Siis nyt AUTTAKAA minua! Olen 23-vuotias nuori nainen, joka ei jaksa tehdä mitään. Kaikki mitä teen, on pakon sanelemaa: töihin, jotta saa elannon, urheilemaan, jotta pysyy terveenä. KAIKKI muu onkin sitten enemmän ja vähemmän jäänyt: kaverisuhteet, opinnot, mielenkiinto elämään.
En vain jaksa. Olen normaalipainoinen, syön terveellisesti, urheilen n. 3krt viikossa. Päivittäin käyn ulkoilemassa eli raitista ilmaakin tulee. En ole enää kiinnostunuut mistään. En tunne iloa, en surua. Tunne-elämäni on harmaata tasaista mössöä.
Kun luen mitä tahansa tekstiä, en muista lukemaani, mitään ei jää mieleen. Pidän itseäni todella laiskana ihmisenä. En tekisi mitäään työtäkään, jollei ihan pakko olisi. Työttömyyskorvausjutut, niiden selvittely ym on liian monimutakista, en jaksa edes alkaa tutkimaan sellaista vaihtoehtoa.
Pari vuotta sitten hakeuduin tutkimuksiin: otettiin paljon erilaisia testejä, kaikki arvot normaaleja. Ihan kilpirauhasesta vitamiineihin ja sydänkäyrään. Sain lähetteen psykalle. Kävin pari kertaa ja todettiin molemmat ettei mitään syytä ainakaan onnistuta kaivelemaan. No toki minulla on "rankka" lapsuus, mutta ei sen kaiveleminen mitään hyödytä enää.
Päivät pitkät istun tietokoneen äärellä ja mietin miten laiska paska olen. Minulla ei ole haaveita, ei toiveita ei tulevaisuuden suunnitelmia. Mikään ala ei kiinnosta tai jos edes vähän kiinnostaa, en MILLÄÄN saisi luettua tällä muistikapasiteetillani pääsykokeisiin. En koskaan voisi päästä sisään.
Mitä minä teen? En pidä tästä olosta, ei ole voimia, mistään en saa energiaa. Eri ruokavalioitakin on kokeiltu, tuloksetta. Nukun paljon,10h yössä. Autan nukahtamista melatoniinilla. En koskaan tunne olevani hyvin levännyt yön jälkeen. En nuku päiväunia juuri koskaan.
-Epätoivoinen-
Kommentit (42)
Mua taas innostaa vaikka mikä, mutta en vaan jaksa. Hyvä hakea töihin, kun on niin uupunut parikymppisenä että tekee sen takia virheitä. Ja kyllä on testattu vaikka mikä, ainut mikä on vähän alakantissa on hb.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 16:38"]
Olette tätä nuorta pullamössösukupolvea? Vähän yli parikymppisiä? Kun ei huvitaniin ei huvita. Ei tule mieleen että jonkun on pakko tehdä vaikka ei niin innostakaan.
[/quote]
Täh? Kyllähän mekin tehdään vaikka ei niin innostakaan. Ap käy töissä, minä opiskelen. Luovuttaminen on vasta edessäpäin, mutta melko vääjäämättä. Sitähän tässä just pohditaan, että miten on mahdollista olla näin energiaton, vaikka missään ei mukamas ole vikaa, mutta silti on aina veto pois. Usko tai älä, luultavasti se kalvaa enemmän meitä pullamössöläisiä kuin sinua. Tuntuu joka päivä aika pahalta nääs.
nro. 16 (24v n)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 16:42"]
Väitän vakaasti että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Tämä sairaus on maassamme alihoidettu. Itse kuulun niihin joilla vuosia oli raja-arvot ja oireena vetämättömyys ja voimattomuus, muistin ongelmia. Lopulta sain lääkityksen ja oloni on korjaantunut.
Samanlaisia kokemuksia olen kuullut muiltakin. Lisäksi se että epäillään päässä olevan vikaa on hyvin tavallista.
Vaadi kaikki mahdolliset kilpirauhaskokeet. Mene vaikka yksityiselle niin kauan että saat avun.
Tutki asiaa netistä, myös ulkomaisia lähteitä. Eri raja-arvot eri maissa milloin lääkitys aloitetaan.
Toivottavasti saat elämäsi maistumaan oikeanlaisella lääkityksellä.
[/quote]
Katsoinpa itse taas pitkästä aikaa vajaatoiminnan oireita. Minulla on melkeinpä kaikki mainitut, paitsi paino-ongelmia ei ole. Jaa'a. Mitattiin nuokin arvot siinä n. 4 vuotta sitten, ei ollut mitään vikaa silloin. Ehkäpä käyn mittauttamassa uudelleen, koska "oireet" ovat pahentuneet tässä vuosien mittaan. Voi toki johtua vain siitä, että elämä käy koko ajan turhemman tuntuiseksi...
t. nro 16 (24v n)
Silloin minulta otettiin kilpirauhasarvot, jotka olivat niin "normaalin" rajoissa kuin voi olla.. Arvoja en nyt tietenkään tähän hätään muista.. Olen pyöritellyt kyllä mielessä josko ruinaisi vielä uudestaan nuo testit, olen itsekin lueskellut oireistoa ja hyvi samankaltaista on. Arvoissa vaan ei ollut silloin mitään huomautettavaa..
Juu sitten sinä pullamössöksi kehuva, niin tai nän. Kuten nro 16 totesi myös, niin velvollisuuksiahan tässä hoidetaankin, vaikka todella MIKÄÄN ei kiinnosta. Ei sen enempää kavereiden kanssa tyhjänpäinen oleminen, taika työntekokaan. Olen kadottanut täysin kunnianhimon, uskon ettei minusta ole mihinkään. Kaverisuhteita olen karsinut yksi kerrallaan. En jaksa vastailla puhelimeen, enkä todella ole kiinnostunut kenekään kuulumisista.
Välillä töissä teen todella alkeellisia virheitä, myöskään en pysty keskittymään kun minulle ohjeistetaan jotain. Saatan kysyä saman asian monta kertaa tajuamatta mitään. Välillä tuntuu niinkuin olisin sumussa, itseni "ulkopuolella". Väsymys ja uupumus on lamaannuttavaa ja olen usein kärttyinenkin. En muista milloin olisin nauranut aitoa naurua - puhutaan vuosista.
Olen väsynyt. Aivan helposti voin nukkua jopa 17h putkeen. Olen tämänkin kokeillut. Mikään määrä unta ei saa minua pirteäksi.
Näytän vanhentuneen parissa vuodessa. Iho on harmahtava, silmäkulmissa juonteita ja muutenkin kasvot ei ole enää nuorekkaat, jotenkin vaan väsähtäneet piirteet.
Ap
Minäkin väitän että vika on kilpirauhasessa. Kuulostat ap samanlaiselta kuin minä tuon ikäisenä. Joten kuten olen elämän syrjässä roikkunut ja purrut hammasta. Olen ollut työelämässä ja opiskellut kyllä mutta vaikeaa on ollut. Nyt päälle 40-vuotiaana minulla todettiin vihdoin kilpirauhasen vajaatoiminta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 16:17"]
voi 14, en minä itse edes usko voivani koskaan olla onnellinen tai tyytyväinen. Olen ja hoidan pakolliset velvollisuudet.. Ei oikein jaksaisi taas sitä psykalle soitteluakaan, mitä siitä lopulta hyötyy? Ei mitään, turrutetaan vaan napeilla loputkin aistit.
Olen jo ihan luovuttanut tämän kaiken kanssa. Olisipa joku helppo tatidiagnoosi, joka selittäisi oireet. Muu kuin masennus siis. Mutta ei taida olla sellaista asiaa mikä tähään oloon auttaisi..
Ap
[/quote]
minä, 14, en siis uskonut itsekään mihinkään lääkkeisiin. Kaikki kokeiltu enkä kestä sitä turrutusta. Ja siis en ajattele tuota myöskään masennuksena, kuten en enää omallakaan kohdalla.
Googlaa lisämunuaisen uupumus. Ei ole vielä Suomessa virallinen diagnoosi, ja sen takia leimataan joissain paikoissa huuhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:03"]Googlaa lisämunuaisen uupumus. Ei ole vielä Suomessa virallinen diagnoosi, ja sen takia leimataan joissain paikoissa huuhaaksi.
[/quote]
Aina kun erehdyn googlettamaan oireitani, mulle tulee tuo. Eri asia miten siitä paranee.
Mitkä mahtaa olla kilpirauhasarvot?
Ap, tekstisi voisi olla minun kirjoittamani! Minulla ei ole mitään tietoa mistä tämä jatkuva väsymys/saamattomuus voisi johtua, mutta ihan hirveää tämä on. T. Opiskelija 24v.
tavallaan kyllä helpottavaa lukea, etten ole ainoa tämmöisestä olosta kärsivä. Vertaistukea jossei muuta. 32) oletko koskaan koittanut selvittää asiaa? jos, niin mitä kautta ja mitä sinulta on tutkittu?
ap
Tekstisi oli kuin minun kirjoittamani. Unohda ne masennus/mielialalääkkeet. Plaseboa kaikki tyynni, niistä ei saa muuta kuin sivuvaikutukset. Googleta 5-htp (varsinkin englanninkielisillä sivustoilla on hyvin tietoa). Lyhyesti sanottuna 5-htp lisää serotoniinin määrää, eli vaikutusmekanismi on erilainen kuin masennuslääkkeissä. Minä sain tästä avun. Samoin minulla oli kaikki veriarvot yms kunnossa. Elämäntapa-asiat on sinulla kunnossa muutenkin, mutta tuohon serotoniiniin ei elämäntavoilla voi vaikuttaa.
Tsemppiä ap, kyllä apua tilanteeseesi on olemassa! Kannattaa yrittää lähestyä tilannetta muutenkin kuin koululääketieteen keinoin - Suomi on valitettavasti yhden totuuden maa, jossa ei juurikaan käydä julkista keskustelua erilaisista tutkimustuloksista suhteessa mm. masennuksen hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 15:39"]
No toki minulla on "rankka" lapsuus, mutta ei sen kaiveleminen mitään hyödytä enää.
-Epätoivoinen-
[/quote]
Menneisyyden rankkojen kokemusten "kaiveleminen" voi tuntua turhalta tai epämiellyttävältä, mutta todellisuudessa se ei yleensä ole turhaa, vaan vapauttavaa ja parantavaa :) Jotta uskaltaisi käydä läpi menneisyyttään, on tärkeää tuntea turvallisuutta (kuten Tommy Hellsten usein on kirjoittanut, suosittelen hänen kirjojaan) Lisäksi on tärkeää saada tuntea, että olet arvokas, hyväksytty ja rakas ihminen silloinkin kun on vaikeaa :) Tämä pieni mutta koskettava video kestoo tuollaisesta hyväksynnästä ja rakkaudesta: http://www.fathersloveletter.com/Finnnish/#4
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:43"]
Tekstisi oli kuin minun kirjoittamani. Unohda ne masennus/mielialalääkkeet. Plaseboa kaikki tyynni, niistä ei saa muuta kuin sivuvaikutukset. Googleta 5-htp (varsinkin englanninkielisillä sivustoilla on hyvin tietoa). Lyhyesti sanottuna 5-htp lisää serotoniinin määrää, eli vaikutusmekanismi on erilainen kuin masennuslääkkeissä. Minä sain tästä avun. Samoin minulla oli kaikki veriarvot yms kunnossa. Elämäntapa-asiat on sinulla kunnossa muutenkin, mutta tuohon serotoniiniin ei elämäntavoilla voi vaikuttaa.
Tsemppiä ap, kyllä apua tilanteeseesi on olemassa! Kannattaa yrittää lähestyä tilannetta muutenkin kuin koululääketieteen keinoin - Suomi on valitettavasti yhden totuuden maa, jossa ei juurikaan käydä julkista keskustelua erilaisista tutkimustuloksista suhteessa mm. masennuksen hoitoon.
[/quote]
Mä tilaan tota 5-htp:tä iherb:istä. LEP377 -koodilla saa 10 $ alennusta ekasta tilauksesta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:43"]Tekstisi oli kuin minun kirjoittamani. Unohda ne masennus/mielialalääkkeet. Plaseboa kaikki tyynni, niistä ei saa muuta kuin sivuvaikutukset. Googleta 5-htp (varsinkin englanninkielisillä sivustoilla on hyvin tietoa). Lyhyesti sanottuna 5-htp lisää serotoniinin määrää, eli vaikutusmekanismi on erilainen kuin masennuslääkkeissä. Minä sain tästä avun. Samoin minulla oli kaikki veriarvot yms kunnossa. Elämäntapa-asiat on sinulla kunnossa muutenkin, mutta tuohon serotoniiniin ei elämäntavoilla voi vaikuttaa.
[/quote]
En ole ap, mutta pitääpä tutustua tuohon..
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 15:49"]Syön vitamiinilisiä, vahvaa B:tä ja D:tä ym. Arvot olivat silloinkin erittäin hyvät. Hemoglobiini normaali. Keliakia testattiin verestä, negatiivinen.
Masennusta? No ihan vähintään.. :/ kokeilin mielialalääkettä, olin sumussa koko niiden käytön ajan..
En käytä alkoa tai mitään muitakaan päihteitä. En polta.
Ap
[/quote]
Hei toi sun tilanne kuulostaa ihan samalta kuin munkin :o Oon vaan viimeset vuodet jotenkin lipunu kohti tollasta tilaa ja nyt se on viimeaikoina iskeny oikein pahasti. Mikä tahansa asia tuntuu liian hankalalta ja mikään ei huvita. Elämistä vaan elämisen pakosta. Luulin olevani ainoa.
M27
Kuulostaa ihan minulta parin vuoden takaa! En jaksanut tehdä yhtään mitään eikä mikään kiinnostanut. Sitten aloitin tehdä kaikkea "pikkukivaa" ja haaveilemaan uudestaan. Esim. ostin itselleni jotain hyvää teetä ja joka aamu kun oli aikaa keitin itselleni teetä ja nautiskelin sen rauhassa. Kirjoitin samalla paperilapulle kolme asiaa joista nautin elämässäni juuri tällä hetkellä ja pistin isoon purkkiin. Joskus huonoina hetkinä saatoin lukea purkkia. Teellä on lisäksi virkistävä vaikutus! Pikkuhiljaa lisäsin elämääni niitä pikkuisia kivoja juttuja ja opin nauttimaan uudestaan elämästäni.
Mahtavaa että pystyt hoitamaan työt ja huolehtimaan terveydestäsi väsymyksestäsi huolimatta! Uskon että ajan kuluessa jatkuva väsymys on vain vahvistava muisto elämässäsi! Tsemppiä Ap!!
Käy rosenterapiassa, voit löytää siitä apua. Lisäksi kannattaa välttää sokeria ja kokeilla jos se auttaa. Tee ruokavalion suurpuhdistus, mutta syö kuitenkin säännöllisesti. Pieni kävelylenkki joka päivä.
Ajattele, että sinulle on annettu tämä tie. Mitä voit oivaltaa ja miten auttaa muita ihmisiä? Kuulostaa, että monella on samaa haastetta.
Väitän vakaasti että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Tämä sairaus on maassamme alihoidettu. Itse kuulun niihin joilla vuosia oli raja-arvot ja oireena vetämättömyys ja voimattomuus, muistin ongelmia. Lopulta sain lääkityksen ja oloni on korjaantunut.
Samanlaisia kokemuksia olen kuullut muiltakin. Lisäksi se että epäillään päässä olevan vikaa on hyvin tavallista.
Vaadi kaikki mahdolliset kilpirauhaskokeet. Mene vaikka yksityiselle niin kauan että saat avun.
Tutki asiaa netistä, myös ulkomaisia lähteitä. Eri raja-arvot eri maissa milloin lääkitys aloitetaan.
Toivottavasti saat elämäsi maistumaan oikeanlaisella lääkityksellä.