Polttaako jo 6.luokkalaiset tupakkaa? Opettaja laittoi viestiä että vessoissa tupakoidaan
Kyseessä pieni pohjoinen koulu, ei mikään ison kaupungin massakoulu. Joka päivä opettaja laittaa viestiä koulun tapahtumista. Eilen tuli viestiä kun oppilaat tekevät hail-tervehdyksiä ja piirtelevät hakaristejä seiniin. Nuuska on käytössä myös.
Katson tuota mun pientä poikaani enkä mitenkään pysty kuvittelemaan hänelle tupakkaa suuhun. Hänestä ei ole ongelmia tullutkaan koulussa.
Olen järkyttynyt.
Kommentit (53)
Olin ala-asteella 80-luvulla ja silloin jo 5lk vetivät tupakkaa, joten mikseivät sitten 6lk?
Tuskin ne ajat niin ovat muuttuneet.
Johtuu koronasta ja ilmastonmuutoksesta.
Varmaan hampaat irvessä kovaa jätkää kun mitään nautintoa tuskin haetaan vielä tuossa iässä?
Opettelin tupakoimaan viidesluokkalaisena vuonna 1991 parin muun luokkakaverin kanssa. He olivat jo nelosella sauhutelleet. Siihen aikaan tupakointi tosin oli vielä huomattavasti yleisempää ja vähemmän stigmatisoitunutta kuin nykyään. Poltin koko yläasteen, lukioajan ja yliopistossakin vielä ainakin aina juopoteltaessa. Sitten joskus opintojen loppupäässä onneksi älysin lopettaa ja nykyään oikeastaan olen tupakoinnin vihaaja. On se sen verran tyhmää hommaa. Jutun pointti: osattiin sitä ennenkin ja varsinkin silloin.
Mistä ne saa röökiä? Eikö se maksa jotain kympin aski?
Miksei noin tapahtuisi yhä edelleen? Kiusataanhan kouluissakin aina vaan. Sehän se on, joka ajaa monet alakouluikäisetkin röökaamaan: että pääsisi edes joihinkin piireihin.
J ä n n ä p o i k i a ja - t y t t ö j ä.
Vetäkööt tupakkia niin kauan kuin vielä ehtivät, jos kerran Suomi tulee olemaan savuton vuoteen 2030 mennessä.
3 luokalla aloittaa kovimmat pojat.
Kansalaiskoulun ulkovessoissa sauhutteli moni seiskytluvulla.
Jo ekaluokalla aloittivat meidän luokalla nopeimmat. Vuosi oli 1999.
Pakko polttaa jos haluaa olla ”hip” tai ”in”
Tupakan poltto koulukaisilla on vähentynyt valtavasti yhdeksänkymmentälukuun ja etenkin sitä edeltävään aikaan nähden. Nuuskaa tosin vedetään nykyään jo ala-asteella.
Enemmän pelottaa, että mistä ne niitä röökejä saa. Toivottavasti vain joku pöllii vanhemmiltaan.
Tuskin ne hirveästi nykypäivänä polttaa. Itse 80-luvulla kyllä polttelin ala-asteella, mutta silloin se ei ollut mikään ihmeellinen juttu siihen aikaan. Joka paikassa poltettiin, niin opettajatkin. 16v sai ostaa kaupasta röökiä.
Tunteekohan Renaz turvattomuutta tästä asiasta?
Minun nuoruudessani kyllä poltettiin. Olin kuudennella luokalla 1978. Tupakoinnista seurasi parin tunnin jälki-istunto, joka myös istuttiin. Kovilla jätkillä oli niin paljon jälki-istuntoja, että koko lukukausi ei riittänyt niiden istumiseen.
t. mies
Kyllä ne äidin pikku vesselit puuhaa kaikenlaista. Ei se paikkakunnasta ole kiinni. Sama meno oli pienen kylän idyllisessä kyläkoulussa. Vähän suuremman kylän yläasteella osa vesseleistä siirtyi piikkihuumeisiin.
Tutulta kuullostaa jo tuolta 90-luvulta pienestä kyläkoulusta.