Polttaako jo 6.luokkalaiset tupakkaa? Opettaja laittoi viestiä että vessoissa tupakoidaan
Kyseessä pieni pohjoinen koulu, ei mikään ison kaupungin massakoulu. Joka päivä opettaja laittaa viestiä koulun tapahtumista. Eilen tuli viestiä kun oppilaat tekevät hail-tervehdyksiä ja piirtelevät hakaristejä seiniin. Nuuska on käytössä myös.
Katson tuota mun pientä poikaani enkä mitenkään pysty kuvittelemaan hänelle tupakkaa suuhun. Hänestä ei ole ongelmia tullutkaan koulussa.
Olen järkyttynyt.
Kommentit (53)
Mun 11v veljenpojan luokalla on oppilaita jotka käyttää nuuskaa ja polttaa sähkötupakkaa. Myös tavallista tupakkaa menee ja sain käsityksen viime kerralla niillä käydessä, että muutamat on jo viinaksia juoneet. Tuosta muutama vuosi ylöspäin ja on jo huumeidenkäyttäjiäkin :(
Jännikset polttelee kannabista tuossa iässä.
Isäni alkoi sauhuttelun 10-veenä. Vuosi oli 1940.
Nykyään käytetään nuuskaa! Jopa tytöillä mälli huulessa 😡
Eiku vaan lasua tekemään, jos näkee röökin huulessa alaikäisellä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään käytetään nuuskaa! Jopa tytöillä mälli huulessa 😡
:D
Itkeekö Haavisto näiden lasten elämän puolesta?
vahvat nuuskat ovat tulleet tilalle mm. Odens ihan jo alakoululaisilla
Vierailija kirjoitti:
Täällä Itä-Helsingissä moni ekaluokkalainen tupakoi. Erään kulttuurin pojat taas kaikki aloittavat tupakoinnin 11-vuotiaana, heillä kuuluu oopiumi ja tupakointi ihan normaaliin toimintaan. Toki myös osa suomalaisista lapsista tupakoi, mutta en ole vielä ekaluokkalaiseen törmännyt.
T. Koulunkäynninohjaaja
Oopiumi??? Mistä ne sitä saa?
Joko teidän 6luokkalaiset tytöt käyttää mälliä?
Vierailija kirjoitti:
Olin ala-asteella 80-luvulla ja silloin jo 5lk vetivät tupakkaa, joten mikseivät sitten 6lk?
Tuskin ne ajat niin ovat muuttuneet.
Ovat ne muuttuneet.
Lapset ovat keskimäärin kiltimpiä nykyään.
Yläasteikäiset eivät edes juopottele, niin kuin 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne saa röökiä? Eikö se maksa jotain kympin aski?
Eiköhän sitä tupakkaa pöllitä vanhemmilta, sisaruksilta tms läheiseltä joka tupakoi 🤷♀️
Polttaa ja samaan aikaan kyykyssä tehdään räp-liikkeitä käsillä uhkaavasti.
Se on nykyään muotina. Merkittävin uudistus on että tupakan tilalla on muodikas useiden satojen eurojen tupakkahöyrystin.
Eli streameri.
On vanhemmilla aika paljon "löysää" verotettavaa rahaa, kun alaikäisiltä löytyy tupakkaneste-höyryttäjiä.
Kyllä joillain on edelleen liian korkeat tulot. Kun itse en edes kykene 10e tuntipalkalla ostamaan sellaista itselle, vaan pitää venäläisiltä ostaa tupakkaa ja kartongit joulutorilta.
Että sellaista on nykyään. Rikkaiden kakaroilla on sellaisia laitteita millaiset pitäisi duunarilta löytyä, eikä jumalauta kakaroilta!
Rahat pois ja korottakaa palkkoja saatana.
Kyllä sitä tapahtui aikoinaan ja tapahtuu nytkin. Kaveri pölli vanhemmiltaan. Eihän se 12v millään muodoin vielä ole tarpeeksi vanha moisiin hommiin.
Kivasti palaa mallu tenavilla. Kovimmilla on jo kutosella ääni käheä. Lopullisesti. Ei se ole minulta pois, säälittää vaan näiden vanhemmat kun joutuvat monet tuhannet eurot polttamaan taivaan tuuliin lasten tupakissa.
Lapset voisi totuttaa polttamaan aitoa kessua, siis sitä itse kasvatettua laillista tupakkaa. Myös ekologista kun voi käryyttää kotimaista luomutupakkaa ja säästää huimasti rahaa. Keuhkot menee jopa nopeammin kuin tehdastekoisella tupakalla.
80- ja 90- luvuilla sitä vasta polteltiinkin koulussa. Joka välitunti olivat vessat ihan savusta sakeana. Nykykoululaiset tuskin pystyvät lähellekään samaa.
Ysiluokalla joskus vuonna 88-89 jopa juotiin keskikaljaakin peruskoulussa, siis kouluaikana. Ja lähes koko kaljaporukasta tuli ihan kunnon kansalaisia.
Kun menin ala-asteelle 90-luvun lopussa, oli ihan normaalia, että 5-6 lk polttivat. Muistan yhdenkin sanoneen, "olisi helpompi luetella ne, jotka eivät polta". Muutenkin jotenkin tosi karua ja "aikuistunutta" porukkaa.
Kun oma ikäluokkani oli siinä iässä, olimme ihan täysiä lapsia. Vain muutama oli kokeillut tupakkaa, ei kukaan tietääkseni kessutellut säännöllisesti. Seiskaluokalla sitten toki.
Kai se riippuu maailman ajasta, kuinka nopeasti lapset lakkaavat olemasta lapsia. Me oltiin tiedottomia vauvoja kun oli lama.
Kyllä tää totta on. Oma lapseni alkoi polttamisen 12-vuotiaana.
Vanhempien vastuu on vieroittaa siitä. Niin tehtiin, mutta koville otti koko perheelle.