Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tytöt ovat prinsessoja?

Vierailija
03.04.2015 |

Tai keijukaisia? Pojat pelaavat jalkapalloa ja lätkää? Kertokaas mammat miksi?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:14"]

Mun tyttö saa kyllä olla millainen haluaa. En aio rajoittaa leikkejä tai vaatteita. Omistaa nytkin (on 8 kk) sekä poikamaisempia vaatteita kuin täysin tyttömäisiä vaaleanpunaisine sydämineen. Lelutkin ovat laidasta laitaan. Mutta toki hän varmaan esimerkkiä minusta ottaa, kun meikkaan, laitan hiuksia ja valitsen vaatteita. Nytkin nököttää haltioituneena vieressä kun meikkaan.... Mutta mikään pakko ei ole prinsessa olla.

[/quote]

No tässähän se tuli. Äitee kun meikkaa niin viaton tytär tuijottaa "haltioituneena".  Roolimallit opitaan kotoa. Oma äitini ei koskaan meikannut ja minulle tuo värjäävien ja sotkevien tököttien levitys kasvoille on vastenmielistä ja tarpeetonta. Joskus siihen "pitää" pakottautua, ettei loukkaisi(!) muita ja joutuisi silmätikuksi.Lisään vielä, että vaaleanpunainen väri on aina ollut jotenkin ällö, en ole koskaan omistanut mitään vaaleanpunaista.

Sukupuolirooleissa on tosiaan tultu takapakkia 80-luvulta, mitä naisten ulkonäköön ja oletukseen naisellisuudesta tulee. Vastaavasti miesten puolella sopivan kirjo on laajentunut huimasta, sitä osoittaa homoseksuaalisuuden huima lisääntyminen ja homomyönteisen käytöksen hyväksyttävyys julkisesti (esim. Tv:ssä) myös heteromiehillä. Eli prinssejä (=feminiinisiä miehiä) on nykyään ihan niinkuin prinsessojakin! 

terveisin reipas nainen, jota miehet pitävät seksikkäänä. (Sanon 'miehet', kun itse pidän itseäni vain luonnollisena. Jotain eläimellistä minussa kyllä on, juuri siksi.)

Vierailija
2/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa mitkään eläimet eivät kylläkään meikkaa ja meikit ovat kyllä ihan kosmetiikkateollisuuden tuotteita ja markkinoinnista ja  mainonnasta riippuvaisia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:14"]

Mun tyttö saa kyllä olla millainen haluaa. En aio rajoittaa leikkejä tai vaatteita. Omistaa nytkin (on 8 kk) sekä poikamaisempia vaatteita kuin täysin tyttömäisiä vaaleanpunaisine sydämineen. Lelutkin ovat laidasta laitaan. Mutta toki hän varmaan esimerkkiä minusta ottaa, kun meikkaan, laitan hiuksia ja valitsen vaatteita. Nytkin nököttää haltioituneena vieressä kun meikkaan.... Mutta mikään pakko ei ole prinsessa olla.

[/quote]

No tässähän se tuli. Äitee kun meikkaa niin viaton tytär tuijottaa "haltioituneena".  Roolimallit opitaan kotoa. Oma äitini ei koskaan meikannut ja minulle tuo värjäävien ja sotkevien tököttien levitys kasvoille on vastenmielistä ja tarpeetonta. Joskus siihen "pitää" pakottautua, ettei loukkaisi(!) muita ja joutuisi silmätikuksi.Lisään vielä, että vaaleanpunainen väri on aina ollut jotenkin ällö, en ole koskaan omistanut mitään vaaleanpunaista.

Sukupuolirooleissa on tosiaan tultu takapakkia 80-luvulta, mitä naisten ulkonäköön ja oletukseen naisellisuudesta tulee. Vastaavasti miesten puolella sopivan kirjo on laajentunut huimasta, sitä osoittaa homoseksuaalisuuden huima lisääntyminen ja homomyönteisen käytöksen hyväksyttävyys julkisesti (esim. Tv:ssä) myös heteromiehillä. Eli prinssejä (=feminiinisiä miehiä) on nykyään ihan niinkuin prinsessojakin! 

terveisin reipas nainen, jota miehet pitävät seksikkäänä. (Sanon 'miehet', kun itse pidän itseäni vain luonnollisena. Jotain eläimellistä minussa kyllä on, juuri siksi.)

[/quote]

Ja meillä taas eskari-ikäinen tyttö kettuilee minulle, kun meikkaan. Lapsi on kyllä kasvatettu mahdollisimman sukupuolineutraaliin tyyliin muuten, mutta meikkailua joutuu valitettavasti katselemaan. Mitään prinsessavaihetta hänellä ei ole koskaan ollut, ja hän pyörittelee silmiään minun peilailuilleni. Fiksu ja hauska tyttö.

Vierailija
4/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:02"]

Itse uskon, että poikien ja tyttöjen aivot ovat erilaisia. On maskuliiniset aivot ja sitten feminiiniset aivot. Ihan jo raskausajan hormoni testosteroni, jotka ohjaavat sikiötä kehittymään pojaksi, vaikuttaa aivoihinkin. MUTTA siihen välimaastoon mahtuu kaikkea siltä väliltä. Testosteronin ja estrogeenin määrä esimerkiksi vaihtelee poikasikiöillä, joten syntyy kaikenlaisia lapsia.  Ei ole siis olemassa varsinaisesti mitään pojan tai tytön muottia, johon kaikkien samaa sukupuolta olevien pitäisi mahtua. Uskon poikien ja tyttöjen jonkinlaiseen synnynnäiseen erilaisuuteen jo  evoluution takia, koska luonnonvalinta suosii tiettyjä sukupuoliominaisuuksia parinvalinnassa. Viime vuosisadalla on alettu yhä enemmän korostamaan muita ominaisuuksia parinvalinnassa kuin aiemmin.

Itse olen aina antanut vapaasti lasten leikkiä mitä haluavat. Tuloksena on stereotyyppiset kaksi poikaa ja prinsessatyttö. Toisaalta tyttö kyllä painii ja taistelee poikien mukana, mutta haluaa myös leikkiä prinsessaa. Tytöllä on myös suurempi hoivavietti kuin pojalla vaikka ei leikikään nukeilla. Kaikille lapsille esim. olen ostanut oman nuken 1v ja ottanut mukaan nuoremman sisaruksen hoitamiseen. Pojilla ei ole hirveän suurta innostusta siihen koskaan syntynyt. Omat pojat on jo 6kk ikäisenä osoittaneet esim. lelujen hakkaamiseen suurempaa kiinnostusta. Myös tuhoamisleikit on alkaneet kiinnostamaan jo alle 1v toisin kuin tyttö, jota ne eivät ole koskaan kiinnostaneet. 

Onneksi on kaikenlaisia lapsia. Minusta parasta on tarjota lapselle mahdollisuus leikkiä ihan sitä mitä hän haluaa. Tämä vaatii aktiivisuutta vanhemmalta, että hän oikeasti ottaa tämän huomioon ostaessaan leluja ja ohjatessaan leikkiä. 

[/quote]

Jos sinusta tuntuu, että eri sukupuolten aivoissa on eroja, niin olisi varmaan parempi ottaa selville, että mitä ne tarkkaan ottaen ovat ja kuinka ne vaikuttavat? Jostakin syystä aika hiljaista on ollut näiden "raporttien" osalta 1800-luvun jälkeen, jolloin todettiin, että naisten kapasiteetti on 1/5 vai oliko se 1/10 miesten aivokapasiteetista ja sen takia nainen ei pysty keskustelemaan mm. politiikasta, koska on liian tyhmä ymmärtämään sitä.

Jotkut ihmiset jopa syntyvät niin, että ovat biologisesti molempia sukupuolia eli vaihtelua on. Ja jostain syystä Afrikan heimojen tyttölapset eivät ole kovin kiinnostuneita hörhelöistä ja pinkistä.

Vierailija
5/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän on asia niin päin että on suuri vääryys kasvattaa "poikaa poikana" ja "tyttöä tyttönä". Pitäisi kasvattaa vain ihmisenä ja yksilönä, ikäänkuin se olisi joku salaisuus kumpaa sukupuolta on. Tämäkin minusta ampuu jo vähän yli! Tottakai lasta kuuluu tukea ja ohjata sinne suuntaan mistä tykkää, mutta ei sekään oikea tapa ole että tehdään pojasta väkipakolla tyttöä ja tytöstä poikaa. Ne kiinnostuksen kohteet usein tytöillä ja pojilla vaan eroavat. Onko se niin vaikea ymmärtää.  

Vierailija
6/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jostain syystä monet afrikkalaisten heimojen itsestäänselvinä asioina omassa sukupuolikoodissaan pitämät jutut  eivät täällä  kiinnosta kuin korkeintaan tutkijoita ja heitäkin vain nimenomaan siinä  tutkimustyössään eikä siis ollenkaan omassa elämässään( sieltä omaksuttavaksi).

Eli kyllä se kulttuurisidonnaisuuskin on aika merkittävä vaikuttaja näissä asioissa.

Toinen on tietystikin se  aika ja aikakausi mitä kulloinkin eletään.

Eli se mikä nyt on (jo) niin hyväksyttyä ettei siihen kukaan (enää) kiinnitä edes huomiota , olisi vaikkapa 1940-luvun lopulla ollut jotain  aivan ns. ´sopimatonta´ tai jopa ´yleistä säädyllisyyttä loukkaavaa  ja hyviä tapoja rikkovaa´ .  (esim. housut tytöillä tai pitkä tukka pojilla yms. tai teitittely tittelin ja oppiarvon käyttö  ym.puhe- ja käyttäytymistavat.)

"Sovinnaisuus on vähäpätöisin kaikista laeista, mutta sittenkin sitä totellaan parhaiten" ,sanoi muuan ranskalainen filosofi ja ajattelija jo 1600-luvulla...

Vierailija
7/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 16:19"]

Nykyäänhän on asia niin päin että on suuri vääryys kasvattaa "poikaa poikana" ja "tyttöä tyttönä". Pitäisi kasvattaa vain ihmisenä ja yksilönä, ikäänkuin se olisi joku salaisuus kumpaa sukupuolta on. Tämäkin minusta ampuu jo vähän yli! Tottakai lasta kuuluu tukea ja ohjata sinne suuntaan mistä tykkää, mutta ei sekään oikea tapa ole että tehdään pojasta väkipakolla tyttöä ja tytöstä poikaa. Ne kiinnostuksen kohteet usein tytöillä ja pojilla vaan eroavat. Onko se niin vaikea ymmärtää.  

[/quote]

Ei lapsen sukupuoli kasvatuksella toiseksi muutu ( ...ja tuskin siihen,että muuttuisi kukaan uskookaan)

Paljon enemmän on kuitenkin niitä ja ne varsinaiset haitathan  tulevat kyllä lähinnä vain  siitä,että uskotaan päinvastoin.

Eli että pojan täytyisi olla ´tietyn´ -lainen ja tytön ´tietyn´-lainen ja kaikesta mikä siitä ´tiedetystä´ poikkeaa jollakin tavoin (enemmän tai vähemmän) rangaistaan,ei katsota hyvällä, koetaan ongelmana, ei sulateta, hyväksytä ,koitetaan karsia pois, koitetaan ohjata ´oikeaan´ jne .

Näin luodaan niitä todellisia ongelmia,emotionaalisia lukkoja, patoutumia ym.henkisiä  vinoutumia  (...jotka sitten joskus  aikuisena saattavat purkautua- joidenkin kohdalla jopa hyvinkin kohtalokkain seurauksin)

Vierailija
8/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin kirjoittamaton laki velvoittaa kasvattamaan lapset tiukasti sukupuolen mukaisesti. Eikö vaan? Ei muutu maailma jos sitä ennen muutoksia ei saa aikaan lasten vanhemmat.

Vierailija
9/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyllisempää on kyllä ulkona palloilu kuin joksikin satuolennoksi pukeutuminen. Kukin tyylillään.

Vierailija
10/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole prinssejä? Ja vastaavasti surkeita pikkutyttökiekkoilijoita taklauskietoineen ;)

Vierailija
11/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Femakko siellä vauhdissa voi voi.

N50

Vierailija
12/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta jokainen lapsi saa leikkiä ja harrastaa mitä haluaa sukupuoleen katsomatta. Kyllä mäkin pikkutyttönä leikin aina veljen dinosauruksilla, legoilla ja autoilla. Ja ihan tavallinen, naisellinen nainen silti olen nykyään.

Vierailija
13/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikien ja tyttöjen lelut ja leikit vieläkin erikseen? Kaikki lapsethan leikkii legoilla, riehuvat ulkona ym.

Vierailija
14/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoahan se osittain lähtee mihin tytöt ja pojat myöhemmin työelämässäkin suuntautuvat. Koulu sentään antaa tasapuoliset mahdollisuudet kaikille. Sen jälkeen saakin taistella toden teolla.

Vierailija
15/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 03:49"]

Kotoahan se osittain lähtee mihin tytöt ja pojat myöhemmin työelämässäkin suuntautuvat. Koulu sentään antaa tasapuoliset mahdollisuudet kaikille. Sen jälkeen saakin taistella toden teolla.

[/quote]

Totta!!!!

Vierailija
16/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jotain vanhaa kasvatustyyliä? Kyllä meillä tyttö pukeutuu tyttömäisiin vaatteisiin ja käyttäytyy välillä liiankin prinsessamaisesti, mutta meilläpä potkitaankin palloa ja hypitään kuralätäköissä, talvisin pelataan lätkää ja sisälläkin leikitään miekkaleikkejä, hirviön jahtausta ja pikkuautoilla automatolla. Ja siis toki tytöllä on nukkeja, barbeja ynnämuita tyttöjuttuja, mutta koska tykkää leikkiä ns. poikienkin leikkejä niin miksemme sitten antaisi leikkiä? :) jotkut ei ehkä tykkää leikkiä, lapset on jokaikinen erilaisia kuten aikuisetkin. Mielestäni on väärin sanoa tytölle että gei, ethön sä voi autoilla leikkiä tai pojalle ettei poika saa leikkiä nukeilla. Näin sai tyttäreni kuulla (ja minä) päiväkodin tädiltä, että kun sä oot tommonen hento prinsessa niin etkö valitsisi jotain muuta leikkiä kun tollasen poikien autoleikin... Kyllä loksahti suu auki meikälisellä..

Vierailija
17/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiinen on yksilö. Tietysti tytöt ja pojat ovat erilaisia mutta mihinkään rooliin ei pitäisi päiväkodissakaan pakottaa. Lapsi valitkoon itse leikkiikö nukeilla vai autoilla. Tai mikä sitten onkaan "tyttömäistä" tai "poikamaista". 

Vierailija
19/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:56"]

Hyödyllisempää on kyllä ulkona palloilu kuin joksikin satuolennoksi pukeutuminen. Kukin tyylillään.

[/quote]

Ei välttämättä. Satumaailma kehittää luovuutta, kun taas pallon potkijoista enemmistö kehittyy katsomaan telkkarista kun toiset potkii palloa ja juomaan kaljaa samalla.

Vierailija
20/60 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minun tyttöni.