Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhumattomuudesta työpaikalla

Esimies
21.12.2021 |

Hiljaisista ihmisistä on täällä aikaisemminkin ollut juttua, mutta avaan taas uudelleen aiheen oman kokemuksen vuoksi ja toivon asiaan kommentteja ja mielipiteitä.

Työkaverini 32-vuotias mies ei juuri puhu muuta kuin aamulla huomenta ja lähtiessään hei. Olen hänen esimiehensä ja työt kärsii, kun en tiedä missä mennään ja hänen lomilla ollessaan asiakkaat kääntyvät puoleeni ja en taas tiedä, mitä missäkin vaiheessa on.

Hiljainen ihminen on usein ujo ja arka, ehkä vähän estynytkin, introvertti. Kyseinen henkilö on varmasti introvertti, mutta ei vaikuta yhtään ujolta tai aralta. Ei ole myöskään yhtään kiukkuinen eikä vihamielinen. Kun minä hänelle puhun ja kerron jotakin, hän lyhyesti ja ystävällisesti ottaa kyllä kantaa. Omista töistään ei sanaakaan puhu, apua tai mielipidettä ei pyydä koskaan. Googlettaa, jos tulee ongelma. Miksi suun avaaminen on niin vaikeaa?

Ihminen, joka tietoisesti tekee valinnan olemalla puhumatta, jää mielestäni paljosta paitsi. Kahvitunneilla muut keskustelee, jotkut kertoo avoimesti perheestään, vapaa-ajastaan yms. Tämä simpukka on hiljaa. Kun on aina vain hiljaa, kukaan ei häntä enää mitenkään noteeraa. On kuin olisi ilmaa tai tapettia. Vaikea uskoa, että tällaisella ihmisellä olisi juuri ystäviä. Jos kuuluu johonkin yhdistykseen, taloyhtiön hallitukseen tai muuhun yhteisöön, pitää välillä puhua ja tuoda mielipiteensä julki.

Arvaan, että täällä taas joku kirjoittaa, että työkaveri ei puhu, kun minä olen niin tyhmä ja koko meidän työyhteisö on niin vahvasti tämän hiljaisen alapuolella, ettei hän viitsi vaivautua meille puhumaan. Työasioiden sujumisen vuoksi vaadin, että puhutaan asioista.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon enemmän ihmisten pitäisi käyttäytyä kuin ap:n alainen. Ei työpaikalle kuulu henkilökohtaiset asiat, ei työstä tarvitse tykätä, ei kenenkään tarvitse olla uraohjus, joka on oikeasti kiinnostunut työnsä kehittämisestä. Työntekijälle maksetaan siitä, että hän tekee työnsä. Hänen ei tarvitse tykätä, ei tarvitse hymyillä, eikä tarvitse olla aktiivinen työyhteisössä tai työkavereiden kanssa.

Ei voi sanoa, että ihminen ”tekee työnsä” silloin kun työstä viestiminen ei suju, kun asiakkaat vaihtavat toiseen firmaan ja kun esimiehestä tuntuu ettei ihmisen työskentely oikein suju toivotulla tavalla.

Esimies vastaa tiimistään, esimies vastaa myös asiakasmenetyksistä. Esimiehen tehtävä on antaa tiimille selvät ohjeet miten toimitaan ja miten raportoidaan. Se ettei ihminen anna itsestään minimiä enempää ei ole varoituksen paikka, se puolestaan on, jos ei täytä sovittuja raportteja. Toinen asia sitten miten työt on järjestelty, onko raportteja mahdollisuus täyttää esim. työn kuormituksen puitteissa. 

Ap vaikuttaa todella ammattitaidottomalta esimieheltä. Esim. mulla oli sellainen alainen, joka ei ikinä puhunut mitään tiimipalavereissa. Ikinä. Enkä myöskään vaatinut osallistumista, koska tiesin, että häntä ryhmätilanteet pelottaa. Työnsä hoiti enemmän kuin hyvin ja pidin huolen siitä, että saa sanottavansa sanottua kahden kesken ja järjestin hänelle aikaa säännöllisiin check uppeihin. Hän myös mielellään kommunikoi viesteillä, eikä aina halunnut tavata. Täysin ok. Koska tuin häntä ja sovimme työtavat, jotka helpottavat häntä, hän piti minua parhaana esimiehenä koskaan. Muille tiimikavereille tietysti jutteli, mutta esimiehistä ja ryhmätilanteista ei pitänyt. 

Vierailija
62/64 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon enemmän ihmisten pitäisi käyttäytyä kuin ap:n alainen. Ei työpaikalle kuulu henkilökohtaiset asiat, ei työstä tarvitse tykätä, ei kenenkään tarvitse olla uraohjus, joka on oikeasti kiinnostunut työnsä kehittämisestä. Työntekijälle maksetaan siitä, että hän tekee työnsä. Hänen ei tarvitse tykätä, ei tarvitse hymyillä, eikä tarvitse olla aktiivinen työyhteisössä tai työkavereiden kanssa.

Ei voi sanoa, että ihminen ”tekee työnsä” silloin kun työstä viestiminen ei suju, kun asiakkaat vaihtavat toiseen firmaan ja kun esimiehestä tuntuu ettei ihmisen työskentely oikein suju toivotulla tavalla.

Ap kirjoitti: "hänen lomilla ollessaan asiakkaat kääntyvät puoleeni ja en taas tiedä, mitä missäkin vaiheessa on".

Eikö lomien aikaan ole ihan normaalia, että asiakkaat ottavat yhteyttä esimieheen, jos työntekijä on lomalla? Eikö se ole esimiehen tehtävä?

Niin ainakin meillä.

Eikö esimiehen kuulu ottaa selville mikä tilanne on?

Hän haluaa, että alaiset tekee työt hänen puolestaan, eikä viitsi nähdä vaivaa. Nolottaahan se, olla esimies joka on huuli pyöreänä. Taitaa ne asiakkaat lähteä huonon johtamisen takia yhdistettynä muutenkin huonoon firmaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo selitetty mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa se, että asiakkaat vaihtavat firmaa ko. työntekijän vuoksi vai missasinko sen?

Vierailija
64/64 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lakkasin turhia löpisemästä kun huomasin ettei minun jutut ole kiinnostavia. On ne tosin omien kavereitten ja muitten tuttujen kanssa, muttei työkavereitten. Onhan ne nyt yrittäneet kuukausien jälkeen hakea kontaktia, mutta minusta on jo väkinäistä alkaa jutustelemaan niitä näitä enää, paitsi työasiat. Käyn töissä rahan en ystävien takia. Niitä minulla on jo muutenkin. Oisivat olleet alusta lähtien normaaleja. Alussa se vaivasi, mutta nyt kun asialla ei ole väliä se taitaa vaivata heitä. Palkka tulee, hoidan työt, elämä kulkee. Töitä teen useimmiten yksin, joten asia ei häiritse.