Onko lähihoitajana olo huonompi vaihtoehto kuin työtön sosiaalipummi?
Itse olen lähihoitaja ja täällähän meitä haukutaan oikein urakalla, ettei muihin töihin päästä edes? Itse olen lukion käynyt aikoinaan, tuli lapset tehtyä, enkä yhtään tiennyt mille alalle tahtoisin. Tajusin siinä lapsiani hoitaessa, että haluan hoiva-alalle. Onko siinä jotain säälittävää kenties?
Kommentit (48)
Itse olen myös lähihoitaja. Tykkään työstäni. Olen kyllä kanssa ihmetellyt mitenkä jotkut ihmiset voivat olla tällä alalla. Tärkeä työ havannoinnin osalta. Ja vastuu on myös suuri. Olen päässyt jo useampaan otteeseen sairaanhoitaja kouluun,mutta en ole sitten menny. Omassa työpaikassani sairaanhoitajat tuntuvat työskentelevän enemmän tietokoneen kuin ihmisten kanssa. Siksi syy miksi on jäänyt välistä. Pitäisi muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa työskennellään toisissa oloissa niin tuntuisi sh:n työ omalta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:41"]
Huonoja lähihoitajia tulee sen takia, että jotkut oppilaitokset ja työkkärin koulutukset eivät valitse parhaita hakijoita. Osa kouluista tekee valinnan esikarsinnan jälkeen pärstäkertoimen ja lyhyen keskustelun pohjalta. Työkkäri taas valitsee ihan sosiaalisilla perusteilla (ikä, sukupuoli, työhistoria, koulutushistoria jne..). Sitten on taas sellaisia oppilaitoksia, joissa on paljon pakollista lähiopetusta ja valinnat on tehty pääsykokeiden ja aikaisempien todistusten pohjalta.
Tuttu opiskelijoiden ohjaaja sanoikin, että tietää oppilaitoksen perusteella, onko tulossa hyvä opiskelija harjoitteluun.
[/quote]
Juuri tällainen epämääräinen koulutuspolitiikka mahdollistaa eritasoisten lähihoitajien tulon työmarkkinoille. Heistä sitten tulee sitä "kahden tai kolmen kerroksen väkeä" - huonoja, keskivertoja ja huipputyyppejä. Ensimmäiset ja keskimmäiset ovat valitettavasti nykyään yliedustettuina, mutta jälkimmäisiäkin vielä onneksi löytyy ja heille on kysyntää esimerkiksi erikoissairaanhoidossa.
[/quote]
Miksi ihmeessä sairaanhoitoon erikoistunut lähäri menisi erikoissairaanhoitoon tekemään perushoitotyötä kun vanhainkodissa saa tehdä ihan kaikkea sairaanhoidollista, haavanhoitoa, verikokeenottoa, lääkkeenjakoa, psykologiaakin tarvitaan dementikkojen hoidossa aikas paljon, toki se pyllykin pitää pyyhkiä taitaa joskus joutua sairaanhoitajakin pyllyn pyhkimään ja jopa Virtasen Minttu kaiketi, toivon mukaan.
Pitää vain valita se mukava paikka missä on hyvä porukka töissä ja tehdä sielä töitä eikä viettää aikaa somessa eipä kysytä enää sijaiseksi heitä.
Terveisin peruslähäri vanhainkodista joka epäilee olevansa pidempään koulutettu kuin ykstyiskoneella lentävä Virtasen Minttu.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:12"]
Huonoja lähihoitajia tulee sen takia, että jotkut oppilaitokset ja työkkärin koulutukset eivät valitse parhaita hakijoita. Osa kouluista tekee valinnan esikarsinnan jälkeen pärstäkertoimen ja lyhyen keskustelun pohjalta. Työkkäri taas valitsee ihan sosiaalisilla perusteilla (ikä, sukupuoli, työhistoria, koulutushistoria jne..). Sitten on taas sellaisia oppilaitoksia, joissa on paljon pakollista lähiopetusta ja valinnat on tehty pääsykokeiden ja aikaisempien todistusten pohjalta.
Tuttu opiskelijoiden ohjaaja sanoikin, että tietää oppilaitoksen perusteella, onko tulossa hyvä opiskelija harjoitteluun.
[/quote]
Juuri tällainen epämääräinen koulutuspolitiikka mahdollistaa eritasoisten lähihoitajien tulon työmarkkinoille. Heistä sitten tulee sitä "kahden tai kolmen kerroksen väkeä" - huonoja, keskivertoja ja huipputyyppejä. Ensimmäiset ja keskimmäiset ovat valitettavasti nykyään yliedustettuina, mutta jälkimmäisiäkin vielä onneksi löytyy ja heille on kysyntää esimerkiksi erikoissairaanhoidossa.
[/quote]
Miksi ihmeessä sairaanhoitoon erikoistunut lähäri menisi erikoissairaanhoitoon tekemään perushoitotyötä kun vanhainkodissa saa tehdä ihan kaikkea sairaanhoidollista, haavanhoitoa, verikokeenottoa, lääkkeenjakoa, psykologiaakin tarvitaan dementikkojen hoidossa aikas paljon, toki se pyllykin pitää pyyhkiä taitaa joskus joutua sairaanhoitajakin pyllyn pyhkimään ja jopa Virtasen Minttu kaiketi, toivon mukaan.
Pitää vain valita se mukava paikka missä on hyvä porukka töissä ja tehdä sielä töitä eikä viettää aikaa somessa eipä kysytä enää sijaiseksi heitä.
Terveisin peruslähäri vanhainkodista joka epäilee olevansa pidempään koulutettu kuin ykstyiskoneella lentävä Virtasen Minttu.
[/quote]
Olen ollut kahdessa vanhainkodissa + kotihoidossa työssä ja minun on sanottava, että ne olivat niin työnkuvansa kuin työyhteisönsä puolesta täysin hirvittäviä paikkoja. Poikkeuksia varmasti on, mutta minulla kävi omituisen huono tuuri. Erikoissairaanhoidossa on niin monenlaisia paikkoja, että jo "perushoitotyön" käsite vaihtelee sen mukaan.
Mutta kukin tykkää ja kokee tavallaan. Pääasia että viihtyy.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:54"]<3 ollaan myö ihania < . :)
[/quote]
Siis piti olla lopuks <3 ja :)
Tätä ei opetettu lähärikoulussa 90- luvulla :)
On varmasti. Työttömänä voi tehdä mitä haluaa välittämättä aikatauluista ja sitoumuksista.
no tottakai. kotona loisiva av-mamma halveksii kaikkia jotka yrittävät ansaita oman elantonsa.
Lähihoitajana joudut vaan hyväksikäytetyksi kunnan pätkätyöläisenä ja nöyryytetyksi. Työttömänä sentäs saa pitää itsekunnioituksesi.
Höpöhöpö. Sulla on hieno ja tärkeä duuni. Pidä se.
Älä hyvä immeinen nyt noin. Lähihoitajien työ on valtavan arvokasta työtä!!! Tein itse ilman koulutusta sijaisuuksia, silloin kun aikoinaan sai vielä tehdä. Raskaskin päivä sai ihanan päätöksen aina kun se yksi, siis vaikka vaan se yksi ainoa autettava, katsoi silmiin ja sanoi "kiitos".
Avopalveluohjaaja halusi "ohjata" minua alalle ja sanoi, että on varma paikka kunnallisella sektorilla valmistumisen jälkeen, mutta eipä kroppa kestänyt, niin onneksi en sitten opiskellut "turhaan", kun en ois pystynyt. Lisäksi nikkeliallergia (pesut ym.) ei oikein puoltanut asiaa.
Lupaa, ettet ikinä enää vähättele, vaan olet tyytyväinen itseesi! :)
Onhan se. Pitää tehdä töitä, ja vielä rankkaa sellaista. Työtön voi maata sohvalla katsomassa neyflixiä kaikki päivät.
Lähärit on perseestä.
T: Kotona loisiva mamma
No jaa, en tiedä. Tuntemani lähihoitajapariskunta on ainakin täysjuoppoja molemmat. Myös hyvin väkivaltaisia kännipäissään vapaa-ajallaan. Nauttivat siitä vallantunteesta, kun mummelit ovat heidän armoillaan.
Lähihoitajan "kohtalona" ei tarvitse olla se vanhuspuolen pyllynpesu tai kotihoidon jatkuva kiire. On myös muita vaihtoehtoja, kuten psykiatria, joka tosin vaatii sitten erilaisia henkisiä valmiuksia ja kykyä selvitä työstä. Mutta yleensä psykiatriassa on rennompi henki, vaikka asiakkaat saattavat olla haastavia. Persoonakysymys. Isommista kaupungeista löytyy psykiatrisista sairaaloista töitä napakoille, fiksuille ja hyville lähihoitajille kyllä.
Mihin on hävinnyt hoitotyöntekijöiden ja siivoojien kunnioitus? Entäs jos ei heitä olisi? Kaikki eivät voi tulla yksityiskoneella suihkiviksi Minttu Virtasiksi.
Lupaa, ettet ikinä enää vähättele, vaan olet tyytyväinen itseesi! :)
Olenhan minä. En ole koskaan ollut rahan tai maineen perään. Ja työtäni teen sydämelläni, vaikak se ei olekaan kai kauhean muodikasta tänä päivänä eli annan jokaiselle aikaa parhaani mukaan ja saan siitä itelleni myös paljon hyvää mieltä. Antamalla kun saa. ap.
Harva av mamma edes tietää mitä lähihoitaja tekee. Voi että kun näkisivät meidän osaston pätevät ja taitavat lähärit. Erikoissairaanhoidossa ei paljon enää lähihoitajia ole, mutta ovat kullanarvoisia. Eivätkä todellakaan häpeä ammattiaan.
sh
Myös meidän tulee ansaita kunnioitus. On hoidettava työ tunnollisesti. On hankittava jatkuvasti lisää tietoa esim. Koulutuksilla/ kirjallisuudella . Ja arvostettava itseämme ja ammattikuntaamme. Mutta ennenkaikkea asiakkaitamme.
[/quote]