Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lähihoitajana olo huonompi vaihtoehto kuin työtön sosiaalipummi?

Vierailija
02.04.2015 |

Itse olen lähihoitaja ja täällähän meitä haukutaan oikein urakalla, ettei muihin töihin päästä edes? Itse olen lukion käynyt aikoinaan, tuli lapset tehtyä, enkä yhtään tiennyt mille alalle tahtoisin. Tajusin siinä lapsiani hoitaessa, että haluan hoiva-alalle. Onko siinä jotain säälittävää kenties?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:34"]

Lähihoitajien mainetta on valitettavasti huonontanut se, että työvoimapoliittisesti alalle on koulutettu ihan ketä vaan kroonikoita ja toopeja. Meidän erikoissairaanhoidon yksikössämme on monta hyvää ja pätevää lähihoitajaa.

[/quote]

Tämä on nimenomaan se ongelma, joka sitten tuppaa leimaamaan kaikki lähärit. Monet alalle tulevat työvoimapoliittisesti koulutetut eivät ole käyneet edes soveltuvuuskoetta ja se sitten ikävä kyllä näkyy. He karsiutuvat vaativimmista paikoista ja menevät sitten usein juuri vanhuspuolelle tai kotihoitoon (huom: ei tietysti kaikki, sielläkin on mainioita tyyppejä töissä). Mutta lähärikoulun rakenteissa on vikaa, jos sinne valitaan a) mielenterveysongelmista kärsiviä, b) ei pidetä soveltuvuuskokeita ja "sijoitetaan" syrjäytymisen ehkäisemiseksi kouluun ja c) ikäraja on liian matala (ennen oli 17-vuotta). 

Parempi kun koko lähäri-nimityksestä luovuttaisiin ja palattaisiin vanhoihin perushoitajiin, mielenterveyshoitajiin jne. Koulutuksen sisältöä voisi samalla kohdentaa selvemmin omalle suuntautumiselle (esim 1. vuosi perusopintoja + 2 vuotta erikoistumista). Samalla ikäraja 17-vuoteen, psykologiset testaukset takaisin jne. Määrä kun ei sitä laatua korvaa.

Vierailija
2/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos av ei edusta oikeata elämää, vaan on häiriintyneiden ihmisten temmellyskenttä kun aika käy pitkäksi. Teet hienoa työtä. Kiitos siitä! 

Vierailija
4/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan!

Vierailija
5/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:13"]

Luojan kiitos av ei edusta oikeata elämää, vaan on häiriintyneiden ihmisten temmellyskenttä kun aika käy pitkäksi. Teet hienoa työtä. Kiitos siitä! 

[/quote]

Tarkenna.

Vierailija
6/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä joskus mietin et onko mitään järkeä tehä paskapalkalla töitä ja nöyrtyä jatkuviin pätkätöihin ku vois istua vaan kotona ja saada melkein se sama palkka

Vierailija
7/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hoivakodissa töissä, mutta en ole lähäri. Ihailen hoitajia suuresti ja arvostan heidän työtään erittäin paljon.

Vierailija
8/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:28"]

Kyllä mä joskus mietin et onko mitään järkeä tehä paskapalkalla töitä ja nöyrtyä jatkuviin pätkätöihin ku vois istua vaan kotona ja saada melkein se sama palkka

[/quote]

Pätkätöihin? Itselläni on menossa jo toinen vakipaikka. Tienasin viime vuoden verotuksen mukaan 38000 euroa, eli ihan keskituloinen olen. Toki öitä ja viikonloppuja saa tehdä ja onhan minulla pari ikälisääkin, mutta ei se silti mikään ihme juttu ole. Työyhteisömme koostuu sairaanhoitajista ja lähäreistä, mutta moniammatillisuus näkyy toki muutenkin. Työyhteisö on fiksu, kannustava ja työn sisältö haasteellinen, mutta palkitseva. Niin, ja olen siis lähäri.

Miksi helvetissä luopuisin tuosta?

Vierailija
9/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:32"]

Olen itse hoivakodissa töissä, mutta en ole lähäri. Ihailen hoitajia suuresti ja arvostan heidän työtään erittäin paljon.

[/quote]

Hyvää työtä tekevät.

Vierailija
10/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja lähihoitajia tulee sen takia, että jotkut oppilaitokset ja työkkärin koulutukset eivät valitse parhaita hakijoita. Osa kouluista tekee valinnan esikarsinnan jälkeen pärstäkertoimen ja lyhyen keskustelun pohjalta. Työkkäri taas valitsee ihan sosiaalisilla perusteilla (ikä, sukupuoli, työhistoria, koulutushistoria jne..). Sitten on taas sellaisia oppilaitoksia, joissa on paljon pakollista lähiopetusta ja valinnat on tehty pääsykokeiden ja aikaisempien todistusten pohjalta. 

Tuttu opiskelijoiden ohjaaja sanoikin, että tietää oppilaitoksen perusteella, onko tulossa hyvä opiskelija harjoitteluun.

Vierailija
11/48 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:25"]

Itse olen lähihoitaja ja täällähän meitä haukutaan oikein urakalla, ettei muihin töihin päästä edes? Itse olen lukion käynyt aikoinaan, tuli lapset tehtyä, enkä yhtään tiennyt mille alalle tahtoisin. Tajusin siinä lapsiani hoitaessa, että haluan hoiva-alalle. Onko siinä jotain säälittävää kenties?

[/quote]

No eiköhän sossupummien mielestä kaikki pienipalkkaiset työt, joista saa kuussa käteen pari-kolmesataa enemmän kuin he saavat tukina, ole turhia.

[/quote]

Ainakin mun mielestä kakki työ on turhaa. Miksi tuhlata elämänsä työntekoon?

[/quote]

mikä on mielestäni houkuttelevampi vaihtoehto kuin sosiaalipummin pieni raha-avustus. 

[/quote]

Varmaan se merkkaa jos olet rahaa priorisoiva ahnehtija. Kaikki eivät kuitenkaan ole.

Vierailija
12/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:30"]

Lähihoitajana joudut vaan hyväksikäytetyksi kunnan pätkätyöläisenä ja nöyryytetyksi. Työttömänä sentäs saa pitää itsekunnioituksesi.

[/quote]

Paskapalkkaisessa duunissakin kerryttää eläkettä, toisin kuin työttömänä. Katsotaanpa, missä sitten on se itsekunnioitus, kun joutuu kituuttamaan kansaneläkkeellä ja anomaan sossunluukulta rahaa.

Vierailija
13/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajien mainetta on valitettavasti huonontanut se, että työvoimapoliittisesti alalle on koulutettu ihan ketä vaan kroonikoita ja toopeja. Meidän erikoissairaanhoidon yksikössämme on monta hyvää ja pätevää lähihoitajaa.

[/quote]

Tähän taas minä olen törmännyt lähihoitajaopiskelijana naisvaltaisilla työpaikoilla. Asenneongelmaa ja ennakkoluuloisuutta. On se niin rankkaa, ettei työpaikalla jakseta olla asiallisia ja ystävällisiä kolleegoille, opiskelijasta nyt puhumattakaan. Hymykin on niin tiukassa ja maksaa ylimääräistä. On niin rankkaa olla palveluammatissa, että asiakkaalle jaksetaan rimaa hipoen olla asiallisia, mutta siihen se sitten jääkin. Tuloksena sairas työyhteisö, jossa kaikki painavat niska limassa kivirekeä vetäen. Tuloksellisuus näkyy lähinnä sairaspoissaoloissa.

Vierailija
14/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:56"]

[/quote]

No eiköhän sossupummien mielestä kaikki pienipalkkaiset työt, joista saa kuussa käteen pari-kolmesataa enemmän kuin he saavat tukina, ole turhia.

[/quote]

Ainakin mun mielestä kakki työ on turhaa. Miksi tuhlata elämänsä työntekoon?
[/quote]
No älä sitten tee kakkityötä vaan jotain mistä itse pidät.

Vierailija
15/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja ja ylpeä siitä. Sitäpaitsi parin tonnin nettopalkka kerran kuukaudessa on enemmän kun työttömyyskorvaukset ja sossutuki

Vierailija
16/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olen ollut katsomassa, niin joillakin hoitajilla on liian alentuva suhtautuminen vanhukseen. "Et sinä nyt voi ottaa karamellia, kun äsken otit". Minä en ainakaan halua vanhana, että joku naikkonen määrää montako karkkia saan syödä. Liikaa yritetään käyttää sitä valtaansa vanhuksia kohtaan.

Vierailija
17/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa on erittäin pätevää opetusta, uusinta tietoa alalta. Mutta ei se juurikaan nosta lähihoitajan ammattiarvostusta, jos työyhteisössä suhtautuminen työtovereihin tai muihin työntekijöihin on ala-arvoista ja epäeettistä. Eettiset periaatteet ovat unohtuneet näiltä vanhoilta konkareilta ilmeisesti aikoija sitten. Miettikääpä vaan, miksi lähihoitajan työtä pidetään raskaana? Kyllä se on 99,9% epäviihtyisä ja toimimaton työyhteisö, johon vaikuttaa jokainen työntekijä omalla käyttäytymisellään.

Ja mitä tulee tähän ketjuun, nokittelemalla työttömiä (jotka siis ovat usein myös lähärin asiakaskuntaa) tai kolleegoja, ette kyllä nosta työnne tai ammattinne arvostusta pätkän vertaa. Vahvistatte vain käsitystä, ettei teillä ole kovin kummoista ammattitaitoa kohdata asiakkaita tai muita ihmisiä ylipätään.

Vierailija
18/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]http://mvlehti.net/2015/03/14/tyypillinen-maahanmuuttaja-video/ tässä sulle yks tulevaisuuden lähis =D

Vierailija
19/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:37"]

Mihin on hävinnyt hoitotyöntekijöiden ja siivoojien kunnioitus? Entäs jos ei heitä olisi? Kaikki eivät voi tulla yksityiskoneella suihkiviksi Minttu Virtasiksi.

[/quote]

Siinä vaiheessa kun perushoitajan koulutus muutettiin lähihoitajaksi. Ennen piti olla 18v, kun lähti sairaanhoito-oppilaitokseen. Nyt lähäriksi lähtee 15v j 16v tytöt, kun ei pääse mihinkään. Lähäreinä on todella paljon oppimisvaikeuksista kärsiviä, jotka esim autetaan tuettuna lääkelaskuista läpi.

Vierailija
20/48 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei tosiaan tiedä mistä puhuvat. Nimittäin stereotyyppinen lähihoitaja on se joka vanhusten vaippoja vaihtelee, joku tykkää siitä hommasta, oikeasti. Mutta sitten on tosiaan psykiatria, kehitysvammapuoli, jopa lastensuojelussa lähäreitä, päiväkodisssa. Ei pidä huudella vieraisiin pöytiin.

t.lähäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi