Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsikeskustelussa, jankkaamisessa, ärsyttää se

Vierailija
02.04.2015 |

että se hautaa kaikki muut keskustelun aloitukset kieltenopiskelusta heti alkuunsa. En kannata pakkoruotsia, mutta koska se ei nyt vaan tunnu katoavan pois, niin voisiko jo alkaa kehittää kielten opiskelua ja monipuolistamaan kieliosaamista muilla keinoin kuin ruotsin vapaaehtoistamisella? Esim. pakollinen vieras- tai toinen kotimainen kieli jo esikouluun. 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:05"]

Luin koulussa neljää kieltä. Ei haitannut pakkoruotsi eikä pakkomatikka.

[/quote]

Minäkin luin englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Silti vastustan pakkoruotsia.

[/quote]

Minä luin englantia, ruotsia, ranskaa, saksaa, venäjää ja arabiaa. En voinut ottaa riittävää tuntimäärää kahta viimeksi mainittua pakkoruotsin takia, vaikka olisin oppinut ruotsin paljon vähemmälläkin tuntimäärällä (uuden) laudaturin tasoisesti. Sen laudaturin ruotsista kirjoitin, vaikka en edes ostanut lukiossa kaikkia ruotsin kirjoja, lintsasin tunneilta, en koskaan tehnyt läksyjä ja lukulomalla en valmistautunut ruotsin osalta mitenkään.

Olisin valinnut ranskan b-kieleksi, jos se olisi ollut mahdollista, ja näin olisin oppinut sen paremmin kuin nyt opin. Tarvitsisin työssäni hyvää ranskan taitoa, joten harmittaa todella paljon, että pakkoruotsi pilasi minulta mahdollisuuden oppia sen hyvin. Tarvitsen sitä kuitenkin sen verran harvoin, ja osaan sen verran heikosti, että kielen käyttäminen työelämässä ei auta minua kehittymään siinä.

Ruotsia olen tarvinnut työskennellessäni opintojen ohella Stockmannilla myyjänä, jossa siitä taidosta maksettiin kielilisää. Tosin myös venäjän taidosta olisi maksettu, jos olisin osannut sitä paremmin, ja ranskan ja saksan taidosta. Valmistuttuani en ole tarvinnut ruotsia vaikka olen töissä tekemisissä myös ruotsalaisten kanssa. Heidän kanssaan kun puhutaan poikkeuksetta englantia, se on itsestään selvää heille. 

Joten minua todellakin haittasi se, että ruotsia oli pakko opiskella niin saatanallisen pitkään, vaikka se on helpoin tietämäni kieli oppia.

Vierailija
22/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:10"]

[/quote]

Paljastat tyhmyytesi puhumalla pakkomatematiiksta kun puhutaan kielistä.

[/quote]

Mun mielestä puhuttiin resursseista. Tyhmät ne on jotka jankkaa, että yksi pakollinen aine muiden joukossa veisi aikaa KAIKELTA SILTÄ MUULTA mitä he muka haluaisivat opiskella. Bullshit.

2 syytä vastustaa on yleensä A) asenne ja B) oppimisvaikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja siksi kannatat pakkoruotsia?

Vierailija
24/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:16"]

"Pakkoruotsikeskustelussa, jankkaamisessa, ärsyttää seettä se hautaa kaikki muut keskustelun aloitukset kieltenopiskelusta heti alkuunsa. En kannata pakkoruotsia, mutta koska se ei nyt vaan tunnu katoavan pois, niin voisiko jo alkaa kehittää kielten opiskelua ja monipuolistamaan kieliosaamista muilla keinoin kuin ruotsin vapaaehtoistamisella? Esim. pakollinen vieras- tai toinen kotimainen kieli jo esikouluun. "

Ymmärrän ja tai luulen ymmärtäväni, mitä Ap yritti viestiä- Tai ainakin minun korvaani se kuullosti vähän samalta kuin olisi sanonut, että maailma on jo niin valmis, että tiedämme, että tämä pakkoruotsi on nyt ja aina ikuisesti maailman loppuun asti ja sen jälkeen oleva. Mitenkäs me muut asiat järjestäsimme ja toteuttaisimme, koska edellä lausttua lopuulisuutta emme pysty, kykene tai voi nyt emmekä koskaan muutamaan. Aamen. - - Ne jotka uskovat, että "pakkoruotsin" poistaminen on mahdollista uskovat siihen, että asioita voidaan muuttaa ja kehittää ja rakentaa eteenpäin.

[/quote]

Ymmärsit väärin. Ruoktsi ei pakollisena pysy ikuisesti, sen tietää jokainen. 

Kuitenkin kaikki kielikeskustelu jää täysin ruotsin varjoon. Kukaan ei ole minun kuulteni tai nähteni ajanut kieliosaamisen monipuolistamiseksi mitään muuta kuin pakkoruotsin poistamista tai sen säilyttämistä. Minä taas kerran yritin, mutta taas se jää pakkoruotsijankkauksen varjoon. 

Ihan hyvin voitais esimerkiksi vaihtaa myös nykyisin hyvin laajalti pakkona oleva englannin pitkä oppimäärä lyhyempään ja tarjota muitakin vaihtoehtoja. Tai tarjota niitä pitkiä oppimääriä useammasta kuin siitä yhdestä tai kahdesta kielestä. Nykyään ei tarvita enää edes isoja ryhmäkokoja, koska ryhmiä voidaan luoda koulujen välille virtuaalisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme