Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsikeskustelussa, jankkaamisessa, ärsyttää se

Vierailija
02.04.2015 |

että se hautaa kaikki muut keskustelun aloitukset kieltenopiskelusta heti alkuunsa. En kannata pakkoruotsia, mutta koska se ei nyt vaan tunnu katoavan pois, niin voisiko jo alkaa kehittää kielten opiskelua ja monipuolistamaan kieliosaamista muilla keinoin kuin ruotsin vapaaehtoistamisella? Esim. pakollinen vieras- tai toinen kotimainen kieli jo esikouluun. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:35"]Ihan hyvin voitais esimerkiksi vaihtaa myös nykyisin hyvin laajalti pakkona oleva englannin pitkä oppimäärä lyhyempään ja tarjota muitakin vaihtoehtoja. Tai tarjota niitä pitkiä oppimääriä useammasta kuin siitä yhdestä tai kahdesta kielestä. Nykyään ei tarvita enää edes isoja ryhmäkokoja, koska ryhmiä voidaan luoda koulujen välille virtuaalisesti. 

[/quote]

Ei englannin opiskelu ole Suomessa pakollista. Mikään muu kieli kuin ruotsi ei ole pakollinen (äidinkielen lisäksi), ja pakkoruotsin yhteenlaskettu tuntimäärä on niin suuri, että aika vaikeaa olisi saada aikaiseksi yhtä tehokkaasti kieltenopiskelua monipuolistavaa mallia millään muulla keinolla. Kun tiedetään, että kokonaistuntimäärää ei voi loputtomasti kasvattaa.

Vierailija
2/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:53"]

Ei englannin opiskelu ole Suomessa pakollista. Mikään muu kieli kuin ruotsi ei ole pakollinen (äidinkielen lisäksi), ja pakkoruotsin yhteenlaskettu tuntimäärä on niin suuri, että aika vaikeaa olisi saada aikaiseksi yhtä tehokkaasti kieltenopiskelua monipuolistavaa mallia millään muulla keinolla. Kun tiedetään, että kokonaistuntimäärää ei voi loputtomasti kasvattaa.

[/quote]

Kyllä vain valtaosassa suomen peruskouluja englanti on pakollinen oppiaine, jota ei vapaaehtoisesti voi jättää opiskelematta, jos meinaa koulun käydä. Tiedät tämän kyllä itsekin varsin hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:53"]

[/quote]

Kyllä vain valtaosassa suomen peruskouluja englanti on pakollinen oppiaine, jota ei vapaaehtoisesti voi jättää opiskelematta, jos meinaa koulun käydä. Tiedät tämän kyllä itsekin varsin hyvin. 

[/quote]

Ei se silti ole pakollinen kieli kuten ruotsi.

Vierailija
4/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:05"]

Luin koulussa neljää kieltä. Ei haitannut pakkoruotsi eikä pakkomatikka.

[/quote]

Minäkin luin englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Silti vastustan pakkoruotsia.

[/quote]

---

Joten minua todellakin haittasi se, että ruotsia oli pakko opiskella niin saatanallisen pitkään, vaikka se on helpoin tietämäni kieli oppia.

[/quote]

Sama.

Vierailija
5/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:04"]

[/quote]

jos ei ole vaihtoehtoa, on se ihan yhtä pakollinen kuin kaikki muutkin

Vierailija
6/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä luin koulussa espanjaa ja siksi haluan pakottaa KAIKKI muut suomalaiset myös lukemaan espanjaa. Koska kaikkein tärkeintä tämän maan kielten opiskelussa on se mistä minä itse henkilökohtaisesti tykkään! Ja kaikki jotka ovat minun kanssa eri mieltä ovat vain huonoja espanjassa!

Vierailija
7/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:04"]

[/quote]

jos ei ole vaihtoehtoa, on se ihan yhtä pakollinen kuin kaikki muutkin

[/quote]

Sitten voi vaihtaa koulua. Ei kai monella kunnalla ole mahdollisuuttakaan tarjota useita kieliä A-kieleksi, koska B-kielen paikan vie aina ruotsi. Hyvin harva uskaltaisi jättää englannin vasta mahdolliseksi kolmanneksi kieleksi.

Vierailija
8/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin koulussa espanjaa ja siksi haluan pakottaa KAIKKI muut suomalaiset myös lukemaan espanjaa. Koska kaikkein tärkeintä tämän maan kielten opiskelussa on se mistä minä itse henkilökohtaisesti tykkään! Ja kaikki jotka ovat minun kanssa eri mieltä ovat vain huonoja espanjassa!

Menikö sulla nyt kielet sekaisin ja tarkoitt ruotsia? - No tähän tykkäämiseen on vastattu suurella nöryydellä ja voimalla. Ruotsinkkieli on ainoa oppiaine, joka on oppivelvollisuuden -ehkä jo tulevalla hallituskaudella pakollisesta  lastentarha tai synnytysosastolta alkaen- ainoa pakollinen oppiaine, joka seuraa kaikilla opiskeluasteilla. Voisi luulla, että suomessa se olisi vaikkapa suomen kieli, mutta ei se on vain ja ainoastaan ruotsi.Onko sinä järkeä? Onko siinäkään järkeä wttä vaalien tuloksesta riippumatta hallituksessa jatkaa aina yksi puolue, vähintään kahden ministerin voimin?      

Vierailija
9/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliin ja muihin humanistien höpsötyksiin haaskataan muutenkin aivan liikaa aikaa. Kaikista pakotetaan jotakin pakkoruotisin lehtoreita, vaikka hyvin tiedossa on, että tämän maan talous on insinöörien varassa. Matematiikka, kemiaa, mekaniikkaa, fysiikkaa, statiikkaa.

Kukaan ei ulkomailla maksa meille miljardeja ruotsinkielestä... tai mistään muustakaan kielestä.

Vierailija
10/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:28"]

Kieliin ja muihin humanistien höpsötyksiin haaskataan muutenkin aivan liikaa aikaa. Kaikista pakotetaan jotakin pakkoruotisin lehtoreita, vaikka hyvin tiedossa on, että tämän maan talous on insinöörien varassa. Matematiikka, kemiaa, mekaniikkaa, fysiikkaa, statiikkaa.

Kukaan ei ulkomailla maksa meille miljardeja ruotsinkielestä... tai mistään muustakaan kielestä.

[/quote]

Tarvitaan myös niitä, jotka myyvät tuotteet ulkomaille ja tekevät yhteistyötä ulkomaalaisten kanssa. Siinä tarvitaan kielitaitoa ja erityisesti kulttuurintuntemusta, joka tulee kielen oppimisen myötä. Enää ei eletä Neuvostoliiton naapurissa, joka osti kaiken ilman että sitä tarvitsi markkinoida mitenkään.

Vierailija
11/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun monet vaan ilmaisee suuttumuksensa moisesta kyykytyksestä. Saa kai sitä valittaa, vaikka ei olisi vastauksia itsellä aina kaikkeen? Itsekin vihaan turhaa herrainruotsia, joka saa ainakin mun teinit kouluvastaiselle asenteelle.

Vierailija
12/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:56"]

että se hautaa kaikki muut keskustelun aloitukset kieltenopiskelusta heti alkuunsa. En kannata pakkoruotsia, mutta koska se ei nyt vaan tunnu katoavan pois, niin voisiko jo alkaa kehittää kielten opiskelua ja monipuolistamaan kieliosaamista muilla keinoin kuin ruotsin vapaaehtoistamisella? Esim. pakollinen vieras- tai toinen kotimainen kieli jo esikouluun. 

[/quote]

Pakkoruotsi on tulppa kielenopiskelun monipuolistumisen tiellä, joten se nyt vaan on ensin poistettava.

Vierailija
13/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:56"]

[/quote]

Peruskoulu-uudistuksen yksi tärkeimpiä tavoitteita oli kieltenopiskelun MONIPUOLISTAMINEN. Aino muutos kielten suhteen oli lopulta se, että pakkoruotsi päätettiin aikaistaa ala-asteella, mikä tappaa A2-kielten opiskelun ja siten yksipuolistaa kieltenopiskelua.

Eikö tämäkin taas todista, että pakkoruotsi on oleellinen este kieltenopiskelun monipuolistumiselle?

Vierailija
14/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:58"]

No kun monet vaan ilmaisee suuttumuksensa moisesta kyykytyksestä. Saa kai sitä valittaa, vaikka ei olisi vastauksia itsellä aina kaikkeen? Itsekin vihaan turhaa herrainruotsia, joka saa ainakin mun teinit kouluvastaiselle asenteelle.

[/quote]

Turhaa herraruotsia?

Tuo kertoo sen, että olet itse asenteellasi opettanut teinisi kouluvastaiseksi. 

Vierailija
15/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Luin pitkää matematiikkaa, pitkää fysiikkaa ja pitkää kemiaa. Kaikki muutkin pitäisi pakottaa lukemaan näitä, koska ei haitannut minua yhtään.

Vierailija
17/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Paljastat tyhmyytesi puhumalla pakkomatematiiksta kun puhutaan kielistä.

Vierailija
18/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minäkin luin englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Silti vastustan pakkoruotsia.

Vierailija
19/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin pakkosuomea, pakkoruotsia ja pakkoenkkua. Ei haitannut yhtään. Otin vielä vapaaehtoisenkin kielen.

Vierailija
20/24 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pakkoruotsikeskustelussa, jankkaamisessa, ärsyttää seettä se hautaa kaikki muut keskustelun aloitukset kieltenopiskelusta heti alkuunsa. En kannata pakkoruotsia, mutta koska se ei nyt vaan tunnu katoavan pois, niin voisiko jo alkaa kehittää kielten opiskelua ja monipuolistamaan kieliosaamista muilla keinoin kuin ruotsin vapaaehtoistamisella? Esim. pakollinen vieras- tai toinen kotimainen kieli jo esikouluun. "

Ymmärrän ja tai luulen ymmärtäväni, mitä Ap yritti viestiä- Tai ainakin minun korvaani se kuullosti vähän samalta kuin olisi sanonut, että maailma on jo niin valmis, että tiedämme, että tämä pakkoruotsi on nyt ja aina ikuisesti maailman loppuun asti ja sen jälkeen oleva. Mitenkäs me muut asiat järjestäsimme ja toteuttaisimme, koska edellä lausttua lopuulisuutta emme pysty, kykene tai voi nyt emmekä koskaan muutamaan. Aamen. - - Ne jotka uskovat, että "pakkoruotsin" poistaminen on mahdollista uskovat siihen, että asioita voidaan muuttaa ja kehittää ja rakentaa eteenpäin.