Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä kertoa ettei joulupukkia olemassa?

Vierailija
20.12.2021 |

Omat lapset ala-asteen ekoilla luokilla, mutta vielä uskovat pukkiin. Mikä olisi hienotunteinen tapa kertoa ettei pukkia ole olemassa? Kokemuksia?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä????? Joulupukkia ei ole olemassa???? Älä kehtaa. Nyt huijaat.

Vierailija
22/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valehdella alun perin? Minulle ei valehdeltu, eikä se ollut mitenkään joulutunnelmastani pois. En myöskään omalle lapselleni valehdellut. Mikä ihme pointti siinä on? Minua aikuisena suoraan sanottuna hävettäisi sepittää tuollaista. Miten sen jälkeen voi kuvitella lapsen luottavan vanhempiinsa? Minulle on kunnia-asia se, että en ole koskaan valehdellut lapselleni. Jotain voi jättää kertomatta, mutta puutaheinää ei pidä kenellekään puhua. Se on nöyryyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenusko kirjoitti:

Minun on äärettömän vaikeaa uskoa, ettei kukaan koulussakaan olisi kertonut, että joulupukki on taruolento. Etenkin kun niitä pukkeja on niin koulussa kuin kauppakeskuksissakin pyörimässä jo ennen joulua. Toki jos lapsi on eristettynä kellarissa, niin voihan se uskoa pukkiin vielä teininäkin.

On varmaan kertonutkin mutta ei mun lapset usko kavereita. Muistan omasta lapsuudestakin että kinastelin erään kaverin kanssa asiasta; kaveri väitti että pukki on tarua ja minä väitin että totta. Sitä uskoo siihen mihin haluaa uskoa.

Vierailija
24/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenusko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa taas ilkeää kommentointia. Kyllähän nyt hyvänen aika lapset voivat pukkiin uskoa. Se on osa lapsuutta, eikä mitenkään ilkeää vanhempien osalta. Olen onnellinen että itse sain aikoinaan uskoa pukkiin ja onneksi ovat saaneet minunkin lapseni.

Ap

Minun on äärettömän vaikeaa uskoa, ettei kukaan koulussakaan olisi kertonut, että joulupukki on taruolento. Etenkin kun niitä pukkeja on niin koulussa kuin kauppakeskuksissakin pyörimässä jo ennen joulua. Toki jos lapsi on eristettynä kellarissa, niin voihan se uskoa pukkiin vielä teininäkin.

Ekaluokkalaiselle ei ole mitenkään tavatonta uskoa pukkiin. Ei niitä kavereiden juttuja tarvitse ottaa tosissaan. Lapsi voi myös itse haluta pitää kiinni satumaailmasta vielä hetken, vaikka ei ihan tosissaan uskoisikaan pukkiin. Eipä siitä haittaakaan ole, jos kerran vuodessa leikkii joulusatua nimeltä "joulupukki on olemassa". Aikuisena ehtii ihan riittävästi olemaan tosikko realisti, jos sellaiseen kutsumusta tuntee. 

Vierailija
25/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehdella alun perin? Minulle ei valehdeltu, eikä se ollut mitenkään joulutunnelmastani pois. En myöskään omalle lapselleni valehdellut. Mikä ihme pointti siinä on? Minua aikuisena suoraan sanottuna hävettäisi sepittää tuollaista. Miten sen jälkeen voi kuvitella lapsen luottavan vanhempiinsa? Minulle on kunnia-asia se, että en ole koskaan valehdellut lapselleni. Jotain voi jättää kertomatta, mutta puutaheinää ei pidä kenellekään puhua. Se on nöyryyttävää.

Leikkiminenkin oli teillä vissiin kiellettyä? Eikä ikinä luettua satuja tai katseltu piirrettyjä? Valettahan nekin ovat, koska ei eläimet osaa oikeasti puhua eikä susi puhalla taloja nurin tms. 

Vierailija
26/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin ankea lapsuus, jos yhtään ei ole satuja tai mielikuvitusleikkejä. Kai olet muistanut jättää myös satukirjat lukematta? 

Vierailija
27/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole itse kokenut pukki-uskoa, joten et ymmärrä.

Vierailija
28/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään ennen kouluikää ja kesällä, ei jouluna. Jouluna lapset haluavat uskoa joulupukkiin, vaikka heille olisi jo kerrottu, että se on satu, jota kaikki leikkivät. 7

Vierailija
29/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ennen kaverit kertoivat eka luokalla. Ei nyt, olen huomannut.

Meillä lapsi oli tosi vihainen siksi, että olimme juksanneet häntä monta vuotta. Hänen luokkakaverinsa kertoi, ettei joulupukkia ole ihan oikeasti olemassa. Eipä siinä auttaneet selityksen kun luottamus meni lapsen silmissä.

Näin jälkikäteen neuvon, että älkää vihkimä lapsianne liikaa joulupukkiuskoon niin ei tule tuollaisia sielullisia vaurioita ja suhdetta heikentävää luottamuksen menetystä myöhemmin.

Vierailija
30/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin lapsi aloittaa ensimmäisen luokan.

Vierailija
31/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies täytti juuri 70 ja olen harkinnut kertomista, kun hän käy aina aattona niin kovilla kierroksilla jännityksestä enkä oikein jaksaisi enää sitä sähläystä.

Vierailija
32/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ennen kaverit kertoivat eka luokalla. Ei nyt, olen huomannut.

Meillä lapsi oli tosi vihainen siksi, että olimme juksanneet häntä monta vuotta. Hänen luokkakaverinsa kertoi, ettei joulupukkia ole ihan oikeasti olemassa. Eipä siinä auttaneet selityksen kun luottamus meni lapsen silmissä.

Näin jälkikäteen neuvon, että älkää vihkimä lapsianne liikaa joulupukkiuskoon niin ei tule tuollaisia sielullisia vaurioita ja suhdetta heikentävää luottamuksen menetystä myöhemmin.

Normaaliälyinen vanhempi osaa selittää lapselle, että kyse oli sadusta ja leikistä, ei valehtelusta. Onhan lapselle muitakin satuja kerrottu. Ainakin toivottavasti. Menee elämä hankalaksi, jos ottaa kaiken ihan tosissaan ja särkyy siitä, että satu ei olekaan totta. 

Vierailija
33/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joulupukkia ole olemassa...?!? N47

Vierailija
34/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun täyttää 18 vuotta.

Vierailija
35/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen armeijaa on syytä kertoa ettei joudu kiusatuksi.

Vierailija
36/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö joulupukkia ole olemassa...?!? N47

Miksi Bruce Springsteen laulaisi Joulupukista, jos häntä ei olisi olemassa?

Vierailija
37/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuulemma lapsena uskonut koskaan joulupukkiin. Paras kaverini uskoi pukkiin vielä 6-vuotiaana.

Muistan, kuinka lapselliselta tuo ikäiseni kaveri silloin tuntui ja miten vaikeaa oli olla möläyttämättä, ettei mitään joulupukkia ole olemassa.

Vierailija
38/39 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän pienimmistäkin asioista kriisiytyville ja triggeröityville nuorillekaan ei voi enää sanoa mitään negatiivista, joten ei kannata mennä rikkomaan lastenkaan fantasioita tai ovat pian suljetulla.

Vierailija
39/39 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENsiksi pitäisi määritellä mitä tarkoittaa olemassa olo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi