Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä kertoa ettei joulupukkia olemassa?

Vierailija
20.12.2021 |

Omat lapset ala-asteen ekoilla luokilla, mutta vielä uskovat pukkiin. Mikä olisi hienotunteinen tapa kertoa ettei pukkia ole olemassa? Kokemuksia?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon valehteluun ei olisi pitänyt lainkaan lähteä. Paras aika = heti.

Vierailija
2/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ennen kaverit kertoivat eka luokalla. Ei nyt, olen huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro samalla hetkellä kun kerrot, että Jeesus ja Muhamed myös ovat taruolentoja.

Vierailija
4/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaisin vielä muutaman vuoden.

Vierailija
5/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään iässä. Teeskennellään koko suku, että pukki on olemassa. Meitä on jouluna koolla 16 ihmistä iältään 3v -93v ja pukki tulee taas meille. Ja kukaan ei tiedä kuka se oikeesti on. Ollaan oltu omaehtoisessa karanteenissä nyt kolme viikkoa, ettei mummo saa koronaa. Sillä on kyllä 3 rokotusta jo. Toivottavasti pukki ei tuo sitä meille.

Vierailija
6/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko todella valehdella lapsille, ettei joulupukkia ole?

Vierailija
7/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tokaluokkalainen uskoi vielä ihan täysin. Kaverit oli koulussa sanoneet että etkai enää oikeasti usko. Itkien kertoi kotona että kai se pukki on oikeasti totta. Sanoin että jokainen miettii omassa mielessään uskooko siihen vai ei. Ja että minä uskon. Poika oli tyytyväinen vastaukseen.

Vierailija
8/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse erikseen kertoa. Lapset kyllä huomaavat sen ainakaan ihan itse. 

Vierailija
9/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit kertonut ennen kuin menivät kouluun, he olisi saaneet olla ne nokkelat, aikuismaiset lapset jotka tietävät sen salaisuuden, että pukkia ei ole. Nythän se on liian myöhäistä, joten ehdotan seuraavaksi ajankohdaksi armeijaan tai korkeakouluun lähtöä.

Vierailija
10/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon valehteluun ei olisi pitänyt lainkaan lähteä. Paras aika = heti.

Halusin lapsille yhtä taian omaiset joulut kuin itse sain lapsena. Enkä itsekään järkyttynyt lapsena, kun äiti lopulta kertoi ettei pukkia olekaan. Mutta silti mietin mikä olisi nyt omien lasten kohdalla paras tapa kertoa.

Ap

Vierailija
11/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit jo alun perin kertonut, että se on sellainen leikki eikä totta. Miksi meidän aikuisten pitää kollektiivisesti valehdella hyväuskoiselle lapselle? Ehkä sitten kannattaa kertoa kun itse alkavat jo epäillä, muuten voi tulla kaksinkertainen pettymys  kun  jotain kivaa mihin uskoo ei olekaan olemassa ja sitten vielä kun joutunut huijatuksi läheisten ihmisten taholta.

Vierailija
12/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kertomalla tarvitse kertoa, kyllä se totuus valkenee itsestään ajallaan.

Ja mistä tiedät, vaikka eivät oikeasti enää uskokaan, vaan haluavat vain leikkiä vielä mukana.

Vierailija
13/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset itse hoksaa ajallaan.

Miksi rikkoa illuusio?

Vierailija
14/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noin sinisilmäisiä lapsia olekaan, vai ovatko perineet tyhmyysgeenit vanhemmiltaan?

Vierailija
15/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt 6 vuotiaalleni alkanut vähän vihjailemaan se joulupukki on semmoinen mukava ja hauska leikki.

Vierailija
16/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa taas ilkeää kommentointia. Kyllähän nyt hyvänen aika lapset voivat pukkiin uskoa. Se on osa lapsuutta, eikä mitenkään ilkeää vanhempien osalta. Olen onnellinen että itse sain aikoinaan uskoa pukkiin ja onneksi ovat saaneet minunkin lapseni.

Ap

Vierailija
17/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkäpä siinä 10-vuoden iässä olisi sopivaa kertoa. Itse saattaisin selittää tilannetta niin, että se kotiin tuleva pukki on eräänlainen varapukki, ja että oikea pukki on Korvatunturilla. Näin siis jos lapset ovat jotenkin erityisen herkkiä tms. Muutoin voi olla järkevintä vain iskeä "kylmä" totuus pöytään.

Itse sain kuulla totuuden pukista noin 8-vuotiaana ja äitini muotoili asian varsin suoraviivaisesti, jos muistan oikein. Sisarukset saivat tietää myöhemmällä iällä. Toki tietyssä iässä lapset osaavat aavistaa ja päätellä asioita. Luulempa että ainakin toinen sisaruksistani oli saattanut kuulla asioiden todellisen laidan jo aiemmin kavereiltaan.

Vierailija
18/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa taas ilkeää kommentointia. Kyllähän nyt hyvänen aika lapset voivat pukkiin uskoa. Se on osa lapsuutta, eikä mitenkään ilkeää vanhempien osalta. Olen onnellinen että itse sain aikoinaan uskoa pukkiin ja onneksi ovat saaneet minunkin lapseni.

Ap

Miksi sitten haluat pilata sen uskon kertomalla totuuden? Eikö olisi mukavampi, että lapset saisivat säilyttää uskonsa niin kauan kuin itse haluavat? Ei ne kuitenkaan enää tämän joulun jälkeen todennäköisesti pukkiin juurikaan usko. Jos siis jo koululaisia. 

Vierailija
19/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minun on äärettömän vaikeaa uskoa, ettei kukaan koulussakaan olisi kertonut, että joulupukki on taruolento. Etenkin kun niitä pukkeja on niin koulussa kuin kauppakeskuksissakin pyörimässä jo ennen joulua. Toki jos lapsi on eristettynä kellarissa, niin voihan se uskoa pukkiin vielä teininäkin.

Vierailija
20/39 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen kohdalla kävin niin että kun kerroin asian laidan, lapsi kertoi jo pidemmän päälle tienneensä. Oli vain halunnut leikkiä mukana koska pukki-juttu on niin kiva asia ettei väliksi onko totta vai leikkiä. En usko että asian paljastumisesta on kenellekään ylitsepääsemätöntä järkytystä koskaan tullut. Muistan kun mun vanhemmat istuttivat mut alas ja kertoivat, että Lapissa on kyllä pukki mutta todellisuudessa lahjat tulevat perheeltä ja suvulta. Hyväksyin asian mukisematta koska oli pääasia että lahjat tulee. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän