Palstan lapsettomat: miten vietätte päsiäistä?
Onko ruohoja, suklaamunia, mämmiä, tipuja? Asarteletteko pupusia? Tulevatko vanhempanne käymään?
Kommentit (102)
Menen kotikaupunkiini tapaamaan äitiäni ja juhlimaan vanhan kaverini kanssa synttäreitäni. Loppuajan opiskelen ja skypetän ulkomailla työskentelevän mieheni kanssa. En ole koskaan viettänyt mitenkään pääsiäistä, edes lapsena.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:20"]
Onpa surullista ja onttoa tuo lapsettomien pääsiäisen vietto. Nämä juhlat saavat todellisen merkityksensä vasta vanhemmuuden myötä.
[/quote]
Siltä kieltämättä vaikuttaa. Kumma juttu, kun sitä vapautta ollaan aina hehkuttamassa, mutta silti sillä ei tehdä yhtään mitään. Paljon melua tyhjästä niin kuin tietysti koko lapsettomuus muutenkin.
[/quote]
Perse. Olen menossa sinkkuna ja lapsettomana siskon perheen luona käymään. Sinne tulee myös siskon miehen sukulainen pienen vauvansa kanssa. Pitäisiköhän etukäteen varoittaa, että nyt menee koko poppoolta pääsiäinen pilalle, kun sinne pyydettynä tuppaa yksi luuseri sinkku yksinäinen lapseton (vosu)?!!?!?!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:32"]Pääsiäinen on lasten ja uskovaisten juhla. Miksi vela sellaista viettäisikään?
[/quote] Öö? Aika moni vela on uskovainen?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:24"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:20"]Onpa surullista ja onttoa tuo lapsettomien pääsiäisen vietto. Nämä juhlat saavat todellisen merkityksensä vasta vanhemmuuden myötä. [/quote] Itse en ole kyllä yhtään surullinen. Olen vasta 20 eikä minulla ole kiirettä hankkia lapsia. Elämästä voi nauttia ihan yksinkin. Minun mielestäni surullista jos ihminen hankkii lapsen vain sen takia että muuten elämä ei olisi "onnellista" [/quote] Hei kuules, sinäkin olet noin nuori vielä, ja kyllä ehdit vielä lapsentekohommiin, jos vaan itse haluat paljon myöhemmälläkin iälläsi. Itsekkin synnytin ensimmäisen ollessani jo likemmäs kolmekymppinen, ja olin tosiaan tyytyväinen, etten halunnut raskautua ja tehdä lasta liian nuorena. Itse ehdin kuluttaa ns. menokengäni loppuun jo tuossa iässä kunnes vakiinnuin ja rauhoitun lisääntymään. Olin ollut työelämässä ja hankkinut ammatin itselleni, ja elänyt itsenäistä naisen elämää tarpeeksi pitkään ennen lasteni saamista, joten pystyin siinä mielessä rauhoittumaan ja kasvattamaan lapsiani ilman, että takaraivossani olisi takonut elämätön, vapaa ja kokematon varhaisaikuisuuden ajanjakso. Mitä olen seuraillut liian nuorena lapsia tehneitä, niin se ns. juoksukausi iskeekin sitten myöhemmällä iällä kuitenkin, ja voikin olla kohtalokasta, koska usein se johtaa parisuhteen kariutumiseen, jos sellainen on ollut nuoruudesta lähtien lapsen/lapsien isän kanssa. [/quote] Niin niinkuin sanoin minulla ei ole vielä kiire hankkia lapsia. Ei se maailman loppu olisi jos se lapsi näin nuorena tulisi mutta en sitä nyt tarkoituksenmukaisesti ole hankkimassa. Olen siis parisuhteessa ja molemmat haluamme saada olosuhteet hyväksi lapselle. Itse opiskelen vielä kaikenlisäksi.
[/quote] Aivan oikein teet, ja suunnittelet elämääsi, vaikka eihän ne suunnitelmat aina pidä, ja saattaa käydä niin, että niitä suunnitelmiaan joutuukin muuttamaan toisenlaisiksi, mutta aika näyttää itse kullekin, mitä tuleman on, ja niillä mennään sitten eteenpäin elämässä. Onnea opiskeluihisi, ja muillekin, joilla samanlainen elämäntilanne kuin sullakin. Itsellänikin ovat lapseni jo aikuisia ja parhaillaan opiskelevat ja tekevät osittain töitäkin ohella opintojensa, ja ovat parisuhteissaan. Lapset on hyvä tehdä sitten vasta, kun tuntee itsekin olevansa valmis siihen elämänsä mittaiseen prosessiin, mitä omat lapset tuovat tullessaan. Taloudellinen tilannekin on hyvä olla mallillaan siten, että ei ainakaan sillä hetkellä kun lapsia ryhtyy hommaamaan, ole raha-asiatkin aivan retuperällä. Mutta ensin kannattaa elää itselleen ja parisuhteessakin jonkin aikaa ilman lasta, koska jonkinlainen vankka pohja on hyvä luoda ennen lapsen tuloa kuvioihin parisuhteessakin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:12"]
Onko ruohoja, suklaamunia, mämmiä, tipuja? Asarteletteko pupusia? Tulevatko vanhempanne käymään?
[/quote]
Syön niin paljon suklaamunia kun pystyn,en oikeastaan muuten vietä pääsiäistä mitenkään.Sama kuin joulun kanssa,en ole hengellinen ihminen,joten pitkät pyhät merkitsevät vain lupaa laiskotella,ei sen syvällisempää.
Käymme vanhemmilla ja isovanhemmilla. Syömme hyvin ja lepäämme. Ulkoilemme koirien kanssa. Nautimme vapaasta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:23"]
Menen tuplapalkalla töihin. :) Iltaisin syödään miehen kanssa hyvin ja rakastellaan. Ehkä mennään katsastamaan seurasaaren kokot.
[/quote]
Minä päivänä ne kokot on siellä? voin kyllä googlettaakin toki. Hyvä idea, taidan lähteä minäkin, ehkä mieskin innostuisi.
[/quote] Jospa mekin mieheni kanssa autoilemme Stadiin kattelemaan noita kokkoja jne., sillä miltei iso osa hesalaisistahan lähtevät sieltä muualle pääsiäiseksi, että me "maalaiset" mahdumme paremmin sinne.
No en kyllä juhli pääsiäistä millään lailla,mutta puolisoni kanssa lähden huomenna parinsadan kilsan päähän pariksi yöksi hotelliin rentoutumaan :)
Syön suklaamunia ja leikin leluilla joita niistä löytyy. MUHAHHAHAAH!
Tienaan melkein 900 euroa puhtaana käteen kesälomaa varten olemalla 38 tuntia töissä pääsiäisen aikaan :) ei ole tyhjää, eikä onttoa. Sitten kesälomalla voi noilla + muilla rahoilla jotka ei mene lapsiin tehdä vaikka mitä kivaa, just vaan mitä itse haluu!
Minulla ei ainakaan ole tyhjää, vietän pyhäni niin kuin itse haluan. Narsissit, suklaamunat ja herkkuruuat on hankittu, ja välillä pyörähdän kylässä ystävillä ja vanhemmillani. Opiskeluhommillekin jäänee aikaa, lepäilen ja lataan akkuja, saatan käydä leffassa jos huvittaa. Kukin tavallaan. Pääasia, että itse viihtyy. Hyvää pääsiäistä niin perheellisille kuin yksineläjillekin!
Kirkkoon kuulumattomat perheelliset tai sinkut saisivat olla töissä, koska eivät maksa kirkollisverojakaan.
Me katsotaan kaikki tähän mennessä ilmestyneet Game of Thrones -kaudet. Pääsiäiskoristeita ei ole muuten, mutta kasvatin kissalle ohraa. Mahdollisesti tehdään jotain pääsiäisruokaa, mutta lähinnä me vietetään pitkää viikonloppua. Ja tehdään lapsia :)
Meillä kävi eilen siivoojat laittamassa talon pääsiäiskuntoon. Oli mukava töiden jälkeen siistissä kodissa kokata miehen kanssa ja syödä kälkiruoaksi vuoden eka annos mämmiä. Meillä on kukkia muulloinkin kuin juhlapyhinä, mutta erityisesti nyt pääsiäisenä. Pääsiäisaterian nautimme meillä, mukana on yleensä koko lasjennettu perheemme, eli molempien äidit, sisarukset ja pari sisarusten veroista ystävää. Äitini valmistaa pashan perinteisellä muotilla ja reseptillä, mies tekee paistin, minä huolehdin muusta. On hyvät viinit ja juustot. Omien kanojen munat ovat tietysti pääsiäisenä erityisessä roolissa, mutta en värjää niitä erikseen, koska ovat kauniita sellaisinaan.
Usein mies on ollut esiintymässä jossain passiossa, mutta tänä vuonna on välivuosi. Emme ole uskonnollisia, mutta molempien kotitausta takaa, että tunnemme kaikki pääsiäiseen liittyvät perinteet ja niiden taustan. Pääsiäinen on aina jotenkin erityinen, ei mikä tahansa pitkä viikonloppu. Jos olisimme toiveidemme mukaan saaneet lapsia, viettäisimme pääsiäistä varmasti hyvin samoin kuin nytkin - askartelua toki olisi enemmän, ja ehkä antaisin kanojen tehdä lasten iloksi tipuja (nytkin kanalassa haudotaan, mutten tajunnut ajoittaa kuoriutumista juuri pääsiäispyhiksi). Pääsiäismunien ja muiden makeisten ostoa varmaan pitäisi rajoittaa, nyt vedämme niitä aikuisten kesken niin paljon kuin sielu sietää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:40"]
Me katsotaan kaikki tähän mennessä ilmestyneet Game of Thrones -kaudet. Pääsiäiskoristeita ei ole muuten, mutta kasvatin kissalle ohraa. Mahdollisesti tehdään jotain pääsiäisruokaa, mutta lähinnä me vietetään pitkää viikonloppua. Ja tehdään lapsia :)
[/quote]
Ja tarkoitan meillä siis itseäni ja miestäni :D
En mä vietä pääsiäistä yhtään mitenkään. Lojun himassa ja surffaan netissä varmaan, hyvällä tuurilla tapaan ehkä serkun perheen. Suklaamunia oon kyllä syönyt, mutta en mä kyllä niitä nyt vapaapäivien ajaksi hamstrannut.
Me yhdistettiin talvilomat pääsiäisen pyhiin ja lähdetään kohta lentokentälle. Seuraavat 1½ viikkoa nautitaan auringon lämmöstä ja hyvästä ruoasta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:32"]
Pääsiäinen on lasten ja uskovaisten juhla. Miksi vela sellaista viettäisikään?
[/quote]
Eikö vela voi olla uskovainen??
[/quote]
Ei. Ks. lisääntymiskäsky.
[/quote]
No en katso. Tiedän kyllä sen sisällön. Uskon Jumalaan, en silti lisäänny. Jumala rakastaa meitäkin.
En nyt oikein ymmärrä. Mitä ne lapset tuovat pääsiäiseen?
No nautiskelen ainakin siitä, että meillä on kerrankin miehen kanssa samaan aikaan pitkät vapaat :) Yhtenä iltana tulee kaverit iltaa istuun, teen ruokaa ja juodaan vähän viiniä. Toivottavasti säät suosisi, koska olisi ihana vähän ulkoilla auringonpaisteessa.
Ei oo pupusia, tipuja tai ruohoa. Suklaata vois kyllä ostaa. Kohta lähdetään kauppaan ja alkoon. Pääsiäinen on ihana pyhä.