Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon annatte teinille kk rahaa?

Vierailija
20.12.2021 |

Siinäpä kysymys. Kun tuntuu, että sitä rahaa sais olla jatkuvasti antamassa.
Nii, ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä annatte 15-18v kuukaudessa käyttöön ja mihin se on tarkoitettu?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täysikäiselle mitään rahoja enää anneta. 17v saa jo opintotuen.

Täysikäisenä olen antanut varsinaiset viimeiset rahat ajokorttiin ja eka autoon. Kolme lasta kasvattanut ja viimeinen sai jopa opintotukea. Jokainen lähti kotoa opiskelemaan eivätkä ole kelan tai muita tukia tarvinneet.

Vierailija
42/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikkoraha 50e, eli 200e ns. Kuukausirahaa menee mihin teinit itse haluavat ne laittaa.

Joutuuko viikkorahan eteen myös tekemään jotain vai onko se rahantulo itsestäänselvyys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70€, ihan sellaista hupirahaa, kavereiden kanssa syömään tms. Jos lähtee esim vaateostoksille, sitten laitan erikseen rahaa.

Vierailija
44/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v pojan viikkoraha on 15e. Vaatteita tai muuta tarviketta hänen ei tarvitse niillä ostaa. Hän käyttää rahat hampparilla käymiseen kavereiden kanssa ja erilaisiin pikku ostoksiin.

Vierailija
45/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan tarpeeseen. Nyt oli junalla lähdössä jonkun bändin keikalle ja kysyi avustusta. Lupasin maksaa junamatkat. Poika 18v.

Vierailija
46/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus alakoulussa yritin lanseerata viikkorahaa kotitöitä vasten, aika nopeaa selvisi että raha ei motivoi meidän muksua.

Nyt lukiossa en enää niitä kotitöitä edellytä, lukiossa on ihan riittämiin töitä ja ekana kotiin tullessaan kuitenkin hakee postin, siivoaa huoneensa, pesee joskus pyykkiä vaikkakin oma lehmä ojassa ja sillopin tällöin valmistaa päivällisen.

Maksan karkkipussin vkl-ruokaostosten yhteydessä, kaveritreffien ohjelman (tapaa näitä ihan liian harvoin), vaatteet, hygieniatarvikkeet, harrastukset, mopobensan jos mopoilulla korvataan matka joka mun pitäisi kuskata, mopon vakuutuksen, kesätyömatkat. Meikkiäkään tuo ei ole enää muutamaan vuoteen ollut vailla... Joo, kotona viihtyvä nörö.

Vierailija
47/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tänä vuonna täyttävä lukiolainen ei tule saamaan euroakaan opintotukea toisella asteella.

Vierailija
48/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen antamaan yläasteella lapsilisän. 

Vierailija
49/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15+ voi ihan itse tienata työtä tekemällä hupirahojaan. Pakollisissa (bussiliput, tarpeelliset vaatehankinnat) autetaan vanhempien taholta.

Vierailija
50/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15 -vuotias saa 50 eur/kk eikä tunnu mitään jäävän kun heti pitää käydä karkki- ja energiajuomaostoksilla. Itse onneksi nään pankkitililtä, mihin rahaa on käytetty - se ei vaan pysy taskussa millään. Hänen ystävällään on pankkitilillä 15 000 euroa eikä rajoituksia pankkikortin käytön kanssa. Viikottain tuhlaa satoja euroja shoppailuun, ulkonasyömiseen ja mihin vain keksii. Ongelmaksi (mistä vanhemmat ei tiedä) on tullut myös päihteiden käyttö, koska kukaan ei kysele perään, mihin raha menee :-(.

Vierailija
51/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En penniäkään. Saan lapsilisiä 200€ ja 500€ elareita jotka pidän itselläni. Annan joskus pari euroa karkkiin. Kumpikaan ei harrasta mitään josta minulle tulisi kuluja vaan lasten isä maksaa harrastuskulut ja puhelinlaskut elareiden päälle. Synttäreinä ja jouluna vaadin lapsille lahjaksi vaatteet ja puhelimet sukulaisilta ja lasten isältä. Talo on maksettu kun nuorempi täyttää 18v, joten en tarvitsekaan enää rahaa sen jälkeen ylimääräistä. 

Vierailija
52/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tänä vuonna täyttävä lukiolainen ei tule saamaan euroakaan opintotukea toisella asteella.

Ei saa meidänkään. Nyt 18v. Täysylläpito ja noin parisataa saa kuussa, kuntosali/hamppari/proteiinijutut tms käyttöön. On kyllä tosi pihi, nytkin oli ostanut osakkeita.

Vierailija
53/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Poika 15 v ja viikkoraha 10 euroa. Sillä saa hoitaa omat herkut, kahvit jne. Kyllä silti välillä maksetaan hamppisrahat ja/tai leffarahat yms.

Harrastukset salibandy + kitarahommat vie kiitettävästi rahaa meiltä vanhemmilta + bussiliput yms.

Meillä poika siis ysillä ja joskus aikoinaan ruvettiin maksamaan kokeista nro 9 = 5,00 euroa ja nro 10 10,00 euroa ja kappas kampelaa meiän pojalla menee ihan hyvin koulussa ja paria koetta lukuunottamatta kaikki kokeet 9 tai 10. No, tavallaan niitä maksaa mielellään 🙂

T: äiti ja isä joiden päättötodistukset aikoinaan oli juuri ja juuri 7.

Mä joskus alakoulussa lupasin maksaa jos ottaa jostin kokeesta 8 tai vähemmän. Tämä sitten tuli kertaalleen maksuun yläkoulussa, uskonnonkokeesta (et-oppilas meni uskontotunnille kun et-opetus oli olematonta, itsekseen tehtäviä käytävällä). Jotain aiempina vuosina käytyjä juttuja ei osannut kokeeseen vastata. Meillä siis ollut ongelmana perfektionismi, mutta siitä kasistakin selvittiin kun se tuli höpöaineesta.

Vierailija
54/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15+ voi ihan itse tienata työtä tekemällä hupirahojaan. Pakollisissa (bussiliput, tarpeelliset vaatehankinnat) autetaan vanhempien taholta.

Autetaan? Mites tuo elatusvelvollisuus?

Vierailija
55/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autetaan? Mites tuo elatusvelvollisuus?

Elatus velvollisuuteen ei nähdäkseni kuulu päivittäiset energiajuomat, karkit, leffakäynnit kavereiden kanssa tai uusimpaan kännykkä/kuulokenalliin vaihtaminen vuoden välein. Ne ovat valintoja, joihin voi tienata itse. Perus ruoka, asuminen, aiemmin mainitut tarpeelliset vaatehankinnat taas menee elatusvelvollisuuden alle. Hyvin perusteluissa tapauksissa voidaan auttaa isommissa hankinnoissa.

Vierailija
56/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä hyvä antaa teinille tietty määrä käyttöön, eikä vain tarpeen mukaan pyydettäessä. Itse sain suht isoa kuukausirahaa (enimmillään 700 mk 1990-luvun lopulla), josta maksoin vaatteet, henkilökohtaisen hygienian, bussikortin, kaikki karkit, satunnaiset ostokset, kahvilakäynnit, elokuvat ynnä muut, ellei sitten käyty koko perheen kanssa yhdessä. Se opetti rahankäyttöä ja toisaalta antoi vapautta, jota sen ikäisenä kaipasi. 

Vierailija
57/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä niitä, jotka eivät anna lapsilleen yhtään käyttörahaa, vaan raha pitäisi ansaita työllä. Minusta koulunkäynti on lasten ja teinien työtä. Vanhemmatkin ansaitsevat rahaa yleensä niistä päivätöistään, eivätkä tee sen lisäksi jotain sivutyötä siksi, että olisi rahaa käydä joskus hampurilaisella tai elokuvissa. Silloin on tietysti eri tilanne, jos vaikka vanhemmat ovat työttöminä ja rahaa ei vain ole.

Vierailija
58/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euroa siirrän molemmille palkkapäivänä. Pojat 16v ja 14v. Vaatteita ei tuosta summasta tarvii ostaa. Käyvät lähinnä leffassa, hampurilaisella, parturissa, keilaamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi