Kuinka paljon rahaa teinille?
Annatteko tarpeen mukaan vai onko jokin tietty summa viikossa/kuussa? Jos tarpeen mukaan, niin mitä arvioisitte sen kuussa olevan?
Meillä 15-vuotiaalle annan (olen yh) satasen kuussa. Siitä maksaa vapaa-ajan menonsa, leffat, heset ym. Lisäksi meikit ja tarpeettomaksi katsomani vaatteet. Puhelimen maksaa myös.
Valittaa koko ajan, että liian vähän. Onhan se tavallaan, kun ajattelee, mitä tuosta per päivä tulee: hikiset kolme euroa ja kolkyt senttiä. Mutta minulla ei vain ole enempää.
Onneksi pääsi nyt kesätöihin kahdeksi viikoksi!
Kommentit (37)
Saisinpa minäkin noin paljon rahaa! :( itse en ole koskaan saanut viikko- tai kuukausirahaa ja joudun maksamaan kaikki menoni itse. Mielestäni tuo on ihan sopiva summa rahaa teinille ja lapsesi vain tuhlailee liikaa.
- tyttö 15 v.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:00"]
Saisinpa minäkin noin paljon rahaa! :( itse en ole koskaan saanut viikko- tai kuukausirahaa ja joudun maksamaan kaikki menoni itse. Mielestäni tuo on ihan sopiva summa rahaa teinille ja lapsesi vain tuhlailee liikaa. - tyttö 15 v.
[/quote]
Mistä saat rahat?
Ap, väitän olevan varsin yhdentekevää paljonko teinillesi annat kk-rahaa - kaiken saa aina menemään jos siltä tuntuu.
Poika 14v saa 40 kuukaudessa, tyttö 16v saa 50 egee kuukaudessa. Puhelimet, pakolliset vaatteet, meikit tms maksan minä.
Hvältä kuulostaa. Melkein liiankin hyvältä. Olen harkinnut samantyyppistä. Esim puhelinlaskun maksaminen saattaisi motivoida valitsemaan edullisempaa liittymää.
Minä annan säännöllisen epäsäännöllisesti 20-50 € kuussa. Maksan vaatteet, eväät ym. Koska en muista antaa aina rahaa, niin annan myös elokuviin ym rahaa. Teineillä ei kulu rahaa juuri lainkaan. He ei käy oikein missään. Joskus ostelee itse herkkuja ja meikkejä. Aina on rahaa itsellä, ei lopu, ei tuhlaile.
Itse olen 15v tyttö ja olen käynyt töissä 12vuotiaasta asti viikkorahaa en ole koskaan saanut. Tienaan tällä hetkellä reilu 100€/kk ja teen siis 4krt viikossa töitä 2-4h kerraallaan. Lähes kaikki menot maksan itse eli siis kaikki vaatteet, meikit, bensan, puhelimen jne. Suurin osa rahoistani kuitenkin menee ruokaan sillä joka päivä on koulun jälkeen töitä tai harrastus enkä välissä ehdi kotiin syömään. Maksan omilla rahoilla jos haluan syödä ennen iltaa kun tulen kotiin. Vanhemmat maksaa tietysti kotona ruuat (vaikka harvoin siellä ehdin syödäkään) Sekä asumisen ja urheiluharrastuksen kausimaksut (eli siis kisamatkat ja harrastus välineet maksan myös itse. )
Menee aika tiukille, että Noi rahat riittää, mutta enpä paljon vaatteita tai meikkejä ostakaan. Vanhemmilta en edes halua kysyä enempää rahaa, koska rahatilanne on tällä hetkellä todella huono: äiti työtön ja isällä sairaseläke ja perheeseen kuuluu lisäkseni 3 muuta lasta ja kolme koiraa, joten menot ovat suuret.
Saa tarpeen mukaan.
Eikä todellakaan hassaa satasta kuussa.
Kesällä ostettiin kaikki lukuvuoden vaatteet, leirikoulumatkalla osti vielä vähän lisää.
Hesessä ei käy ksokaan.
T. Varakas äiti
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 15v tyttö ja olen käynyt töissä 12vuotiaasta asti viikkorahaa en ole koskaan saanut. Tienaan tällä hetkellä reilu 100€/kk ja teen siis 4krt viikossa töitä 2-4h kerraallaan. Lähes kaikki menot maksan itse eli siis kaikki vaatteet, meikit, bensan, puhelimen jne. Suurin osa rahoistani kuitenkin menee ruokaan sillä joka päivä on koulun jälkeen töitä tai harrastus enkä välissä ehdi kotiin syömään. Maksan omilla rahoilla jos haluan syödä ennen iltaa kun tulen kotiin. Vanhemmat maksaa tietysti kotona ruuat (vaikka harvoin siellä ehdin syödäkään) Sekä asumisen ja urheiluharrastuksen kausimaksut (eli siis kisamatkat ja harrastus välineet maksan myös itse. )
Menee aika tiukille, että Noi rahat riittää, mutta enpä paljon vaatteita tai meikkejä ostakaan. Vanhemmilta en edes halua kysyä enempää rahaa, koska rahatilanne on tällä hetkellä todella huono: äiti työtön ja isällä sairaseläke ja perheeseen kuuluu lisäkseni 3 muuta lasta ja kolme koiraa, joten menot ovat suuret.
Upea nuori olet! :) Usko tai älä, tolla asenteella pääset vielä pitkälle. Kaikkea hyvää sulle!
mie tarvisin lisää rahaa mut ku opiskelen lukiossa ja matkoihin menee 1tunti 15 min ja takas saman verran nii päivät venyy 6 aamulla herätys ja kello 5 kotona ku loppuu kello 4 millon mie sitten töitä teen? ois kiva jos ois aikaa ja jaksamista lukion ohessa. oon siis 16 ja vanhemmat ei auta mua saan 50 euroo kuussa...... lupasivat ainaki maksaa ajokortin :)
Sain itse lapsena 5 markkaa viikkorahaa, olen antanut omalle lapselle saman verran. Ei teini tarvitse älyttömästi rahaa ja jos on senverran fiksu että osaa säästää niin voi vaikka käydä vuodenaikana pari kertaa kavereiden kanssa elokuvissa.
Sain itse lapsena 5 markkaa viikkorahaa, olen antanut omalle lapselle saman verran. Ei teini tarvitse älyttömästi rahaa ja jos on senverran fiksu että osaa säästää niin voi vaikka käydä vuodenaikana pari kertaa kavereiden kanssa elokuvissa.
Ei nyt mitään hirveitä summia, ehkä joku pari- tai kolmekympoiä kuussa. Voi ostella vaatteita, käyfä keffassa ja kaverien kahvilla. Puhelin liittymän maksan itse, mutta tällähetkellä en anna teinille mitään tahaa. Hyvin on pärjännyt ilman vaikka on tullut palautetta kun ei pääse kaverien mukana sinne ja sinne kuin ei ole rahaa.
Mun 17-v saa puhelinlaskun ja bussikortin lisäksi 80 euroa kuussa. Ostaa tuosta vaatteensa ja kosmetiikkansa.
Vierailija kirjoitti:
mie tarvisin lisää rahaa mut ku opiskelen lukiossa ja matkoihin menee 1tunti 15 min ja takas saman verran nii päivät venyy 6 aamulla herätys ja kello 5 kotona ku loppuu kello 4 millon mie sitten töitä teen? ois kiva jos ois aikaa ja jaksamista lukion ohessa. oon siis 16 ja vanhemmat ei auta mua saan 50 euroo kuussa...... lupasivat ainaki maksaa ajokortin :)
50 on ihan ok kk-raha. Töitä voi tehdä myös viikonloppuisin ja lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 on ihan ok kk-raha. Töitä voi tehdä myös viikonloppuisin ja lomilla.
Minä sain vanhemmiltani 50 euroa kk -rahaa ja sillä rahalla latasin bussikortin. Siihen bussikorttiin ne kaikki rahat menikin.
Satku on kyllä aika paljon, mutta ehkä itse olen vain pihi. Oma 14-vuotias saa 15 euroa kuussa :'D eikä ole kauheasti tajunnut valittaa. Toki sen lisäksi ostan vaatteet, maksan (kiinteän) puhelinlaskun ja lataan bussikortin, sekä toisinaan sujautan vähän ekstraa, maksan leffalipun, annan ruokarahaa jos menossa kavereiden kanssa syömään jne. Saa kyllä isovanhemmiltaankin rahaa, määrää en tiedä.
Olet aika antelias. Mä en suostu antamaan noin paljon, pilaavat vain hampaansa ja ulkonäkönsä syötävien ja juotavien päivittäisillä ostamisilla. Mutta muut teinit tuntuvat saavan rahaa paljon enemmän.