Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu niin karulta joulu yksin kerrostalossa. Kaikki lähtevät johonkin.

Vierailija
20.12.2021 |

Varhaisimmat nuoremmat ihmiset pakkaavat autojaan jo nyt ja lähtevät selvästi johonkin kauas.
Aaton aattona alkaa jopa talon vanhuksilla ramppaammaan porukkaa ja piha täyttyy vieraista autoista. Osa siis selvästi viipyy. Minä istun ainoastaan yksin kotona enkä mene mihinkään.
Ne muutamatkin sulkeutuneemmatkin naapurit poistuvat aattona ainakin pariksi tunniksi johonkin.

Eli eivät ole välttämättä yksin koko joulua.
Minulle ei tule ketään eikä minulla ole mitään paikkaa mihin mennä.
Yksin ulkona kävely tuntuu vain entistä karummalle.
:(

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluni muuttuivat yksinäisiksi puolisoni yllättävän  kuoleman jälkeen. Joulun tuleminen tuntui ahdistavalta ja juuri se, miten kerrostaloasukkina katselen muiden joulua sekä kuhinaa. Yksinäinen  aattopäivän kävelylenkki vain korosti tuntojani. Sitten vain päätin, että antaa joulun ja ahdistuksen tulla ihan rauhassa. Se olikin paras päätös. Jos ei huvita ottaa joulua vastaan ei vaan ota sitä vastaan. Niin sain myös tilaa ajatuksilleni keksiä jouluksi tekemistä ja miksi kaivelen käsityöt, remppavehkeet yms esille. SEllaista, mistä ei aiheudu meteliä naapureille. JOulu on parasta aikaa maalata vaikkapa seinä. Kun valmista jälkeä katselee on oikeastaan hyvä joulufiilis. Terästettyä kahvia ja kaverin antamia joulupullia pimeässä illassa.

👍

Täällä samat ajatukset. Olen tänä iltana valmistellut makkaria tapetointia varten.

Ehkä jo huomenna pääsen itse asiaan. Leikkasin äsken yhden rullan verran vuotia valmiiksi.

Olen muutenkin aina yksin, niin ei tämä joulun aika ole sen kummempaa. Ei ahdista yhtään. On minullakin muutama kynttilä ja jouluinen liina keittiön pöydällä. Viiniglögiä olen nauttinut jo pari viikkoa, iltaisin teen sijasta.

Kuten Aake "laulaa", ei oo pakko viettää jouluu, jos ei taho.

Ei minulla ole mitään joulua vastaan, en vain halua enkä jaksa osallistua mihinkään sukujouluun, missä syödään ja kännätään. Ja lahjoja jaellaan niin paljon, että minua jotenkin nolottaa. Minusta lapsille voi antaa lahjoja ja aikuisille ehkä yhden pikku muistamisen. Mutta ei niin, että kaiken pitää olla suurta ja ihmeellistä, kallista!

Jaa, tulikin mieleen, että ne vähät lahjat pitäisi kumminkin paketoida. Käyn varmaan bussilla heittämässä "säkin" juhlataloon ennen aattoa. Sitten kävelen illan hämärtyessä lenkin kotiin ja ajattelen lämpimiä ajatuksia. 🤗🧡

Vierailija
22/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten he huomaatte kaiken, mitä naapurit tekevät, tai tiedätte heidän juhlimisensa? Minulla ei ole aavistustakaan, mitä seinä takana tapahtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin, kun saan olla yksin koko talossa. 

Vierailija
24/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Lapsuudenkotiin pyydettiin jouluaatoksi kylään mutta jätän väliin, siellä yksinäisyys korostuu entisestään kun kaikilla muilla kumppanit ja läheiset välit toisiin. Odotin että ainoat ystävät olis kutsuneet kylään, vähän oli puhe että voitais viettää joulua yhdessä mutta ei näköjään. En edes oo jouluihminen enkä välitä joulujutuista mutta olishan se kiva jos olis joku jonka kanssa tehdä jotain.

Mutta yksinkin pärjää.

Onhan sinulla joku siellä lapsuudenkodissasi. Se seura ei vain sinulle kelpaa. Itse valitset mieluummin yksinolon.

Vierailija
25/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat lähe, mammutit kiljuu olipa joulu tai juhannus.

Vierailija
26/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi juuri jouluna pitäisi alkaa remonttia tekemään? Kuulostaa ihan omituiselta 🙄

27/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon niitä jotka viettävät joulun yksin, tahtomattaan tai omasta tahdostaan, kuten ketjusta huomaa.

Kuulun itse niihin ap:n sanoin sulkeutuneisiin kerrostaloasukkaisiin jotka lähtevät jouluksi pois, vaikka muuten elävät omissa oloissaan. Vietän joulut lapsuudenperheeni kanssa.

Vierailija
28/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole sukua juurikaan joten vietetään joulu ihan omalla porukalla, minä+mies+lapset jotka jo kouluikäisiä. Minusta olisi ihanaa jos joku tulisi meidän seuraksi, sitä on vain vaikea nähdä keneltä sellaista voisi edes kysyä.

Jotenkin perheen lesken vietetyt joulut tuntuu olevan vaikea ulkopuolisen tulla, mielletään säälikutsuksi vaikkei todellakaan ole.

Meillä on rento joulu, syödään hyvin muttei juhlavasti, katsellaan telkkua, napostellaan suklaata, ihmetellään lahjoja, pelataan lautapelejä jne. Mukava olisi saada seuraa.

Ymmärrän että vaikea on keneltäkään kysyä voiko tulla joulunviettoon mutta vaikea on myös pyytää. Toinen voi siitä ahdistua, ei kehtaa kieltäytyä jne.

Vierailija
29/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ja Juhannus on parasta aikaa kerrostalossa. Ihmiset pakkaavat kamansa, lähtevät muualle. Ihana hiljaisuus. Ainoa aika, kun ei tarvitse pitää korvatulppia.😀

Vierailija
30/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on parasta ikinä kun saa viettää joulun yksin. Ei tartte olla yltiösosiaalisten sukulaisten tai tuttavien kanssa missään tekemissä. En yleensäkää juhli "Jessen" synttäreitä. Jeesus on sitäpaitsi syntynyt syyskuussa jos otatte selvää.

En sinuun kanssa kukaan haluaisikaan viettää joulua, koska olet empatiakyvytön tollo. Et tajua edes sitä, että ap:lle yksinäinen joulu merkitsee samaa kuin sinulle se, että joudut olemaan muiden kanssa. 

Vierailija
31/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään lähde mihinkään. En polta kynttilöitä, ei ole koristeita. Syödään kissan kanssa ehkä silakoita. Tai sitten ei. Kirjastosta haettu kassillinen kirjoja. Että näin!

Sä et oo yksin :)

Terv. Toinen kissaihminen

Vierailija
32/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nautin, kun saa kerrankin olla rauhassa. Ei kuulu meteliä tms. Mukavaa. Vien romuja roskiin, kun naapurit eivät ole kyttäämässä.

Käyn kävelyllä aattona, nautin rauhasta, katselen sarjoja, syön hyvää ruokaa ja nautin omasta rauhasta. Vuoden paras aika.

Samoin. Joulu on hyvää aikaa tyhjentää romut kellarikonerosta, kun kyylät ovat muualla. 🤣

Ei saa ryöstää mummojen komeroita ainakaan jouluna :)

Vierailija
33/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa saada olla yksin!!! <33

Vierailija
34/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon loma yksin. Paistan pienen kinkun ja laittelen lempiruokia pöytään. Hyasintteja, pieni kuusi jo koristeltuna. Luen kirjoja, juon glögiä, syön suklaata, kokoan palapelin ja katson sarjoja. Ihanaa levätä kotona rankan työsyksyn jälkeen.

Vierailija
35/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kukaan ei lähtisi, niin järjestäisit suuren joulujuhlan kaikille asukkaille? Ja muuten kuin jouluna pidät yhteyttä naapureiden kanssa? Että haetko huomiota ja sääliä vai oikeasti välität naapureista? Ja hei, jos asuisit täällä maalla naapurissa, tulisimme varmasti tervehtimään ja tietäisimme missä elämäsi menee. 

Vierailija
36/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkerran tömistelijät mihinkään lähteneet, tana. Täällä normimeininki. Hki.

Vierailija
37/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten he huomaatte kaiken, mitä naapurit tekevät, tai tiedätte heidän juhlimisensa? Minulla ei ole aavistustakaan, mitä seinä takana tapahtuu. 

Ihmiset joilla ei ole omassa elämässään yhtään mitään, käyttävät päivänsä toisten kyttäämiseen. Minun seinänaapuri oli kuollut, sain tietää kun uusi asukas esittäytyi. Kolme rivaria samassa pihassa enkä tunne asukkaita ulkonäöltä, nimeltä enkä muutenkaan, vaikka reilut 10 v tässä asunut. Kun ei kiinnosta eikä ole aikaa kytätä.

Vierailija
38/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras aika vuodesta, kun naapurit lähtevät maalle tms. Jouluna saa olla rauhassa, ilman naapureiden mekastusta. Hyvää, pitkää joulua, siellä maalla!

Vierailija
39/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole sukua juurikaan joten vietetään joulu ihan omalla porukalla, minä+mies+lapset jotka jo kouluikäisiä. Minusta olisi ihanaa jos joku tulisi meidän seuraksi, sitä on vain vaikea nähdä keneltä sellaista voisi edes kysyä.

Jotenkin perheen lesken vietetyt joulut tuntuu olevan vaikea ulkopuolisen tulla, mielletään säälikutsuksi vaikkei todellakaan ole.

Meillä on rento joulu, syödään hyvin muttei juhlavasti, katsellaan telkkua, napostellaan suklaata, ihmetellään lahjoja, pelataan lautapelejä jne. Mukava olisi saada seuraa.

Ymmärrän että vaikea on keneltäkään kysyä voiko tulla joulunviettoon mutta vaikea on myös pyytää. Toinen voi siitä ahdistua, ei kehtaa kieltäytyä jne.

Tämä vasta kummallinen mielipide. Eikö oma perhe riitä jouluseuraksi? Mieluisimmat joulut ovat olleet puolison ja lasten kanssa. Täällä oikeasti y k s I n olevat ihmiset kertoivat joulustaan. Tämä on vähän sama juttu kui jokavuotiset von kumiset siitä, ettei meidän perhettä kukaan kutsu juhannukseksi mökilleen. Jouluja on monenlaisia, älkää uskoko mainosten ihanaan jolulukuvaelmaan ja luulko, että joulu pitää viettää samalla tavalla.

Vierailija
40/44 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset joilla ei ole omassa elämässään yhtään mitään, käyttävät päivänsä toisten kyttäämiseen. Minun seinänaapuri oli kuollut, sain tietää kun uusi asukas esittäytyi. Kolme rivaria samassa pihassa enkä tunne asukkaita ulkonäöltä, nimeltä enkä muutenkaan, vaikka reilut 10 v tässä asunut. Kun ei kiinnosta eikä ole aikaa kytätä.

Minusta tuo on jotenkin surullista, ettei tajua edes seinänaapurinsa kuolleen. Meillä keskustellaan aina silloin tällöin naapureiden kesken. Nyt hoidan naapureiden postit heidän lomansa aikana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä