Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä! Mies mukana neuvolassa!

Vierailija
01.04.2015 |

Miksi?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, on ollut jokaisessa neuvola käynnissä molempien lapsieni kanssa, toisin kuin vaimoni.

M42

Vierailija
22/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:01"]Meillä lapsi on ihan yhteinen hanke. Mies on ollut odotusajasta lähtien joka käynnillä mukana ja samoin lapsen synnyttyä. Haluamme molemmat tietää, missä mennään.  [/quote] Please, lisääntykää lisää jotta lapsilleni riittää puolisoiksi noin omistautuvia isiä :)

[/quote]

Tuskin sun tyttäres "neuvolamiehestä" päiväunia näkee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole isänä kertaakaan ollut. Jotenkin olisi outoa jo ajatuskin outo..." - En minäkään toistaiseksi, mutta eipä minulla toistaiseksi ole lapsiakaan. On, ehkä hieman vaikeaa selittää, miksi haluaisin olla itse mukana, onhan vuosituhansia selvitty ilman, että kummankaan sukupuoleen katsomatta on käynyt ennen lapsen syntymää neuvolassa. Periaatteessa minäkin kuvittelen tietäväni, mitä ao. neuvolakäynn(e)illä tapahtuu. Mutta ttoisaalta vaiea keksiä, mitä en olisi valmis tekemään sen puolesta, että voisin alusta asti osoittaa olevani kiinnostunut tulevan lapsen parhaasta. - Toki toisinaan saattaa olla sekin vaihtoehto, että olen töissä. Mutta oma ideologiani lähtee siitä, että jos ja kun lapsi on alulle saatettu yhdessä niin lapsen -myös vielä (ns) syntymättömän lapsen rinnalla ja tukena haluan olla, niin hyvin kuin osaan ja voin. Tämä lähtökohta on toki olemassa, myös lapseni äitiä kohtaan, mutta jotenkin sanoisin, että olen ehdottomampi oman lapsen suhteen,  Myönnän minulla on, ehkä vähän romanttisest värittynyt kuva asiasta, sillä on miltei mahdotonta ajatella, että joskus mahdollisesti oma lapseni olisi se, joka tekisi, jotain pahaa tai muita loukkaavaa, mutta näinhän ei tietenkään autimaattisesti ole, jotentoivon, että osaan olla paitsi tuki ja turva, niin myös (mm) mahdollismman hyvä ja viisas kasvattaja, vaikka sekin lienee helpommin sanottu kuin tehty.   

Vierailija
24/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällaiset aloitukset tuovat aina minulle suoraan mieleen sen, miten vanhoillisessa kodissa olen kasvanut. Vaikka tietenkin uskon siihen, että lapsi on ihan yhtä paljon isän kuin äidinkin, on vaikea suhtautua siihen, että mies tulisi neuvolaan ja synnytykseen mukaan tai jäisi vauvan kanssa kotiin. Minua aina nolottaa tuollaiset asiat, tunnen etten halua "vaivata" miestä itseni tai lapsen takia. Kai pelkään näkeväni miehen silmistä sen välinpitämättömän kyllästymisen, jota omat miespuoliset sukulaiset osoittivat raskautta ja pikkulasten hoitoa kohtaan. Olkaa ikionnellisia, jos teillä on välittävä ja osallistuva kumppani - se ei vielä 2010-luvun Suomessakaan ole itsestäänselvyys." - - Tätä tosiaan sopii toivoa, mutta kuten jo tätä keskustelua lukiessa, ainakin minä olen saanut käsityksen, että toisinaan miehen -lapsen isänä- osallistumisen esteeksi saattaa muodostua nainen, lapsen äiti, joka haluaa syystä tai toisesta omia lapsen itselleen. Toki tällaiselle omimiselle saattaa periaatteessa kuvitella enempi vähempi hyviä syitä, kuten vaikka sen, että äiti ei halua neuvolakäynnille mukaan humalassa olevaa isää, peläten, että se laukaisee terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaan toimenpiteitä, jotka eivät ole niitä toivottuja.... Toisaalta jos vanhemmista toinen tai miksei molemmatkin ovat kauniisti sanottuna peruselosta vähän ulalla olevia, niin onko silloin parempi, että "vain" toinen keskityy lapsen odottamiseen vai onko parempi, että molemmat yrittävät olla odotuksessa mukana, vaikka sitten välttävästi. Onkohan asiaan edes yhtä oikeaa ratkaisua? En minä ainakaan tiedä.. Luulen enemmän  

Vierailija
25/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mies oli mukana ekan lapsen kaikilla käynneillä, myös labrassa ja sokerirasituksessa. Seuraavien lasten kanssa ei enää päässyt, kun käynnit ajoittuivat keskelle päivää. Lisäksi hän on pitänyt kaikkien lasten kanssa kaikki mahdolliset isälle korvamerkityt vapaa ja lisäksi esikoisen kanssa hoitovapaan. Ja viettää kaiken vapaa-aikansa perheen kanssa. :-)

Vierailija
26/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin neuvolassa toivovat isät mukaan käynneille. Paitsi niille loppuraskauden viikottaisille.

Vierailija
27/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:01"]Täälläpäin neuvolassa toivovat isät mukaan käynneille. Paitsi niille loppuraskauden viikottaisille.
[/quote]
Samoin meillä, mutta erityisesti alku- ja loppuraskaudessa. Alussa on ne alko-testit ja muut perustietokyselyt ja lopussa kerrotaan siitä milloin lähteä sairaalaan ym. Varsinkin jälkimmäinen on mielestäni tärkeä, koska ainakin itse olen sellainen olankohauttaja-tyyppi, että jos molemmat synnytykset eivät olisi päätyneet käynnistykseen niin en varmasti olisi tullut lähteneeksi sairaalaan ajoissa :D

Mies on ollut neuvolassa mukana aina kun on ollut mahdollista. Ultria on tehty molemmissa raskauksissa n. 12 ja pari saattanut työvuorojen takia jäädä välistä.

Vierailija
28/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ilkeisi puhua miehen edessä kaikkia tärkeitä juttuja raskauteen liittyen. Mielellään otan sydänäänien kuunteluun, mutta muuten saa olla ulkopuolella

Vierailija
29/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:01"]Täälläpäin neuvolassa toivovat isät mukaan käynneille. Paitsi niille loppuraskauden viikottaisille. [/quote] Samoin meillä, mutta erityisesti alku- ja loppuraskaudessa. Alussa on ne alko-testit ja muut perustietokyselyt ja lopussa kerrotaan siitä milloin lähteä sairaalaan ym. Varsinkin jälkimmäinen on mielestäni tärkeä, koska ainakin itse olen sellainen olankohauttaja-tyyppi, että jos molemmat synnytykset eivät olisi päätyneet käynnistykseen niin en varmasti olisi tullut lähteneeksi sairaalaan ajoissa :D Mies on ollut neuvolassa mukana aina kun on ollut mahdollista. Ultria on tehty molemmissa raskauksissa n. 12 ja pari saattanut työvuorojen takia jäädä välistä.

[/quote]

Outoa, mä olen aina luullut että äidit vain käy siellä. Ei ole koskaan tullut mieleenkään että isäkin vois... entä käykö miehet perhe valmennuksissa? Ap

Vierailija
30/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt aina siellä neuvolassa lähinnä kertomassa miten mulla/meillä menee. Mies sen tietysti jo tietää niin ei ole ollut tarvetta tulla neuvoloihin mukaan ja sitä varten ottaa palkatonta vapaata :) Ei olla siis siellä koskaan käyty "kuulemassa missä mennään".
Tai no oli se joskus sillä ekalla "koko perhe mukaan neuvolaan-käynnillä" mutta ei sen jälkeen. Ja ihan yhteisiä nämä lapset on ja molemmat hoitaa yhtälailla, mun on vaan äitiyslomalaisena tai opiskelijana ollut aina helpompi mennä kun on pystynyt järjestämään käynnit niin ettei tarvi olla mistään pois.
Mies muuten on hoitanut yöheräilyistäkin aina osansa kun imetys on loppunut.

Vierailija
31/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:31"]Mä oon käynyt aina siellä neuvolassa lähinnä kertomassa miten mulla/meillä menee. Mies sen tietysti jo tietää niin ei ole ollut tarvetta tulla neuvoloihin mukaan ja sitä varten ottaa palkatonta vapaata :) Ei olla siis siellä koskaan käyty "kuulemassa missä mennään".
Tai no oli se joskus sillä ekalla "koko perhe mukaan neuvolaan-käynnillä" mutta ei sen jälkeen. Ja ihan yhteisiä nämä lapset on ja molemmat hoitaa yhtälailla, mun on vaan äitiyslomalaisena tai opiskelijana ollut aina helpompi mennä kun on pystynyt järjestämään käynnit niin ettei tarvi olla mistään pois.
Mies muuten on hoitanut yöheräilyistäkin aina osansa kun imetys on loppunut.
[/quote]

Niin joo, ultrissa mies on aina ollut mukana, siellä tulee "uutta tietoa" molemmille kun pääsee kurkkaamaan pikkuista <3

Vierailija
32/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:01"]Täälläpäin neuvolassa toivovat isät mukaan käynneille. Paitsi niille loppuraskauden viikottaisille. [/quote] Samoin meillä, mutta erityisesti alku- ja loppuraskaudessa. Alussa on ne alko-testit ja muut perustietokyselyt ja lopussa kerrotaan siitä milloin lähteä sairaalaan ym. Varsinkin jälkimmäinen on mielestäni tärkeä, koska ainakin itse olen sellainen olankohauttaja-tyyppi, että jos molemmat synnytykset eivät olisi päätyneet käynnistykseen niin en varmasti olisi tullut lähteneeksi sairaalaan ajoissa :D Mies on ollut neuvolassa mukana aina kun on ollut mahdollista. Ultria on tehty molemmissa raskauksissa n. 12 ja pari saattanut työvuorojen takia jäädä välistä.

[/quote]

Outoa, mä olen aina luullut että äidit vain käy siellä. Ei ole koskaan tullut mieleenkään että isäkin vois... entä käykö miehet perhe valmennuksissa? Ap

[/quote]

Siis oletko ihan tosissasi? TIETYSTI isät ovat perhevalmennuksessa mukana. Siellähän on paljon sisältöä nimenomaan isille, synnyttävän/synnyttäneen äidin tukena olemisesta, vauvan hoitamisesta jne.

Vierailija
33/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:33"]

[/quote]

[/quote]

Siis oletko ihan tosissasi? TIETYSTI isät ovat perhevalmennuksessa mukana. Siellähän on paljon sisältöä nimenomaan isille, synnyttävän/synnyttäneen äidin tukena olemisesta, vauvan hoitamisesta jne.

[/quote]

Olen.  En ole ollut missään noissa joten en tiedä. Siksi kysyn... käydäänkö siellä kaikkien lasten aikana? Me odotamme toista lasta. Ap

Vierailija
34/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, _perhe_valmennus, ei äitiysvalmennus.

Vierailija
35/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:22"]itse en ilkeisi puhua miehen edessä kaikkia tärkeitä juttuja raskauteen liittyen. Mielellään otan sydänäänien kuunteluun, mutta muuten saa olla ulkopuolella
[/quote]

Saako kysyä mitä tarkoitat näillä "kaikilla tärkeillä jutuilla raskauteen liittyen"?

Vierailija
36/45 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ap, mistä käsin sä kirjoitat? Aikakoneella 60-luvulta? Perhevalmennukset ovat kai PERHE- eivät äitivalmennuksia.

Tietysti isällä pitää olla kaikki sama neuvolainfo kuin äidilläkin. Jos esim. äidin vointi huononee äkisti, mitä järkeä olisi siinä, että hän on ainoa asioista mitään ymmärtävä?

Vierailija
37/45 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä kävi aivan itsestäänselvästi joka kerralla neuvolassa. Nyt varsinkin isän on helpompikin käydä lastenneuvolassa, koska hän on hoitovapaalla ja minä töissä.

Vierailija
38/45 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:40"]

Haloo, _perhe_valmennus, ei äitiysvalmennus.

[/quote]

Mitä nämä ovat? 

Vierailija
39/45 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen mukaan koulutetut isät käy neuvolassa siinä kuin äiditkin. Ja maahanmuuttajat. Duunari-isiä ei siellä näy.

Vierailija
40/45 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:19"]Tutkimuksen mukaan koulutetut isät käy neuvolassa siinä kuin äiditkin. Ja maahanmuuttajat. Duunari-isiä ei siellä näy.
[/quote]
Meidän duunari-isiä on näkynyt siellä jopa ilman äitiä.