Kuinka lyhyellä varoitusajalla olet valmis ottamaan yövieraita?
Ja jos nyt ilmaantuvat ilmoittamatta tai soittavat tuntia ennen, onko sinulle ok?
Ja siis tyyliin yötä vasten olisivat tulossa.
Kommentit (54)
Perheenjäsen ja ystävät voi kävellä sisään ja jäädä yöksi.
Vieraammat majoittasin hädässä kanssa heti. Muuten mieluummin sovitusti.
Nuorempana oli paljon extempore kyläilyjä, tykkäsin!
Kyllä meillä on avoimet ovet. Aika vähän silti yökyläilijöitä käy. Tietyt ystävät vähän pidemmän matkan päästä lähinnä. Hyvää mieltä toi, kun joulunpyhinä yllärinä oven taakse ilmestyi yösijaa vailla oleva tuttavaperhe ja saatiin kuin saatiinkin pedit järkättyä koko poppoolle (2aikuista + 2 lasta, meillä saman verran omassa perheessä, asuntona kolmio). Tämä ei ollut yllätyskyläilyvisiitti, vaan perheen suunnitelmat olivat menneet pahasti mönkään ja toivat tullessaan runsaat ruokakassit. Vähän hävetti kodin kunto, kun oltiin pyhät vain löhöilty ja kaikki sikin sokin, mutta mukavaa oli silti :) Kyllä mä tahdon olla läheisilleni ihminen, jonka luokse on aina tervetullut.
Oma siskoni ja miehen sisko saa tulla vaikka vartin varoitusajalla, muilta olisi ihan kiva viikon varotusaika. Lasten kavereilta riittää päivä, pari.
12h varoitusaika, tulkoon sitten kahville tai yöksi, ihan sama. Puhtaat petivaatteet löytyy aina kolmelle-neljälle. Elän yksinäni ehkä siivottomammin mitä moni muu enkä odota monen muun sitä ymmärtävän, eli haluan imuroida mahdollisesti ekaa kertaa viikkoon ja siivota 2 min vessaa ja hoitaa tiskit ja enimmät levällään olevat romut paikoilleen jne sopivassa raossa.
Vaikka varoittamatta. Viimeksi kaveri tuli yökylään 3 tunnin varoitusajalla kahdeksi yöksi. Pidemmällä varoitusajalla tuleviin vieraisiin/yövieraisiin varaudun siivoamalla ja laittamalla jotain tarjottavaa. Mutta jos tulee varoittamatta tai lyhyellä varoitusajalla, saa tyytyä siihen että tarjottavaa ei välttämättä ole ja koti on sotkuinen. Joka tapauksessa, aina ovat tervetulleita :) Meillä saa muutenkin olla niin kuin kotonaan, ei turhia pönötellä.
Riippuu siitä kuka on tulossa. Kaverit saa aina tulla, tietävät missä on avain niin ei tarvitse mua edes herättää. Aamulla on kiva nousta kun yllätysyövieras on keittänyt jo kahvit valmiiksi. :)
Saa tulla kuka vain vaikka tunnin varoitusajalla. Meillä on mieheni kanssa vain kaksio, mutta sohvalle mahtuu kaksi nukkumaan ja vieraslakanat ovat kaapissa. Ruokaa on aina kaapissa ja tykkään tosi paljon vieraista, niitä saisi tulla enemmänkin, harmittaa vähän kun kyläily on nykyään niin harvinaista ja kyläilijät haluavat vain mahdollisimman nopeasti kotiin. :(
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:08"]
Tämä ketju on tosi hyvä, odotan innolla millaisia vastauksia tulee.
Kysymys on oivallinen ja kertoo siitä, millainen henkinen tila maassa vallitsee. Millainen maa Suomi on tänään? Tarjoanko ystävälle yösijan? Jos en, miksi?
Mitä kielteiset vastaukset kertovat meistä ja siitä ajasta jossa elämme? Mitä ne kertovat ahdistuksestamme, yksinäisyydestämme, stressistämme ja epätoivostamme?
Loistava aihe!
[/quote]
Tai mitä vastaukset kertovat siitä, että ihmiset käy töissä, vie lapsia aamulla varhain hoitoon, yrittää ehtiä valmistamaan pääsiäistä jne. Siinä koku yövierailija kesken kaiken ei ole mikään iso ilo vaan enemmänkin kummastuksen paikka: eikö se välitä minusta ja perheestäni sen vertaa, että viitsisi etukäteen kysyä, että sopiiko. Minulle ainakin tulisi hyväksikäytetty maku, jos joku tuttu noin vain ilmoittaisi tulevansa meille yöksi.
Riippuu tilanteesta. Jos ja kun mulla on lapsi kotona, haluan tietää pari päivää etukäteen. Asutaan kaksiossa ja haluan varautua henkisesti. Jos taas lapsi on yökylässä, niin kavereita saattaa tulla ihan ex tempore yöksi.
Meille saa tulla, ja aina silloin tällöin tuleekin, ihan yllätysyövieraita. Samaten minä voin joskus jäädä kaverin luo ex tempore kun tyttöjenilta venähtää.
Tähän vaikuttaa se, että olemme lapseton opiskelijapariskunta, jolla on kerrostalon alakerrassa ruokakauppa josta yllätysvieraat saavat safkaa. Jos asuisimme jossain omakotitaloalueella mistä kauppaan on matkaa tai meillä olisi pieniä lapsia, tilanne olisi varmaan erilainen.
Jos on kyse ihan normi muuten vaan hauskan vuoksi yökylävierailusta niin ainakin pari päivää ennen haluan tietää. Jos taas on kyse jostain hädästä eli erosta, pahasta riidasta puolison kanssa, sairaustilanteesta vaikka joku insuliinishokki ollut ja ei uskalla olla vielä yksin, joku läheinen kuollut, läheinen joutunut sairaalaan, vaarasta (joku sekopää tietää missä asuu ja jahtaa tms), äiti on vaikka soittanut ja haukkunut ja tarvitsee henkistä tukea, saanuy potkut töistä ja ahdistaa tilanne, ei ole paikkaa mihin mennä koska puoliso lukinnut ulos jne niin saa toki heti tulla! Mutta jos on "hätä" eli on vaikka itse lukinnut itsensä ulos tai tällaista niin hotellit on keksitty, ellei ole tilanne että tarvitsee tukea ja näin niin ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:05"]
En tavallaan ikinä haluis ottaa ketään yöksi, mutta olen sanonut kavereille, että meille saa tulla vaikka keskellä yötä baarista, jos ei ole muuta paikkaa, ja jos ei vaadi muuta kun sohvan ja peiton.
[/quote]
eikö tuo ole jotenkin tosi ristiriitaista?
[/quote]
Tavallaan, mutta tarjoan kavereilleni mielelläni yöpaikan, koska siitä on heille enemmän iloa kuin minulle harmia.
Kolme henkilöä voisimme majoittaa aika kivuttomasti olemattomalla varoitusajalla. Tai ainakin jos riittää, että pääsee nukkumaan. Mitään ylimääräistä ruokaa ei ole :D